Död PSU, felsöka resterande komponenter

Permalänk

Död PSU, felsöka resterande komponenter

Så min Corsair AX850 gav ifrån sig ett pang och prompt dog, väntar på att få den utbytt mot en ny. Skulle däremot gärna kolla om de andra komponenterna skadats, och byta ut dem ASAP.

Några tips, eller ska man bara vänta på nytt PSU (har ingen annan PSU att testa med just nu)?

Permalänk
Medlem

Om moderkortet är helt eller inte är inte så lätt att mäta sig till.. Du behöver ge ström via PSU till den eller köra en voltmeter på tusen olika mätpunkter för att hitta ev. fel i någon krets.. Jag skulle inte känna mig värst sugen på att mäta mig fram till en ev. bränd eller kortsluten krets. Lättast är att koppla in en PSU och starta upp, du får ganska snabbt kvitto på om allt är ok eller inte.

Mest troligt så har inget hänt med moderkortet eller nått annat som satt kopplat till agget..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Entusiast

Det i stort enda sättet är som sagt att starta upp datorn med annan PSU men det är inte så stor chans att något har hänt med de andra komponenterna då agget är av hög kvalitet.

Tror Mediamarkt och diverse små "datorbutiker" erbjuder felsökning för ett par hundra annars.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

OK, tackar. Får felsöka när jag fått hem ny PSU helt enkelt, och hoppas att den inte tog med sig annat när den dog.

Permalänk
Medlem

Du kan felsöka med ögon och näsa med utan ett nätagg.
Dvs ser man någon bränt,exploderat luktar det bränt,etc om JA (särskilt på bränt,exploderat) så är risken ganska stor att nåt har hänt med den prylen.
Därmed inte sgat att det INTE kan ha hänt något även om det inte syns heller luktar något.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!