Permalänk

PC-konsulten => mysn.se

Citat:

NexCo AB drev www.pc-konsulten.se och grundades år 2012. Företaget är en omvandling av tidigare PC-Konsulten HB som i sin tur grundades 2009. Under sommaren 2013 beslutades att NexCo skulle sluta sälja bärbara datorer under egen regi, och ett sammarbete med Schenker Notebooks inleddes vilket ledde till att www.mysn.se lanserades i september samma år.

Ni kanske känner till Schenker Notebooks som säljer Clevos (och MSI?) på www.mysn.de. För ett tag sedan expanderade de och startade www.mysn.eu. Eventuellt tog de över Kobalt Computer i England som gått i konkurs.
Nu säljer alltså inte PC-Konsulten bärbara längre, sidan skickar en vidare till mysn.se. Vi kan nu köpa "svenska" XMG.

Ska bli intressant att se vad det blir av detta, utbudet ser något större ut. Någon representant här kanske?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant! Bra priser överlag och grymt med alla konfigurationsmöjligheter. 35 euro frakt till Sverige. Dock 5% kortavgift. Ska nog kika närmare när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Medlem

Så i princip är det samma gäng som tidigare men under nytt märke som en svensk/europeisk filial? Intressant hur som helst.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Tjena!

Gick in på hemsidan och konfigurerade en dator för studenter(iom att min är rätt kass så kan det ju va kul att kolla)

1200kr~ bara för bas config(sen tillkommer ju frakt)

och dom där 5%!

Vad är det som inte stämmer här då? jag menar priset är ju åt helsikke!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag fick ett helt annat pris fast i kronor på samma konfiguration. Men å andra sidan har jag fått några 404 på vissa sidor där så jag tror det återstår en del finjusteringar för dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Hur ser sånna här clevo-datorer ut under chassit?
Vid beställning verkar dom ju väldigt configureringsbara, men går det själv uppgradera att CPU på ett vettigt sätt om något år?
Antar att hårddisk och minne inte borde vara några problem att pula in mer/nytt av iallafall.

Någon som har öppnat och kollat i sin?

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Skrivet av Rackafella:

Hur ser sånna här clevo-datorer ut under chassit?
Vid beställning verkar dom ju väldigt configureringsbara, men går det själv uppgradera att CPU på ett vettigt sätt om något år?
Antar att hårddisk och minne inte borde vara några problem att pula in mer/nytt av iallafall.

Någon som har öppnat och kollat i sin?

Själva uppgraderingen är enkel. Jag har nyligen uppgraderat till en 2960XM och största problemet var att få till rätt mängd kylpasta.
Fem skruvar till bottenplattan sen är kylarna till gpu och cpu direkt där. http://images.anandtech.com/doci/4223/clevo-p150hm-internals....
Största problemet som jag ser det är tillgången. Det är inget som ligger på hyllan, man får köpa via clevo återförsäljare eller ebay.

Varje ny Clevo-modell har nytt chipset, jag tex var låst till Sandy Bridge. 2960XM gick end of life i somras och pc-konsulten kunde inte få fram någon åt mig. Det blev ebay för 3000 kr (ny). Jag kollade även med Webhallen och Cdon eftersom de har Clevos men de säljer inte cpu och gpu.
Ang gpu är det viktigt vilken man köper, Dell/Alienware fungerar inte i Clevos.

En tråkig trend är att de inte officiellt stödjer nya grafikkort, de krävs ofta ny bios alt vbios för att få igång nya grafikkort i äldre Clevos. Den tråkiga trenden är att inte ens förra årets EM-modeller fungerar med nya 780M. En biosguru jobbar på det men lite kasst är det att behöva förlita sig på en ensam persons arbete.
I detta avseende är MSI och Alienware bättre, i vissa fall är det bara plug and play. Asus är jag osäker på, tror de är lite bökiga rent praktiskt att uppgradera.

Såå, ja det är enkelt att uppgradera, om du får tag i rätt grejor.
Just nu väntar jag och ser om 780M eller kommande AMD-korten kommer att fungera i min HM, annars blir det förmodligen 7970M. Om allt går väl jag ingjutit två nya år i min laptop till mindre än halva kostnaden av en ny, istället för att köpa nytt redan nu.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Najsman:

Ni kanske känner till Schenker Notebooks som säljer Clevos (och MSI?) på www.mysn.de. För ett tag sedan expanderade de och startade www.mysn.eu. Eventuellt tog de över Kobalt Computer i England som gått i konkurs.
Nu säljer alltså inte PC-Konsulten bärbara längre, sidan skickar en vidare till mysn.se. Vi kan nu köpa "svenska" XMG.

Ska bli intressant att se vad det blir av detta, utbudet ser något större ut. Någon representant här kanske?

Yep :).

