Dilemma, LG G2 eller iPhone 4S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Det var ett jävligt konstruktivt svar det. wow.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hej grabbar och tjejer Har skrivit lite i tråden om LG G2, men jag vill ha lite fler svar, så jag startar en ny tråd om ämnet.

Har en iPhone 4S just nu men har känt ett tag att jag vill testa på något nytt (Android). Har kollat på LG G2 som säljs för 4000 kr och den verkar väldigt bra. Men jag är inte helt övertygad om att jag bör byta. Det är ju ändå 4000 kr (studerar på gymnasiet med ett jobb på en pizzeria där jag endast jobbar när jag behövs, alltså max 2-3 gånger per månad), rätt mycket pengar alltså.

Utan att starta ett flame war vill jag bara att ni ska övertyga mig om vad jag ska välja :).
Det jag gillar med iOS är:
iMessage; de flesta av mina kompisar, ungefär 9 av 10 har iPhones och därför är iMessage perfekt för mig. Finns det något liknande program som Android också kan ta del av som är gratis? Har testat bland annat Viber, men jag tycker att det fungerar dåligt.

iCloud; perfekt att synka saker mellan mobil och dator. Men jag har hört att man kan synka med hjälp av Google Calendar etc. så det verkar inte vara något stort problem.

Samt att jag redan har en iPhone, jag behöver alltså inte lägga pengar på en mobil. Om jag ska byta måste jag så klart betala 4000 kr. Är det värt att lägga 4000? Visst, en svår fråga, men generellt, vad tror ni? Kan en student annars spara dessa pengar och lägga på något viktigare i framtiden?

Har även en till fråga, hur är mobilmarknaden när det gäller priser? Den kostar ju 4000 kr just nu, som billigast, annars är priset för en LG G2 mellan 4500-5000 kr. Tror ni att jag kan få mobilen för mindre pengar om jag väntar till exempel 1-2 månader? Vill ju inte vänta för länge, då är det lika bra att köpa en nyare mobil då ju, men ja, hur brukar det vara?

Tack så mycket för svar!

4s är ju ingen dålig mobil på något sätt. Tror du kommer bli besviken att uppgraderingen inte är så stor. Nog för att iOS är instängt som det är men själv sitter jag på en iPhone 4 och ser ingen anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Nexus 4 är googles påhitt, lg gjorde skärmen det är ungefär vad som hänt där. därför går den att köpa. om man vill

Varför snacka när du inte vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

4s är ju ingen dålig mobil på något sätt. Tror du kommer bli besviken att uppgraderingen inte är så stor. Nog för att iOS är instängt som det är men själv sitter jag på en iPhone 4 och ser ingen anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en stor uppgradering. Ett exempel är skärmen, den är betydligt större. Skärmytan är dubbelt så stor (om jag räknat rätt) och betydligt mer högupplöst. Se storleksjämförelse här: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?apple-iphone-4s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Själv kommer jag lämna en kommentar som jag vet att du egentligen inte vill ha - behåll den mobil du har om den klarar av att göra allt du vill göra

Det är klart det är kul med nya leksaker, men som student själv vet jag att pengar är knappt, och kommer vara många år till om du bara går i gymnasiet (och inte planerar att gå något slappt program på högskolan där du kan jobba halvtid vid sidan om).

Väldigt klokt svar som minskar mitt köpsug, men jag vet inte... Telefonen jag har nu är jag nöjd med, inget super, men ingen mobil jag hatar heller.

Skrivet av Umbrellas:

Att du ens tänker tanken är en varningssignal att du kanske inte behöver LG G2.
Visst är det kul med en ny lur, men 4000 kr är mycket pengar. Jag skulle iaf fundera på att fixa ett abonnemang på 24 månader och sprida ut kostnaden. Om du verkligen inte vill det så tänk till en extra gång.

G2:an är det bästa du kan köpa just nu för under 4000(vilket Cyberphoto tar), överlägset.
Men bara för det så betyder det inte att du behöver den.

Jo, det är sant. Men jag tror även att det beror på min "snålhet", har flera gånger tänkt köpa nya högtalare och ny skärm vid reor, men aldrig gjort det...
Jag betalar faktiskt helst 4000 kr direkt för att jag sitter inne med rätt mycket pengar just nu efter sommaren och har inga nämnvärda utgifter, förutom abonnemang på 120 kr per månad och lite nöjen och så vidare. Argh, det blir så svårt när man får de här svaren

Skrivet av daniel-95:

jag skulle rekommendera en nexus 4 , finns för 2500 kr , grymt prissvärd , stock android .

