ISA slots, vad är dom bra till?

Permalänk
Medlem

Tänker inte citera GuessWhos långa (korrekta) inlägg för att undvika att fylla upp sidan, men förr hade vi helt enkelt "grafikkort". De ritade grafik på skärmen, that's it. Inte hundra på ordningen av utvecklingen men jag tror att det var först pixlar, sen voxlar, sen vektorer. Allting i 2D, eller pseudo-3D (2D ritad för att simulera 3D, snett uppifrån såsom Diablo t.ex.).

Sedan kom de såkallade "3D-accelleratorerna", dvs. separata kort för 3D (Voodoo som nämnts flera gånger) som man behövde komplementera med ett "grafikkort" för 2D. Dessa kördes med en enkel VGA-kabel mellan korten, och när man körde igång något i 3D kom ett mysigt, tydligt klick från reläet som kickade igång. Det var dags att tugga bubbelgummi och sparka röv, och man hade slut på bubbelgummit.

Idag är det vi kallar "grafikkort" egentligen både fysik-accelleratorer, 2D-accelleratorer, 3D-accelleratorer, ljudkort och mer.

Skrivet av GuessWho:

På LGA 1155 och LGA775 kortet så står det "No DMA support for ISA".
Antar att det skulle ställa till det för ljudkort?

Annars hade det varit coolt med en Core i3 eller Core 2 Duo med SoundBlaster AWE 64 eller motsvarande.
Undrar hur många fps man hade fått i Duke Nukem 3D, första Quake och andra spel runt den tiden.

Eller kanske Core i3, GTX Titan + Voodoo 2 och SoundBlaster 16 för Quake 2

Om du behöver ISA idag, 2013, är det inte för ljudkort iallafall
Snarare styrenheter för CNC-fräsar eller liknande industriutrustning.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Mjo för industrin behöves gammla interface underhållas, gjorde för ett tag sedan en "SD-card to floppy 3.5, 5.25" " modul

och för retro nördar.
Tycker att det är coolt att det fortfarande, 30 år senare, görs nya tillbehör för Commodore.
Skaffade själv en 1541 floppy emulator för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om du behöver ISA idag, 2013, är det inte för ljudkort iallafall
Snarare styrenheter för CNC-fräsar eller liknande industriutrustning.

Men jag citerar dig.
(kul med "bubbelgum" referensen )
Hade varit tufft att göra någon slags futuristisk-retro fusion av att blanda gammalt och nytt.
Men dels så antar jag att de moderkorten kostar mer än de smakar och sen om man ska försöka köra allting native, med bara multiboot, utan dosbox och dyl så tror jag inte det hade fungerat speciellt bra ändå.

Vill man ha mer prestanda än en 486 men fortfarande ha ISA ljudkort så är troligtvis en Pentium/MMX/P2/P3 (eller motsvarande AMD) på något moderkort som fortfarande har ISA slots troligtvis en bättre ide.

Knappast värt att bygga, men hypotetiskt hade det varit coolt med en Xeon med 15-30MB L3 cache och köra Windows 3.11 på den. Behöver egentligen inget ram för allt ligger i cachen.

Permalänk
Medlem

ISA var ju the shit när det begav sig. Alla expansionskort på tidigt 90-tal var ISA. Jag var avundsjuk som satt med min IBM som endast hade MCA-portar, så det gick inte att stoppa i nåt soundblaster. Fick nöja mig med PC speaker eller Covox. Hittade till slut i alla fall ett nätverkskort med MCA på skroten.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men jag citerar dig.
(kul med "bubbelgum" referensen )
Hade varit tufft att göra någon slags futuristisk-retro fusion av att blanda gammalt och nytt.
Men dels så antar jag att de moderkorten kostar mer än de smakar och sen om man ska försöka köra allting native, med bara multiboot, utan dosbox och dyl så tror jag inte det hade fungerat speciellt bra ändå.

