Permalänk

Har tjorv med SSDn

Tjenare, har en SSD, när jag tänkte installera windows på den för andra gången, så gick det inte, koppla i en annan hårddisk så gick det och använda SSDn som en... Extra hårddisk? Nu vill jag gärna ha windows på SSD, känns mycket skönare. Men när jag försöker installera så står det att den är i GPT format men när jag är inne på Diskhantering så står det att det är NTFS format, hårddisken har stoppats in i en annan dator och stog samma sak och fungerade.

Bilder.

Och här är på diskhantering.

Blir grymt förbannad när det inte funkar, går inte att installera och känns så oskönt när man väl har haft SSD och när man byter tebax till HDD, stor skillnad.
Bios är på ACHI, osv har kollat allt men inget hjälper, formaterat alla Partioner för SSDn, funkar inte. Har testat allt, funkar inte... Ni kanske har nå knep som FUNGERAR?

Permalänk
Medlem

KOPPLA UR ALLA ANDRA DISKAR NÄR DU INSTALLERAR WINDOWS!
För att installera på en GPT-disk måste du köra UEFI, för att installera på en MBR-disk måste du köra legacy boot. Simple as that.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testat att stoppa i drivrutiner till disken i samband med installation?
Jag hade lite strul med detta när jag försökte installera Windows 8 på min nya SSD...

Permalänk
Medlem

Formatera din USB disk FAT32 så kommer du att kunna installera. Som Lemon sa, legacy = MBR , UEFI = GPT.

Edit, att det är NTFS har inget att göra med om det är GPT eller MBR btw.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spara nåt på SSDn, så kan du köra Diskpart och Clean kommandot, se till att du väljer rätt disk bara,
det rensar disken totalt.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Formatera din USB disk FAT32 så kommer du att kunna installera. Som Lemon sa, legacy = MBR , UEFI = GPT.

Edit, att det är NTFS har inget att göra med om det är GPT eller MBR btw.

Va menar du med formatera USB-disk? Han har problem med SSDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Va menar du med formatera USB-disk? Han har problem med SSDn

alltså, usb disken han använder för att installera windows...Eller usb stickan kanske det heter

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Har tyvärr ingen USB sticka som har nog med utrymme, iallafall Lemon i bios finns det typ UEFI-sak men när jag sätter den som prio 1 så startar windows upp normal, väldigt irriterande... Ska testa igen om det funkar.

Permalänk

Älskar Lemon, haha problemet var att jag inte hade dem på UEFI så ändrade det dirrekt! Ska nu fixa drivers sen formantera

Permalänk

Tack Lemon, funkade jag ändrade UEFI i bios, haha blir å installera sen, tack!