Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia mutar datortillverkaren Origin PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Då kan man ju säga att Nvidia köpte rättigheterna till att ha sina produkter i deras produkter..Samma sak som AMD köpte rättigheter till att ha sina produkter i Sony och Microsofts konsoler..Ser ingen skillnad alls..

Så fort nvidia gör nåt sånt här så blir det ett jävla liv men om AMD gör samma sak är det bara bra och sååå bra för oss konsumenter..Dags att komma upp ur mammas källare och kliva in i verkligheten

Det är en väldigt viktig skillnad om det sker officiellt på pappret eller inofficiellt genom en muta.

Det ena av dem är nämligen olagligt och straffbart med fängelse...

Anser du att övriga brott som är straffbart med fängelse såsom mord eller rån också är exakt samma sak som en olycka/bra affär bara för att de råkar ha samma slutresultat??? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Njae däremot är det väl bevisat att AMD inte låter folk sälja "BF4-paket" med datorer annat än enbart AMD-komponenter. Vilket är precis samma sak?

Sen har vi blivit lovade titan-ish prestanda på R9 290, och jag tror det sades att den skulle kosta 2/3 av titan. Nu verkar det landa strax över 7000kr (med Bf4 iofs) medans ett titan kostar 7700kr.

Att grafikkortstillverkarna ljuger och har mer fulspel för sig än ett amerikanskt presidentval är väl inte direkt nytt... vara att vänta på benchmarks och göra en egen bedömning.

Kom ihåg att det blir helt andra siffror i USA då de inte har den svenska momsen.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Vad fan är en origin pc?

Och de har väl visst något att kontra med, de ska ju släppa nytt gk110-kort.

Skrivet av Viceroy:

Spyr på Nvidia. Men de börjar bli desperata nu så man får väl ha viss förståelse för deras agerande.

Desperata är ju det sista de är. De gör vad de kan för att tappa så lite som möjligt bara.
http://finance.yahoo.com/q/co?s=NVDA+Competitors

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

det luktar som att det är sant! deras 290x är så jävla bra om den nu släpps för ca 4-5k
det är mitt sista köp av nvidia just nu för att jag tkr att tekniken ska utvecklas! deras titan är ju hur dyr som helst bara för att amd har ingen kort just nu som kan konkurrera ut den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Njae däremot är det väl bevisat att AMD inte låter folk sälja "BF4-paket" med datorer annat än enbart AMD-komponenter. Vilket är precis samma sak?

Sen har vi blivit lovade titan-ish prestanda på R9 290, och jag tror det sades att den skulle kosta 2/3 av titan. Nu verkar det landa strax över 7000kr (med Bf4 iofs) medans ett titan kostar 7700kr.

Att grafikkortstillverkarna ljuger och har mer fulspel för sig än ett amerikanskt presidentval är väl inte direkt nytt... vara att vänta på benchmarks och göra en egen bedömning.

Lovade titan-ish prestanda?

Får gärna utveckla för jag tror bara jag har hört att AMD själva säger att dom inte kommer att ställa det mot Titan och dom "benchmarks" som finns är inte sanktionerade av AMD... Inte ens proset vet någon om, Inet plockade priset antingen ur liften eller från amazon och sen plockade webhallen det från inet.

Tror snarare att det kommer gå för någonstans runt 499-599$ än något annat:/

Sen tycker jag talaren högst upp på sida två har svarat på dina inlägg om mutor och annat ganska bra.

Med dina tankebanor så är det ju inte konstigt att Grekland har sådan fantastisk ekonomi..-.-'

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Finns en artikel om det på tom's hardware också.

Stämmer, men det är en rapportering av att Origin PC väljer bort AMD och inte en Anti-Nvidia vinklad artikel full av påståenden som den SemiAccurate publicerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hehe att AMD får minst 40-50% på både CPU och GPU lär aldrig hända

man kan alltid hoppas att det händer iaf...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Lovade titan-ish prestanda?

Får gärna utveckla för jag tror bara jag har hört att AMD själva säger att dom inte kommer att ställa det mot Titan och dom "benchmarks" som finns är inte sanktionerade av AMD... Inte ens proset vet någon om, Inet plockade priset antingen ur liften eller från amazon och sen plockade webhallen det från inet.

Tror snarare att det kommer gå för någonstans runt 499-599$ än något annat:/

Sen tycker jag talaren högst upp på sida två har svarat på dina inlägg om mutor och annat ganska bra.

Med dina tankebanor så är det ju inte konstigt att Grekland har sådan fantastisk ekonomi..-.-'

"[We] will definitely compete with the GTX 780 and Titan," and even went so far as to say that “with Battlefield 4 running with Mantle (AMD’s new graphics API), the card will be able to ‘ridicule’ the Titan in terms of performance.”

Ska tydligen AMDs product manager sagt vid diskussioner om den.

Tror att den kommer gå 499-599 dollar? Neweggs html-kod hade visat på 729 dollar för bundlen med BF4. MÅNGEN återförsäljare har slirat runt på 730 dollar/7300kr gränsen. Och nej, vi räknar inte av värdet av spelet eftersom vi då ska räkna av värdet av spelen som kommer med 780/titans.

Priserna i sverige brukar som vanligt köra 1 dollar = 10 sek och på inet var det uppe för 7299kr, samma på webbhallen en snabbis så där verkar ju priser landa. Det här vet vi ju inte säkert, men som jag klart och tydligt skrev i mitt inlägg måste vi vänta på fler benchmarks innan vi ens kan bry oss speciellt mycket om priset.

Angående benchmarks så är många felaktiga misstänker jag också. Men det finns 3dmark scores med 290't i det som AMD själva specar som "stock" frekvenser. Där hamnar det runt ett titan i prestanda.

Jag har inte sagt att något som någon av tillverkarna gör är olagligt. Jag kallar det fulspel. När man lägger lika mycket kraft på att säga "dom är sämst" som "vi är bäst" så är det i mina ögon fulspel. Amd gör detta mest av de båda, bland annat genom "the fixer" reklamerna. Men att du försöker trivialisera detta genom att dra in vad som är lagligt visar bara att du struntar i den moraliska faktorn. Lite "Sue me" attityd som mest kan liknas vid testosteronstinna pojkar utanför krogen en fredag efter löning.

Hur fan det här relaterar till greklands ekonomi är ett ganska kurvigt frågetecken för mig. Men det känns rätt uppenbart att du inte ser så objektivt på det här :).

Permalänk
Medlem

Vill man att AMD ska lyckas får man väl också se till att köpa AMD.

Nvidia har gått bättre ekonomiskt än AMD/ATI nästan jämt. Trots att Nvidia allt sedan ATIs 4xxx-serien levererat större, dyrare och mer strömslukande kretsar. Först den här generationen har man testat en ny strategi och skalat bort GPGPU-kapacitet från 6xx -serien.

Dessutom har de bytt tillverkningsprocess senare med sämre yields och inte implementerat exempelvis directx-uppdateringar i samma takt.

Om ryktena är sanna om R9 290 visar AMD i sådana fall att de återigen leverera mer transistorprestanda. Hade TSMC kunnat genomföra en krympning från 28nm tror jag att AMD skulle tryckt till gröna laget ordentligt

Däremot har Nvidia haft ett närmast ointagligt försprång på den professionella marknaden och deras mjukvaruingenjörer är väl strået vassare vad gäller framförallt SLI och tidiga släpp.

Med detta sagt har jag aldrig haft drivrutinproblem med något AMD/ATI-kort

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

"[We] will definitely compete with the GTX 780 and Titan," and even went so far as to say that “with Battlefield 4 running with Mantle (AMD’s new graphics API), the card will be able to ‘ridicule’ the Titan in terms of performance.”

Ska tydligen AMDs product manager sagt vid diskussioner om den.

Tror att den kommer gå 499-599 dollar? Neweggs html-kod hade visat på 729 dollar för bundlen med BF4. MÅNGEN återförsäljare har slirat runt på 730 dollar/7300kr gränsen. Och nej, vi räknar inte av värdet av spelet eftersom vi då ska räkna av värdet av spelen som kommer med 780/titans.

Priserna i sverige brukar som vanligt köra 1 dollar = 10 sek och på inet var det uppe för 7299kr, samma på webbhallen en snabbis så där verkar ju priser landa. Det här vet vi ju inte säkert, men som jag klart och tydligt skrev i mitt inlägg måste vi vänta på fler benchmarks innan vi ens kan bry oss speciellt mycket om priset.

Angående benchmarks så är många felaktiga misstänker jag också. Men det finns 3dmark scores med 290't i det som AMD själva specar som "stock" frekvenser. Där hamnar det runt ett titan i prestanda.

Jag har inte sagt att något som någon av tillverkarna gör är olagligt. Jag kallar det fulspel. När man lägger lika mycket kraft på att säga "dom är sämst" som "vi är bäst" så är det i mina ögon fulspel. Amd gör detta mest av de båda, bland annat genom "the fixer" reklamerna. Men att du försöker trivialisera detta genom att dra in vad som är lagligt visar bara att du struntar i den moraliska faktorn. Lite "Sue me" attityd som mest kan liknas vid testosteronstinna pojkar utanför krogen en fredag efter löning.

Hur fan det här relaterar till greklands ekonomi är ett ganska kurvigt frågetecken för mig. Men det känns rätt uppenbart att du inte ser så objektivt på det här :).

Haha nerå jag är objektiv, men jag gillar kanske att sväva ut lite för mycket i mina liknelser;) Men att göra ett lagligt fulspel är okej i min värld även om det är moraliskt fel, att muta datorförsäljare under bordet(om det nu ens pågick) är inte bara moraliskt apa utan även då uppenbart olagligt.

(Grekland grejen var väl mer en hint till att du tycker mutor är okej istället för att använda sig av reklam)

Såg också Newegg grejen men förvirrade det med Amazon, jag tror att det fortfarande bara är trams. Ungefär som Nvidia ändrade lanseringspriset för 680 i sista sekunden men den som lever får se.

Anledningen till varför jag inte tror att det hamnar där är för att det blir ett sådant stort prishopp mellan korten och då hade nVidias påhittade 770ti passat in som fisken i vattnet förmodligen och AMD hade skjutit sig i foten ännu en gång... Får mer känslan av att AMD lägger lite rykten nu för att se hur folk hade tagit en prisbild i 7000kr klassen:)

Hittar du en länk till product managerns uttalande får du gärna länka:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Borde nästan vara olagligt då det hämmar konkurrensen, men det är väl svårt att bevisa att Nvidia ligger bakom det.

Nästan? Det ÄR olagligt.

Skrivet av Icepeak:

håller med, och tyvärr svårt att bevisa om dom har gjort det eller inte.
men stämmer det så är det riktigt svinigt gjort av dom, gjorde inte Intel så mot AMD på processorfronten för laptops förut?
jag må föredra Nvidia och Intel framför AMD, men jag kommer inte vara nöjd förrns AMD har 40-50% på både CPU och GPU fronten. det är enbart då vi kan se ett riktigt krig mellan företagen, vilket kommer pressa priserna och öka prestandan. vilket skulle göra alla oss på sweclockers väldigt glada

Var på den gamla goda K4/K6 tiden då Intel gav hutlösa rabatter så länge som butikerna sket i att sälja AMD processorer men började du sälja AMD processorer så kunde du bli av med rättigheten att sälja Intel processorer. Detta togs till domstol och Intel blev skyldiga att betala ett ganska saftigt skadestånd.

Skrivet av Icepeak:

dom har inte hunnit mutat innan Nvidia/Intel och inte haft råd efter, HAHAH!

Även om AMD inte har de resurser de en gång hade så är det långt ifrån sant att de inte skulle ha råd med att svina till det. Bara ge förmånliga priser till de som väljer bort Intel. Detta är dock olagligt.

Skrivet av Tarrgoth:

Fast vadå, det är ju AMDs nya R9-serie som kontrar Nvidias 700-serie?

om R9-serien visar sig prestera bättre än motsvarigheten till Nvidias så är det Nvidia som ska kontra. Ja, AMD kontrat Nvidias 700-serie med R9-2XX serien men kom ihåg att det aldrig slutas kontra på något plan i denna bransch.

Skrivet av Aeosoth:

Det är fortfarande i grund och botten samma sak, det är bara en fråga vare sig det är på papper eller inte. Det är ju svårt att tro att en snubbe på nVidia tjänar så pass mycket och hatar AMD så pass mycket att han skulle ta sexsiffriga summor med pengar (i dollar!) och muta Origin med dem. Nej, det är på företagets order. Och jag kan hålla med om att det är lågt, men som sagt så gör ju AMD samma sak.

Nej det är inte samma sak. Att muta är olagligt, spelar ingen roll hur du resonerar däremot att köpa upp rättigheterna är inte en muta. Det är affärer och Nvidia hade kunnat göra samma sak och hade dessutom tid på sig att ev. lägga ett större bud.

Skrivet av fermia:

Då kan man ju säga att Nvidia köpte rättigheterna till att ha sina produkter i deras produkter..Samma sak som AMD köpte rättigheter till att ha sina produkter i Sony och Microsofts konsoler..Ser ingen skillnad alls..

Så fort nvidia gör nåt sånt här så blir det ett jävla liv men om AMD gör samma sak är det bara bra och sååå bra för oss konsumenter..Dags att komma upp ur mammas källare och kliva in i verkligheten

Det är INTE samma sak. Dessutom den sista meningen är helt onödig.

Skrivet av deadich:

Vad fan är en origin pc?

Och de har väl visst något att kontra med, de ska ju släppa nytt gk110-kort.

Desperata är ju det sista de är. De gör vad de kan för att tappa så lite som möjligt bara.
http://finance.yahoo.com/q/co?s=NVDA+Competitors

Detta kan dock ändras snabbt. AMD växer medan Nvidia ligger lite still. Nvidia är störst idag ja, men imorgon kan AMD vara förbi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Vill man smörja så är det ofta inköpsansvarig eller strategen man går på med bruna kuvert eller besvärande medieupptagningar, sen så kör man en marknadsförings/sponsor-peng till företaget som då övertalas från insidan att nappa.
Inget nytt, finns i alla brancher och alla delar av samhället.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår inte riktigt problemet. Nvida gav Origin ett erbjudande de inte kunde tacka nej till, det är ju så affärer går till. AMD lyckades bättre med XBOX och PS4 som jag förstått det...?

Att det bokstavligen rör sig om en ren muta har jag svårt att tro på.

Ett hästhuvud i sängen?
http://www.youtube.com/watch?v=Ch8uCOPbH7I
Finns en hel del regler om sånt här, just för att få konkuransen att fungera så bra som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nästan? Det ÄR olagligt.

Var på den gamla goda K4/K6 tiden då Intel gav hutlösa rabatter så länge som butikerna sket i att sälja AMD processorer men började du sälja AMD processorer så kunde du bli av med rättigheten att sälja Intel processorer. Detta togs till domstol och Intel blev skyldiga att betala ett ganska saftigt skadestånd.

Även om AMD inte har de resurser de en gång hade så är det långt ifrån sant att de inte skulle ha råd med att svina till det. Bara ge förmånliga priser till de som väljer bort Intel. Detta är dock olagligt.

om R9-serien visar sig prestera bättre än motsvarigheten till Nvidias så är det Nvidia som ska kontra. Ja, AMD kontrat Nvidias 700-serie med R9-2XX serien men kom ihåg att det aldrig slutas kontra på något plan i denna bransch.

Nej det är inte samma sak. Att muta är olagligt, spelar ingen roll hur du resonerar däremot att köpa upp rättigheterna är inte en muta. Det är affärer och Nvidia hade kunnat göra samma sak och hade dessutom tid på sig att ev. lägga ett större bud.

Det är INTE samma sak. Dessutom den sista meningen är helt onödig.

Detta kan dock ändras snabbt. AMD växer medan Nvidia ligger lite still. Nvidia är störst idag ja, men imorgon kan AMD vara förbi.

Vart hittar du att nvidia skulle stå stilla ???

Total Assets 2012 = $5,552,928,000 2011 = $4,495,246,000$ 2010 = 3,585,918,000 kallar jag knappast att stå stilla skulle inte förvåna mig om dom kliver över 6 miljarder 2013

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Spyr på Nvidia. Men de börjar bli desperata nu så man får väl ha viss förståelse för deras agerande.

Man försöker alltid binda upp de stora köparna så de endast köper sina egna grejer. Så gör alla stora tillverkare. DELL ger bättre priser till dem som har kontrakt med dem, HP likadant. ATEA erbjuder stora rabatter och serviceerbjudanden om man binder dem till hela supporten och alla inköpen till dem. Dem bjöd oss på ishockey här senast.. Ett konsultföretag som vill köpa mig bjuder mig på lunch/middag och fri bar. Detta är normen inom alla brancher när man raggar storkunder särskilt. Men som en infantil fanboy kan sånt vara svårt att förstå och tror att detta är en förfärlig styggelse riktad mot det otroliga koncernen AMD av "stygga NVidia" som är helt chanslösa på grafikkortsmarknaden. ;p Förfärligt..

AMD bjuder många representanter av deras största säljare på fika, krogar, konferenser, testprodukter osv. Nvidia också. Och Apple. Och Samsung. Ditt favoritbilmärke. Din favorittillverkare på skor och kalsonger.

Att Nvidia inte har något att kontra med är ju fel. Oavsett om man är AMD fanboy eller ej så är releasen av nya AMD-grejer bra. Det gör att Nvidia-korten blir billigare eller att man som AMD-only får sitt nya kort. Win/win, right? Ser inga problem. Jag tackar och tar emot bara.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

Varför skulle en hemsida som säljer grafikkort vilja skapa ett hat mot Nvidia precis när deras motstånd ska släppa nya kort?

Finns det en chans att det kan vara tvärtom? Att AMD har mutat någon för att skapa rykten?
Självklart inte. AMD är bäst eftersom *bra anledning saknas* och Nvidia är satan.

Förstår folk ens hur marknadsföring fungerar? Får man bjuda en kund på lunch eller är det en muta? Det är i princip vad säljyrket går ut på idag.

Hink och spade-nivå på dessa diskussioner som vanligt.

Permalänk
Medlem

Var det inte AMD som nyligen gjorde att BF4 inte får marknadföras och säljas med datorer som använder ett Nvidia-kort?

Som tidigare sagts, AMD gör likadant.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Nästan? Det ÄR olagligt.

Var på den gamla goda K4/K6 tiden då Intel gav hutlösa rabatter så länge som butikerna sket i att sälja AMD processorer men började du sälja AMD processorer så kunde du bli av med rättigheten att sälja Intel processorer. Detta togs till domstol och Intel blev skyldiga att betala ett ganska saftigt skadestånd.

Även om AMD inte har de resurser de en gång hade så är det långt ifrån sant att de inte skulle ha råd med att svina till det. Bara ge förmånliga priser till de som väljer bort Intel. Detta är dock olagligt.

om R9-serien visar sig prestera bättre än motsvarigheten till Nvidias så är det Nvidia som ska kontra. Ja, AMD kontrat Nvidias 700-serie med R9-2XX serien men kom ihåg att det aldrig slutas kontra på något plan i denna bransch.

Nej det är inte samma sak. Att muta är olagligt, spelar ingen roll hur du resonerar däremot att köpa upp rättigheterna är inte en muta. Det är affärer och Nvidia hade kunnat göra samma sak och hade dessutom tid på sig att ev. lägga ett större bud.

Det är INTE samma sak. Dessutom den sista meningen är helt onödig.

Detta kan dock ändras snabbt. AMD växer medan Nvidia ligger lite still. Nvidia är störst idag ja, men imorgon kan AMD vara förbi.

Vad pratar du om?

Ja, mutor är olagliga, men en pengatransaktion mellan två företag är inte en muta. Man kan inte muta ett företag. Ett litet exempel. Jag har nyligen sökt visum till USA. Man kan betala en extra summa för att få snabb handläggning. Detta är ingen muta. Men om jag hade betalat samma summa till en enskild tjänsteman så hade det varit en muta. Är du med på skillnaden?

I fallet med Intel så hotade Intel med att man inte skulle få köpa deras produkter, dvs om du köper av AMD så får du inte köpa av oss. Det var det de blev dömda för. Att du får ett bättre pris om du erbjuder exklusivitet i utbyte är något helt annat. Detta är en vanlig affärsuppgörelse. I fallet med XBOX och PS4 så lovar Microsoft respektive Sony säkerligen att inte använda några andra produkter än AMD's för att kunna få ett så bra pris som möjligt.

Det finns många olika typer av avtal mellan företag där man kan få pengar tillbaka beroende hur man agerar. Om du köper X antal produkter över ett år så får du ett lägre pris retroaktiv tex, vilket innebär att du faktiskt får pengar tillbaka vid slutet av året. Finns även avtal där man får olika former av omställningsbidrag. Om du byter till våra produkter så hjälper vi dig att designa om din produkt så att den passar eller du får ett bidrag på $X så att du kan bekosta en omdesign.

Hela detta låter som att Nvidia och Origin har gjort en bra deal som säkert båda sidor tyckte att de tjänade på och nu är AMD sura för att de inte fick vara med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ett hästhuvud i sängen?
http://www.youtube.com/watch?v=Ch8uCOPbH7I
Finns en hel del regler om sånt här, just för att få konkuransen att fungera så bra som möjligt.

Jo, den scenen for faktisk genom mitt huvud när jag skrev inlägget.
Jag tror snarare skribenter sprider falska rykten för att påverka börsvärdet framför konkurrensen, men det är också olagligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Snälla ni, semiaccurate har flertalet gånger pratat väldigt mycket skit om nvidia och speciellt herr Demerjian som för övrigt är bästa vän med AMD's marknadsföringschef. Så att länka till hans artiklar och kalla det för fakta är helt fel. Han skriver allt för att det ska låta bra för AMD och dåligt för nvidia. Kommer ihåg hur mycket påhittade påståenden han hävde ur sig när det var dags för GTX4xx serien att lanseras.

Så snälla, använd ert förnuft och kom ihåg att alltid granska fakta kritiskt.

Det känns även konstigt om nvidia nu skulle muta EA/origin eftersom dice haft ett så nära samarbete med AMD när dom utvecklade BF4 som ändå är en stor titel på origin.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Detta kan dock ändras snabbt. AMD växer medan Nvidia ligger lite still. Nvidia är störst idag ja, men imorgon kan AMD vara förbi.

Dock är det ju så att själva företaget AMD går det inte speciellt bra för. Så det gäller att dom vänder på detta ganska omgående.

http://finance.yahoo.com/q/co?s=NVDA+Competitors

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nickieponken:

Linus från Linustechtips länkade nyligen en artikel som hävdar att Nvidia skulle muta datortillverkar att inte använda AMD kort, däribland Origin och deras Origin PC som plötsligt slutade att använda AMD kort utan egentlig anledning.

en av anledningarna i artikeln påstås vara att Nvidia inte har någonting att kontra AMDs nya R9 serie förrän Q4 2014 (Ja det ska stå 2014)

så vad tror ni, sitter Nvida och mutar runt för det vilda?

Länk till Artikeln: http://semiaccurate.com/2013/10/05/much-nvidia-pay-origin-pc-...

Även om det helt klart är fulspel ifrån Nvidias sida, tror du inte AMD gör exakt samma sak så fort de får chansen? AMD betalade garanterat en saftig summa till EA/DICE för BF4 exklusiviteten, är inte det fulspel då också?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Är väl i sig inte så olikt "exklusiva" tredjepartstillverkare som EVGA och Sapphire, spel som bara släpps på vissa plattformar och så vidare. Bara inte lika snyggt skött.

Trist, men en del av verkligheten.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det känns även konstigt om nvidia nu skulle muta EA/origin eftersom dice haft ett så nära samarbete med AMD när dom utvecklade BF4 som ändå är en stor titel på origin.

Trodde det gällde datortillverkaren Origin?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Apple kör precis likadant vill jag lova

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Finns det en chans att det kan vara tvärtom? Att AMD har mutat någon för att skapa rykten?
Självklart inte. AMD är bäst eftersom *bra anledning saknas* och Nvidia är satan.

Origin _har_ dumpat AMD, det är inget rykte.

Citat:

Förstår folk ens hur marknadsföring fungerar? Får man bjuda en kund på lunch eller är det en muta? Det är i princip vad säljyrket går ut på idag.

Representation är ordentligt reglerat och om det är så att Nvidia har betalat Origin för att dumpa AMD så är det troligt att det faller under anti-competitive practices, vilket då är olagligt både i USA och i EU. Undantag kan accepteras, men det ska prövas rättsligt först. Se AMD vs Intel (2005) där Intel betalade tillverkare för att inte köpa produkter från AMD (slutade med förlikning).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Origin _har_ dumpat AMD, det är inget rykte.

Representation är ordentligt reglerat och om det är så att Nvidia har betalat Origin för att dumpa AMD så är det troligt att det faller under anti-competitive practices, vilket då är olagligt både i USA och i EU. Undantag kan accepteras, men det ska prövas rättsligt först. Se AMD vs Intel (2005) där Intel betalade tillverkare för att inte köpa produkter från AMD (slutade med förlikning).

*suck*
WÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Det företaget som jag inte gillar har gjort något dumt. Även om det företaget jag gillar har gjort samma sak kommer jag neka alla dessa fakta och bara fokusera på denna händelse.

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Var det inte AMD som nyligen gjorde att BF4 inte får marknadföras och säljas med datorer som använder ett Nvidia-kort?

Som tidigare sagts, AMD gör likadant.

*suck* Att köpa till sig en rätt är EJ samma sak som att muta.

Men sen kan självklar AMD ha gjort något tidigare som inte kommit fram.

Permalänk
Medlem

Varför bry sig? Ge mig kort på marknaden som fungerar, både i mjuk samt hårdvara. Så bryr jag mig inte om själva Lidl säger kortet.

Om 290x är bättren Titan för 5k, så skaffar jag de.. tycker jag att drivrutinerna skiter ner sig, säljer jag skiten och skaffar en 780 eller titan.. tycker jag att prestandan är skit, slår jag datorn i väggen? Palla argumentera om "Rykten, om att någon har mutats.." Om de är sant, får vi ändå bra priser, vi mutas ju inte direkt ellerhur? Vem bryr sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

*suck*
WÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Det företaget som jag inte gillar har gjort något dumt. Även om det företaget jag gillar har gjort samma sak kommer jag neka alla dessa fakta och bara fokusera på denna händelse.

Är du sinnessvag, pojk? Jag föredrar när företag inte sysslar med olagligheter ö.h.t. Den här tråden handlar om Origins dumpande av AMD, vill du prata om något annat är det fritt fram att skapa en till tråd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10