Koppla Androidmobiler till Tangentbord, datormöss och datorskärmar

Permalänk
Avstängd

Koppla Androidmobiler till Tangentbord, datormöss och datorskärmar

Tänkte använda mobilen (Samsung G Note1) kopplad till en datorskärm på skrivbordet och styra den med Bluetooth Tangentbord och Mus.
Har redan löst HDMI/HML-adapter biten (förutom att skaffa en), mobilen funkar dock redan med hemnätverket och dess NAS, kan även nå datorernas delade mappar från mobilen.

Frågor:
Kan man ha två BT-apparater kopplade samtidigt till en mobil, ett BT-tangentbord och en BT-mus?
I sådana fall skulle ett Logitech K810 och någon BT-mus kunna funka med en Android = god ergonom?

Eller finns det någon lämplig kombinerad T-bord och mus/pekplatta att köpa.
Har kollat runt lite men det är en väldig brist på tangentbord/pekplatta-kombinationer att köpa = lätta att bära men sämre för skriva med.

Red: Hoppas att trådrubriken kan ändras, så att tråden passar för alla Androidmobiler och även för externa skärmar.

Rubrik ändrad på begäran
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar precis samma sak.

Permalänk
Avstängd

Kom aldrig över den mentala spärren att man bara kan ha en Bluetooth enhet kopplad till en mobil (Gällde förr, i alla fall).
Skaffade ett Deltaco Bluetooth T-bord med inbyggd pekplatta.
http://www.netonnet.se/art/dator/kringutrustning/tangentbord/tradlosa-tangentbord/deltaco-tb-109z/173349.4170/

Den kopplar upp sig snabbt på mobilen men sedan börjar besvikelserna.
1. Det tar tid från det att man tryckt en tangent tills det skickats över till mobilen och texten kommer fram på skärmen.
2. Tangentbordet har dålig respons (billig kvalite) och för liten för skrivbords användning (ska använda mobilen med en datorskärm och HDMI(HML)-adapter) Även om knapparna är större än skärmtangentbordet.
3. Värst av allt, såg en Youtube video där android hade muspekare men kan inte få det att fungera på Galaxy Note1. Utan muspekare är iden med datorskärm och tangentbord, värdelös...
4. Idiotiskt nog så har tangentbordet ÅÄÖ men när man trycker dessa tangenter så kommer är det de amerikanska tangentbordsschema som skrivs.

Kollade lite snabbt på Play Store, om man kunde ladda ner muspekar-funktion/app till Android men hittade inget.

En fråga om koppling av Android till en datorskärm.
Det funkar utmärkt med HDMI(HML)-adaptern men ett undantag. Samsung Galaxy Note har endast hemskärmen stående (porträtt) läge.
Vilket betyder att mobilen bara fyller ut en 1/3 av skärmen, däremot funkar det med appar med som funkar i liggande (landskaps)-läge.
Finns det något sätt att komma runt problemet så hela skärmen fylls ut?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fafne:

Kom aldrig över den mentala spärren att man bara kan ha en Bluetooth enhet kopplad till en mobil (Gällde förr, i alla fall).
Skaffade ett Deltaco Bluetooth T-bord med inbyggd pekplatta.
http://www.netonnet.se/art/dator/kringutrustning/tangentbord/tradlosa-tangentbord/deltaco-tb-109z/173349.4170/

Den kopplar upp sig snabbt på mobilen men sedan börjar besvikelserna.
1. Det tar tid från det att man tryckt en tangent tills det skickats över till mobilen och texten kommer fram på skärmen.
2. Tangentbordet har dålig respons (billig kvalite) och för liten för skrivbords användning (ska använda mobilen med en datorskärm och HDMI(HML)-adapter) Även om knapparna är större än skärmtangentbordet.
3. Värst av allt, såg en Youtube video där android hade muspekare men kan inte få det att fungera på Galaxy Note1. Utan muspekare är iden med datorskärm och tangentbord, värdelös...

Kollade lite snabbt på Play Store, om man kunde ladda ner muspekar-funktion/app till Android men hittade inget.

En fråga om koppling av Android till en datorskärm.
Det funkar utmärkt med HDMI(HML)-adaptern men ett undantag. Samsung Galaxy Note har endast hemskärmen stående (porträtt) läge.
Vilket betyder att mobilen bara fyller ut en 1/3 av skärmen, däremot funkar det med appar med som funkar i liggande (landskaps)-läge.
Finns det något sätt att komma runt problemet så hela skärmen fylls ut?

Tagit dig en titt på Ubuntu for Android? vilket är en Side-to-side boot med Android men aktiveras när man kopplar in mobilen till en skärm med mus och hela köret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Provade lite mer under kvällen att koppla upp mobilen-tangentbordet-pekplattan-skärmen.
Nu plötsligt fanns en muspekare i Android! Vet att jag kollade runt bland inställningarna efter det men hittade inget.
Muspekaren funkar med både piltangenterna och pekplattan. verkar också som fördröjningen är mindre eller om det är jag som blivit van med den.
Kommer antagligen bli beroende av tangentbordet så småning om.

Just att koppla mobilen med Samsung HDMI(HML)-adaptern är fortfarande en besvikelse, eftersom jag inte får 1920x1080 inte heller är det smidigt eller skoj att behöva en strömsladd med adaptern.

