ISA slots, vad är dom bra till?

Permalänk
Medlem

Så, jag har börjat gräva lite i maskineriet och kommit fram till att mitt moderkort har massa oanvända ISA slots, men inga PCI. Fanns det grafikkort till ISA slots? Var dom värda sina pengar? Kan man få tag i IDE controllers för extra lagring?

Datorn är en 486 med win 95

Permalänk
Medlem

shit's before my time. vettefan, aldrig sett det där ens

Permalänk
Medlem

Kan vara EISA också, inte kollat så noga...

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tidiga Soundblaster var ISA. Fanns nätverkskort, IDE-kontrollers och en massa annat, var ju standardbussen under en rätt lång tid. Dock väldigt slö. Minns inte om jag har något grafikkort för ISA, men om det fanns lär det ha varit långsamt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

NIC,modem,ljudkort fanns iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det är PCI som gäller ifall man vill ha tillgång till ett lite bättre grafikkort alltså?

Permalänk
Medlem

Ja det var lite ljudkort och modem. Men jag kan inte minnas att det var så flitigt använt(förtränger det antagligen). Mest pci och sen kom AGP. Men det går väl knappt att hitta ett grafikkort för PCI idag?

Edit: Men lyckats du och får igång den så finns det en hel del gamla klassiska spel att försöka leta rätt på, Populous var riktigt roligt, är det för avancerat för maskinen så finns det ju det klassiska Warlords

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Juicis:

Ja det var lite ljudkort och modem. Men jag kan inte minnas att det var så flitigt använt(förtränger det antagligen). Mest pci och sen kom AGP. Men det går väl knappt att hitta ett grafikkort för PCI idag?

Finns massor: http://www.dustin.se/xgroup/12123/pci/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Klart att den var flitigt använd. Vi pratar 286-tiden och innan det. Då var ISA-porten top of the line. Någon gång med 386'orna kom sedan VLB porten som användes till grafikkort. Hastigheten var ungefär hälften mot PCI. Ytterligare senare började PCI bli vanligt och sedan som ni nämner AGP. AGP kom dock inte förrän ungefär med Pentium 2.

Så det finns alla typer av kort till ISA. Grafikkort, nätverkskort, ljudkort, kontrollerkort osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Haha otroligt vilka minnen... Matrox!

Visa signatur

William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.

Permalänk
Medlem

Föregångaren till pci och senare pci-e.
Värt pengarna, tja vad är värt pengarna när det gäller datorer?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Klart att den var flitigt använd. Vi pratar 286-tiden och innan det. Då var ISA-porten top of the line. Någon gång med 386'orna kom sedan VLB porten som användes till grafikkort. Hastigheten var ungefär hälften mot PCI. Ytterligare senare började PCI bli vanligt och sedan som ni nämner AGP. AGP kom dock inte förrän ungefär med Pentium 2.

Så det finns alla typer av kort till ISA. Grafikkort, nätverkskort, ljudkort, kontrollerkort osv.

Ja det stämmer när du börjar spalta upp det, var så jäkla länge sen så man förtränger ju hälften. Vill minnas att jag hade ett TNT grafikkort... men det var nog ett AGP kort om jag inte minns helt galet. Och var blir det... den första Pentium?

Hade nån 486 från Network som låg inne vid Odengatan i Stockholm

Visa signatur

William G. McAdoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Ja det stämmer när du börjar spalta upp det, var så jäkla länge sen så man förtränger ju hälften. Vill minnas att jag hade ett TNT grafikkort... men det var nog ett AGP kort om jag inte minns helt galet. Och var blir det... den första Pentium?

Jag hade ett TNT2 till PCI, dock var det någon slags budgetversion (LE eller vad de kallade det på den tiden) så ditt TNT var med stor sannolikhet ett PCI-kort. TNT kom väl någonstans efter första Pentiumen om jag inte minns fel, P2 var iallafall standard när jag köpte mitt kort. Då körde jag P1 200 MHz MMX men det var utdaterat redan då. Runt 1999?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag hade ett TNT2 till PCI, dock var det någon slags budgetversion (LE eller vad de kallade det på den tiden) så ditt TNT var med stor sannolikhet ett PCI-kort.

Huh, ja du har säkert rätt Det var inte igår direkt. Burkarna vart bra omoderna ganska snabbt på den tiden.

Visa signatur

William G. McAdoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Det är PCI som gäller ifall man vill ha tillgång till ett lite bättre grafikkort alltså?

Nu försöker jag bara från minnet men, ISA är väl från 286 tiden egentligen men var aldrig så coolt. Externa grafikkort för mig kom med Voodoo från 3DFX och då användes PCI, senare AGP också då man kunde ha dubbla! Men nu är vi nog på Pentium 100Mhz-tiden. Du kanske kan annonsera här efter delar från gamla vindsvärmare?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

TNT kom till Pentium 2. Utan att googla är jag osäker på om det fanns AGP redan då.

Skrivet av kyre:

Nu försöker jag bara från minnet men, ISA är väl från 286 tiden egentligen men var aldrig så coolt. Externa grafikkort för mig kom med Voodoo från 3DFX och då användes PCI, senare AGP också då man kunde ha dubbla! Men nu är vi nog på Pentium 100Mhz-tiden. Du kanske kan annonsera här efter delar från gamla vindsvärmare?

ISA var aktuellt t o m 486/tidiga pentium.
Återigen utan att googla skulle jag säga att de första 3DFX/voodoo kom runt när Pentium MMX var aktuellt.
P2 fanns när jag köpte min 200MMX och voodoo2 lanserades året därpå om jag inte missminner mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Grävt lite i burken för att se vad det finns för kortplatser, och det finnas bara 4 st ISA. I en av platserna sitter det ett ljudkort som verkar ha ett Yamaha A151-A00 ljudkort med 40-pin CD-ROM controller. Processorn är en i486 66mhz dx2 som det står 1989 på och som har en fin blå kylfläns i storlek med typ 4 sockerbitar. 4st 4mb IBM minnen sitter ipetade, och det verkar sitta ett 4mb IBM minne i en "extended cache" port. Finns en "Extended video Ram" slot också, och det verkar vara annorlunda stickor till den porten, kanske kan vara värt att jaga fatt på något via ebay? Sockeln ser ut att kunna ha en större CPU i sig, går en rad med extra pinhål runt CPU'n... Sockeln är en blå sak med en sorts bygel som förskjuter sockeln lite och låser CPU'n. Hdd'n är nån Quantum (vad hände med dom egentligen?) på 550mb.

Så jäkla kul att pilla med gamla saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Grävt lite i burken för att se vad det finns för kortplatser, och det finnas bara 4 st ISA. I en av platserna sitter det ett ljudkort som verkar ha ett Yamaha A151-A00 ljudkort med 40-pin CD-ROM controller. Processorn är en i486 66mhz dx2 som det står 1989 på och som har en fin blå kylfläns i storlek med typ 4 sockerbitar. 4st 4mb IBM minnen sitter ipetade, och det verkar sitta ett 4mb IBM minne i en "extended cache" port. Finns en "Extended video Ram" slot också, och det verkar vara annorlunda stickor till den porten, kanske kan vara värt att jaga fatt på något via ebay? Sockeln ser ut att kunna ha en större CPU i sig, går en rad med extra pinhål runt CPU'n... Sockeln är en blå sak med en sorts bygel som förskjuter sockeln lite och låser CPU'n. Hdd'n är nån Quantum (vad hände med dom egentligen?) på 550mb.

Så jäkla kul att pilla med gamla saker!

Den där extended cache, är den verkligen på 4 MB? Jag skulle gissa på 512 KB eller något i den stilen, som mest.
Vad gäller grafikkortet fanns det en mängd olika företag som ville göra just sin socket till standard, så det kan vara rätt obskyrt det där.
Quantum köptes av Maxtor förresten.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Det verkar vara det här som sitter i extended cache, så 256K helt enkelt...

Part Number: MCM32A64SG33
Manufacturer : MOTOROLA INC
Part Category: Static RAM
Description: 256K X 8 CACHE TAG SRAM MODULE, 15 ns, DMA128

Moderkortet ska tydligen klara 64mb ram, undra hur dyrt det skulle vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Det verkar vara det här som sitter i extended cache, så 256K helt enkelt...

Part Number: MCM32A64SG33
Manufacturer : MOTOROLA INC
Part Category: Static RAM
Description: 256K X 8 CACHE TAG SRAM MODULE, 15 ns, DMA128

Moderkortet ska tydligen klara 64mb ram, undra hur dyrt det skulle vara...

Dyrt är det nog inte, antagligen är det EDO RAM du ska ha och då 4 x 16 MB. Att hitta det är en annan femma dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ISA slots används änn idag av militär och företag, finns nya modekort med ISA på :D...
Stabil bus vältestad och utprovad

Det finns ISA "Grafikort" är synd att kalla dem.. Iaf kort för att driva en VGA skärm, videobuffert och VGA controller

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är troligare att det ska vara vanliga 72pins 70ns fpm och inte EDO. I allmänhet tycker 486or inte om EDO-minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är troligare att det ska vara vanliga 72pins 70ns fpm och inte EDO. I allmänhet tycker 486or inte om EDO-minnen.

Det har du rätt i, I stand corrected. Tänkte "samma pinmängd = samma sak" men det var ju inte lika lätt förr.
Skyller på att jag gick från 286a till Amiga till P1a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

ISA slots används änn idag av militär och företag, finns nya modekort med ISA på :D...
Stabil bus vältestad och utprovad

Det finns ISA "Grafikort" är synd att kalla dem.. Iaf kort för att driva en VGA skärm, videobuffert och VGA controller

Av ren nyfikenhet skulle jag faktiskt vilja se dessa! Länk?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Av ren nyfikenhet skulle jag faktiskt vilja se dessa! Länk?

Google är din vän, som vanligt; http://www.adek.com/ATX-motherboards.html
Faktiskt intressant att en så gammal teknik överhuvudtaget KAN hållas vid liv sida vid sida med den senaste tekniken ^^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagfalls:

Så, jag har börjat gräva lite i maskineriet och kommit fram till att mitt moderkort har massa oanvända ISA slots, men inga PCI. Fanns det grafikkort till ISA slots? Var dom värda sina pengar? Kan man få tag i IDE controllers för extra lagring?

Datorn är en 486 med win 95

Det fanns grafikkort till ISA, men det handlade inte om några monsterkort direkt. CGA, EGA, VGA osv. Om jag minns rätt var det 4, 16, 128 färger på dessa.
Kommer inte ihåg om korten med 1024 färger var till ISA eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Alla tidiga Soundblaster var ISA. Fanns nätverkskort, IDE-kontrollers och en massa annat, var ju standardbussen under en rätt lång tid. Dock väldigt slö. Minns inte om jag har något grafikkort för ISA, men om det fanns lär det ha varit långsamt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture

Alla grafikkort var ISA innan PCI-bus:en introducerades i början av 90-talet, inget konstigt med det. Var inte långsamt för sin tid heller, det fanns ju inget snabbare.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

För att använda ISA kort.
Jag hade enbart ISA (och vesa local bus eller vad det hette, dom var ISA slot + extra slot bakom) i min 486a.
Så alla instickstkort, inkl. grafikkort använde detta. Grafikkortet använde vesa så den tryckes ner i både ISA och vesa slotten samtidigt.
Lite motsvarande som PCI-E där det finns PCI-E 1x, 4x, 8x, 16x. Fast att det var uppdelat på två separata slottar i följd.

Skrivet av bagfalls:

Vet vad ISA betyder. Men jag undrade om folk verkligen använde ISA portar till något.

Grafikkort, ljudkort, IDE kort, kort för serie och parallell port.
Minns att jag fick uppgradera serie/parallell-ports kort till ett med högre UART när jag skaffade modem. Tror jag var begränsad till 19200bps som standard men med nytt kort med högre uart så kunde man köra 115000bps eller något sånt.
Satt man med 28.8k eller 33.6k modem så var den högre hastigheten bara den mellan modemet och datorn. Det blev fortfarande bara 33.6k mellan modemet och ISP. Men om man däremot körde de gamla kortet med 19200bps så blev alltså kommunikationen mellan datorn och modemet långsammare än mellan modemet och InTeRnEtZ.
Nätverkskort fanns också för ISA, men jag skaffade inte nätverkskort förrän jag hade Pentium med PCI.

Kort sagt så användes det till i stort sett allt som man idag kan använda instickskort till (förutom saker som inte fanns på den tiden) och ännu mer eftersom det inte fanns lika mycket funktioner inbyggda på moderkorten.

Om folk verkligen använda ISA till något, ja man använde det till allt, eftersom det var det enda man hade!

Däremot efter att PCI slagit igenom så var det väl mestadels ljudkort som fortsatte att använda ISA under längre tid.

Skrivet av bagfalls:

På 486 tiden så var grafikkort rena 2D kort. De användes för framebuffer och för att ansluta bildskärm till datorn för att helt enkelt få bild på skärmen. Direct 3D, OpenGL, GPGPU, PhysX, CUDA, OpenCL, och sånt kom senare...
Processorn gjorde allt jobbet och grafikkortet såg till att resultatet visades på skärmen.
Även tidiga Pentium hade simpla grafikkort.

"bra" är ett relativt begrepp. Så vad någon anser vara "ett lite bättre grafikkort" kan variera.
Men om vi säger kort ur ATI Rage familjen, Nvidia Riva familjen och Voodoo 3 och uppåt så är det mera Pentium MMX, Pentium 2 och tidiga Pentium 3 generation än 486. Eller AMD K6, K6-2, K6-3 och tidiga Athlon om du föredrar AMD.

Anledningen att jag inte räknar Voodoo (1) och Voodoo 2 är att de är accelerationskort och inte grafikkort, du måste alltså fortfarande ha ett grafikkort i datorn för vanlig 2D.

Så att sitta med ett 1MB grafikkort utan avancerade funktioner är ganska passande för en 486.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Faktiskt intressant att en så gammal teknik överhuvudtaget KAN hållas vid liv sida vid sida med den senaste tekniken ^^

Mjo för industrin behöves gammla interface underhållas, gjorde för ett tag sedan en "SD-card to floppy 3.5, 5.25" " modul

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

På LGA 1155 och LGA775 kortet så står det "No DMA support for ISA".
Antar att det skulle ställa till det för ljudkort?

Annars hade det varit coolt med en Core i3 eller Core 2 Duo med SoundBlaster AWE 64 eller motsvarande.
Undrar hur många fps man hade fått i Duke Nukem 3D, första Quake och andra spel runt den tiden.

Eller kanske Core i3, GTX Titan + Voodoo 2 och SoundBlaster 16 för Quake 2