"PS4 is not a Medium Spec PC"

Permalänk

"PS4 is not a Medium Spec PC"

PS4 is state of the art it is not a medium spec PC.

En kille skrev en lång post angående hur hårdvaran i PS4:an är underskattad just på grund av att CPU:n och GPU:n är ihopbyggd och därför starkare än väntat. Ligger det något i att datorer måste kompensera för dess dåliga uppbyggnad med "brute force" och därmed förlorar prestanda? Och kommer liknande lösningar komma till persondatorer i framtiden? Läs gärna hela posten innan ni kommenterar.

EDIT: Otroligt många som inte läst artikeln utan bara för den 500:e gången rabblar frasen "MEN DET ÄR LÄTTARE ATT OPTIMERA FÖR ETT SYSTEM ÄN FLER, DÄRFÖR FÅR KONSOL BRA GRAFIK" som vi sett i varannan tråd på sweclockers många år tillbaks. Alla vet detta, och det finns ingen anledning att upprepa det. Kommentera gärna det som sägs i artikeln, bland annat Huma-delarna och idén om att PC-delar inte utnyttjas till max utan arbetar med "brute force" istället för att optimera beräkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

PS4 is state of the art it is not a medium spec PC.

En kille skrev en lång post angående hur hårdvaran i PS4:an är underskattad just på grund av att CPU:n och GPU:n är ihopbyggd och därför starkare än väntat. Ligger det något i att datorer måste kompensera för dess dåliga uppbyggnad med "brute force" och därmed förlorar prestanda? Och kommer liknande lösningar komma till persondatorer i framtiden? Läs gärna hela posten innan ni kommenterar.

Dåliga uppbyggnad? Knappast. Däremot blir spel/motorer extremt lättare att optimera på konsoler då det endast finns en enda kombination av hårdvara, till skillnad från PC där du kan ha alla möjliga kombinationer.
Det finns redan liknande lösningar där CPU och GPU är på samma chip, men eftersom det inte är endast dessa konfigurationer som finns blir det mycket svårare att optimera. Därför tror jag inte att det kommer bli något sånt högpresterande paket till PC.

Permalänk
Medlem

Jag tror iaf att PS4 och Xbone är kraftigare än vad folk får det att låta som..

Men jag förstår dock inte varför många kommande nextgen spel körs i 720p/30fps.. det gör mig orolig.
De borde sätta 1080p och 45+ fps som standard, och sedan därefter maxa grafikeffekter.

Sedan har ju konsolerna inte ens släppts, så vi vet inte förrens vi får se själva.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror iaf att PS4 och Xbone är kraftigare än vad folk får det att låta som..

Men jag förstår dock inte varför många kommande nextgen spel körs i 720p/30fps.. det gör mig orolig.
De borde sätta 1080p och 45+ fps som standard, och sedan därefter maxa grafikeffekter.

Sedan har ju konsolerna inte ens släppts, så vi vet inte förrens vi får se själva.

Vad jag vet så är det 720P/60FPS och inte 30FPS men det är fortfarande skamligt att det inte är minst 1080P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag tror iaf att PS4 och Xbone är kraftigare än vad folk får det att låta som..

Men jag förstår dock inte varför många kommande nextgen spel körs i 720p/30fps.. det gör mig orolig.
De borde sätta 1080p och 45+ fps som standard, och sedan därefter maxa grafikeffekter.

Sedan har ju konsolerna inte ens släppts, så vi vet inte förrens vi får se själva.

Det är nog så för att hålla priserna nere också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

PS4 is state of the art it is not a medium spec PC.

En kille skrev en lång post angående hur hårdvaran i PS4:an är underskattad just på grund av att CPU:n och GPU:n är ihopbyggd och därför starkare än väntat. Ligger det något i att datorer måste kompensera för dess dåliga uppbyggnad med "brute force" och därmed förlorar prestanda? Och kommer liknande lösningar komma till persondatorer i framtiden? Läs gärna hela posten innan ni kommenterar.

Det har sagts att AMD kommer att släppa en identisk lösning (minus Sony patenterad teknik) på marknaden. En annan sak som jobbar för konsolerna gentemot en PC är att den inte behöver lita på diverse drivrutiner och underliggande programvara som tar sin rätt på prestandan. Däremot har han fel i en del saker. Tekniken är inte "cutting edge" eftersom denna teknik hade blivit både dyr och krävt mer kylning. Sedan så freebasar han en hel del där han presenterar sina teorier som fakta. Tex. påstår han att ett GTX Titan jobbar 50% som max vilket inte är sant. Hela tredjedelen i slutet kan skippas helt eftersom det är felaktiga teorier från hans sida. När det kommer till GPGPU så kommer PS4 att ligga miltals efter tex. Titan även om han påstår något annat.

