GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

Provat Evga Precision X?

Skickades från m.sweclockers.com

nix, får göra det tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

varför kan jag inte låsa upp volt mätaren i msi afterbruner? har vart inne i options och ändrat...?

Du har fel version, du måste tanka beta-versionen av ab.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har lagt in Skyn3ts från overclockers bios nu som har tagit bort GPU boost, kör alltså 2d klock på skrivbordet och 3d klock (max boost) i program,!
1241 verkar vara det man kan nå, vet inte varför det blir begränsat där men det spelar ingen roll hur mycket jag höjer i Afterburner

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

ok enligt gpu z ligger jag på 1079/boost 1131 och memory på 1797 men sen om jag kollar på sensors ligger jag på på 1215/1798?

vilken ska jag kolla på? detta utan att ändra på volten, höjer jag börjar det komma lite grafikbuggar när jag kör heaven 4.0 så antar att jag ska börja höja volten det lilla som går.

Permalänk
Medlem

Förlåt mig om jag lånar tråden lite, men jag tänkte de det fanns lite folk här som kanske är lite insatta i ämnet:

kan jag köpa två http://www.ekwb.com/shop/ek-fc-titan-se-backplate-black.html och trycka dit på mina kort tillsammans med mina ACX-kylare? Den passar ju tillsammans med vattenblock, men tillsammans med ACX då?

Står på EKWB:
"Please note:
- The backplate does not serve as a standalone unit!"

Men menar de att den inte passar tillsammans utan vattenblock eller att den inte ska användas utan något vattenblock eller luftkylning (no shit isåfall )
Jag ska om ett tag bygga en vattenloop och då tänkte jag att jag kunde ju starta med backplates till korten! Just för att det är lite snyggare också.

Tack för utrymmet

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

ok enligt gpu z ligger jag på 1079/boost 1131 och memory på 1797 men sen om jag kollar på sensors ligger jag på på 1215/1798?

vilken ska jag kolla på? detta utan att ändra på volten, höjer jag börjar det komma lite grafikbuggar när jag kör heaven 4.0 så antar att jag ska börja höja volten det lilla som går.

Artefakter uppstår vid överklockning av minnet om jag inte minns helt fel, mitt klarar t.ex bara 1627MHz..
Du ska lite på det som står på sensors, det finns en "boost" och en "max boost" och gpu z visar bara boost på första bladet!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Förlåt mig om jag lånar tråden lite, men jag tänkte de det fanns lite folk här som kanske är lite insatta i ämnet:

kan jag köpa två http://www.ekwb.com/shop/ek-fc-titan-se-backplate-black.html och trycka dit på mina kort tillsammans med mina ACX-kylare? Den passar ju tillsammans med vattenblock, men tillsammans med ACX då?

Står på EKWB:
"Please note:
- The backplate does not serve as a standalone unit!"

Men menar de att den inte passar tillsammans utan vattenblock eller att den inte ska användas utan något vattenblock eller luftkylning (no shit isåfall )
Jag ska om ett tag bygga en vattenloop och då tänkte jag att jag kunde ju starta med backplates till korten! Just för att det är lite snyggare också.

Tack för utrymmet

Förstår inte, ska du ha ACX kylaren och vatten på kortet? :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Förstår inte, ska du ha ACX kylaren och vatten på kortet? :s

Haha, ja det skulle väl vara något Nej, jag vill ha ACX, men jag vill montera dit en backplate från EK. Vill få det lite snyggare i lådan

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Artefakter uppstår vid överklockning av minnet om jag inte minns helt fel, mitt klarar t.ex bara 1627MHz..
Du ska lite på det som står på sensors, det finns en "boost" och en "max boost" och gpu z visar bara boost på första bladet!

första bladet? är inte hemma nu men det enda jag ser i gpuz den vanliga clocken sen "boost" var hittar jag max boost?

för övrigt går den stabilt i den clocken jag skrev, har även provat dra ner rejält på minnet och ökat minimalt på core clocken utan framgång.. verkar som +190 mhz på mitt dc 2 är max för mig

får i princip precis samma clock som i sweclockers testet +- någon mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

första bladet? är inte hemma nu men det enda jag ser i gpuz den vanliga clocken sen "boost" var hittar jag max boost?

för övrigt går den stabilt i den clocken jag skrev, har även provat dra ner rejält på minnet och ökat minimalt på core clocken utan framgång.. verkar som +190 mhz på mitt dc 2 är max för mig

får i princip precis samma clock som i sweclockers testet +- någon mhz

förstår inte hur folk får upp dom i 1200+? det måste ju vara i maxboost?

haha oj lite trött på morgonen råka citera mig själv -.-

Permalänk
Medlem

Med första bladet menade jag det du först ser i GPU-z, andra bladet är Sensors osv..
Max Boost läste jag mig till på andra forum! Och ja det är det du ser i Sensors när du t.ex spelar.
Mitt ligger för det mesta på 1254 när jag spelar men hoppar ibland fram och tillbaka till 1241!

Jag har ju ändå flashat mitt kort till ett bios som ska ha tagit bort nvidias boost, så att den bara ska köra max i spel, som på den gamla goda tiden :/
Men jag vettifan om det funkar..

http://www.techpowerup.com/gpuz/ezgna/
Allt stämmer ju inte pga av det nya bioset..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Med första bladet menade jag det du först ser i GPU-z, andra bladet är Sensors osv..
Max Boost läste jag mig till på andra forum! Och ja det är det du ser i Sensors när du t.ex spelar.
Mitt ligger för det mesta på 1254 när jag spelar men hoppar ibland fram och tillbaka till 1241!

Jag har ju ändå flashat mitt kort till ett bios som ska ha tagit bort nvidias boost, så att den bara ska köra max i spel, som på den gamla goda tiden :/
Men jag vettifan om det funkar..

http://www.techpowerup.com/gpuz/ezgna/
Allt stämmer ju inte pga av det nya bioset..

Ok då är alltså min spelclock på 1215, vilket är helt ok antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Ok då är alltså min spelclock på 1215, vilket är helt ok antar jag?

Japp! Jag kom inte högre än så innan jag bytte bios iaf, den gick upp till 1241 emellanåt men den gjorde ju lite som den själv ville så med :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska nog ge mig på och byta Tim på mitt kort för att se om det hjälper med tempsen. Just nu tvingas jag köra 60fps cap, men tickar på i 1293Mhz på core +225Mhz på minnet, stabilt i spel.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ska nog ge mig på och byta Tim på mitt kort för att se om det hjälper med tempsen. Just nu tvingas jag köra 60fps cap, men tickar på i 1293Mhz på core +225Mhz på minnet, stabilt i spel.

hehe så du har fått tag på ett Classified! Då är det ju bara att hårdköra! Byta Tim?

Visa signatur

Permalänk

Hjälp med överklockning

Tjena!

Tänkte passa på att fråga nu när det finns en tråd om GTX 780 överklockning. Jag har köpt ett PNY GTX 780 som jag får hem snart och jag tänkte överklocka det lite, inte allt för mycket.
Då undrar jag lite saker:

Hur gör man?
Är det dåligt för kortet?
Räcker kylaren som sitter på?
Fungerar garantin om man överklockar?
Och för att vara jätte säker, klarar mitt nätagg det?

Mvh Felix

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Tjena!

Tänkte passa på att fråga nu när det finns en tråd om GTX 780 överklockning. Jag har köpt ett PNY GTX 780 som jag får hem snart och jag tänkte överklocka det lite, inte allt för mycket.
Då undrar jag lite saker:

Hur gör man?
Är det dåligt för kortet?
Räcker kylaren som sitter på?
Fungerar garantin om man överklockar?
Och för att vara jätte säker, klarar mitt nätagg det?

Mvh Felix

Installera MSI afterburner
http://www.guru3d.com/files_details/msi_afterburner_beta_down...

Det kan vara skadligt om man klockar stenhårt eller helt enkelt trattar sig.
Du som bara ska klocka lite behöver inte oroa dig alls!

Den ska räcka för lite!
"It will start to throttle and downclock slightly at 70c, then 80c, then 90c"
Men andra ord vid de här temperaturerna kommer kortet att klocka ner sig själv för att hålla tempen i schack!

Troligtvis inte men det är inget de kan se om det skiter sig och du lämnar inte kortet så vitt jag vet?

Ditt nätagg ska inte vara några problem alls!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Installera MSI afterburner
http://www.guru3d.com/files_details/msi_afterburner_beta_down...

Det kan vara skadligt om man klockar stenhårt eller helt enkelt trattar sig.
Du som bara ska klocka lite behöver inte oroa dig alls!

Den ska räcka för lite!
"It will start to throttle and downclock slightly at 70c, then 80c, then 90c"
Men andra ord vid de här temperaturerna kommer kortet att klocka ner sig själv för att hålla tempen i schack!

Troligtvis inte men det är inget de kan se om det skiter sig och du lämnar inte kortet så vitt jag vet?

Ditt nätagg ska inte vara några problem alls!

Tack för ett jätte bra svar!!
Längtar nu jätte mycket nu efter att mitt 780 ska komma fram

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

hehe så du har fått tag på ett Classified! Då är det ju bara att hårdköra! Byta Tim?

Yes, sen dryga månaden tillbaka Thermal induction material, kylpasta mao

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Yes, sen dryga månaden tillbaka Thermal induction material, kylpasta mao

I see, vart inne på det själv, tror det kan vara problemet till throttle! Se om det ger något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

I see, vart inne på det själv, tror det kan vara problemet till throttle! Se om det ger något

Tror? Det brukar inte vara så svårt att se varför om du kikar performance log i precision

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tror? Det brukar inte vara så svårt att se varför om du kikar performance log i precision

Åh fan du! Visste inte att de loggade sånt, kör afterburner men även de borde ju logga sånt då?! Får kolla ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Åh fan du! Visste inte att de loggade sånt, kör afterburner men även de borde ju logga sånt då?! Får kolla ikväll!

Allt loggas Bara dubbelklicka på performance log så får du upp allt i stort fönster, där sperman oftast vad som händer när kortet klockar ned sig, för hög värme, spänningen, ström osv

Visa signatur

Permalänk

Snabb fråga

Har en fråga angående memclock i förhållande till gpu clock.

Finns det något slags samband? Ska man klocka upp sin mem clock med ett visst värde om man t.ex. klockar sin gpu med 50mhz ska man då sätta memory klock till +100mhz?

Såhär ser mina settings ut just nu, bara en "mini" klock, går jag högre så ser jag en hel del grafikbuggar:

http://imgur.com/wv0NkUF

Visa signatur

wazzoo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av myggan123:

Har en fråga angående memclock i förhållande till gpu clock.

Finns det något slags samband? Ska man klocka upp sin mem clock med ett visst värde om man t.ex. klockar sin gpu med 50mhz ska man då sätta memory klock till +100mhz?

Såhär ser mina settings ut just nu, bara en "mini" klock, går jag högre så ser jag en hel del grafikbuggar:

http://imgur.com/wv0NkUF

För mig på mitt referens GTX 780 så har de inget samband i alla fall.
Sätter jag memory på 500+ och 0+ på core clock så får jag ändå artefakter och krascher och detsamma när jag endast kör + på min core clock med höga värden.

Vad har du för specifikt GTX 780 och vilka frekvenser når du med de där inställningarna?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

qwe

Har ett EVGA classified. Får 1215 mhz i boostclock. Nu är jag inte superkunnig, men hur påverkar mem clock prestandan? Alla verkar ju bara lägga fokus på Gpu-frekvensen.

Visa signatur

wazzoo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av myggan123:

Har ett EVGA classified. Får 1215 mhz i boostclock. Nu är jag inte superkunnig, men hur påverkar mem clock prestandan? Alla verkar ju bara lägga fokus på Gpu-frekvensen.

Minnesfrekvensen spelar faktiskt en ganska stor roll på GTX 780 jämfört med andra grafikkort, det har jag både märkt själv och det här är från GTX 780-recensionen:

Citat:

Där en minneshöjning påverkade prestandan negativt när vi överklockade Geforce GTX Titan var inte detta fallet med Geforce GTX 780. Vi lyckades pressa upp minnesfrekvenserna till hela 6 808 MHz, vilket gav en extra liten prestandaskjuts.

Om du har EVGA GTX 780 Classified så kan ju du nå cirka 1.4GHz på core om du höjer spänningen tillräckligt och så vitt jag vet så går Classified ända upp till 1.35V jämfört med mitt korts 1.21V.

Det är din plikt att klocka det där grafikkortet tills det drar ur sin egen strömkabel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Allt loggas Bara dubbelklicka på performance log så får du upp allt i stort fönster, där sperman oftast vad som händer när kortet klockar ned sig, för hög värme, spänningen, ström osv

Typo? lol.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Minnesfrekvensen spelar faktiskt en ganska stor roll på GTX 780 jämfört med andra grafikkort, det har jag både märkt själv och det här är från GTX 780-recensionen:

Om du har EVGA GTX 780 Classified så kan ju du nå cirka 1.4GHz på core om du höjer spänningen tillräckligt och så vitt jag vet så går Classified ända upp till 1.35V jämfört med mitt korts 1.21V.

Det är din plikt att klocka det där grafikkortet tills det drar ur sin egen strömkabel

Vad ska man klocka med för program? Hur får man upp volterna mer? I precision X kan man ju bara boosta +38 mV

Visa signatur

wazzoo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av myggan123:

Vad ska man klocka med för program? Hur får man upp volterna mer? I precision X kan man ju bara boosta +38 mV

EVGA Precision X är det mest använda programmet och jag gillar det personligen.

Trodde faktiskt att man kunde öka mer på ett Classified redan ur lådan men jag antar att du måste flasha BIOS för att få njuta av hela härligheten.
Jag vet dock inte ett bra BIOS för Classified men det kan nog någon annan rekommendera eller så gör du helt enkelt en tråd för det.

Visa signatur