I valet och kvalet - vilken skall jag köpa?

Permalänk

I valet och kvalet - vilken skall jag köpa?

Hej.

Tänkte höra med de som vet. Jag går i funderingar på att uppgradera från 60Hz till 120(+)Hz och sitter och kika på dels;
ASUS 24" VG248QE 144Hz (länk) och
BenQ 24'' XL2420T 120hz (länk).

Asus känns initialt mer pålitliga osv. Men det bör ju finnas en anledning till att de har samma pris. Kan också lägga till att jag inte är intresserad av något större, 24" passar utmärkt på mitt bord. 3D bryr jag mig inte ett skvatt om.

Så, till er som brukar någon av dessa - eller kanske till och med nyttjat båda vid något tillfälle, vilken bör jag köpa?

Givetvis så är det gaming som är främsta syftet, men jag vill ju så klart kunna se på film utan att det ser ut som samtliga karaktärer lider av gulsot.

Permalänk
Medlem

Känn den du känner för. DÅ blir du mest nöjd.
Du verkar föredra Asus så köp den.

Permalänk

Vad gäller Asus så tänkte jag mest på varumärket, inte så mycket på just dessa skärmar. Har inte klämt eller känt på någon av dom.

Permalänk
Medlem

Hade tagit Asusen, då den är 144hz är den väl den mest "framtidssäkra" av dem två om du någon i framtiden uppgraderar så du ligger på stadigt 144 fps+ (vet inte hur du har nu).

Tycker också väldigt mycket om Asus då alla produkter jag har från dem (headset, gaming bärbar, mm) har mycket bra kvalité, dem är snygga och ger ett mycket gott intryck. Tycker skärmen verkar vara så också.

Jag antar att det verkar som lite fanboy argument, vem vet?
Högst troligt är Benq skärmen också väldigt bra.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk

BenQ:n drar betydligt mindre ström.
Annars är de mer eller mindre likvärda. Jag hade kört på Asus.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Har BenQ XL2410Tn det enda som är bra med den är foten. XL2420T och dess uppföljare har blivit progressivt mer hatade av pressen vilket gläder mig...

BenQ G2400W fungerar fortfarande utmärkt men nu är den pensionerad för en 50" Sony W656

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Jocose Jake:

BenQ:n drar betydligt mindre ström.
Annars är de mer eller mindre likvärda. Jag hade kört på Asus.

Ja det är ju, som jag ser det (bortsett det estetiska), det enda som egentligen skiljer dem åt. Inte för att det känns viktigt i själva valet.

Vad gäller 120Hz kontra 144Hz så känns det lite vilket som.

*Edit - Då menar jag ju självklart, det som på pappret skiljer dem åt. Jag har inte använt någon av dem som sagt.

Permalänk
Inaktiv

kolla i någon butik, dock vad jag förstått det som så är det samma skit 24hz gör ju inte direkt nån skillnad dock så hade jag väl också kört på asus bara för att
dock så skulle jag nog inte köpa någon då koreaskärmarna kan klockas till 120hz (dom är mer prisvärda i alla aspekter enligt mig)

Permalänk
Inaktiv

Du bör ha lightboost i gång och då får du bara ut 120hz.

Permalänk

Ingen som kör på en sån Asus skärm och kan ge lite feedback?

Permalänk
Medlem

Jag har BenQ'n, oerhört nöjd med finesserna, inställnings möjligheterna och ja, FOTEN! sjukt bra.
Speciellt kontrollen med förprogramerbara inställningar, en för Surf/skriv, en för det spel jag spelar mest och en för allround för film och spel.

MEN det krävs en helt del pill innan man får de inställningar man är nöjd med.
Och det är lätt att få en för ljus bild som ger en huvudvärk eller grusiga ögon.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

Jag har BenQ'n, oerhört nöjd med finesserna, inställnings möjligheterna och ja, FOTEN! sjukt bra.
Speciellt kontrollen med förprogramerbara inställningar, en för Surf/skriv, en för det spel jag spelar mest och en för allround för film och spel.

MEN det krävs en helt del pill innan man får de inställningar man är nöjd med.
Och det är lätt att få en för ljus bild som ger en huvudvärk eller grusiga ögon.

Tack för din input - det är den här typen av info jag vill ha och behöver.

Håller andra med skärmen med? Och mer info om Asus:en från någon som äger/använder en tas gärna emot!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen som sitter på en ASUS 24" VG248QE 144Hz och kan gå ut med + och - på den?

Permalänk
Medlem

Som någon ovan sa bör du köra med Lightboost igång för att minska/ta bort eftersläpningar totalt.
Med lightboost igång går det dock bara att köra i 120 Hz, vilket i så fall skulle eliminera fördelen med 144 Hz på asusen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att det är ett jävla fiffel med att få färgerna att fungera när man först köper en XL2420T. Utöver det fungerar den utmärkt. Trodde aldrig jag skulle ha användning för snabbknapparna som följer med, men det visar sig att jag switchar mellan 3 lägen mer än vad jag trodde jag skulle göra

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har själv XL 2420Tn och är väldigt nöjd, bara att smacka på Lightboost och njut av "Zero-Motionblur" - Är så grymt.
Trevlig skärm annars, den är snygg och går att ställa in på många olika sätt. Sedan kan du ladda ner skärm profiler som fixar så att färgerna blir snygga för att vara en 120 Hz TN!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Blev en Asus iaf. Tack för insikter och åsikter. Skulle någon annan gå i samma funderingar så finns det här också, om Asus 24" 144Hz:aren --> länk.

Moderator kan låsa tråden om de önskar.