Det stämmer att PC-Konsulten som butik inte längre existerar men företaget Nexco AB har fortfarande en svensk verksamhet och lokal serviceverkstad som numera fokuserar på storkunder. I samarbete med Schenker Notebooks hoppas vi på att kunna erbjuda konsumenter och mindre företag ett starkt alternativ och även om dessa verksamheter är konkurrenter har vi stordriftsfördelar av att kunna kombinera overhead som annars inte vore möjligt.

Skrivet av Sicken:

Riktigt intressant! Bra priser överlag och grymt med alla konfigurationsmöjligheter. 35 euro frakt till Sverige. Dock 5% kortavgift. Ska nog kika närmare när jag kommer hem ikväll.

Vi har nu rättat till en del nybörjarfel och övervakar dagligen marknadsläget för att hitta en bra prissättning. Kortbetalningsmöjligheten är borttagen tillsvidare då alternativet helt enkelt inte var hållbart med nuvarande villkor.

Skrivet av KTL:

Så i princip är det samma gäng som tidigare men under nytt märke som en svensk/europeisk filial? Intressant hur som helst.

Det stämmer. Förhoppningen är att vi med hjälp av Schenker Notebooks kan erbjuda en bättre service än tidigare.

Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

Gick in på hemsidan och konfigurerade en dator för studenter(iom att min är rätt kass så kan det ju va kul att kolla)

http://img20.imageshack.us/img20/3993/3ltg.jpg

1200kr~ bara för bas config(sen tillkommer ju frakt)

och dom där 5%!

Vad är det som inte stämmer här då? jag menar priset är ju åt helsikke!

Hur kom du hit? Kan du länka? Jag har inte lyckats återskapa felet.

Permalänk
Medlem
  • Geforce GTX 765M 2GB.

  • Intel core i5 4200M Dual Core @2.5GHz.

  • 4GB SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz.

  • 320GB HDD (går att få en på 500GB för 75Kr mer).

  • Och ett halvdant chassi.

För lite över 8000Kr utan frakt.
Ska jag vara ärlig tycker inte jag man säljer en dator med enbart 4GB ram och 320GB HDD och marknadsför det som speldator. Dessutom ingår inte Windows vilket jag inte tycker om heller, tror försäljaren verkligen att man ska spela på Linux i dagsläget? eller köpa Windows själv? Känns som dom kan ha förlorat en stor marknad i det beslutet isf men vad vet jag.
Det som gör datorn intressant är ju grafikdelen iaf. Mena datorn påminner mej om varför jag har stationärt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av PC-Konsulten:

Yep :).

Hur kom du hit? Kan du länka? Jag har inte lyckats återskapa felet.

hur jag kom hit? det var längesedan jag hittade SweClockers, så jag kommer ärligtalat inte ihåg...

och om du menar laptopen så var det 15" student laptopen!

finns på sidan!

Edit: pröva och gå in där nu och kunde inte hitta den, den delen var borta nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

hur jag kom hit? det var längesedan jag hittade SweClockers, så jag kommer ärligtalat inte ihåg...

och om du menar laptopen så var det 15" student laptopen!

finns på sidan!

Jag menar givetvis hur du kom till sidan där du fick felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:
  • Geforce GTX 765M 2GB.

  • Intel core i5 4200M Dual Core @2.5GHz.

  • 4GB SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz.

  • 320GB HDD (går att få en på 500GB för 75Kr mer).

  • Och ett halvdant chassi.

För lite över 8000Kr utan frakt.
Ska jag vara ärlig tycker inte jag man säljer en dator med enbart 4GB ram och 320GB HDD och marknadsför det som speldator. Dessutom ingår inte Windows vilket jag inte tycker om heller, tror försäljaren verkligen att man ska spela på Linux i dagsläget? eller köpa Windows själv? Känns som dom kan ha förlorat en stor marknad i det beslutet isf men vad vet jag.
Det som gör datorn intressant är ju grafikdelen iaf. Mena datorn påminner mej om varför jag har stationärt.

Du har möjligheten att välja till Windows om du vill, givetvis mot en viss kostnad. För de som är intresserade av Linux är det ju kanon att man har den valmöjligheten. Att man dessutom kan få slippa W8 och få W7 istället är grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sicken:

Du har möjligheten att välja till Windows om du vill, givetvis mot en viss kostnad. För de som är intresserade av Linux är det ju kanon att man har den valmöjligheten. Att man dessutom kan få slippa W8 och få W7 istället är grymt.

Folk som inte inser att ALLA inte vill köpa Windows.. hmm ja. Sjukt bra är det iallafall! Min kompis köpte därifrån och använde samma licens som till hans tidigare dator.

Tänk efter nu folk, alla har inte samma behov. Därför är det bra att förespråka valmöjligheter.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:
  • Geforce GTX 765M 2GB.

