Skärmen slutar vara i fullskärm läge när man spelar och tittar på filmer

Permalänk
Medlem

Skärmen slutar vara i fullskärm läge när man spelar och tittar på filmer

Hej,

Jag har ett jätteskumt beteende med min skräm eller dator. Vet inte vad det beror på exakt.
Det som händer är att när jag spelar, eller kollar på videor/filmer i fullskärm läge, så kan den lite slumpmässigt sätt sluta vara i fullskärmläge, alltså den hoppar tillbaks till skrivbordet.

Vet inte va det beror på, har försökt med allt möjligt.
Rensat alla drivrutiner som kan vara påverkade och uppdaterat det (GPU, mus/tangentbord, ljud etc)
Har inga onödiga applikationer i gång, stängt av browsern etc.
Men inget hjälper.

Någon som har sett liknande problem?
I win8, så fungerade film tittandet rätt bra, sällan den sluta vara i fullskärm, men spelandet hoppade lite randomly till skrivbordet.
Efter att jag har uppdaterat till Win 8.1, så har allt bara blivit värre, film som är i fullskärm slutar vara det slumpmässigt sätt allt från 10-30 m mellanrum.

Har googlat lite och försökt hitta lösningen, men ingen som kan säga varför utan föreslår allt standard, uppdatera, installera om etc
Hoppas någon kan hjälpa här

Tack!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fimo420:

Hej,

Jag har ett jätteskumt beteende med min skräm eller dator. Vet inte vad det beror på exakt.
Det som händer är att när jag spelar, eller kollar på videor/filmer i fullskärm läge, så kan den lite slumpmässigt sätt sluta vara i fullskärmläge, alltså den hoppar tillbaks till skrivbordet.

Vet inte va det beror på, har försökt med allt möjligt.
Rensat alla drivrutiner som kan vara påverkade och uppdaterat det (GPU, mus/tangentbord, ljud etc)
Har inga onödiga applikationer i gång, stängt av browsern etc.
Men inget hjälper.

Någon som har sett liknande problem?
I win8, så fungerade film tittandet rätt bra, sällan den sluta vara i fullskärm, men spelandet hoppade lite randomly till skrivbordet.
Efter att jag har uppdaterat till Win 8.1, så har allt bara blivit värre, film som är i fullskärm slutar vara det slumpmässigt sätt allt från 10-30 m mellanrum.

Har googlat lite och försökt hitta lösningen, men ingen som kan säga varför utan föreslår allt standard, uppdatera, installera om etc
Hoppas någon kan hjälpa här

Tack!

Det kan ju vara i stort sett vad som helst, men generellt verkar det som att något kräver fokus och tvingar windows att växla bort från fullskärmsapplikationen. VAD som gör det? Ingen aning. Jag skulle formaterat om, såna randomgrejjer får mig alltid att misstänka fel i registret och det gör mig nervös.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Senast jag stötte på detta problemet på någons dator så var den en gadgets i Windows 7 som orsakade detta. Det kan vara så ofantligt många saker som orsakar detta, men första steget du får göra är att ta och kolla upp vilka processer som körs, stäng ner en efter en och se om problemet försvinner (självklart endast processer du kan stänga ner).

Du kan även ta en titt på vad som ligger i ditt aktivitetsfält om något där autosöker uppdateringar eller dylikt som kan vara boven.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

hmm ok, jobbigt att felsöka... eller tidskrävande
kanske lättast att bara fimpa allt o formatera skiten

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fimo420:

hmm ok, jobbigt att felsöka... eller tidskrävande
kanske lättast att bara fimpa allt o formatera skiten

Ja, för även om du lyckas få bort symptomet så är det inte säkert att orsaken är fixad.

Formatera skiten!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield