Permalänk
Hedersmedlem

möjligt fel på hdd?

Hej!
För en tid sedan skickade jag in mitt moderkort till datorbutiken av den anledningen att datorn inte startade helt enkelt. Eftersom usb-portarna hade dött tidigare förmodade jag att det var fel på mobot. Nu fick jag tillbaka det för nögra dagar sedan.

När jag startar datorn (trycker på power-on knappen) så händer inget förutom att fläktarna går igån, själva mjukvaranstartar alltså inte. Det var samma problem som innan jag skickade inte mobot. Fast nu märkte jag att HDD-ledsen står och lyser konstant.
När jag har tryckt på power-knappen så startar inte datorn, men när jag sedan trycker på reset så drar hela alltigång, tycker det är väldigt mysko.

När jag är i win ock ska kolla på film eller nått som för ljud med sig så försvinner ljudet efter en timme eller så... det knastrar o filmen hackar lite då och då... Jag undrar om det kan vara fel på hårddisken (har uteslutit, prolle, mobo osv.), hdd arbetar med högt ljud ibland med... aja blir gaalen iafl

Har en WD 80gb SE.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Hedersmedlem

Felsökning = Dator- och teknikrelaterat
*tråd flyttad*

Själv så gissar jag på att det är minnena som är problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

ojsan, den tråden hamnade visst lite fel
minnena? hur menar du då?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk

Att när du använt datorn en stund så börjar arbetsminnet bli fullt o då skriver den till nån trasig del vilket får datorn att börja flippa...
T.ex. börja arbeta extremt hårt mot hdd lr kraschar fullständigt...
Kan ge de fel du beskriver med andra ord...

Hitta nåt program på nätet som kollar integriteten på minnena...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

alltså, situationen är den att datorn inte starta alls nu, inte ens elen...
fast om jag ändrar jumpern till "discharge CMNOS" så startar elen och HDD lampan står och lyser konstant (blinkar inte).
fattar inte varför den går igeån om jag har på "discharge CMOS" (den går inte igång fast elen till fläktar osv gör det, om jag inte har "discharge CMOS" så händer ingenting när jag trycker på power-knappen! plz hjälp håller på att bli galen!
innan kunde jag få igång datorn genom att första trycka power sen på reset, då startade först elen o sedan gick själva mjukvaran igång med.!

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk