Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla nedladdningsversioner av Windows 8 är uppgraderingslicenser, du måste köpa OEM för att få använda den som du tänkt. Även om det är ett billigt sett att skaffa Pro-licens. Du måste även acceptera personal use-avtalet på personaluselicense.windows.com. Eller så kan du vänta på 8.1 där du kan köpa nedladdningsversion som är fullversion. Du kan även köra 8.1 preview gratis till 14/15 januari

Nej, det beror på vilket MSDNAA-avtal skolan har. Jag har fullgoda licenser till både W7 och W8 genom LTH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nej, det beror på vilket MSDNAA-avtal skolan har. Jag har fullgoda licenser till både W7 och W8 genom LTH.

Syftade på den du kan köpa via Mecenat/Microsofts hemsida, MSDN är alltså fullversioner som du får använda enligt de villkor avtalet ger dig rätt. Ute hos företag är detta testversioner som får användas i icke produktiv användning, studenter får däremot använda de enligt mycket bredare villkor. Du kan däremot inte köpa fullversion av Windows 8 på Microsofts hemsida hur du än gör innan 8.1 kommer ut, det du köper för 2499kr där är uppgraderingsversionen. Det du får för 549kr via mecenat är en uppgraderingsversion. Volymlicenser kan vi bortse i från den diskussionen, det har inte slutanvändare tillgång till, och det kräver OEM Windows 7/8 Professional CoA på datorn till att börja med eller OS X för att vara kvalificerat. Det går inte att via volymlicenser licensiera datorer utan grundläggande OEM-licens när vi pratar klienter. Retailversion av Windows 8 finns inte. I handeln finns bara uppgraderingslicens eller systembyggarlicens. Du måste ut till handeln för att köra systembyggarlicensen. Ledordet var betala, slutanvändaren betalar inget för skolans MSDN-avtal, det gör svenska staten. Då all högre utbildning är finansierad av staten.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Windows 8. Inte bara för att det är nytt, men för att det är bara att ställa in sig i ledet. Kommer dröja minst 2-3 år innan Windows 9 kommer.

Har kört Windows 8 sen det släpptes och har aldrig haft några stora problem med operativsystemet. Jag kör också Pokki som startmeny. Finns applikationer direkt i den startmenyn. T.ex Facebook/Twitch/Twitter med mera.

Som sagt, jag rekommenderar Windows 8.

Permalänk
Medlem

Kan säga att Crysis inte funkar med Windows 8

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk

Våga något nytt. Kör 8an.
Jag kommer gå över till 8an nu iom 8.1.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Windows 8 med Start8. Utan start8 så säger jag Windows 7. Dock så tycker jag att Windows 7 är väldigt seg jämfört med Windows 8 nu för tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag säger W7 av den enkla anledningen att det kändes iaf som att dom var mer lyhörda mot sina kunder när dom gjorde det operativet. Det finns inte mycket med W8/W8,1 som man saknar om man jobbar med datorn. Spelar man så visst får man inte senaste DX stödet som Microsoft så fint bara accepterar att W8 och framåt får.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Det finns bara fördelar att börja med Win8. Microsoft kommer inte gå tillbaka till det gamla gränssnittet så det är lika bra du hoppar på det nya tåget på en gång. Win8 är ett mycket bättre operativ som bara kommer att bli bättre så det är win win. Jag har ännu inte hunnit byta men kommer göra det ganska snart.

Edit:
När det gäller äldre spel och dylikt vet jag inte om de fungerar men jag skulle tippa på att de gör det. Om inte lär du i alla fall kunna köra en virtual pc i Win8 och då välja vilket os du vill köra med vilket gör att du alltid kan spela äldre spel.

Jo, jag tycker det med, fick dock aktiveringen att lyckas nu (?) Så jag väntar nog med att uppgradera men tack iaf!

Skrivet av Tommy:

Om spelen funkar på Windows 7 tror jag nog att dom funkar på Windows 8 också. Jag har inte stött på några såna problem alls i Win8 som jag kört i mer än ett halvår nu. Tycker att 8:an är precis som 7:an fast lite rappare, kör med Start8 så jag har vanlig startmeny - skillnaden mot Win 7 är alltså i stort sett noll med avseende på användande.

Tror att det är samma sak med office som de andra programmen, det är nog bakåtkompatibelt.

Eftersom du är student så borde du kolla om du har möjlighet att ladda ner Win 8 via MSDNAA, det gjorde jag, då får man en helt fullt fungerande gratis licens till Windows 8 Pro i mitt fall - och lagligt är det också

Använder själv min dator till samma saker som du, inklusive CAD (Siemens NX och Autodesk Alias främst). Det har fungerat helt problemfritt.

Går tyvär bara gymnasium, så har inte tillgång till MSDNAA! Men tackar för åsikterna

Skrivet av MrNeikter:

Självklart ska du köpa W8 och Start8.

W8 utan Start8 är HEMSKT.
W8 med Start8 är wunderbar.

Tack för tipset!

Skrivet av nictim:

Kan säga att Crysis inte funkar med Windows 8

Inte :/ det var synd.

Skrivet av jnsson:

Jag rekommenderar också Windows 8 med Start8. Utan start8 så säger jag Windows 7. Dock så tycker jag att Windows 7 är väldigt seg jämfört med Windows 8 nu för tiden

Ja, fick dock aktiveringen att lyckas nu (?) Så jag väntar nog med att uppgradera men jag tackar för tipset!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort ett sidospår om vem som jobbar var och vem som har fel och inte. Jag förstår att många har starka åsikter, men låt det inte spåra ur till personangrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Windows 7 - Desktop

Windows 8 - Tablet.

Tänk att vissa inte fattar.

Win 8 funkar alldeles utmärkt för Desktop så länge man disablar Modern UI.
Hade man inte det enkla valet så vore det klart bättre på tablet ja.

Så länge man gör det så är det klart bästa OS:et hittils från MS på alla vis och framför allt prestandamässigt.
Finns idag ingen som helst anledning att med flit välja Win7 över Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag säger W7 av den enkla anledningen att det kändes iaf som att dom var mer lyhörda mot sina kunder när dom gjorde det operativet. Det finns inte mycket med W8/W8,1 som man saknar om man jobbar med datorn. Spelar man så visst får man inte senaste DX stödet som Microsoft så fint bara accepterar att W8 och framåt får.

Så vad du egentligen säger är att folk ska välja ett äldre OS bara av anledningen att du anser att tillverkaren var "mer lyhörd då"?

Tror du dels att MS bryr sig om att några få väljer att inte uppgradera bara av den anledningen och att du och dessa individer vinner något på det?

Du vinner absolut ingenting på att hårdnackat hålla dig kvar vid något som är på väg att fasas ut och sluta supporteras vare sig du vill det eller inte.

Det är bara att inse att Win 8 är en modernare och bättre presterande plattform och släppa gamla principer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Kan säga att Crysis inte funkar med Windows 8

Fungerar fint, testade precis Warhead.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Åsikter på moderering ska tas med berörd moderator, genom kontaktformuläret, eller via feedbackforumet (det senare endast för mer allmänna frågor om reglerna och modereringen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fungerar fint, testade precis Warhead.

Warhead ja, men är du verkligen säker på Crysis (första)?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse70:

Så vad du egentligen säger är att folk ska välja ett äldre OS bara av anledningen att du anser att tillverkaren var "mer lyhörd då"?

Tror du dels att MS bryr sig om att några få väljer att inte uppgradera bara av den anledningen och att du och dessa individer vinner något på det?

Du vinner absolut ingenting på att hårdnackat hålla dig kvar vid något som är på väg att fasas ut och sluta supporteras vare sig du vill det eller inte.

Det är bara att inse att Win 8 är en modernare och bättre presterande plattform och släppa gamla principer.

Observera att jag skrev JAG . Det betyder inte per automatik att jag dikterar ut att alla bör lyda. Microsoft har väl ganska tydligt visat med sina senate produkter att dom fullständigt skiter i sina kunder rätt upp och ner. Angående några få väljer att stanna vid W7 är ju inte riktgt sant . W8 har sämre adoptionsnivå än vad osx hade från Lion --> mountain Lion . Företag byter inte operativ varje gång bara för att. Jag använder till 95% mig av dator i tjänst . 90% av mina kunder kör W7 och jag har aldrig behövt support angående W7 eftersom att det är såpass lätt och väl fungerande .

TS frågade en folks åsikt W7 var observera igen MIN åsikt. Sen att du ursäkta utrycket blev butthurt kan inte jag rå för .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 