  • Intel core i5 4200M Dual Core @2.5GHz.

  • 4GB SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz.

  • 320GB HDD (går att få en på 500GB för 75Kr mer).

  • Och ett halvdant chassi.

För lite över 8000Kr utan frakt.
Ska jag vara ärlig tycker inte jag man säljer en dator med enbart 4GB ram och 320GB HDD och marknadsför det som speldator. Dessutom ingår inte Windows vilket jag inte tycker om heller, tror försäljaren verkligen att man ska spela på Linux i dagsläget? eller köpa Windows själv? Känns som dom kan ha förlorat en stor marknad i det beslutet isf men vad vet jag.
Det som gör datorn intressant är ju grafikdelen iaf. Mena datorn påminner mej om varför jag har stationärt.

Mja, som student kan man köpa windows 8 pro för 550kr istället för 119 euro. Tycker det är rätt bra att inte behöva inkludera OS för att tvinga ned priserna något

Permalänk
Skrivet av PC-Konsulten:

Yep :).

Det stämmer att PC-Konsulten som butik inte längre existerar men företaget Nexco AB har fortfarande en svensk verksamhet och lokal serviceverkstad som numera fokuserar på storkunder. I samarbete med Schenker Notebooks hoppas vi på att kunna erbjuda konsumenter och mindre företag ett starkt alternativ och även om dessa verksamheter är konkurrenter har vi stordriftsfördelar av att kunna kombinera overhead som annars inte vore möjligt.

Vi har nu rättat till en del nybörjarfel och övervakar dagligen marknadsläget för att hitta en bra prissättning. Kortbetalningsmöjligheten är borttagen tillsvidare då alternativet helt enkelt inte var hållbart med nuvarande villkor.

Det stämmer. Förhoppningen är att vi med hjälp av Schenker Notebooks kan erbjuda en bättre service än tidigare.

Hur kom du hit? Kan du länka? Jag har inte lyckats återskapa felet.

Hej, jag är väldigt nära nu att köpa en P303.
Har lite frågor till er bara

Jag såg på Prema Bio Mods hemsida att Mysn.se står under "Friends". Betyder det att ni säljer datorerna med hans senaste bios redan installerat, och stödjer ni officiellt hans bios-varianter?

Vilka minneshastigheter funkar på moderkortet? dvs över 1600MHz

och går det få ett billigare pris genom att helt välja bort leverans med RAM?

Planerar ni att framöver börja sälja "spare parts" som tex endast CPU, batteri eller skärm?

MVH R

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rackafella:

Hej, jag är väldigt nära nu att köpa en P303.
Har lite frågor till er bara

Jag såg på Prema Bio Mods hemsida att Mysn.se står under "Friends". Betyder det att ni säljer datorerna med hans senaste bios redan installerat, och stödjer ni officiellt hans bios-varianter?

Vilka minneshastigheter funkar på moderkortet? dvs över 1600MHz

och går det få ett billigare pris genom att helt välja bort leverans med RAM?

Planerar ni att framöver börja sälja "spare parts" som tex endast CPU, batteri eller skärm?

MVH R

Hej!

Vi levererar standardbios i normalfall men kan för ett pristillägg lägga på Premas BIOS. Pristillägget härrör från den extra fraktkostnad som uppstår. Vad gäller officiellt stöd så är man som användare själv ansvarig då Premas BIOS låser upp inställningar som kan förstöra datorn om man inte vet vad man gör.

För W230ST fungerar även 1866 MHz Corsair Ballistix oavsett BIOS-version. Vi levererar enbart med RAM. Ibland - kan vi skräddarsy delar som ej finns på hemsidan men man måste då kontakta vår support för individuellt utlåtande.

Vi kommer lägga upp spareparts inom sinom tid, vilket tyvärr är tidigast till jul.

Med vänlig hälsning,
mySN

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet och handlat från stället?

Tittar till och från på laptops och ultrabooks runt 13~14 tum. Denna Clevo-datorn har jag sett hos andra tillverkare:
http://www.mysn.eu/se/schenker-s413
Skulle eventuellt önska lite mer batteritid. Den hade gärna fått väga lite mindre också. Har även läst klagomål på tangentbordet och trackpaden. Annars är det ett stort pluss med utbytbart batteri vilket jag inte tror att jag är beredd att offra för tunnheten hos t.ex. Dell XPS 13.

Sen såg jag denna:
http://www.mysn.eu/se/schenker-s403
Verkar onekligen mycket intressant. Dock hittar jag ingen vikt eller andra mått. Den ser ut att vara mer stabilt bygg än den föregående. Ser ut att vara sån där "gummiyta" och få skarvar. Stort pluss! Någon som vet mer? Har den utbytbart batteri?