Kom just att tänka på att mobilen är från 2011 Samsung N7000 Note, kanske man skulle prova en nyare mobil framåt hösten, Note3?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fafne:

Tänkte använda mobilen (Samsung G Note1) kopplad till en datorskärm på skrivbordet och styra den med Bluetooth Tangentbord och Mus.
Har redan löst HDMI/HML-adapter biten (förutom att skaffa en), mobilen funkar dock redan med hemnätverket och dess NAS, kan även nå datorernas delade mappar från mobilen.

Frågor:
Kan man ha två BT-apparater kopplade samtidigt till en mobil, ett BT-tangentbord och en BT-mus?
I sådana fall skulle ett Logitech K810 och någon BT-mus kunna funka med en Android = god ergonom?

Eller finns det någon lämplig kombinerad T-bord och mus/pekplatta att köpa.
Har kollat runt lite men det är en väldig brist på tangentbord/pekplatta-kombinationer att köpa = lätta att bära men sämre för skriva med.

Kör med Logitech K810 tangentbord och Logitech M555b mus. Kör min Galaxy Nexus mot en 21.5" skärm på 1680x1050 mha en MHL-kabel för Galaxy S2. Funkar utan problem. Laddade ner app från Samsung som sköter printning till min trådlösa Samsung-printer.

Lite grovt UI med enorma ikoner när man blåser upp det till 21.5" men funkar bra gör det. Inte lika förfinat UI som Windows/OS X/Linux-distar men fungerar enormt mycket bättre än att sitta och pilla med fingret på en 4.7" skärm.

Använde Nexus + MHL-kabel för att köra en Powerpoint-dragning på ett Android-möte. Riktigt läckert att komma dit, hala upp luren ur fickan, koppla kabeln till projektorn och sedan växla bild med eleganta svep-gester på luren. I början var folk mer intresserade av uppkopplingen än av vad jag hade att säga ...

Tänker ersätta MHL-kabeln med en Netgear Push2TV PTV3000 så småningom, driver skärmen över WiFi alltså. Snäppet fräsigare utan kabel.

Permalänk
Inaktiv

Kan berätta att Jelly Bean stödjer valfritt antal externa skärmar av valfria storlek/upplösning/dpi.

Dessa skärmar är inte en del av lurens skärm, de är helt separata från den och från varandra. Helt annorlunda än för t.ex. Windows där extra skärmar lägger sig som en utvidgning av skrivbordet och det alltid finns bara en logisk skärm.

Appen måste själv definiera vad som skall läggas ut på vardera skärmen. Skärmarna kan vara touch och kan alltså skicka tillbaka events till appen. Osäker på om musen kan användas på extern skärm, tror det, tangentbordet funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik ändrad på begäran*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ha fler Bluetooth apparater kopplade.
Nexus 7 t.ex vet jag att man kan koppla både tb och mus till.
Så har du i alla fall en mid-range mobil ska de nog funka.
Inte säker om det stödjs på dom billiga modellerna.

Edit: Såg ej att du redan prövat detta.

Permalänk
Avstängd

@Friterad
Nej, jag har inte prövat koppla både mus och tangentbord med BT.
Köpte ett litet BT T-bord, med inbyggd styrplatta men ångrar mig nu, det tangentbordet har för dålig ergonomi.

Ska prova ett fullstort skrivbords BT T-bord och mus, när lönen ramlar in nästa gång.
Saknar dock några rena "Android tangenter" på PC-tangentborden som skulle underlätta.

När man kopplar mobilen till datorskärmen, så ser det förfärligt ut, enorma ikoner som ser ut som Win/WP8 tiles.
Har inte gett mig in på att ändra datorskärmens inställningar, om det går, för att skärmen används med datorn också.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fafne:

@Friterad
Nej, jag har inte prövat koppla både mus och tangentbord med BT.
Köpte ett litet BT T-bord, med inbyggd styrplatta men ångrar mig nu, det tangentbordet har för dålig ergonomi.

Ska prova ett fullstort skrivbords BT T-bord och mus, när lönen ramlar in nästa gång.
Saknar dock några rena "Android tangenter" på PC-tangentborden som skulle underlätta.

När man kopplar mobilen till datorskärmen, så ser det förfärligt ut, enorma ikoner som ser ut som Win/WP8 tiles.
Har inte gett mig in på att ändra datorskärmens inställningar, om det går, för att skärmen används med datorn också.

Vad som händer när man kopplar in en lur till en skärm är att lurens bild repeteras på skärmen. Samma upplösning alltså. Det gäller att skärmen klarar att visa den upplösning som luren har. Om inte, ingen bild.

Storleken på ikonerna påverkas av vilken dpi luren har (dots per inch). Denna kan inte ändras normalt. Efter rootning kan man manuellt ändra i en konfigurationsfil. Efter ändringen av dpi har man bara just ändrat dpi, man har inte ändrat hur apparna använder dpi så det kommer att variera vilket genomslag ändringen får.

Permalänk
Medlem

Note1

Har en note 1 och försökt koppla både tangentbord och mus samtidigt via en otg adaptor, men funkar inte.
Funkar om jag kopplar tangentbordet i adaptorn, eller musen, men kopplas jag in en hubb funkar det inte längre.