Permalänk
Medlem

Moderkort bytt samt RAM. Katastrof.

Godkväll.
Bytte igår moderkort och RAM. Hade lite trassel med att få drivrutinerna installerade men fixa det tillslut.

Men sedan dess har det spökat rejällt i datorn. Den har frusit fast i 3-4 minuter och sedan hoppat igång igen. USB portarna har slutat fungera helt plötsligt osv.

Testade att rensa med cmos men det verkar inte ha hjälp.
Förstår att det kan finnas hur många parametrar som helst att kika efter när problemet är så "brett".
Men om någon har en liten aning om vad det kan vara så får de gärna dela sina kunskaper

Tack!

Permalänk
Avstängd

Monterat ramet riktigt?Det är ett vanligt problem med ddr3 att man kan missa att trycka ner dom ordentligt på ena sidan:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Monterat ramet riktigt?Det är ett vanligt problem med ddr3 att man kan missa att trycka ner dom ordentligt på ena sidan:)

Ska kika på det! Det ska klicka på båda sidorna när jag trycker ner dem va? Minns att de bara klicka en gång när jag gjorde det.

Permalänk
Avstängd

Nej bara på en sida,ena sidan ramet ska hakas fast på ena sidan först och sen ska den andra sidan tryckas ner tills det klickar:)

Ddr 3 har i motsats till tidigare minnen som en hake på ena sidan,varför vet jag inte,jag tycker att tidigare minnestandarder där man skulle göra som du sa bara trycka ner båda sidor tills det klickar var mycket bättre:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

Ska kika på det! Det ska klicka på båda sidorna när jag trycker ner dem va? Minns att de bara klicka en gång när jag gjorde det.

Har du installerat om OS? Det bör man göra när man byter moderkort (såvida det inte var samma modell).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kerbo:

Har du installerat om OS? Det bör man göra när man byter moderkort (såvida det inte var samma modell).

Du har helt rätt där med:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har du installerat om OS? Det bör man göra när man byter moderkort (såvida det inte var samma modell).

Nej. Lat... Det funka perfekt när jag starta upp första gången så strunta i det. Kanske är det som spökar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Progrmor:

Nej. Lat... Det funka perfekt när jag starta upp första gången så strunta i det. Kanske är det som spökar?

Ahh där har du problemet om minnena nu sitter rätt så.Du lär ju ha feta drivrutinsfel om det inte var exakt samma grejer du hade innan så:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ahh där har du problemet om minnena nu sitter rätt så.Du lär ju ha feta drivrutinsfel om det inte var exakt samma grejer du hade innan så:)

sigh! Tack för häjlpen! Får fixa detta nu.
Peace!

Permalänk
Medlem

Även om du tar dig förbi eller struntar i felen så kommer datorn att vara seg/långsammare än vad den borde vara tills du installerat om Windows osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Även om du tar dig förbi eller struntar i felen så kommer datorn att vara seg/långsammare än vad den borde vara tills du installerat om Windows osv.

Men ska jag avinstallera mitt gamla windows innan jag kör den nya skivan?
och hur isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

Men ska jag avinstallera mitt gamla windows innan jag kör den nya skivan?
och hur isf?

Du kan ta bort gamla Windows med hjälp av Windows DVD skivan innan du gör en ny installationen genom att boota skivan och välja Anpassad (avancerat) och Enhetsalternativ (avancerat), klicka sedan på Ta bort för att radera den lilla reserverade partitionen och den större system partitionen, nu kan du fortsätta installationen genom att klicka på Nästa.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar funka att installera rakt över den gamla versionen, men bäst är att göra en helt ren installation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det brukar funka att installera rakt över den gamla versionen, men bäst är att göra en helt ren installation.

Om man installerar direkt på den gamla Windows installationen utan att Ta bort eller formatera partitionerna så kommer det bli en windows.old mapp med gamla installationen tillsammans med den nya installationen på hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Såhär är det.
Jag TROR jag glömmde formatera hårddisken innan jag installera nya windows. MEN den verkar gjort det automatiskt? För alla program osv är borta från ssd:n.

MEN.. det är bara 20gb ledigt på den (120gb ssd) trots att inga program ligger i? Är det windows.old mappen som tar plats? Och kan formateringen skett utan att jag gjort något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

Såhär är det.
Jag TROR jag glömmde formatera hårddisken innan jag installera nya windows. MEN den verkar gjort det automatiskt? För alla program osv är borta från ssd:n.

MEN.. det är bara 20gb ledigt på den (120gb ssd) trots att inga program ligger i? Är det windows.old mappen som tar plats? Och kan formateringen skett utan att jag gjort något?

Om man tar bort partitionerna och installerar på inte allokerat utrymmet så kommer installationen automatiskt formatera partitionen, men du kan själv kolla vad som finns på hårddisken genom klicka på den i utforskaren och om det finns en windows.old mapp så kan du radera den.

Du kan även använda programmet TreeSize Free för att kolla vad som finns på hårddisken http://download.cnet.com/TreeSize-Free/3000-2248_4-10139400.h...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om man tar bort partitionerna och installerar på inte allokerat utrymmet så kommer installationen automatiskt formatera partitionen, men du kan själv kolla vad som finns på hårddisken genom klicka på den i utforskaren och om det finns en windows.old mapp så kan du radera den.

Du kan även använda programmet TreeSize Free för att kolla vad som finns på hårddisken http://download.cnet.com/TreeSize-Free/3000-2248_4-10139400.h...

Finns det något annat sätt än att gå in i properties och ändra ägarskapet på windowsmappen för att ta bort den? För det funkar ej för mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Progrmor:

Såhär är det.
Jag TROR jag glömmde formatera hårddisken innan jag installera nya windows. MEN den verkar gjort det automatiskt? För alla program osv är borta från ssd:n.

MEN.. det är bara 20gb ledigt på den (120gb ssd) trots att inga program ligger i? Är det windows.old mappen som tar plats? Och kan formateringen skett utan att jag gjort något?

Man behöver inte formatera disken för att installera om, det är väl bara att kolla på c: om du har "old kopia" av din gamla win där, och sedan kan du flytta de filer du vill behålla tex dokument och radera resten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

Finns det något annat sätt än att gå in i properties och ändra ägarskapet på windowsmappen för att ta bort den? För det funkar ej för mig.

Du kan testa om Diskrensning fungerar bättre för dig http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/delete-files-using...

Edit: Och jag tror att du måste logga in på datorn som administratör för att rensa bort windows.old.

Visa signatur

janee