Lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade filmer som man redan har på skiva?

Permalänk
Medlem

Lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddade filmer som man redan har på skiva?

Är det lagligt att ladda ner tex avatar från nätet om man redan äger avatar på bluray?

Varför jag frågar är den att det går snabbar att ladda ner mina filmer än att börja rippa dem till iso filer.
Vill ha alla mina filmer i min media spelare!

Eller finns det nått snabbt sätt att fixa dem på ?

Ämnesraden redigerad, v.v. ge trådar så tydliga rubriker som möjligt.
Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Du får inte kringgå kopieringsskydd. Med tanke på att i stort sett all köpt media har kopieringsskydd så är svaret nej. Men om inte annat så får du privatkopiera från media du har i din ägo. Ioma du inte har kopian av Avatar på blu-ray i din ägo förrän du laddat ned den så är korta svaret nej, men så har det samtidigt inte blivit prövat just detta scenario heller, mig veterligen.

Skickades från slutet av Internet

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Men det är ju menat för privat bruk, jag ska inte dela dem utan endast få ner dom i min media spelare!
Jag äger orginal skivorna!

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Men det är ju menat för privat bruk, jag ska inte dela dem utan endast få ner dom i min media spelare!
Jag äger orginal skivorna!

Nu får ni rätta mig om jag har fel. Men står det inte tom i början utav filmerna att det är förbjudet att kopiera filmen samt ljudspår även för privatbruk ?
Så då ska det inte med andra ord ha någon betydelse om man äger filmen/erna eller inte.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kort sagt nej, det är inte lagligt.
Sen att risken i princip är obefintlig att du skulle åka dit på det är en annan femma.

Och angående att det står i början av filmerna att kopiering även för privat bruk är otillåten så går Svensk lagstiftning över detta och det är således tillåtet att kopiera filmen för privat bruk så länge den inte har ett kopieringsskydd (vilket i princip alla filmer har dock..)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Så om man ska följa lagen, så behöver man ingen mediaspelare för film!!

Visa signatur

love in him

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lasseboy:

Så om man ska följa lagen, så behöver man ingen mediaspelare för film!!

Väldigt lustig formulering tycker jag.

Om man ska följa lagen så ska man inte ladda ner eller kopiera upphovsrättsskyddat material. Punkt.

Delen om mediaspelare i din kommentar förstår jag inte riktigt. Vad ska man med film till om man inte har en mediaspelare?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är väldigt många som tycker sig ha rätten att ladda ned nåt utan tillåtelse bara för att man äger en hårdkopia eller en mjukvara...
Vilket är helt fel, det är KANSKE en gråzon, kanske.

Permalänk
Medlem

Formellt sett så är det olagligt, ja. Praktiskt sett ... ja, jag tror inte att du behöver känna en överhängande risk för åtal för att ha laddat ner en film du äger ett lagligt exemplar utav i sig. Problemet kommer snarare i att du med de vanligaste "svensson-fildelnings-metoderna" (d.v.s. torrents och DC) samtidigt gör dig skyldig till att dela med dig av, i torrentfallet, kopian eller, i DC-fallet, andra kopior (såvida du inte har tillgång till en hubb som tillåter 0-share, eller att du delar en massa laglig data (jovisst, vi hörs då)), och det ses inte på med riktigt lika blida ögon.

Så ja, det är olagligt, men om du lyckas ladda ner utan att själv sprida så är straffrisken i det närmaste obefintlig, men visst risken finns och jag rekommenderar därav å det grövsta att avstå, även om det moraliskt sett - i mina ögon i vart fall - inte är förkastligt på något vis att ladda ner en kopia av det man betalt för och när man endast kan göra bruk av ett exemplar åt gången och produkten dessutom inte är en förbrukningsvara (jovisst, det blir väl slitage på skivan också, men summorna som görs på ett andra exemplar till samma kund torde i sammanhanget vara försumbara). Men att bli dömd för ett brott är aldrig bra, oavsett vilket brott det handlar om och hur oförargligt det än kan tyckas vara.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liv&helvete:

Nu får ni rätta mig om jag har fel. Men står det inte tom i början utav filmerna att det är förbjudet att kopiera filmen samt ljudspår även för privatbruk ?
Så då ska det inte med andra ord ha någon betydelse om man äger filmen/erna eller inte.

De kan skriva va de vill, men det gäller inte över Svea rikes lagar.

