Permalänk

Win 8 elller Win 7?

Hejsan!

Jag vet att det finns flera liknande trådar, och jag är ledsen att jag gör en ny...
Nu är det så att jag har windows 7 installerat på datorn, men det är bara 30dagars "testversionen" pga av att Windows 7 versionen jag har kan man endast använda som en uppgradering till Win XP och Vista, Och eftersom detta var en clean install så kan jag inte använda den. Nu till frågan dock!

Ska jag Köpa en ny win 7 nyckel (~900kr) Eller ska jag utnyttja min studenrabbat och köpa Win 8 för 550kr? (http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj...)
Windows 8 verkar trevligt med tanke på att det har bättre laddningstider osv (Läste en tråd här på SweC där nån skrev en massa bra anledingar till win8) Och vad jag har förstått kan man komma undan själv Metro köret ganska enkelt.
Som dom flesta andra här använder jag datorn till mycket spel, surf, plugg (office) lite programmering och CAD.

Jag känner inte mig helt säker på windows 8 om jag ska vara ärlig. Och tänkte ställa några frågor om det.

1. Jag spelar flera lite äldre spel (Crysis 1, Simcity 4, EE2 osv) Funkar dessa på windows 8 med?

2. Funkar lite äldre versioner av Office programmen på win8? (Office 2007)

3. Och vad tycker ni jag ska välja? nÅgon uppenbar fördel med någon av dom?

//Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns bara fördelar att börja med Win8. Microsoft kommer inte gå tillbaka till det gamla gränssnittet så det är lika bra du hoppar på det nya tåget på en gång. Win8 är ett mycket bättre operativ som bara kommer att bli bättre så det är win win. Jag har ännu inte hunnit byta men kommer göra det ganska snart.

Edit:
När det gäller äldre spel och dylikt vet jag inte om de fungerar men jag skulle tippa på att de gör det. Om inte lär du i alla fall kunna köra en virtual pc i Win8 och då välja vilket os du vill köra med vilket gör att du alltid kan spela äldre spel.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Om spelen funkar på Windows 7 tror jag nog att dom funkar på Windows 8 också. Jag har inte stött på några såna problem alls i Win8 som jag kört i mer än ett halvår nu. Tycker att 8:an är precis som 7:an fast lite rappare, kör med Start8 så jag har vanlig startmeny - skillnaden mot Win 7 är alltså i stort sett noll med avseende på användande.

Tror att det är samma sak med office som de andra programmen, det är nog bakåtkompatibelt.

Eftersom du är student så borde du kolla om du har möjlighet att ladda ner Win 8 via MSDNAA, det gjorde jag, då får man en helt fullt fungerande gratis licens till Windows 8 Pro i mitt fall - och lagligt är det också

Använder själv min dator till samma saker som du, inklusive CAD (Siemens NX och Autodesk Alias främst). Det har fungerat helt problemfritt.

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska du köpa W8 och Start8.

W8 utan Start8 är HEMSKT.
W8 med Start8 är wunderbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

W8 utan Start8 är whatever, för man använder aldrig startmenyn i alla fall.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk

Win 8.1 med classicshell är riktigt bra må ja säga. Fortfarande lite irriterande med vissa apps, men lätt o stänga ner dom.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zipmiX:

W8 utan Start8 är whatever, för man använder aldrig startmenyn i alla fall.

Den som vill arbeta effektivt och snabbt gör det. Sen är det i och för sig upp till var och en om man vill göra det.

Permalänk
Medlem

Windows 7 - Desktop

Windows 8 - Tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om spelen funkar på Windows 7 tror jag nog att dom funkar på Windows 8 också. Jag har inte stött på några såna problem alls i Win8 som jag kört i mer än ett halvår nu. Tycker att 8:an är precis som 7:an fast lite rappare, kör med Start8 så jag har vanlig startmeny - skillnaden mot Win 7 är alltså i stort sett noll med avseende på användande.

Tror att det är samma sak med office som de andra programmen, det är nog bakåtkompatibelt.