+ , bra skarp skärm drygt 320 ppi , 2 GB ram , s4 pro cpu , ergonomisk i handen , snabb som satan , snygg design
- ingen 4g , låg minneskapacitet 8 GB ELLER 16GB , medelmåttig kamera, inbyggda högtalare lite klena

men för priset så får du en grymt bra smartphone ,

En Nexus hade varit ett alternativ om den hade 4G och mer minne, men det har den inte :/ Om jag övergår till Android vill jag gärna ha lite mer minne för tweaks osv.

Skrivet av SCORPIUS:

Hallå.
Du har en iPhone 4S nu som gör vad du vill en telefon ska göra.

Mitt råd till dig är att låna om du kan eller köpa en billig Android lur och lära dig hur dom fungerar.
Det är skitmycket att lära sig om en vill fördjupa sig om allt en kan ändra på.

Köp tex en Samsung S2. Dom kan du få rätt billigt och det är fin mobil. Väldigt bra.
Den har ett stort stöd hos utvecklare.

Annars så leta efter en riktigt billig och när du hittat en så sök på XDA efter den och kolla vilket utvecklingsstöd den har där.

Det är rätt dumt att lägga 4000Kr på något du inte ännu vet om du vill ha.

Känner ingen som har en androidtelefon jag kan låna, tyvärr. Känns också väldigt onödigt att köpa en annan telefon för att testa android och sen bestämma mig Kan ju heller inte köpa någon billig mobil då jag inte tror att det skulle ge rätta känslan som t.ex. G2 gör med sin kraftiga processor. Tack för svaret dock!

Skrivet av Pellepelikan:

4s är ju ingen dålig mobil på något sätt. Tror du kommer bli besviken att uppgraderingen inte är så stor. Nog för att iOS är instängt som det är men själv sitter jag på en iPhone 4 och ser ingen anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns dock som att "uppgraderingen" samt förändringarna kommer att vara väldigt stora, för att inte säga enorma. Framför allt friheten i OS:et, större skärm som någon annan nämner och alla nya funktioner från android.

Tack för alla svar! Har inte bestämt mig än, det får jag göra imorgon.

Permalänk
Medlem

Köper du en Android så läs på om Root och batterispar med en gång. Ingen blir förvånad om du vill roota efter ett tag.
Lusläs allt om den på xda.
Finns många saker du kan göra och appar och mods utan att ändra från original som gör stor skillnad.

Men aldrig så stor som om du har root.
Root är början, sen Kernel, sen Rom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

alltså om 9/10 av dina kompisar har en iOS och du inte är teknikintresserad så skulle jag avråda dig från att skaffa en LG G2 och behålla din iPhone 4s, själv rör jag inte i iphones med en tång men eftersom du använder iMessage flitigt och inte egentligen har ekonomin för något bättre så tycker jag du ska hålla dig till iPhone ett tag till!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Köper du en Android så läs på om Root och batterispar med en gång. Ingen blir förvånad om du vill roota efter ett tag.
Lusläs allt om den på xda.
Finns många saker du kan göra och appar och mods utan att ändra från original som gör stor skillnad.

Men aldrig så stor som om du har root.
Root är början, sen Kernel, sen Rom.

Okej, tack för tipset!

Skrivet av Oliver91:

alltså om 9/10 av dina kompisar har en iOS och du inte är teknikintresserad så skulle jag avråda dig från att skaffa en LG G2 och behålla din iPhone 4s, själv rör jag inte i iphones med en tång men eftersom du använder iMessage flitigt och inte egentligen har ekonomin för något bättre så tycker jag du ska hålla dig till iPhone ett tag till!

Jag är rätt teknikintresserad dock (en av anledningarna till att jag vill byta, vill se hur mycket man kan göra med Android, då man inte kan göra mycket med iOS, även med jailbreak) och en av mina nära vänner har också känt suget att hoppa över till Android, han gör det dock inte nu på grund av pengabrist. Det är främst iMessage och priset som håller mig tillbaka nu, finns det ingen app som finns hos både Android och iOS som fungerar bra för att skicka meddelanden och bilder till varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Okej, tack för tipset!

Jag är rätt teknikintresserad dock (en av anledningarna till att jag vill byta, vill se hur mycket man kan göra med Android, då man inte kan göra mycket med iOS, även med jailbreak) och en av mina nära vänner har också känt suget att hoppa över till Android, han gör det dock inte nu på grund av pengabrist. Det är främst iMessage och priset som håller mig tillbaka nu, finns det ingen app som finns hos både Android och iOS som fungerar bra för att skicka meddelanden och bilder till varandra?

Whatsapp.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till iOS 7? Isåfall är det ju en helt ny design, eftersom du var lite trött på iOS 6(?) ifall jag förstod det rätt.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Whatsapp.

Ja, det har jag själv och tycker att det fungerar väldigt bra! Problemet är väl att det kostar (även om det bara är sju kr så är det jobbigt att betala om man inte har ett bankkort kopplat till kontot) vilket gör att inte många av mina kompisar har det.

Har glömt en väldigt viktig fråga. Hur är livslängden för en mobil som G2? Alltså, hårdvarumässigt. Om man kollar på iPhones t.ex. så har jag hört att 4an laggar smått vid användande av iOS 7 och 4S kommer nog inte hålla mycket längre nu när Apple har släppt en "budgetversion". Hade ju ändå tänkt byta telefon någon gång nästa år, men när jag såg priset på G2 så tänkte jag att jag kunde byta lite tidigare. Då vill jag så klart att den ska hålla ett par år, minst. Kommer den att göra det tror ni?

Skrivet av Felparkerad:

Har du uppdaterat till iOS 7? Isåfall är det ju en helt ny design, eftersom du var lite trött på iOS 6(?) ifall jag förstod det rätt.

Nope, det har jag inte Jag känner att jailbreak på sexan ger mig mycket mer än en uppgradering till sjuan skulle ge mig. Det är inte bara det att jag är trött på iOS 6, utan även att man inte kan göra så mycket ändringar etc. Samma sak gäller ju för iOS 7 och det finns inte ens jailbreak ute än, vilket gör det än mindre tilltalande.

Permalänk
Medlem

kik är ju den populäraste chatt klienten va? Den finns till och med på WP!

Permalänk
Medlem

Fick min G2 idag, har verkligen inget att klaga på.
Skärmen och prestandan är ju det bästa du kan få idag.
Den har många features men inget som känns påtvingat, närmast tvärtom skulle jag säga, man får nästan leta efter dom och LGs skal över android är väldigt diskret.

iMessage är ju bra men man kan ju alltid köra t.ex. KiK om man inte har obegränsade sms.

Frågan för dig är nog inte G2 eller 4s så mycket som Android eller iOS.
Prova att låna en androidlur nån vecka, skillnaderna mot iOS är ju ändå ganska stora och passar inte alla.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

LG Nexus 5 släpps slutet av månaden och är baserad på LG G2. http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5-5705.php

Priset kommer hamna runt 300US, I Sverige blir det väl omkring 3500-4000 och Nexus modellerna har Android vanilla och då det är Google som sköter uppdateringarna, så kommer den ha "längre livslängd" än LG G2.

En android mobil kan ha mycket lång "livslängd" om man rootar och flashar själv in cutoms roms. Men beror på om modellen är populär hos XDA forumet. Min HTC Desire, den första android mobilen som körde igång android vågen, har fortfarande "support" hos XDa av devs och kan köra JellyBean om vill.

Sen kan man alltid sälja mobilen efter 1-2 veckors användnings tid och då förlorar man några hundringar, om man inte tycker om android och gå tillbaks till iOS.

Det enda man behöver tänka om är egentligen storleken, IP4S är 3,5" och LG G2 är 5,2"/Nexus 5" och inte alltid "praktisk" att använda med en hand.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Var man kan köpa denna modell som har utbytbart batteri var det va? och minnesslots uttag?
Känner för en ny telefon men då måste den ha SD slot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

kik är ju den populäraste chatt klienten va? Den finns till och med på WP!

Just det, den hade jag helt glömt bort!

Skrivet av lenlye:

Fick min G2 idag, har verkligen inget att klaga på.
Skärmen och prestandan är ju det bästa du kan få idag.
Den har många features men inget som känns påtvingat, närmast tvärtom skulle jag säga, man får nästan leta efter dom och LGs skal över android är väldigt diskret.

iMessage är ju bra men man kan ju alltid köra t.ex. KiK om man inte har obegränsade sms.

Frågan för dig är nog inte G2 eller 4s så mycket som Android eller iOS.
Prova att låna en androidlur nån vecka, skillnaderna mot iOS är ju ändå ganska stora och passar inte alla.

Låter bra. Som skrivet innan, har tyvärr ingen telefon att låna och jag vill köpa mobilen nu för att den är så billig, det kommer den inte vara om en vecka :/

Skrivet av XPerion:

LG Nexus 5 släpps slutet av månaden och är baserad på LG G2. http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5-5705.php

Priset kommer hamna runt 300US, I Sverige blir det väl omkring 3500-4000 och Nexus modellerna har Android vanilla och då det är Google som sköter uppdateringarna, så kommer den ha "längre livslängd" än LG G2.

En android mobil kan ha mycket lång "livslängd" om man rootar och flashar själv in cutoms roms. Men beror på om modellen är populär hos XDA forumet. Min HTC Desire, den första android mobilen som körde igång android vågen, har fortfarande "support" hos XDa av devs och kan köra JellyBean om vill.

Sen kan man alltid sälja mobilen efter 1-2 veckors användnings tid och då förlorar man några hundringar, om man inte tycker om android och gå tillbaks till iOS.

Det enda man behöver tänka om är egentligen storleken, IP4S är 3,5" och LG G2 är 5,2"/Nexus 5" och inte alltid "praktisk" att använda med en hand.

Det låter jävligt bra! Hah, det gör allt mycket svårare. Om jag väntar kommer priset på G2 att gå upp igen och det är ju inte säkert att Nexus 5 kommer att vara så billig...

Okej, låter bra, tack.

Så kan man väl också göra, men det blir för klyddigt för mig

Permalänk
Medlem

ååh är själv väldigt sugen på att köpa LG G2 alternativt Nexus 5 när den släpps snart Köpte en Zte blade 3 för några veckor sen så får ialafall vänta en månad Sen tror jag att jag kör på LG G2 hellre än Nexus 5 med tanke på att kameran är bättre och att jag ändå kommer roota. Menmen får se vad priset landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

ååh är själv väldigt sugen på att köpa LG G2 alternativt Nexus 5 när den släpps snart Köpte en Zte blade 3 för några veckor sen så får ialafall vänta en månad Sen tror jag att jag kör på LG G2 hellre än Nexus 5 med tanke på att kameran är bättre och att jag ändå kommer roota. Menmen får se vad priset landar på.

Vill också ha någon av dem!!

Vad menar du med "jag ändå kommer roota"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Vill också ha någon av dem!!

Vad menar du med "jag ändå kommer roota"?

Nexus har ju stockandroid så dem får de senaste uppdateringarna direkt från google

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Nexus har ju stockandroid så dem får de senaste uppdateringarna direkt från google

Förstår faktiskt inte alls, är inte alls insatt i sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Förstår faktiskt inte alls, är inte alls insatt i sånt

Okej men det är inge bloatware på Nexus enheter utan 100% rent android i grunden Det blir nog en LG G2 för min del med tanke på att den har 700mAh mer än nexus 5.

Permalänk

Klart du ska köpa en LG G2, själv jobbade jag hela sommaren enbart för att köpa en Xperia Z1 och jag kan säga att detta är nog bästa köpet jag nånsin har gjort, är supernöjd med luren.
Så är du teknikintresserad och har 4k kr till hands så tycker jag du ska köpa den, du får extremt mycket för pengarna och jag tror du kommer att bli jätte nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Okej men det är inge bloatware på Nexus enheter utan 100% rent android i grunden Det blir nog en LG G2 för min del med tanke på att den har 700mAh mer än nexus 5.

Jaha, då förstår jag.

Vet fortfarande inte, båda är ju rätt stora uppgraderingar från min iPhone

Skrivet av DjSweetBazz:

Klart du ska köpa en LG G2, själv jobbade jag hela sommaren enbart för att köpa en Xperia Z1 och jag kan säga att detta är nog bästa köpet jag nånsin har gjort, är supernöjd med luren.
Så är du teknikintresserad och har 4k kr till hands så tycker jag du ska köpa den, du får extremt mycket för pengarna och jag tror du kommer att bli jätte nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad sägs om att vänta en månad och se vad priset blir för Nexus 5?

E: Oups, verkar som G2 är slut nu, får väl vänta till Nexus 5 kommer ut då...

Tack för alla svar!