Skrivet av Casgar:

Om man ska följa lagen så ska man inte ladda ner eller kopiera upphovsrättsskyddat material. Punkt.

Privatkopiering är lagligt. Punkt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crippa90:

De kan skriva va de vill, men det gäller inte över Svea rikes lagar.

Privatkopiering är lagligt. Punkt.

Ja privatkopiering ja, inte piratkopiering. Du får inte ladda ned nåt utan tillåtelse bara för att du redan äger en fysisk kopia.. Vill du kopiera så kopiera den du redan äger, DET är privatkopiering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Ja privatkopiering ja, inte piratkopiering. Du får inte ladda ned nåt utan tillåtelse bara för att du redan äger en fysisk kopia.. Vill du kopiera så kopiera den du redan äger, DET är privatkopiering.

Givetvis, något annat har jag väl inte skrivit? Det var andra delen av Casgar:s inlägg jag sa emot utifall det var otydligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crippa90:

Givetvis, något annat har jag väl inte skrivit? Det var andra delen av Casgar:s inlägg jag sa emot utifall det var otydligt.

Inlägget går att tolka lite som man vill;)
Fast när jag läste det fick jag det till att det gäller privatkopiering, fastän man laddar ner och har en fysisk kopia redan..

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

*tråd flyttad*

Den här forumdelen passar nog bättre.

Permalänk
Medlem

Känns lite som tråden spårat ur och jag ger mitt svar rent här i punktform.

1. Det är olagligt att ladda hem upphovsrättsskyddad film ifrån nätet utan speciell tillåtelse.
Om du redan äger filmen eller inte spelar ingen som helst roll juridiskt.

2. Du har total juridisk rätt att göra egna kopior på film och musik och ha som backup eller dela med dig till din nära familj och nära vänner.

3. Du får inte bryta kopieringsskydd för att göra detta. Det är olagligt att bryta kopieringsskydd av denna anledning.

4. Dock får du bryta kopieringsskydd om din mediaspelare inte kan hantera formatet du har den på. T.ex. Jag äger en film på blu-ray, jag vill se på den i min mobil. Då får jag bryta kopieringsskyddet för att föra över filmen till min mobil.
Källa: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.255364/sa-fixar-du-film-i-mo...

Citat:

FÅR JAG BRYTA KOPIERINGSSKYDDET?

Att bryta kopieringsskyddet och föra över en dvd-film till din mobiltelefon hamnar lite i en gråzon vad gäller juridiken kring upphovsrätt.

Å ena sidan är det olagligt att bryta kopieringsskyddet på en dvd-film bara för att göra en säkerhetskopia, även om kopian endast är för privat bruk, men å andra sidan har du laga rätt att kringgå ett kopieringsskydd om det krävs för att kunna titta på filmen.

Så här svarar justitiedepartementet på några frågor om upphovsrätt:

Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet.Är det olagligt?
– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.

Alltså, har du ingen blu-ray spelare i din mediaspelare så har du laglig rätt att bryta kopieringsskyddet för att kunna titta på dom via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Är det lagligt att ladda ner tex avatar från nätet om man redan äger avatar på bluray?

Varför jag frågar är den att det går snabbar att ladda ner mina filmer än att börja rippa dem till iso filer.
Vill ha alla mina filmer i min media spelare!

Eller finns det nått snabbt sätt att fixa dem på ?

Privatkopior måste enligt lagen komma från en laglig förlaga, så dej, tekniskt och teoretiskt sätt är det inte lagligt.

I praktiken är det ingen som bryr sig längre. Om farbror Pontén knackar på kan du ju i alla fall visa att du äger en laglig förlaga, och nog för att de är svin, men jag tror inte de orkar bry sig att sätta dit någon för en sådan sak. Du äger ju förlagan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

men jag tror inte de orkar bry sig att sätta dit någon för en sådan sak. Du äger ju förlagan.

Dom har visat tydligt att dom inte bryr sig ett skit om sånt många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

23U1YlpGjZQ

Dom har visat tydligt att dom inte bryr sig ett skit om sånt många gånger.

Har du några konkreta exempel? Såvitt jag vet har i alla fall ingen fälts sålänge de ägt förlagan. Men jag kan ju ha fel.

Hur som helst så känns det som att hela piratdebatten dog i och med spotify och Netflix och allt det där. Inte ens Piratpartiet har det som huvudfråga längre utan nu är det integritetsfrågor som det pratas mest om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du några konkreta exempel? Såvitt jag vet har i alla fall ingen fälts sålänge de ägt förlagan. Men jag kan ju ha fel.

Ingen har ens anmälts för piratkopiering av enskilda verk.
Än mindre åtalats.
Än mindre gått till domstol.
Än mindre fälts.

Så förstår inte din poäng öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ingen har ens anmälts för piratkopiering av enskilda verk.
Än mindre åtalats.
Än mindre gått till domstol.
Än mindre fälts.

Så förstår inte din poäng öht.

Men det var ju det jag sa från början, och du sa att det var fel. Hur ska du ha det?

Jag påstår att Herr Pontén och grabbarna inte orkar bry sig längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det var ju det jag sa från början, och du sa att det var fel. Hur ska du ha det?

Jag påstår att Herr Pontén och grabbarna inte orkar bry sig längre.

Att huruvida man äger en annan version eller inte är irrelevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Är det lagligt att ladda ner tex avatar från nätet om man redan äger avatar på bluray?

Varför jag frågar är den att det går snabbar att ladda ner mina filmer än att börja rippa dem till iso filer.
Vill ha alla mina filmer i min media spelare!

Eller finns det nått snabbt sätt att fixa dem på ?

Nej.

Du får dock lov att kopiera skivan om den saknar kopieringsskydd.

Skrivet av Upphovsrättslag:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §.

Skrivet av Upphovsrättslag:

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur är det egentligen med dagens DVD- och BD-skivor? Saknar de kopieringsskydd?

Eller är det kanske så att ifall man "omedvetet" kringgår kopieringsskyddet blir det ok? För det finns ju mängder av program där ute som ska hjälpa en att kopiera skivorna.

Nej, dom har i princip alla kopieringsskydd.
Om du omedvetet bryter mot lagen bryter du ändå mot lagen.
Huruvida man faktiskt känner till lagen eller inte spelar ingen roll. Det gäller alla typer av brott.

Permalänk
Avstängd

Branschen får betalt för alla sålda skivor och hårddiskar för att folk får kopiera produkterna. Samtidigt får man inte ta bort kopieringsskydd för att kopiera produkterna.

Snacka om att äta kakan och behålla den.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Branschen får betalt för alla sålda skivor och hårddiskar för att folk får kopiera produkterna. Samtidigt får man inte ta bort kopieringsskydd för att kopiera produkterna.

Snacka om att äta kakan och behålla den.

Ja, detta tycker jag är det enklaste och tydligaste exempel som visar på vilken totalt helidiotisk upphovsrättslagstiftning vi faktiskt har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det är inte tillåtet att kringå kopieringsskydd annat än för privatkopiering. Det korta svaret är således njej.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte tillåtet att kringgå kopieringsskydd då heller.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är inte tillåtet att kringgå kopieringsskydd då heller.

Rätt. Jag var nog full när jag skrev't.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Upphovsrättslag
52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Om din mediaspelare saknar blurayspelare och alltså inte kan stoppa in skivan i spelaren och titta på den har du rätt att kringgå den tekniska åtgärden kryptering för att kunna spela filmen i din mediaspelare. Du får alltså "rippa" skivan som du äger för att kunna se filmen eftersom det inte går att se filmen på annat sätt i din mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

För att kunna rippa filmen måste man ju använda en läsare som klarar av att läsa skivan. Men ovanstående gäller alltså även ifall man bara vill så att säga "konvertera" filmen till en annan mediaspelare? Fast man egentligen då kan spela upp den?

Om du har ett operativsystem, t.ex. en linux dist som inte har någon laglig blu-ray uppspelare osv.

Se även mitt tidigare inlägg här där IDG pratat med justitiedepartementet angående frågan.
#13902595

Du kan använda en kapabel mediaspelare för att föra överfilmen till din mediaspelare som inte hanterar originalformatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du har ett operativsystem, t.ex. en linux dist som inte har någon laglig blu-ray uppspelare osv.

Se även mitt tidigare inlägg här där IDG pratat med justitiedepartementet angående frågan.
#13902595

Du kan använda en kapabel mediaspelare för att föra överfilmen till din mediaspelare som inte hanterar originalformatet.

Såg att artikeln var från 2009.
Men detta gäller fortfarande väl?