Eftersom du är student så borde du kolla om du har möjlighet att ladda ner Win 8 via MSDNAA, det gjorde jag, då får man en helt fullt fungerande gratis licens till Windows 8 Pro i mitt fall - och lagligt är det också

Använder själv min dator till samma saker som du, inklusive CAD (Siemens NX och Autodesk Alias främst). Det har fungerat helt problemfritt.

Hade flera problem med alla tidiga Red Alert titlar, AoE och Worms under min korta tid med Win8.
Fanns några fixes men många fixade faktiskt inte allt utan vissa ljud/menyer fungerade helt enkelt inte.

Uppdateringen 8.1 ska ju tom göra det värre med äldre spel där ytterligare titlar slutar fungerar.
Win8 är inte som Vista-Win7 utan i Win8 så har Microsoft tagit bort all 16bit support i 64-bitars versionen.

@TS sök runt och kolla så allt fungerar annars är det ingen ide, vissa saker i Win8 går inte att gå runt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen till W8 då jag fann det lite tråkigt att pula in Win7 för hundrade gången + prestandaökningen som Win8 kan ge. Med Wi8.1 blir iaf W8 relativt "hemma" för gamla win7-användare och det tar inte så lång tid att vänja sig. Med mycket pill kan man få Modern UI riktigt snyggt (modifiera ikonerna (tilesen), http://oblytile.en.softonic.com/), men man är såklart mest på skrivbordet. Jag är nöjd bortsett från lite småsaker.

Så, jag skulle föreslå att du väljer W8. Lika bra att vänja sig, som KeyPakt sa.

Btw, anledningen till att jag skrev var att jag såg att du var student, men jag vet inte om studerar på teknisk högskola eller inte. Om du möjligtvist skulle göra det så kan du genom skolan fixa både W7 och W8 gratis (:

Permalänk
Medlem

Lär dig metro, snabbare att öppna program och navigera. Hur ofta surfar du i startmenyn på 7an? Lär dig snabbkommandon som win+e inför 8an så ska du se allt går smidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Hade flera problem med alla tidiga Red Alert titlar, AoE och Worms under min korta tid med Win8.
Fanns några fixes men många fixade faktiskt inte allt utan vissa ljud/menyer fungerade helt enkelt inte.

Uppdateringen 8.1 ska ju tom göra det värre med äldre spel där ytterligare titlar slutar fungerar.
Win8 är inte som Vista-Win7 utan i Win8 så har Microsoft tagit bort all 16bit support i 64-bitars versionen.

@TS sök runt och kolla så allt fungerar annars är det ingen ide, vissa saker i Win8 går inte att gå runt.

Det där stämmer inte. 16 bitars applikationer har aldrig fungerat i någon version av 64 bitars Windows.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där stämmer inte. 16 bitars applikationer har aldrig fungerat i någon version av 64 bitars Windows.

Hm konstigt när jag var inne och letade efter lösningar så pratades det mycket om att dom tagit bort 16bit supporten, kanske dock hade med färgdjupet att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Windows 7 - Desktop

Windows 8 - Tablet.

Windows 7 - Desktop, Laptop

Windows 8.1 - Desktop, Laptop, Tablet, Telefon, Spelkonsol, Server

Winner, Windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Hm konstigt när jag var inne och letade efter lösningar så pratades det mycket om att dom tagit bort 16bit supporten, kanske dock hade med färgdjupet att göra?

Ja det stämmer, från och med Windows 8 går det inte att ställa in mindre än 16777216 färger (32bit). Windows lurar äldre program och spel att tro att de körs i lägre färgdjup för att de inte ska sluta fungera.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Tack för tipset. Hade helt glömt bort att det fanns. Va på väg att gå tillbaka till W7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Håller verkligen inte med. Tycker att win8 är jätteskönt utan, otroligt smidigt att använda

TS: Klart att du ska välja Windows 8.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att studentrabatten bara gäller en uppgradering.

"Är Windows 8 en fullständig licens?
Nej, det är en uppdateringslicens. Du måste alltså redan ha en tidigare version av Windows på din dator för att kunna använda den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 - Desktop, Laptop

Windows 8.1 - Desktop, Laptop, Tablet, Telefon, Spelkonsol, Server

Winner, Windows 8.1.

Windows 7 - Desktop o Laptop

Windows 8 - Möjligtvis.. Tablet, Telefon..

Tycker inte Win8 fungerar på en vanlig desktop.. Har det men använder mycket hellre datorerna med Win7.
Mycket som är krångligare och ibland är det inte långt från att man skriker rakt ut i frustration över hur dumt det är gjort.

Har Win8 på en "surfplatta" också och där fungerar den bättre.. Även om jag inte är helt nöjd över hur det är uppbyggt.

Har surfplattan vid sängbordet, men drar ändå fram min Macbook för att surfa lite nu på kvällkvisten. Drog mig säkert 10 år innan jag skaffa Mac, på grund av att jag inte gillade OS:et.. Det säger väl lite vad jag tycker om Win8.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag var också skeptisk till W8 men installerade det förra veckan och tycker det funkar bra utan startknapp. Använder knappt Modern UI alls och känner inte att jag har några problem med W8 och att jag saknar något från W7. Så länge du lär dig snabbknappar som Win+E och Win+Q. Förstår inte vad som är dåligt med W8. Funkar utmärkt på en vanlig stationär dator.

Permalänk
Medlem

Artig, Snabbknappar skall inte behövas användas. Har w7 på min stationära och w8 på min laptop, w7 är fruktansvärt mycket bättre. Laddade ner en startmeny...men jag föredrar w7.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Artig, Snabbknappar skall inte behövas användas. Har w7 på min stationära och w8 på min laptop, w7 är fruktansvärt mycket bättre. Laddade ner en startmeny...men jag föredrar w7.

Ja, om man inte använder tangentbord... oh wait.Snabbknappar är otroligt mycket snabbare och det enda jag använde min startmeny till var för att öppna min videomapp eller My Computer. Jag kan öppna video mappen genom Libraries mappen som jag kan lägga på taskbaren. My computer kan jag öppna med Win+E eller gå genom Libraries. Om du vill öppna det genom startmenyn som i W7 så kan du högerklicka i hörnet så får du upp en meny där du kan öppna ganska många olika saker snabb och lätt. Samma antal klick som i W7. Jag hade Start8 men en kompis föreslog att testa köra utan och jag insåg att jag inte behöver det alls.

Permalänk
Medlem

Och så fick vi en till tråd där folk från båda sidor försöker övertyga andra att deras åsikter är bäst för alla och att deras skostorlek är den bästa. Tänk vad bra det hade blivit om Microsoft gett folk valmöjligheten att behålla så mycket från Windows 7 som de fann nödvändigt. (Aero, Startmenyn 3D-design på knappar, äkta UAC-avstängning osv), så att folk kunde välja fritt.

Microsoft tycks inte ha insett att då vissa är helt med på deras "Ett operativ, oavsett enhet" och hela mobila köret så kommer det fortfarande finnas folk om 10 år som trivs bättre med stationär dator, utan pekskärm.

Det har till och med gått så långt att folk numera öppet och rakt ut säger "valfrihet för konsumenten är idiotiskt, för konsumenten väljer fel om de får chansen". Fan, Microsoft... Skärp er.

On topic så är, rent tekniskt Windows 8 totalt överlägset Windows 7, men om du anser att vissa element från Windows 7 inte kan återskapas ens med start8 eller startisback så tycker jag du ska köra vidare på Windows 7. Det skall vara en fröjd att använda sin PC, och om du upplever att så inte ör fallet med Windows 8 som helhet, så tycker inte jag att det är rätt operativsystem för dig.

Jag väntar fortfarande på en Windowsversion som, likt Windows 7, låter användaren, inte Microsoft, diktera vart utvecklingen är på väg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Välj Windows 8, sen uppgraderar du senare idag efter 13 till 8.1 perfa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Till alla som använder argumentet "bara att gilla läget". Det stämmer förutsatt att produkten exploderar i popularitet, typ att win 8 hade haft 25-30% av marknadsandelarna vid den här tidpunkten. Det är vi långt ifrån oavsett mätning och förändras inte det med rekordfart finns ingen anledning till att gilla läget ännu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Windows 7 - Desktop

Windows 8 - Tablet.

Instämmer. Alternativt för de löjliga fullstora (20-30") touchskärmar som börjat släppas (frågan är bara vem som använder dem).

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Alla nedladdningsversioner av Windows 8 är uppgraderingslicenser, du måste köpa OEM för att få använda den som du tänkt. Även om det är ett billigt sett att skaffa Pro-licens. Du måste även acceptera personal use-avtalet på personaluselicense.windows.com. Eller så kan du vänta på 8.1 där du kan köpa nedladdningsversion som är fullversion. Du kan även köra 8.1 preview gratis till 14/15 januari.

Ozzed, Aero är där, självklart bara inte teamat. Det mesta kan man få tillbaka om man bryr sig. 8.1 med boot to desktop var en nödvändighet för att företag ens skulle titta på det, så det är bara att se 8 som en beta eftersom det inte var en färdig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Till alla som använder argumentet "bara att gilla läget". Det stämmer förutsatt att produkten exploderar i popularitet, typ att win 8 hade haft 25-30% av marknadsandelarna vid den här tidpunkten. Det är vi långt ifrån oavsett mätning och förändras inte det med rekordfart finns ingen anledning till att gilla läget ännu.

Vet inte om du minns det men det var samma visa när Vista kom ut. Det var, statistiskt sett några få personer som tyckte att Vista var kanon, och försökte få andra att uppgradera för att "Microsoft har bestämt att det här ör det som gäller nu.", men med facit i hand vet vi att... Nej, så är det inte. Vista nådde aldrig över 20%... Vista blev aldrig "Framtiden", och inte förren Microsoft kavlade ut knölarna och släppte Windows 7 så var den stora massan med på tåget. Och det är samma sak nu.

Vi får se om 8.1 räcker för Microsoft, men jag tror inte det. Ingen jag pratat med tycker att Windows 8.0 är skit men att 8.1 rättar till bristerna. De som hatar 8.0 kommer hata 8.1 också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Helt klart Windows 8/8.1
Kört det hemma sen betan och ModernUI är riktigt bra.

Windows 7 är absolut inget dåligt operativsystem men det känns väldigt gammalt och segt jämnfört med Windows 8.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Som svar på din fråga... Du borde kunna använda din nyckel du har för den uppgradering av win 7 du har idag. Självklart skall man väl kunna göra en clean install ifall datorn går sönder och använda sin CD Key för att aktivera datorn igen.

Skrivet av VeryMadMeatball:

Hejsan!

Jag vet att det finns flera liknande trådar, och jag är ledsen att jag gör en ny...
Nu är det så att jag har windows 7 installerat på datorn, men det är bara 30dagars "testversionen" pga av att Windows 7 versionen jag har kan man endast använda som en uppgradering till Win XP och Vista, Och eftersom detta var en clean install så kan jag inte använda den. Nu till frågan dock!

Ska jag Köpa en ny win 7 nyckel (~900kr) Eller ska jag utnyttja min studenrabbat och köpa Win 8 för 550kr? (http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj...)
Windows 8 verkar trevligt med tanke på att det har bättre laddningstider osv (Läste en tråd här på SweC där nån skrev en massa bra anledingar till win8) Och vad jag har förstått kan man komma undan själv Metro köret ganska enkelt.
Som dom flesta andra här använder jag datorn till mycket spel, surf, plugg (office) lite programmering och CAD.

Jag känner inte mig helt säker på windows 8 om jag ska vara ärlig. Och tänkte ställa några frågor om det.

1. Jag spelar flera lite äldre spel (Crysis 1, Simcity 4, EE2 osv) Funkar dessa på windows 8 med?

2. Funkar lite äldre versioner av Office programmen på win8? (Office 2007)

3. Och vad tycker ni jag ska välja? nÅgon uppenbar fördel med någon av dom?

//Tack på förhand!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