Skrivet av simon253:

Dessutom ingår inte Windows vilket jag inte tycker om heller, tror försäljaren verkligen att man ska spela på Linux i dagsläget? eller köpa Windows själv? Känns som dom kan ha förlorat en stor marknad i det beslutet isf men vad vet jag.

Det bästa av allt ju! Hatar att det ska vara så svårt att få en laptop utan att bli påprackad Windows som jag ändå inte använder. Skulle man ändå vilja köra Windows så måste man formatera för att tillverkarna proppat datorn full med bloatware.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

letar efter 13 tum och mindre, skulle gärna önska 12,5.
men med bra grafikkort och specs, om jag hittar det här, vart hittar jag då?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk

Jag köpte därifrån för drygt två år sedan så jag kan inte uttala mig om nyköp i dagsläget.

Men jag har inget att klaga på, köpet gick bra, snabba svar på mail och snabb leverans.
Mitt 6990M dog nyligen. Jag råkade ha en vecka kvar på garantin och jag fick valet mellan nytt 6990M eller ett 7970M och betala mellanskillnaden. Jag valde 7970M och pc-konsulten såg till att det hade rätt vbios (7970M funkar inte i Clevos HM-modeller annars). Så, fortfarande nöjd

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Hur är tangentbordet och trackpaden? Letar främst efter en dator för studierna, men om den har kraft under huven (dock inte specifikt grafikkort) så är det en fördel.

Men som sagt, skrivandet och funktion är viktigt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet gällande Linux på dessa laptops, syftar helst på Schenker s403. Det jag undrar mest över då är ju drivrutiner för trackpaden samt ljud.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Jag köpte en P723 Pro av mysn.se runt jul. De var snabba med leverans och att svara på frågor. Sedan var de otroligt schyssta kring en död pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Någon som har erfarenhet gällande Linux på dessa laptops, syftar helst på Schenker s403. Det jag undrar mest över då är ju drivrutiner för trackpaden samt ljud.

Bump, som sagt, någon som kört Linux på en s403?

Verkar inte vara bakgrundsbelyst tangentbord, vilket är ett minus. Finns på nästan alla Ultrabooks idag...

Permalänk
Medlem

Skulle köpa ny laptop åt brorsan och upptäckte till min förvåning att mysn.se är nere men pc-konsulten.se är upp igen. De kallar sig IVY numera. Undrar om det är samma grabbar som körde förut eller om de bytt ägare...någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Skulle köpa ny laptop åt brorsan och upptäckte till min förvåning att mysn.se är nere men pc-konsulten.se är upp igen. De kallar sig IVY numera. Undrar om det är samma grabbar som körde förut eller om de bytt ägare...någon som vet?

På fliken "om oss" så står det att det är en omstrukturering av mysn/xmg/pc-konsulten

Ser ju väldigt intressant ut, priserna ser ju väldigt bra ut men sen vet man inte hur garanti och support och så fungerar. Saknar lite extra information om konfigurationerna på sidan, men kanske kommer senare om sidan är relativt ny.

Någon som testat beställa därifrån ännu? är nämligen på jakt efter en ny laptop som klarar spel lite bättre och ska då byta ut min Macbook med Retina skärm som jag troligtvis kommer få en bra slant för.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk

Skulle också vilja veta..

Jag söker själv en ny bärbar, men i skrivande stund funderar jag på att vänta till Nvidia 10 serien kommer i M format..

Sitter nu på en sketen Macbook pro från 2012 och den klarar ju inte ett piss vad gäller spel

Hittils har mysn.se helt klart de mest attraktiva datorerna, jag letar efter något med hyfsad kraft, gärna 15 eller 17 tum och som inte ser ut som en 3 åring fick välja design.. Diskret ska den vara. och gärna ganska tunn, 1-2,5cm typ.

Hittade dock detta inlägg..MYSN.eu/se Det ger ju inte direkt något förtroende för försäljaren..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Rubriken är i dagsläget något missvisande, då både Pc-konsulten och mysn.se finns. De är inte samma företag, Pc-konsulten (ivy) kör ensamma igen, vad jag har förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Rubriken är i dagsläget något missvisande, då både Pc-konsulten och mysn.se finns. De är inte samma företag, Pc-konsulten (ivy) kör ensamma igen, vad jag har förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Mysn.se svarar iaf inte nu på anrop och gjorde det inte fö nån vecka sen heller

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Rubriken är i dagsläget något missvisande, då både Pc-konsulten och mysn.se finns. De är inte samma företag, Pc-konsulten (ivy) kör ensamma igen, vad jag har förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer. Samarbetet mellan Schenker Notebooks och PC-konsulten har upphört. Den senare har återuppstått som egen butik med märket IVY. mySN lever vidare men de två har inget med varandra att göra längre.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |