ISA slots, vad är dom bra till?

Permalänk
Medlem

En kort tid fanns Opti-bus också. Det var en snabbare bus som chipset tillverkaren OPTi tog fram. Den slog inte alls kan man väl säga utan ljuga för mycket... Nu verkar OPTi mest bestå av ett ensamt patenttroll.

I mina kretsar på det tidiga nittiotalet var OPTi chipset, Tseng Labs grafik och Amibios det coolaste man kunde ha i sin 486:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kom inte VESA 1992 och PCI 1993? Jag har i alla fall en komplett burk med en DX2 66'a med VESA som jag satte samman 1992.

Jo, det har du rätt i, VESA kom 1992, PCI kom 1993 men var inte så vanlig i persondatorer de första åren. Hursomhelst, budgetdatorer (under 10k) 1993 hade fortfarande grafikkort på ISA-buss så till trådskaparen, ja det fanns massor av ISA-kort.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

ISA-slot var ju trevligt för det gick enkelt att designa, bygga egna I/O-kort. Idag totalt överkörda av PCI och PCI-E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Grafik-kort för ISA var standard för PC fram till 1993 (där VLB tog över) så det finns miljoner av dem, men jag antar de flesta hamnat på tippen sedan länge sedan. De fanns för grafikstandarder som CGA, EGA, VGA, SVGA och XGA, det fanns med grafik-accelererade chip som IBM 8514 och ATI Mach 8. De bästa korten hade upp till 1MB VRAM och kunde visa 1024*768 i 8-bitars färg (256 färger).
Själv har jag fortfarande kvar ett grafik-kort för ISA, ett Diamond Stealth VRAM med S3 P86C911 GPU och 1 MB VRAM.

Blir lite nyfiken på detta med grafikaccelerering på ISA/VESA kort.

Min första PC, en 486 DX2 66MHz hade ett 1MB Vesa kort, Cirrus Logic har jag för mig. Kunde välja ända upp till 1280x1024 i 16 färger (däremot tyckte inte skärmen om den upplösningen) eller 256 färger i 1024x768 i Windows.
På den tiden körde jag nog endast spel med software renderer vad jag kan minnas.

Sen hade jag en Pentium MMX 233MHz med Matrox Millenium II 8MB PCI.
Den hade någon form av grafikaccelereringsstöd. Men så vitt jag kan minnas (var ju ett tag sen...) så var det ingen markant skillnad varken i prestanda eller effekter om man valde mjukvaru eller hårdvaru- rendering.

Sen hade jag en K6-3 450MHz med Matrox Millenium G200 8MB AGP.
På den kunde man märka skillnad på både fler grafiska effekter och bättre prestanda med hårdvarurendering jämfört med mjukvarurendering i de spel de gick att välja.

Runt den tiden när Vesa local bus kom så fanns inte Windows 95, Direct X, Direct 3D.
Open GL fanns nog redan, men gick att köra mjukvarurendering.
Om ett 8MB PCI grafikkort inte har någon övertygande hårdvaruaccelerering, hur bra kan den då varit på ISA och VLB kort ?
Var det mer av akademisk betydelse eller gjorde den någon betydande praktisk skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Blir lite nyfiken på detta med grafikaccelerering på ISA/VESA kort.

Min första PC, en 486 DX2 66MHz hade ett 1MB Vesa kort, Cirrus Logic har jag för mig. Kunde välja ända upp till 1280x1024 i 16 färger (däremot tyckte inte skärmen om den upplösningen) eller 256 färger i 1024x768 i Windows.
På den tiden körde jag nog endast spel med software renderer vad jag kan minnas.

Som du säger så hade de flesta spelen software renderer. Det var dåligt med standarder och drivrutiner så skulle man ha accelererad grafik fick man koda specifikt för varje grafikkort, det fanns dock spel som hade stöd för vanliga kort som ATI Mach 8/32 eller S3 911 men i huvudsak användes nog acceleration av Windows och Windows-program där det fanns GDI och WinG API att programmera mot.

Skrivet av GuessWho:

Sen hade jag en Pentium MMX 233MHz med Matrox Millenium II 8MB PCI.
Den hade någon form av grafikaccelereringsstöd. Men så vitt jag kan minnas (var ju ett tag sen...) så var det ingen markant skillnad varken i prestanda eller effekter om man valde mjukvaru eller hårdvaru- rendering.