Skrivet av -ronz:

Jag tror iaf att PS4 och Xbone är kraftigare än vad folk får det att låta som..

Men jag förstår dock inte varför många kommande nextgen spel körs i 720p/30fps.. det gör mig orolig.
De borde sätta 1080p och 45+ fps som standard, och sedan därefter maxa grafikeffekter.

Sedan har ju konsolerna inte ens släppts, så vi vet inte förrens vi får se själva.

För att utvecklarna är rädda för lag helt enkelt.

Skrivet av Derpina:

Det är nog så för att hålla priserna nere också.

Nu sätts inte priset per FPS så spelar ingen roll om man låser FPSen på 30 eller 60. Priset blir detsamma. Däremot är utvecklarna så rädda för lag att de helt enkelt valt en FPS gräns som de kan garantera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men, enligt länken där, är PS4's gpu ungefär som ett AMD 6870, och processorn är en 8-core något, 1.6ghz?

Min bror har en PC med AMD 6870 och en Phenom 2 X4 på 3ghz tror jag, och han kan lira BF3 i 1080p på medium/high inställningar med skaplig fps (ej under 40)

Då tycker man endå att en konsol med liknande hårdvara borde kunna pumpa ut bättre grafik, med tanke på att de är mer optimerade och inte har windows/directX ivägen?

Skrivet av Derpina:

Det är nog så för att hålla priserna nere också.

De kan ju fortfarande satsa på 1080p/45fps+ på samma hårdvara för samma pris?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Mantle till PC, sådär ja då var det klart.

GPU 14 visade upp BF4 i Eyefinity på en R9 290x. Har för mig att det var max inställningar samt 60 FPS också. Det kördes med Mantle.

Konsoller har ingen chans i världen att ens komma i närheten.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Men, enligt länken där, är PS4's gpu ungefär som ett AMD 6870, och processorn är en 8-core något, 1.6ghz?

Min bror har en PC med AMD 6870 och en Phenom 2 X4 på 3ghz tror jag, och han kan lira BF3 i 1080p på medium/high inställningar med skaplig fps (ej under 40)

Då tycker man endå att en konsol borde kunna pumpa ut bättre grafik, med tanke på att de är mer optimerade och inte har windows/directX ivägen?

Du kan inte stirra dig blind på antal kärnor och ghz eftersom det inte fungerar så. Processorn är relativt svag och kommer antagligen flaska. En Phenom 2 är kraftigare än den processor som sitter i PS4:an och dessutom (sett till TFlops) så landar PS4:ans GPU närmare HD7850. Med en hel del optimeringar så kan BF4 ev. köras med hyfsad FPS men de måste skala av spelet en hel del för att man ska få "godkänd" FPS. Något Medium i 1080P och 45+ FPS kommer inte att bli. Utan det kommer antagligen sluta upp med någon form av blandning mellan Medium och Low i 720p.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Mantle till PC, sådär ja då var det klart.

GPU 14 visade upp BF4 i Eyefinity på en R9 290x. Har för mig att det var max inställningar samt 60 FPS också. Det kördes med Mantle.

Konsoller har ingen chans i världen att ens komma i närheten.

Nä konsoller kommer nog aldrig komma ikapp PC, men tänk också på att endast ett R9 290X kostar lika mycket som en hel konsol

Skrivet av Tumnus:

Du kan inte stirra dig blind på antal kärnor och ghz eftersom det inte fungerar så. Processorn är relativt svag och kommer antagligen flaska. En Phenom 2 är kraftigare än den processor som sitter i PS4:an och dessutom (sett till TFlops) så landar PS4:ans GPU närmare HD7850.

Nä det är sant, men jag tycker endå inte att det borde vara så stor skillnad.
Samtidigt är 7850 snabbare än 6870? och enligt artikeln så "presterar de jättebra" eftersom det sitter i samma krets..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men, enligt länken där, är PS4's gpu ungefär som ett AMD 6870, och processorn är en 8-core något, 1.6ghz?

Min bror har en PC med AMD 6870 och en Phenom 2 X4 på 3ghz tror jag, och han kan lira BF3 i 1080p på medium/high inställningar med skaplig fps (ej under 40)

Då tycker man endå att en konsol borde kunna pumpa ut bättre grafik, med tanke på att de är mer optimerade och inte har windows/directX ivägen?

När dom pratar om 30 FPS så menar dom inte 15FPS ibland och 40FPS ibland utan minst 30FPS dvs stabilt.

Permalänk
Medlem

jaha så det är därför alla nya titlar körs i 30 fps? för att det INTE är en medium maskin? för att den är skitkass?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ronz:

Men jag förstår dock inte varför många kommande nextgen spel körs i 720p/30fps.. det gör mig orolig.
De borde sätta 1080p och 45+ fps som standard, och sedan därefter maxa grafikeffekter.

Majoriteten av målgruppen skiter totalt i vilken upplösning och framerate spelen körs i; därför är det inte lönsamt att bygga en dyrare konsol än att de flesta konsolspelare blir nöjda. Och de brukar, som vi vet, ha väldigt låga krav. Därmed inte sagt att alla konsolspelare är likadana, men tänk på alla 10–12-åringar som kanske spelar CoD och FIFA. De struntar i upplösning, framerate och grafikinställningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Majoriteten av målgruppen skiter totalt i vilken upplösning och framerate spelen körs i; därför är det inte lönsamt att bygga en dyrare konsol än att de flesta konsolspelare blir nöjda. Och de brukar, som vi vet, ha väldigt låga krav. Därmed inte sagt att alla konsolspelare är likadana, men tänk på alla 10–12-åringar som kanske spelar CoD och FIFA. De struntar i upplösning, framerate och grafikinställningar.

Men jag menade på samma hårdvara.
Jag ser hellre ett spel med bra grafisk design i 1080p/60fps än ett spel i 720p som är grafiskt avancerat och har massor av effekter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Mantle till PC, sådär ja då var det klart.

GPU 14 visade upp BF4 i Eyefinity på en R9 290x. Har för mig att det var max inställningar samt 60 FPS också. Det kördes med Mantle.

Konsoller har ingen chans i världen att ens komma i närheten.

Men skulle inte Mantle också köras på konsoler? eftersom AMD står för festen så skulle det inte förvåna mig...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är CPU/GPU mer revolutionär än AMDs A-processorer som funnits bra länge? Visst kan de ha HUMA till viss mån, men det är väl inget mer revolutionerande än Kaveri som de stoppad in i PS4 och XBox. Så nåt superspektakulärt är det inte.
Sen tycker jag väl att de gjort rätt val. Detta är en mellangeneration som knappast kommer leva lika länge som X360 och PS3. När dessa konsoler kom så tog man steget till FullHD och prackade på massa CPU och GPU-prestanda. De kunde mäta sig med de fetaste datorerna på sin tid, i alla fall på GPU-sidan.
Idag så skulle de kunna stoppa in Titan om de ville men ändå inte fixa 4K. Så varför bry sig om 4K? De har gjort en mellangeneration som bryggar den föregående generationen med den riktiga next-gen, som kommer om en sisådär 5-6 år. När 4k/UHD börjar få fotfäste.

Helt rätt!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

När dom pratar om 30 FPS så menar dom inte 15FPS ibland och 40FPS ibland utan minst 30FPS dvs stabilt.

Intressant att notera att många konsollspel oftar närmar sig 20fps, GTA V som exempel.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så är det otroligt svårt att översätta hårdvaran i konsolerna till hårdvara som används till PC av uppenbara skäl. Vi får helt enkelt vänta och se hur de kommer att prestera.

Som det verkar nu så kommer förmodligen bara Sony's egna studios till en början leverera spel i 1080p@60fps, förhoppningsvis hakar dom andra utvecklarna på längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Intressant att notera att många konsollspel oftar närmar sig 20fps, GTA V som exempel.

NU har jag inte mätt min fps i GTA V men jag skulle nog säga att det går väldigt stabilt med framerate överlag och för mig flyter det på ganska bra

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

NU har jag inte mätt min fps i GTA V men jag skulle nog säga att det går väldigt stabilt med framerate överlag och för mig flyter det på ganska bra

Förutom de där obligatoriska framedropsen som dyker upp för jämnan då din FPS går ner i botten och spelet ser ut att hänga sig i tre sekunder. GTA V är beviset att absoluta gränsen är nådd när det kommer till X360 och PS3 och detta är inte illa pinkat av en maskin som egentligen inte ändrats något nämnvärt sedan dess lanseringen 2005.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Totalt trams. Det är fortfarande inte ens 2 tflops på GPUn i de nya konsollerna. De har inte en suck mot en pc och det innan de ens finns att köpa. Ett GTX 770 som är bra mycket billigare än ps4/one springer cirklar runt de 2 konsollerna.

Med det sagt så kommer jag ändå köpa ps4/one senare men det får vänta tills det finns tillräckligt med exklusiva spel till dem.
Nästa höst eventuellt. Jag får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smallpox:

Som nämnts tidigare så är det otroligt svårt att översätta hårdvaran i konsolerna till hårdvara som används till PC av uppenbara skäl. Vi får helt enkelt vänta och se hur de kommer att prestera.

Som det verkar nu så kommer förmodligen bara Sony's egna studios till en början leverera spel i 1080p@60fps, förhoppningsvis hakar dom andra utvecklarna på längre fram.

Nja det ser inte ut som det. Killzone kommer köras i 30fps tex. Bara att inse att gpun inte pallar med mer om man ska ha fett med effekter.
Det går inte att trolla med kraft som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Intressant att notera att många konsollspel oftar närmar sig 20fps, GTA V som exempel.

Jag tänkte mest på de nya konsolerna dock t.ex. 1080p med 30FPS så bör de rimligtvis mena minst 30FPS i 98% fallen. Fast det är ju lite av en tolkningsfråga. T.ex. Utvecklare från Killzone säger att de har 60FPS i multiplayer och 30FPS i singelplayer, men man kommer inte kunna ha 60FPS i situationer som när 24 spelare kastar en handgranat samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

PS4 is state of the art it is not a medium spec PC.

En kille skrev en lång post angående hur hårdvaran i PS4:an är underskattad just på grund av att CPU:n och GPU:n är ihopbyggd och därför starkare än väntat. Ligger det något i att datorer måste kompensera för dess dåliga uppbyggnad med "brute force" och därmed förlorar prestanda? Och kommer liknande lösningar komma till persondatorer i framtiden? Läs gärna hela posten innan ni kommenterar.

Med tanke på att alla konsoller av samma typ alltid har samma hårdvara så kan man über-optimera spelen för just denna hårdvara, medans datorer har olika hårdvara och därför behöver spelen kodas annorlunda, så att de kan spelas av alla typer av datorer. Detta gör att spelen inte är skräddarsydda för din dator och därmed körs långsammare än vad din dators fulla potential igentligen är. Tror det är på samma sätt Gpu-företagen har spel som är "menade att spelas på nVidia-kort" och vise versa för AMD, men i mindre skala

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Entusiast

Snubben är ju helt blåst, han skriver dessutom själv i varannan mening att han inte har en jäkla aning om vad han snackar om.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Vad jag vet så är det 720P/60FPS och inte 30FPS men det är fortfarande skamligt att det inte är minst 1080P.

Kommande Ryse och Thief skall båda köras i 30FPS, fler vet jag inte om personligen.
Ryse kommer att köras i 900p så som det ser ut nu men Thief får i alla fall 1080p.

Bedrövligt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Kommande Ryse och Thief skall båda köras i 30FPS, fler vet jag inte om personligen.
Ryse kommer att köras i 900p så som det ser ut nu men Thief får i alla fall 1080p.

Bedrövligt...

De ändrade sig väl med Ryse för någon dag sedan? Lovade 1080p.. eller det kanske inte var äkta 1080p.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

De ändrade sig väl med Ryse för någon dag sedan? Lovade 1080p..

Inte om man ska tro TotalBiscuit, det blir uppskalat till 1080p: http://youtu.be/iiGt2Llj5qY?t=8m4s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Med de nya generationens konsoler kan utvecklarna jobba mot en hårdvaru-API istället för traditionella drivrutiner. Hur mycket extra kräm de kommer att få ut återstår att se, och det finns säkert tekniskt belästa människor på swec som har en ganska bra gissning. Jag är dock skeptisk och tror att skillnaden mot motsvarande PC-komponenter inte kommer bli särskilt påtaglig, men det är bara efter att ha läst inlägg av folk som vet betydligt mer än jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja det ser inte ut som det. Killzone kommer köras i 30fps tex. Bara att inse att gpun inte pallar med mer om man ska ha fett med effekter.
Det går inte att trolla med kraft som inte finns.

Både ja och nej. SP är låst till 30fps, MP är 60fps.

"in certain situations, when there's a lot happening on screen, it drops below the 60 fps benchmark."
http://www.eurogamer.net/articles/2013-09-26-guerrilla-killzo...