Vill man ha mer prestanda än en 486 men fortfarande ha ISA ljudkort så är troligtvis en Pentium/MMX/P2/P3 (eller motsvarande AMD) på något moderkort som fortfarande har ISA slots troligtvis en bättre ide.

Knappast värt att bygga, men hypotetiskt hade det varit coolt med en Xeon med 15-30MB L3 cache och köra Windows 3.11 på den. Behöver egentligen inget ram för allt ligger i cachen.

Det hade varit galet kul att köra typ Commander Keen, men jag antar att det skulle gå i några tusen gånger snabbare hastighet än avsett.
Tyvärr har de gamla operativsystemen så många gränser vi sprängt nu att det antagligen skulle vara mer eller mindre omöjligt att köra iallafall spel.
Windows 98 trivs ju t.ex. inte med över 512 MB RAM, så vad 3.11 klarar vet jag inte...

Men det är en dröm du inte är ensam om, var så säker.
(Tror att jag ska koppla min Amiga till min projektor inatt och lira Superfrog, vilket nostalgisug denna tråden gav )

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Grafikkort kommer jag nog inte behöva isf, trodde att det var som i början på 2000 talet Kanske värt mer att skaffa ett NIC? Ljudkort har jag ju redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Google är din vän, som vanligt; http://www.adek.com/ATX-motherboards.html
Faktiskt intressant att en så gammal teknik överhuvudtaget KAN hållas vid liv sida vid sida med den senaste tekniken ^^

Tro mig, jag sökte!

Hur fan du lyckats hitta det där är ju en bra fråga. Men man kan ju inte annat än småskratta åt det ironiska i åldersskillnaden! Är ju som om en 12-åring och en 50-åring skulle gifta sig, hehe.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tro mig, jag sökte!

Hur fan du lyckats hitta det där är ju en bra fråga. Men man kan ju inte annat än småskratta åt det ironiska i åldersskillnaden! Är ju som om en 12-åring och en 50-åring skulle gifta sig, hehe.

Jag sökte på socket 1155 ISA motherboard.
Får väl skylla på att jag jobbat på Eniro
Schysst liknelse förresten

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Vet vad ISA betyder. Men jag undrade om folk verkligen använde ISA portar till något.

Jag hade ett Promise IDE-expansionskort som gav mig möjlighet att koppla in fler hårddiskar:-)
Jag hade inte grafikkort till ISA...mitt första grafikkort var VESA-localbus.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

det som slår mig efter att jag har varit med i tråden och varit med som,många andra i den här tråden är att Sweclockers borde göra om nån slags status-gradering i medlemskapet. Att man är registrerad ett visst år betyder ju inte att man är nån snortis som inte har en viss aning. Borde finnas en viss gradering på kunskap. Inte för att glänsa utan att det finns en finns en viss erfarenhet av burkar som man har byggt genom åren. Jag själv är registrerad 2012 men det är av ren lathet att man inte har reggat sig tidare för att man känner att man inte har behövt att låta sig höras tidigare.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

det som slår mig efter att jag har varit med i tråden och varit med som,många andra i den här tråden är att Sweclockers borde göra om nån slags status-gradering i medlemskapet. Att man är registrerad ett visst år betyder ju inte att man är nån snortis som inte har en viss aning. Borde finnas en viss gradering på kunskap. Inte för att glänsa utan att det finns en finns en viss erfarenhet av burkar som man har byggt genom åren. Jag själv är registrerad 2012 men det är av ren lathet att man inte har reggat sig tidare för att man känner att man inte har behövt att låta sig höras tidigare.

Det är ju rätt svårt det där. En väldigt liten mängd medlemmar som har ovanligt mycket kunskap får speciella titlar, men vem ska sitta och hålla koll på alla tusentals medlemmar och sortera? Jag håller med dig i teorin, men det är inte riktigt praktiskt genomförbart.
Förr hade vi ju postcount, den sa en del men långt ifrån allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Så, jag har börjat gräva lite i maskineriet och kommit fram till att mitt moderkort har massa oanvända ISA slots, men inga PCI. Fanns det grafikkort till ISA slots? Var dom värda sina pengar? Kan man få tag i IDE controllers för extra lagring?

Datorn är en 486 med win 95

Jajemensan, visst fanns det grafikkort på ISA-bussen.
Jag har nog ett par hemma.
Jag har även ett Gravis Ultra Sound som jag vill minnas körs via ISA.
Du bör nog kunna hitta ett och annat kontrollerkort, för både floppy-, HDD-, serie- och parallellportsanslutningar.
Om modem förstås!
Jag hade själv ett på 2400 baud som jag dumt nog slängde.

Permalänk
Medlem

Jag brukade värma potatischips i ISA sloten.
Några rundor unreal sen är de varma och krispiga!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jag hade inte grafikkort till ISA...mitt första grafikkort var VESA-localbus.

Mitt första grafikkort var också VESA localbus.
Men ISA porten sitter närmast datorns bakkant och VESA porten framför den, så grafikkortet kopplas in i båda slottarna.
Man kan ha moderkort med ISA utan VESA, men afaik så kan man inte ha VESA utan ISA.
Om jag förstått det rätt så är VESA kort 32 bitars, men att det är 16 bitar via ISA och ytterliggare 16 bitar via VESA.
Vad jag syftar till är att VESA är mer en utökning av ISA än en helt fristående standard.

Skrivet av bagfalls:

Grafikkort kommer jag nog inte behöva isf, trodde att det var som i början på 2000 talet

Det kan ju vara trevligt att få bild på skärmen. Men jag antar att du menar att du redan har ett grafikkort och att det inte är lönt att byta ut det.
Nej då är det nog lika bra att behålla det om du inte vill byta till ett Socket 7 moderkort och köra en Pentium 75MHz eller snabbare. Eller go crazy och skaffa ett 'Super 7' moderkort och en AMD processor i helt makalösa hastigheter 300-500 Mhz.

"trodde att det var som i början på 2000 talet :)"
Det var på slutet av 90 talet som det började hända grejer... naturligtvis gick det att använda en 486a då också, som du ser går det t.o.m. att använda en 486a nu... men det var lite efter 486ans tid, eller åtminstone efter dess storhetstid.

Skrivet av ZaInT:

(Tror att jag ska koppla min Amiga till min projektor inatt och lira Superfrog, vilket nostalgisug denna tråden gav )

Det ser kul ut
Kollar video. Ser ut lite som en blandning mellan Sonic och Bomb Jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

det som slår mig efter att jag har varit med i tråden och varit med som,många andra i den här tråden är att Sweclockers borde göra om nån slags status-gradering i medlemskapet. Att man är registrerad ett visst år betyder ju inte att man är nån snortis som inte har en viss aning. Borde finnas en viss gradering på kunskap för att glänsa att det finns erfarenhet.

Kan du inte skriva Jag är bäst eller dyl. i signaturen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan du inte skriva Jag är bäst eller dyl. i signaturen ?

Hahaha absolut inte jag satt mest och filosoferade över ett par öl. Var absolut inte för att verka dryg.
Men jag förstår att det kan framstå som det när jag läser det jag skrev.

Visa signatur

William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.

Permalänk
Medlem

Kul med gamla burkar, jag hade länge ett soundblasterkort för ISA med IDE -port. Mycket praktiskt när moderkortets ibland enda IDE-port var upptagen. Dög till CD-läsare, tror inte den var så snabb. Min första PC som jag "byggde själv" hade ett moderkort utan ljud, nätverk, grafik och USB, så redan där rök ju 4 platser (den burken hade dock PCI också). Lite tråkigt med "allt" integrerat som idag men så klart praktiskt.

På loppisar kan man ibland hitta kompletta gamla datorer, som man kan dissekera. Numera orkar jag dock inte samla på mig mer "datorskrot", förutom Amigagrejor

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Mitt absolut bästa kort någonsin var till just ISA.
Det var ett slags expansionskort som gjorde min gamla 8086 19ggr snabbare, den motsvarade en 386 om jag inte minns fel efter att man stoppat i det kortet. Tänk om man ändå hade såna kort idag så man slapp köpa allting nytt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ISA = industri standard application...eller nått sånt.
Hittade en massa ISA kort på mitt jobb när jag rotade runt bland en massa datorgrejer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enl § 1.*

Inte särskilt trevliga eller hjälpsamma lmgtfy-länkar klarar vi oss bra utan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

ISA var ju the shit när det begav sig. Alla expansionskort på tidigt 90-tal var ISA. Jag var avundsjuk som satt med min IBM som endast hade MCA-portar, så det gick inte att stoppa i nåt soundblaster. Fick nöja mig med PC speaker eller Covox. Hittade till slut i alla fall ett nätverkskort med MCA på skroten.

Jodå, Soundblaster fanns för MicroChannel (MCA) bussen. För mej att det hette AWE 32. Funkade utmärkt men var lite dyrt. Nätverkskort för MCA fanns det flera att välja på, både för token ring och Ethernet.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Känns som en dålig idé i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det hade varit galet kul att köra typ Commander Keen, men jag antar att det skulle gå i några tusen gånger snabbare hastighet än avsett.

Finns på Steam:)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Känns som en dålig idé i praktiken.

Har redan övergivit den Som jag skrev i ett par inlägg tidigare så var det funderingar vi hade över ett par öl och hur vi mindes alla dessa gamla burkar som man byggde då och knappt kommer ihåg idag.

Det är nerlagt helt enkelt.

Visa signatur

William G. McAdoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Så, jag har börjat gräva lite i maskineriet och kommit fram till att mitt moderkort har massa oanvända ISA slots, men inga PCI. Fanns det grafikkort till ISA slots? Var dom värda sina pengar? Kan man få tag i IDE controllers för extra lagring?

Datorn är en 486 med win 95

ISA slots var standard i alla maskiner upp till 486, 8-bitars i 4,77 MHz på 8086/8088 maskiner, 16-bitars ISA i 6/8 MHz på 286/386/486 .
Lite enkel mattematik, 8 bitar= 1 byte, altså klarade en 8086 av att teoretiskt skyffla 4,77 MB/s medans 286-486 oftast körde med 8Mhz i 16 bitar, dvs (16bitar/8)*8MHz = 16MB/s, i praktiken var dock ISA betydligt långsammare så det var sällan man kunde får ut mer än ett par megabyte per sekund.
Eftersom ISA kördes i samma hastighet som CPU för 8086/8088/286 så kunde den uppgå till 12MHz för just 12MHz 286:or vilket ställde till problem med kort som inte klarade den hastigheten, det fanns t.o.m. 80286:or som kördes i 20 MHz vilket gjorde ISA-bussen toksnabb. Senare (386/486) satte man ISA-bussen på en separat clock-generator och körde den på 8 MHz för att undvika problem med kort som inte fungerade i högre hastigheter.

I slutet av 80-talet/början av 90-talet började grafik och annat kräva mer bandbredd än 16 MB/s så det utvecklades några olika lösningar.
EISA (Extended ISA) togs fram av Compaq m.fl. och var en utökning av ISA med ytterligare 16 bitar till totalt 32 bitar. För att undvika problemen ISA-korten hade haft med olika hastigheter så specifierade man bussen till 8 MHz, den är också bakåtkompatibel med ISA-kort. EISA användes mestadels för I/O-kort i servrar och var ovanlig i persondatorer.

IBM tog fram en helt ny buss, MCA som de använde i sina PS/2 datorer. 32-bitars i 10MHz så klarade den av 40 MB/s i teorin, dock var IBM's licenser dyra så få tillverkare ville göra expansions-kort baserade på MCA och tekniken försvann ifrån IBM's maskiner 1995 när PCI tog över.

Vesa Local Bus (VLB) var ytterligare en lösning som kom 1992, den fanns till senare 486:or och några få tidiga Pentium och kördes synkront med CPU systembuss vilket kunde ställa till problem med senare CPU:er från Intel och AMD som hade 40 (AMD 486 120 MHz) eller 50 MHz (Intel 486 DX 50 MHz). Vanligast var att den körde på 33 MHz då de flesta 486:or hade den hastigheten på systembussen (t.ex. Intel DX/SX 33, DX2 66, AMD DX4 100). Vesa local bus var 32-bitars och med 33 MHz så hade den en 128MB/s bandbredd vilket var ett rejält kliv uppåt från ISA.

Efter detta så enades branschen om PCI.

Oj, blev lite historielektion av inlägget, när jag egentligen skulle svara trådskaparen, hoppas ni inte misstycker. Grafik-kort för ISA var standard för PC fram till 1993 (där VLB tog över) så det finns miljoner av dem, men jag antar de flesta hamnat på tippen sedan länge sedan. De fanns för grafikstandarder som CGA, EGA, VGA, SVGA och XGA, det fanns med grafik-accelererade chip som IBM 8514 och ATI Mach 8. De bästa korten hade upp till 1MB VRAM och kunde visa 1024*768 i 8-bitars färg (256 färger).
Själv har jag fortfarande kvar ett grafik-kort för ISA, ett Diamond Stealth VRAM med S3 P86C911 GPU och 1 MB VRAM.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Oj, blev lite historielektion av inlägget, när jag egentligen skulle svara trådskaparen, hoppas ni inte misstycker. Grafik-kort för ISA var standard för PC fram till 1993 (där VLB tog över) så det finns miljoner av dem, men jag antar de flesta hamnat på tippen sedan länge sedan. De fanns för grafikstandarder som CGA, EGA, VGA, SVGA och XGA, det fanns med grafik-accelererade chip som IBM 8514 och ATI Mach 8. De bästa korten hade upp till 1MB VRAM och kunde visa 1024*768 i 8-bitars färg (256 färger).
Själv har jag fortfarande kvar ett grafik-kort för ISA, ett Diamond Stealth VRAM med S3 P86C911 GPU och 1 MB VRAM.

[/QUOTE]

Tack för historielektionen Man behöver påminnas lite

Visa signatur

William G. McAdoo

Permalänk
Medlem

Om man har en retrodator med bara PCI slots kan man få problem, quoterar från Wikipedia där dom talar om PCI och doskompabilitet.

"A fourth version that arrived later was designed around the PCI bus. It offers the features of the original ISA AWE64, but it has the PCI interface and is built around an even more integrated ASIC. This made the board even more compact, and thus cheaper to build. Unfortunately, during this card's time, the issue of compatibility with older legacy DOS applications accessing PCI audio cards had not been ideally addressed. Creative created a motherboard port called the SB-Link that assisted the PCI bus in working with software that looked for the legacy I/O resources of ISA sound cards. Without this motherboard port, the card was incompatible with DOS software."

Source:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_AWE64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag hade ett TNT2 till PCI, dock var det någon slags budgetversion (LE eller vad de kallade det på den tiden) så ditt TNT var med stor sannolikhet ett PCI-kort. TNT kom väl någonstans efter första Pentiumen om jag inte minns fel, P2 var iallafall standard när jag köpte mitt kort. Då körde jag P1 200 MHz MMX men det var utdaterat redan då. Runt 1999?

TNT2 korten var agp vad jag kan minnas?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla tidiga Soundblaster var ISA. Fanns nätverkskort, IDE-kontrollers och en massa annat, var ju standardbussen under en rätt lång tid. Dock väldigt slö. Minns inte om jag har något grafikkort för ISA, men om det fanns lär det ha varit långsamt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture

Heh finns ett grafikkort med panasonic chip tror jag (minns inte vilken det var men någon som tillverkat tv apparater iallafall)
på skolan med ISA buss
kan ta kort på onsdag då kommer jag ha lektion där inne :3

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Kom inte VESA 1992 och PCI 1993? Jag har i alla fall en komplett burk med en DX2 66'a med VESA som jag satte samman 1992.