Sen hade jag en K6-3 450MHz med Matrox Millenium G200 8MB AGP.
På den kunde man märka skillnad på både fler grafiska effekter och bättre prestanda med hårdvarurendering jämfört med mjukvarurendering i de spel de gick att välja.

Nu är vi framme i 1996-1998 och 3D-spel var dominerande, det var standard med 2D-accelerering i kort och 3D i de flesta kort, Matrox Millenium II hade visserligen 3D-accelerering men av vad jag kan minnas så var den inte så komplett så det mesta fick utföras i mjukvara ändå. G200-korten var rätt snabba på 3D så där borde det märkas stor skillnad.

Skrivet av GuessWho:

Runt den tiden när Vesa local bus kom så fanns inte Windows 95, Direct X, Direct 3D.
Open GL fanns nog redan, men gick att köra mjukvarurendering.
Om ett 8MB PCI grafikkort inte har någon övertygande hårdvaruaccelerering, hur bra kan den då varit på ISA och VLB kort ?
Var det mer av akademisk betydelse eller gjorde den någon betydande praktisk skillnad?

Windows 3.1/3.11 hade WinG
När VLB kom så var det nog inga spel som utnyttjade hårdvaruaccelerering i grafikkorten då dessa grafikkort var rätt dyra (ATI Mach 32 kostade 5000kr exklusive moms 1993) så de var inte så vanliga i billigare maskiner och som nämnt tidigare så saknades gemensamma API:er i DOS. Så i början så använde sig spel inte av de funktionerna men i Windows och OS/2 gick det lite snabbare att rita upp fönster och annat.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

TNT2 korten var agp vad jag kan minnas?

Om du faktiskt läser hela min post ser du att jag skrivit att mitt kort var ett budgetkort, samt att hans TNT (inte TNT2) antagligen var för PCI.

Skrivet av Json_81:

Finns på Steam:)

Ja men jag menade originalversionen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det häftigaste ISA grafikkortet som jag känner till är ett ATI 2 MB kort, jag har sådant själv någonstans i någon låda. Jag tror det hette Ati Mach 32 eller möjligtvis 64?

Det såg ungefär ut som det på Juicis bild.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det häftigaste ISA grafikkortet som jag känner till är ett ATI 2 MB kort, jag har sådant själv någonstans i någon låda. Jag tror det hette Ati Mach 32 eller möjligtvis 64?

Det såg ungefär ut som det på Juicis bild.

Mycket riktigt, Mach64. Vill minnas att det var väldigt bra i 2D och väldigt dåligt (obrukbart) i 3D, men det var väl software mode så det kanske inte är så konstigt...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vete tusan om det inte fanns något ännu vassare rent ISA-grafikkort på slutet, när VLB ändå försvunnit igen. Problemet är väl att sätter man på en skaplig GPU på ett kort med låg busshastighet får man ändå inte ut en bråkdel av den prestanda man skulle fått om man hade samma GPU på en snabbare buss.

Jag minns att till ljud och 10 Mbps nätverk dög ISA-bussen till millennieskiftet, i alla fall för dem som inte behövde värstingprestanda. Man bör också tänka på Plug & Play-egenskaper, vilka platser som delar IRQ och andra resurser. I vissa datorer kunde två PCI-platser vara låsta till samma urval av IRQ och då blev det pussel vilket kort skulle sitta var, om det lönade sig att byta PCI mot ISA osv. Krockande interrupter gör lätt att ett 100 Mbps-kort på PCI-buss framstår mångfalt segare än ett 10 Mbps-kort på ISA-buss, jag hjälpte själv studenter att byta "upp" sig till i teorin långsammare hårdvara som trots allt fungerade bättre på deras moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Anledningen att jag inte räknar Voodoo (1) och Voodoo 2 är att de är accelerationskort och inte grafikkort, du måste alltså fortfarande ha ett grafikkort i datorn för vanlig 2D.

Jag vet inte riktigt varför de gjorde så faktiskt. Efter ett tag kom det drivrutiner som gjorde att Voodoo/Voodoo2 korten kunde användas som enda kort. Det finns egentligen inget som hindrar att man använder endast ett Voodookort mer än att 3DFX inte orkade skriva drivrutiner för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av houze:

Nu är vi framme i 1996-1998 och 3D-spel var dominerande, det var standard med 2D-accelerering i kort och 3D i de flesta kort, Matrox Millenium II hade visserligen 3D-accelerering men av vad jag kan minnas så var den inte så komplett så det mesta fick utföras i mjukvara ändå. G200-korten var rätt snabba på 3D så där borde det märkas stor skillnad.

Matrox var ruskigt snabba på 2D, men de fixade aldrig 3D. G200-korten hade vissa 3D funktioner, men var inte i klass med de ledande på marknaden. Någonstans runt skiftet till 3D så slog vi i taket på vad för prestanda man kunde få ur ett 2D-kort, så där Matrox tidigare hade varit helt dominerande var nu alla kort på marknaden lika snabba på 2D och det var bara 3D prestandan som skiljde. Till sist gav Matrox upp sina försök och gick istället över till att göra grafikkort som kunde kopplas till väldigt många skärmar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Matrox var ruskigt snabba på 2D, men de fixade aldrig 3D. G200-korten hade vissa 3D funktioner, men var inte i klass med de ledande på marknaden. Någonstans runt skiftet till 3D så slog vi i taket på vad för prestanda man kunde få ur ett 2D-kort, så där Matrox tidigare hade varit helt dominerande var nu alla kort på marknaden lika snabba på 2D och det var bara 3D prestandan som skiljde. Till sist gav Matrox upp sina försök och gick istället över till att göra grafikkort som kunde kopplas till väldigt många skärmar.

Det där stämmer inte särskilt väl om man ser i början av 3D-eran. Matrox G400 (speciellt med Max-modellen) var likvärdigt med TNT 2 och Voodoo 3 i 3D-prestanda och hade betydligt bättre bildkvalitet än speciellt nVidia. Det var också ett av de första, om inte det första kortet som stödde dubbla skärmar.

Jag har fortfarande ett G400Max liggandes, ett mycket trevligt kort. Kortet hade också kylfläns på D/A-omvandlaren pga de höga frekvenserna det stödde på dubbla skärmar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Älskar mitt G400 MAX, med HW BumpMapping. Men nu är vi ju över på AGP

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Klart att den var flitigt använd. Vi pratar 286-tiden och innan det. Då var ISA-porten top of the line. Någon gång med 386'orna kom sedan VLB porten som användes till grafikkort. Hastigheten var ungefär hälften mot PCI. Ytterligare senare började PCI bli vanligt och sedan som ni nämner AGP. AGP kom dock inte förrän ungefär med Pentium 2.

Så det finns alla typer av kort till ISA. Grafikkort, nätverkskort, ljudkort, kontrollerkort osv.

Har läst lite här och försökte själv komma ihåg lite om allt detta som en gång var det senaste. Men du hann före, VLB var det som jag sökte.
Visst var det som så att ISA fanns i två varianter, en 8 o en 16 bitars, sedan kom då VLB vilket var någon variant på 32 bitar. Jag hade både grafikkort och styrkort för hårddisk. Ett kort för att koppla in både hårddiskardisk och diskett. Mitt kort var lite extra lyxigt då det även hade plats för att montera extra minnesmoduler. Skitdyra grejer. Det var inte ett raidkort om jag minns rätt, mer ett "cache minne".
Så innan AGP kom, var VLB det vassaste på marknaden.
På min vind finns det mer än 10 hyfsat stora papplådor med gamla prylar plus gamla "kompletta PC's,,,, har i stor sett inte slängt något under alla år,,,
Min första Pc köpte jag 1987, en 10Mhz'are med separat "matteprocessor", kostade mer än 20 000:-
En kort tid efter köpet uppgraderade jag hårddisken från 20Mb till 40Mb,,,, kostade då mer än 4000:- (rasade helt ihop efter en kort tid,, och fortfarande idag undviker jag just det märket) Hyran för min lägenhet var då ca 850:-/månad förvisso en liten 2:a, men i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomii:

Så innan AGP kom, var VLB det vassaste på marknaden.

Nu glömde du PCI va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

TNT kom till Pentium 2. Utan att googla är jag osäker på om det fanns AGP redan då.

ISA var aktuellt t o m 486/tidiga pentium.
Återigen utan att googla skulle jag säga att de första 3DFX/voodoo kom runt när Pentium MMX var aktuellt.
P2 fanns när jag köpte min 200MMX och voodoo2 lanserades året därpå om jag inte missminner mig.

Jo hade TNT 1 samt TNT 2 på AGP Riva 128 4mb som jag tror kom till AGP senare.
Min första PC var en 486. Men tror mitt grafikkort då hade VLB. Körde ISA på Ljudkortet och EISA på kontrolerkortet om jag inte minns fel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.