Permalänk
Medlem

Virus ?

Hej, laddade ner en fil för HD streaming. Nu i efteråt. så var det trolligen Malware jag fick. Har provat och scannna med Malwarebytes. Men programmet får ej bort det. Malwaret belastar processorn och fläkten går för fullt. Jag har en Clevo dator med 3630 processor.

Filen eller programmet heter "HVcodec V1" som jag laddade ner.

-finns det något annat program än Malwarebytes jag kan testa?

Mvh, Max

Permalänk
Avstängd

Har du kollat så att det inte är nått annat program som belastar processorn?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Max 777:

Hej, laddade ner en fil för HD streaming. Nu i efteråt. så var det trolligen Malware jag fick. Har provat och scannna med Malwarebytes. Men programmet får ej bort det. Malwaret belastar processorn och fläkten går för fullt. Jag har en Clevo dator med 3630 processor.

Filen eller programmet heter "HVcodec V1" som jag laddade ner.

-finns det något annat program än Malwarebytes jag kan testa?

Mvh, Max

Om datorn blivit infekterad finns det aldrig någon garanti för att du kommer få bort det helt. Jag brukar rekommendera att formatera och ominstallera windows. Jag personligen hade i alla fall aldrig vågat använda datorn till att logga in någonstanns igen efter att den fått virus. Just my 2 cents.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Max 777:

Hej, laddade ner en fil för HD streaming. Nu i efteråt. så var det trolligen Malware jag fick. Har provat och scannna med Malwarebytes. Men programmet får ej bort det. Malwaret belastar processorn och fläkten går för fullt. Jag har en Clevo dator med 3630 processor.

Filen eller programmet heter "HVcodec V1" som jag laddade ner.

-finns det något annat program än Malwarebytes jag kan testa?

Mvh, Max

formatera, då du kommer lägga ner mer tid på att försöka få bort viruset än att formatera som tar mindre tid att göra, spara bara viktiga filer, bilder osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max 777:

Hej, laddade ner en fil för HD streaming. Nu i efteråt. så var det trolligen Malware jag fick. Har provat och scannna med Malwarebytes. Men programmet får ej bort det. Malwaret belastar processorn och fläkten går för fullt. Jag har en Clevo dator med 3630 processor.

Filen eller programmet heter "HVcodec V1" som jag laddade ner.

-finns det något annat program än Malwarebytes jag kan testa?

Mvh, Max

Sök igenom hela din dator (inte snabbsökning) med Malwarebytes' Anti-Malware (programmet ska vara up-to-date vid sökningen, så kör "Uppdatera" eller "Update" före själva sökningen). Spara resultatet och posta det här. Om du inte kan spara resultatet, säg då vilka infektioner programmet hittade (namn på viruset, så att säga).

Skrivet av e-lite:

Om datorn blivit infekterad finns det aldrig någon garanti för att du kommer få bort det helt. Jag brukar rekommendera att formatera och ominstallera windows. Jag personligen hade i alla fall aldrig vågat använda datorn till att logga in någonstanns igen efter att den fått virus. Just my 2 cents.

Om ett malware försvinner efter en disinfektion av ett antivirus-program, hur kan det då vara helt borta? Man kan liksom ta bort malwares utan att ens behöva formatera om datorn. Det är därför antivirus-program existerar över huvud taget.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man kan skicka eller länka hela adressen till filen och få den undersökt. Jag har ingen aning om var men tror att det är möjligt.

Sedan ang antivirus program: så vill väl dessa jobba i felsäkert läge. Eller varför inte ladda hem ett Linux- antivirus och starta i DOS eller felsäkert läge.

Dessutom så finns det program som bara har till uppgift att "deleta" filer- sök på (Delete file virus) tex.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag har för mig att man kan skicka eller länka hela adressen till filen och få den undersökt. Jag har ingen aning om var men har för mig att det är möjligt.

Det är till datorsäkerhets-företagen, exempelvis Bitdefender och Kaspersky.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max 777:

Hej, laddade ner en fil för HD streaming. Nu i efteråt. så var det trolligen Malware jag fick. Har provat och scannna med Malwarebytes. Men programmet får ej bort det. Malwaret belastar processorn och fläkten går för fullt. Jag har en Clevo dator med 3630 processor.

Filen eller programmet heter "HVcodec V1" som jag laddade ner.

-finns det något annat program än Malwarebytes jag kan testa?

Mvh, Max

Vad heter processen som belastar CPUn?

Du kan pröva Esets online-skanner på http://www.eset.com/onlinescan/
För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.
För bästa kontroll se till att i Advanced Settings bocka för att även potentially unwanted applications, potentially unsafe applications och Enable Anti-Stealth Technology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag har för mig att man kan skicka eller länka hela adressen till filen och få den undersökt. Jag har ingen aning om var men tror att det är möjligt.

Det går att ladda upp en fil på http://www.virustotal.com för att få den kollad av ca 40 antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

ok

-tack för er hjälp och svar

Orkar inte med en ominstallation just nu. Datorn är inte belastad hela tiden, utan den går i gång efter ett tag, när jag ex.
på kvällen skall lyssna på en ljudbok.

En annan sak. jag har 8 GB minne och när jag kikar på hur minnet används, så är det enligt följande,

Total 8079 MB
Cached 4604
Available 4856
Free 312

-betyder det att jag bara har 312 MB kvar av minnet?

Inget händer när jag trycker på knappen för scanning på Virustotal,,

//Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Om datorn blivit infekterad finns det aldrig någon garanti för att du kommer få bort det helt. Jag brukar rekommendera att formatera och ominstallera windows. Jag personligen hade i alla fall aldrig vågat använda datorn till att logga in någonstanns igen efter att den fått virus. Just my 2 cents.

Även om du formaterat den? Isånnafall måste det vara riktigt dyrt o ha dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dassh:

Även om du formaterat den? Isånnafall måste det vara riktigt dyrt o ha dator

Nej du missförstod. Jag menar att det inte finns någon garanti att du får bort viruset UTAN att formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej du missförstod. Jag menar att det inte finns någon garanti att du får bort viruset UTAN att formatera.

En omformatering tar inte bort all malwares heller, vetdu. Data ligger kvar i bakgrunden och skräpar oavsett hur många gånger du formaterar om hårddisken. Det är inte förrän du kör en borttagning flera gånger (säker borttagning) i följd som tar bort "bakgrunds-datan" helt och hållet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

En omformatering tar inte bort all malwares heller, vetdu. Data ligger kvar i bakgrunden och skräpar oavsett hur många gånger du formaterar om hårddisken. Det är inte förrän du kör en borttagning flera gånger (säker borttagning) i följd som tar bort "bakgrunds-datan" helt och hållet.

Det som kan bli kvar vid en vanlig ominstallation av Windows är sådant (bootkit) som lägger in sig i MBR, inte en chans att några andra typer av skadliga filer (malware) kan fortsätta köra efter en ominstallation av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max 777:

-tack för er hjälp och svar

Orkar inte med en ominstallation just nu. Datorn är inte belastad hela tiden, utan den går i gång efter ett tag, när jag ex.
på kvällen skall lyssna på en ljudbok.

En annan sak. jag har 8 GB minne och när jag kikar på hur minnet används, så är det enligt följande,

Total 8079 MB
Cached 4604
Available 4856
Free 312

-betyder det att jag bara har 312 MB kvar av minnet?

Inget händer när jag trycker på knappen för scanning på Virustotal,,

//Max

Nej

På virustotal-sidan kan du få en enstaka fil skannad och du måste bläddra fram och ladda upp den först. Om du har gjort det men inget händer med Scan-knappen verkar det som att din skriptet bakom knappen är blockerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det som kan bli kvar vid en vanlig ominstallation av Windows är sådant (bootkit) som lägger in sig i MBR, inte en chans att några andra typer av skadliga filer (malware) kan fortsätta köra efter en ominstallation av Windows.

I sådana fall har jag antingen missuppfattat det datorsäkerhets-experter har sagt, eller så har de haft fel. Eller så har jag helt enkelt drömt om att det är så xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

En omformatering tar inte bort all malwares heller, vetdu. Data ligger kvar i bakgrunden och skräpar oavsett hur många gånger du formaterar om hårddisken. Det är inte förrän du kör en borttagning flera gånger (säker borttagning) i följd som tar bort "bakgrunds-datan" helt och hållet.

Eh, nej, om du blåst partitionstabellen på disken så finns det ingen möjlighet i hela världen att virus ligger kvar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon200213:

Eh, nej, om du blåst partitionstabellen på disken så finns det ingen möjlighet i hela världen att virus ligger kvar.

Jo faktiskt. Pröva formatera en disk med några filer och kör sedan ett återställningsprogram på den..
MEN det finns ingen chans att när disken är tom, att skräpet finns kvar i den mening att det kan ställa till skada.

Permalänk
Medlem

Sedan så finns det ju också malware som lägger sig i BIOS, dessa är dock inte så vanliga vad jag förstår, men min poäng är att dessa skulle kunna ta sig förbi en formatering.

Edit: Var menat för diskussionen ovan men visste inte vem eller vad jag skulle citera så jag citerade inte. :S

Permalänk
Medlem

Gör en systemåterställning till tiden innan du laddade ner filen och kör sedan Malwarebytes i felsäkert läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Jo faktiskt. Pröva formatera en disk med några filer och kör sedan ett återställningsprogram på den..
MEN det finns ingen chans att när disken är tom, att skräpet finns kvar i den mening att det kan ställa till skada.

Men tänk efter nu. Om du blåser hela partitonstabellen på disken och ominstallerar windows, så motsvarar det inte lågnivå-återläsning av block (som du föreslår). Jag har aldrig någonsinn under mina 20+ år i IT-branschen hört talas om ett virus som kan återställa sig själv från en raderad partitionstabell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Sedan så finns det ju också malware som lägger sig i BIOS, dessa är dock inte så vanliga vad jag förstår, men min poäng är att dessa skulle kunna ta sig förbi en formatering.

Edit: Var menat för diskussionen ovan men visste inte vem eller vad jag skulle citera så jag citerade inte. :S

Så vitt jag har kunnat hitta så har det aldrig förekommit BIOS-infektioner i vilt tillstånd utan endast tester som visat att det är möjligt (Proof of concept). Antagligen för att BIOS varierar så mycket att det är svårt att infektera många datorer utan att lägga ner så mycket jobb så att det inte lönar sig, så länge som det finns andra lättare sätt att få in skadliga program i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Så vitt jag har kunnat hitta så har det aldrig förekommit BIOS-infektioner i vilt tillstånd utan endast tester som visat att det är möjligt (Proof of concept). Antagligen för att BIOS varierar så mycket att det är svårt att infektera många datorer utan att lägga ner så mycket jobb så att det inte lönar sig, så länge som det finns andra lättare sätt att få in skadliga program i datorn.

Aldrig är fel, tex http://www.symantec.com/connect/blogs/bios-threat-showing-aga... men som sagt så är dessa sällsynta och även då bara 'kompatibla' med vissa moderkort som du säger, menade mera att detta bevisar att formatering inte alltid tar bort alla infektioner även om det gör det i majoriteten av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Aldrig är fel, tex http://www.symantec.com/connect/blogs/bios-threat-showing-aga... men som sagt så är dessa sällsynta och även då bara 'kompatibla' med vissa moderkort som du säger, menade mera att detta bevisar att formatering inte alltid tar bort alla infektioner även om det gör det i majoriteten av fallen.

Den sidan har jag inte lyckats hitta när jag har sökt information om BIOS-infektioner, tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon200213:

Men tänk efter nu. Om du blåser hela partitonstabellen på disken och ominstallerar windows, så motsvarar det inte lågnivå-återläsning av block (som du föreslår). Jag har aldrig någonsinn under mina 20+ år i IT-branschen hört talas om ett virus som kan återställa sig själv från en raderad partitionstabell.

Nej inte jag heller:)
Självklart vet jag vad du menar.