Andersson släpper UHDTV med 4K-upplösning för 9 990 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Damer och herrar så ni alla vet så är de en rebrand av de kinesiska märker TCL/Seiko TV apparater mer eller mindre andersson och thompsons e rent av rebrands

Thomson är inte rebrand, det är ett varumärke TCL äger, precis som Vestel äger Luxor, Vestfrost, Finlux, Telefunken med flera.

Grundig, som någon nämnde ägs av Beko. Det andra Turkiska tv-tillverkningsföretaget alltså.

Andersson köper däremot in från OEM-tillverkare bland annat i Turkiet och rebrandar deras produkter. Seiki är en amerikansk firma som gör samma sak med Kinesiska TV-tillverkare.

Förutom TPV som äger Philips TV-divison (70% av den), och sen långt tidigare helt tog hand om deras monitorer så är Beko och Vestel i princip de enda som sätter ihop TVs i Europa. Sony hade förr anläggningar i Europa som bland annat Asiatiska kontrakttillverkare flyttat in i idag. Resterna från Franska Thomson hittar du hos Technicolor vad det gäller verksamheterna som de inte lade ner eller sålde. Svenska, Finska, Tyska osv TV-märken ägs av andra idag eftersom vi inte satsade på teknikutvecklingen och avveckla eller inte kunde driva vidare skiten. Det som finns kvar hos Holländska Philips är verksamheten som gör medicinskteknisk utrustning och tillverkning belysningsarmatur och liknande, de är med andra ord inget stort konglomerat längre.

Däremot är denna Andersson bara inköpt från samma OEM i Kina som Seiki använder med Anderssons namn istället på chassit. Det är iaf den som den ser mest lik ut. TCLs variant av samma produkt ser inte lika dan ut. Att kinesiska paneltillverkare kan konkurrera är inte så konstigt här, i Japan avvecklas den industrin och ensam kvar kommer Sharp bli när Panasonic dragit ner sin nivå till närmast obetydande, de inriktar sig på små paneler istället alltså mobiler, pekplattor och bärbara datorer. Sony, Hitachi, Toshiba med flera har längre inget att göra med tillverkningen av komponenterna (för TVs) och har även avvecklat ihopsättningen eller kontrakterat ut den och går därför helt mot att sluta sälja tvs. Taiwan brukar släpa efter Korea och Korea var inte snabba med 4k i konsumentpriser. Det som är mindre bra på billiga exportmodeller som köps av företag som inte bryr sig är elektroniken.

Permalänk
Medlem

Skulle inte fundera på en Andersson TV, men en fördel är att det nog inte är så väldans långt till att 4K TV från dom bra etablerade tillverkarna kommer ner i pris, typ kanske 6 månader till 1 år.

Fast spela upp 4K filmer m.m lär väl dröja längre kan man tänka sig, streaming ligger nog en bra bit in i framtiden, lär nog bli Bluray med uppdaterade spelare och filmer som kommer först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Intressant
Har en Andersson 42 tummare sedan 2010, nu vägrade den starta på första försöket,s så det bara lägga undan pengar för en ny TV.
3 år är vad jag kunde ha förra platt-TVn, en 32" Denver och tre år verkar vara rimligt.

50" verkar dock lite för lite, för nästa TV-apparat, hellre 55-60" och 3D lockar mer än en massa pixlar.

troligtvis nät kretskortets kondingar som ger sig går ju att byta lätt om man är flink med löskolven

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

Att man måste konstatera/förfråga sig om en 4K tv med en prislapp på 10 000kr är budget är lite smått roligt. Sedan tycker jag att allt för många fastnar på ordet budget, och per automatik tror att alla som faller under den bemärkelsen är skit. Visst, många kanske är det, men lika många funkar fin fint. Tar man en Sony/Samsung eller en Panasonic, så är väl kostnaden för märket ca 25% av värdet. Kanske inte så högt, men nog betalar man mer för ett stort märke än ett litet.

Att dissa folk som köper budget, är ju lite skadat enligt mig. De kanske köper en billigare TV, men samtidigt kör en Ferrari till jobbet, medans kritikern kör sin v70 (av äldre modell). Skulle man inte vilja ha budgetpriser, så kanske man bör stänga ned alla Willys, Netto och Lidl i Sverige, för tydligen är det skit, och ingen handlar där.

Tycker det är coolt att NetOnNet släpper billigare TV under sitt eget namn, rebrandade eller ej. Den nordiska marknaden är ändå en av dem mest lukrativa marknaderna ändå. Här läggs det mer pengar på teknik per person, än mycket större marknader som USA och övriga Västeuropa, så jag tycker vi förtjänar att ha lite billigare grejer också. Varför skall en importerad Nexus 4 telefon kosta ca 5000 kr i Sverige, när samma skit kostade 3-3500 i Tyska Google Play butiken, alltså när den släpptes. Helt sjukt...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Andersson är precis som ni säger ett varumärke som ägs av turkiska Vestel som faktiskt producerar näst flest tvapparater av alla tillverkare world wide. Deras plattformar återfinns i flera av de stora varumärkena men då oftast i low end segmentet.

Nästa fotbolls vm produceras i 4K så jag är fullt övertygad om att det inte är några tio år bort. Snarare 3-5. Netflix startar 4K i usa inom 18 månader. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag tror du missar poängen. Vi kan bara urskilja pixlar som är bredare än en bàgminut. Till exempel:

  • En iPhone 5 blir en retina display om man hàller den minst 24 cm fràn ögonen. En telefon med sämre upplösning gör med andra ord att du kan se enskilda pixlar när du använder den med ett normalt avtstànd mellan hand och öga.

  • Pà samma sätt behöver du en 4K-skärm om du spelar med ögonen 50 cm fràn en 24" skärm om du inte accepterar att se enskilda pixlar.

  • Men en 50" 1080p TV är redan högre upplöst än vad du kan se med dina ögon fràn TV soffan, om du inte sitter skrämmande nära TV'n.

Det är inte en fràga om vad man behöver utan en fràga om det ens är möjligt att dra nytta av sà hög upplösning.

Som andra skrivit sanning med modifikation, underskatta inte det mänskliga ögat. Apples retina är enligt mig mest ett marknadsföringsknep.

Permalänk
Avstängd

Givet köp till sin VHS-banare: Scartingångar 1st

Allvarligt talat så undrar jag hur den är att koppla till datorn. Kör nog slut på ett GTX 680 Top i Crysis 3 mm, så blir nog inget köp av 4K för mig över huvud taget. Annars trevligt med avsaknaden av lullul som meningslös Net TV.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Vad kan man använda i 4K nu för tiden? Oblivion filmed med Tom Cruise kan man se, check, sen då? Att spela i 4K kräver en del kraft va?

Tror inte du vill spela i 24/30Hz som HDMI klarar av, därför behövs en monitor med DisplayPort för den upplösningen och det är inte som att du kan köra 60Hz med v-sync och ultra på grafiken.

Permalänk
Skrivet av Dreadlock:

Andersson är precis som ni säger ett varumärke som ägs av turkiska Vestel som faktiskt producerar näst flest tvapparater av alla tillverkare world wide. Deras plattformar återfinns i flera av de stora varumärkena men då oftast i low end segmentet.

Nästa fotbolls vm produceras i 4K så jag är fullt övertygad om att det inte är några tio år bort. Snarare 3-5. Netflix startar 4K i usa inom 18 månader. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varumärket ägs ju av netonnet såklart!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tror inte du vill spela i 24/30Hz som HDMI klarar av, därför behövs en monitor med DisplayPort för den upplösningen och det är inte som att du kan köra 60Hz med v-sync och ultra på grafiken.

Bra uppmärksammat. Alltså inget för den som vill spela i 4K!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

om dom kunde kapa responstiden lite skulle de funka o ha som en stor pc skärm

6.5 sekunder är ok. Min Sony som jag har som data/spelskärm har 8ms. Upplever inga som helst problem i fps spel förutom att den bara kan köras i 60hz då.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

HDMI 2.0 kommer ha stöd för 4K i 60 hz, men den har blivit försenad ett antal gånger. Skulle ha kommit i våras. Troligen bör vi se den senast under början av nästa år, eftersom det börjar bli lite bråttom.

Jag trodde själv att vi skulle se 4K-TV under 2015/2016 men utvecklingen går riktigt snabbt just nu.
Redan nästa år bör vi se 4K för vettiga priser för folket, alltså 5000 kr och under för 40 tum eller mer.

Vi bör också se tablets med 4K nästa år. Redan idag har vi 13" laptops från Samsung med en 3200 x 1800 pixels upplösning.

Sharp har sagt att de kommer massproducera 4K skärmar från och med februari nästa år.
Apple vill ha deras IZGO-teknologi och nästa iPad kommer troligen ha 4K.
2014 blir alltså året 4K går mainstream. Fotbolls-VM kommer att sändas i 4K har redan BBC beslutat och troligen kommer mindre kanaler att följa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

HDMI 2.0 kommer ha stöd för 4K i 60 hz, men den har blivit försenad ett antal gånger. Skulle ha kommit i våras. Troligen bör vi se den senast under början av nästa år, eftersom det börjar bli lite bråttom.

Jag trodde själv att vi skulle se 4K-TV under 2015/2016 men utvecklingen går riktigt snabbt just nu.
Redan nästa år bör vi se 4K för vettiga priser för folket, alltså 5000 kr och under för 40 tum eller mer.

Vi bör också se tablets med 4K nästa år. Redan idag har vi 13" laptops från Samsung med en 3200 x 1800 pixels upplösning.

Sharp har sagt att de kommer massproducera 4K skärmar från och med februari nästa år.
Apple vill ha deras IZGO-teknologi och nästa iPad kommer troligen ha 4K.
2014 blir alltså året 4K går mainstream. Fotbolls-VM kommer att sändas i 4K har redan BBC beslutat och troligen kommer mindre kanaler att följa efter.

Du måste vänta på en generation grafikkort som har stöd också. Det dröjer några år innan ny teknik kommer in där. Samma med externa spelare/boxar, måste till kisel med stöd också även om det kan gå lite fortare där än det gör på grafikkort där fokus ligger på andra saker. Sen kommer inte utvecklingen gå fort för det minsta, biofilmer levereras fortfarande i 2k som i praktiken är mindre upplösning än vad de hade på 30-talet i biograferna.

HEVC kommer på bredare front och då kan vi på riktigt börja med tanken om nedladdningsbara filmtjänster till 4k TVs och projektorer. Det handlar fortfarande om ganska komprimerade saker som är långt ifrån kvalitén de jobbar med under post. För Svenssons kommer det inte finnas något optiskt format och internettjänster är begränsade till regioner pga av distributionsrättigheter som ägs av ett gäng olika för samma filmer och inte går att göra över landsgränserna på något snyggt sett. Du får trotts allt vänta här. Om du inte vill köra uppskalad BD. Testsändningar är inte samma sak som mainstream. I Japan har de testat 8k sändningar och de hade dessutom 1035/1125i HD kommersiellt från/på 80-talet. 2014 är kanske när vanligt folk får reda på vad det är, men det är långt ifrån mainstream för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är inte alltid Andersson budget, eller är ja helt ute?

Helt rätt, super budget.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Vad?
Varför ska en TV hålla i en massa år? Behåller inte ens en bil längre än fyra år.
Skulle den gamla Denver TVn hållt än så skulle jag inte ha bytt upp mig till en 42 tums och inte byter jag till 55-65 tums TV medan gamla fortfarande funkar.

Faktum var att jag köpte 32" TVn samtidigt som en arbetskamrat köpte en Grundig 36" 2007. Nu sitter jag på en 42" medan arbetspolaren har kvar sin 36"
Totalt kostade 32" och 42" Apparaterna 9000kr, polarns Grundig kostade 14 000kr
Är väldigt nöjd med min Andersson TV och det kan mycket väl bli en ny Andersson TV.

Grundig är inte heller kvalite direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Första billiga 4K TVn

med VGA? wtf?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Högre resolution bidrar till skarpare bild. Därför spelar det inte så stor roll var eller hur man sitter, 4K är helt enkelt bättre, och det uppfattar ögat enkelt.
Har du tittat på 4K material? Själv har jag aldrig sett nått annat som gör ett 4K inspelad video flöde så verklighetstroligt på en 4K skärm.

Det är fysiskt omöjligt att uppfatta skarpare bild, om upplösningen i ditt eget öga inte räcker till.

Det var samma sak med 1920x1080 vs 1280x720, det påstods att det var en fantastisk skillnad, men på ett betraktningsavstånd där ögats upplösning inte räcker till så är det omöjligt att se skillnaden, i blindtest.

Ett hållbart test är att utifrån exakt samma högupplösta källmaterial ta fram en 4K och en 1080-variant, och sedan titta på båda på exakt samma utrustning (dvs en 4K-skärm eller projektor). 1080 på en 4K-skärm lämpar sig som bekant bra eftersom varje pixel från 1080-källan kommer renderas till fyra pixlar på skärmen, utan några avrundningsfel. Sedan gör man många upprepade dubbelblindtest på ett betraktningsavstånd där 1080 precis går över gränsen för ögats upplösning, och tar sedan en statistisk titt på det hela. Resultatet torde hamna nära 50/50, dvs inte bättre än ren gissning.

Med det sagt så är självklart hög upplösning inget negativt, tvärtom. Ju högre desto bättre. Jag menar bara att det är onödigt att satsa extra pengar enbart på högre upplösning, om man inte kommer att dra nytta av den. Att satsa extra på bildkvalité - färg/kontrast/etc - är en annan sak. En sådan här liten Andersson-skärm med 4K är meningslöst; upplösningen kommer inte till någon nytta om man inte sitter extremt nära, och bildkvalitén är högst sannolikt sämre än genomsnittet. Bättre att satsa samma summa pengar på en 1080-skärm med högre bildkvalité, alltså.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är fysiskt omöjligt att uppfatta skarpare bild, om upplösningen i ditt eget öga inte räcker till.

Det var samma sak med 1920x1080 vs 1280x720, det påstods att det var en fantastisk skillnad, men på ett betraktningsavstånd där ögats upplösning inte räcker till så är det omöjligt att se skillnaden, i blindtest.

Ett hållbart test är att utifrån exakt samma högupplösta källmaterial ta fram en 4K och en 1080-variant, och sedan titta på båda på exakt samma utrustning (dvs en 4K-skärm eller projektor). 1080 på en 4K-skärm lämpar sig som bekant bra eftersom varje pixel från 1080-källan kommer renderas till fyra pixlar på skärmen, utan några avrundningsfel. Sedan gör man många upprepade dubbelblindtest på ett betraktningsavstånd där 1080 precis går över gränsen för ögats upplösning, och tar sedan en statistisk titt på det hela. Resultatet torde hamna nära 50/50, dvs inte bättre än ren gissning.

Med det sagt så är självklart hög upplösning inget negativt, tvärtom. Ju högre desto bättre. Jag menar bara att det är onödigt att satsa extra pengar enbart på högre upplösning, om man inte kommer att dra nytta av den. Att satsa extra på bildkvalité - färg/kontrast/etc - är en annan sak. En sådan här liten Andersson-skärm med 4K är meningslöst; upplösningen kommer inte till någon nytta om man inte sitter extremt nära, och bildkvalitén är högst sannolikt sämre än genomsnittet. Bättre att satsa samma summa pengar på en 1080-skärm med högre bildkvalité, alltså.

Helt rätt att ögat inte kan uppfatta upplösningen(se pixlarna etc). Det som skiljer sig är att man upplever ett helt annat djup i bilden, såklart måste materialet man visar vara av kvalité för att det skall ge effekt. När Sharp visade upp 8K för ett tag sedan så kändes det nästan som 3D då man fick ett galet djup i filmen. Riktigt coolt tycker jag. Dock så är det som med all teknik man får vad man betalar för.
Så en 4K tv idag för 10k...njjaee kanske inte det smartaste köpet om man vill ha kvalité

Jag håller med dig till fullo, köp en 1080p skärm med bättre bildegenskaper istället!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig kikat på en Andersson. Men jag förstår inte riktigt folk här.

Jämför ni en Volvo 240 med en Ferrari också?

Man jämför BARA produkter inom samma prisram. "hej köpte en x igår för 10k den suger skulle köpt en y, kostar iofs 20k men jävligt mycket bättre!!!!!!" - Va!? Lät ologiskt.

Men, igen. Om Andersson ÄR kattskit jämfört med andra modeller INOM SAMMA PRISRAM, så kör till.

Skiter väl blanka fan i om Samsung är bättre om den kostar åt skogen mycket mer också.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nu har jag aldrig kikat på en Andersson. Men jag förstår inte riktigt folk här.

Jämför ni en Volvo 240 med en Ferrari också?

Man jämför BARA produkter inom samma prisram. "hej köpte en x igår för 10k den suger skulle köpt en y, kostar iofs 20k men jävligt mycket bättre!!!!!!" - Va!? Lät ologiskt.

Men, igen. Om Andersson ÄR kattskit jämfört med andra modeller INOM SAMMA PRISRAM, så kör till.

Skiter väl blanka fan i Samsung är bättre om den kostar åt skogen mycket mer också.

Ja den logiken är ganska sprucken

Man får vad man betalar för, om en TV/ljudsystem/etc är billigt så håller det inte hög kvalité, sedan finns det såklart alltid mer prisvärda produkter inom en viss prisklass helt klart.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Gillar priset att dom äntligen kommer ner mera, skulle inte sitta fel med 4K upplösning och BF4, GTA IV på GTX 690 ^^

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Givet köp till sin VHS-banare: Scartingångar 1st

Allvarligt talat så undrar jag hur den är att koppla till datorn. Kör nog slut på ett GTX 680 Top i Crysis 3 mm, så blir nog inget köp av 4K för mig över huvud taget. Annars trevligt med avsaknaden av lullul som meningslös Net TV.

Kolla in artikeln på LÄNK om gaming med 4K upplösning. Vi är snart där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det är fysiskt omöjligt att uppfatta skarpare bild, om upplösningen i ditt eget öga inte räcker till.

Det var samma sak med 1920x1080 vs 1280x720, det påstods att det var en fantastisk skillnad, men på ett betraktningsavstånd där ögats upplösning inte räcker till så är det omöjligt att se skillnaden, i blindtest.

Ett hållbart test är att utifrån exakt samma högupplösta källmaterial ta fram en 4K och en 1080-variant, och sedan titta på båda på exakt samma utrustning (dvs en 4K-skärm eller projektor). 1080 på en 4K-skärm lämpar sig som bekant bra eftersom varje pixel från 1080-källan kommer renderas till fyra pixlar på skärmen, utan några avrundningsfel. Sedan gör man många upprepade dubbelblindtest på ett betraktningsavstånd där 1080 precis går över gränsen för ögats upplösning, och tar sedan en statistisk titt på det hela. Resultatet torde hamna nära 50/50, dvs inte bättre än ren gissning.

Med det sagt så är självklart hög upplösning inget negativt, tvärtom. Ju högre desto bättre. Jag menar bara att det är onödigt att satsa extra pengar enbart på högre upplösning, om man inte kommer att dra nytta av den. Att satsa extra på bildkvalité - färg/kontrast/etc - är en annan sak. En sådan här liten Andersson-skärm med 4K är meningslöst; upplösningen kommer inte till någon nytta om man inte sitter extremt nära, och bildkvalitén är högst sannolikt sämre än genomsnittet. Bättre att satsa samma summa pengar på en 1080-skärm med högre bildkvalité, alltså.

Ställ dig frågan. Hur många pixlar är det i ett rent fönster? Ser bilden som du ser när du tittar ut genom ett fönster bättre ut än om du ser samma vy på din dyra plasma med HD upplösning?

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Ställ dig frågan. Hur många pixlar är det i ett rent fönster? Ser bilden som du ser när du tittar ut genom ett fönster bättre ut än om du ser samma vy på din dyra plasma med HD upplösning?

För att svara på någon annas fråga så handlar det mer om färger, färgdjup och uniform bakljusspridning än om upplösning när det gäller att vara verklighetstroget. Sen är jag absolut för 4k! Dock på skärmar 65"+.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

6.5 sekunder är ok. Min Sony som jag har som data/spelskärm har 8ms. Upplever inga som helst problem i fps spel förutom att den bara kan köras i 60hz då.

6.5ms grå till grå, med andra ord helt meningslösa världen som inte säger dig ett dugg då det inte finns någon referens. Genom att mäta grå till grå får du lägre värde än vitt till svart som är det riktiga och viktiga måttet som du då kan jämföra med.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde vara denna TV som netonet satt sin logga på eller har jag fel?
Andersson är ju inget riktigt märke med egna fabriker, och SEIKI gör även TV till OEMs.
SEIKI 50" 4K
http://www.amazon.com/Seiki-Digital-SE50UY04-50-Inch-120Hz/dp...

Om det nu är den så verkar den helt ok, om man nu vill ha en billig 4K TV.
http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/seiki-se50uy04-4k-uhd/...
http://gizmodo.com/5994765/seiki-50+inch-4k-tv-eyes+on-how-th...
http://revision3.com/hdnation/seiki-4k-tv
http://www.pcper.com/news/General-Tech/SEIKI-SE50UY04-50-4K-3...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte hur många kan tycka att detta inte är goda nyheter.
Halva tråden handlar om hur man smiter från TV-licensen det är Off Topic.
Tänker själv köpa en Andersson 39" med PVR för 3690 som andra TV, PVR är något som de flesta "kvalitétsmärkerna" saknar, speciellt i lägre prisklasser.
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
Tror inte att de flesta Svenskar fattar hur långt fram Turkarna ligger tekniskt och hur bra det går för Turkiet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Välj företag med omsorg då ni köper TV och licensbelagda produkter..

Citat:

Om lagen

I lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst står det bland annat vem som ska betala, vad en tv-mottagare är, hur stor avgiften är och vad som gäller när Radiotjänst ska ha avgiftskontroll. Det första förarbetet gjordes 1988 och lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst är ursprungligen från 1989. Vissa delar är kvar sedan dess, andra har ändrats och en del har tagits bort.

Den 1 januari 2010 gjordes den senaste ändringen. Då bytte tv-avgiften namn till radio- och tv-avgiften för att göra det tydligare att pengarna även går till Sveriges radio. Reglerna för företag ändrades också. Nu betalar företag och organisationer bara en radio- och tv-avgift oavsett hur många tv-mottagare de har.

I lagen står det också att den som har en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift, att avgiften gäller för hela hushållet och att tv-handlare måste rapportera till Radiotjänst vem som köpt eller hyr tv-mottagare.

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

Har själv en Andersson 55" med passiv 3D & är mycket nöjd med den, btw. det är bla. vestel som bygger apparaterna om jag inte misstar mig!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1663895

Edit: Kan tillägga att min gamla 46" en Limited Label från Siba är en TLC tillverkad maskin & var inköpt i början av 2009 den har min dotter nu & går klockrent. Ljudet är extremt bra på den i jämförelse med många andras klockradio högtalare!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=469508

Redigerat
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ställ dig frågan. Hur många pixlar är det i ett rent fönster? Ser bilden som du ser när du tittar ut genom ett fönster bättre ut än om du ser samma vy på din dyra plasma med HD upplösning?

Den frågan har inget med upplösning att göra (förutsatt att ögats maxupplösning nyttjas).

Den har med ljuskvalité, färger, kontrast osv att göra. Alltså bildkvalité. Att ta fram en skärm med (onödigt) hög upplösning är enkelt (relativt). Att ta fram en som kan reproducera ljus/färg/kontrast så naturtroget att det är omöjligt att se skillnaden mellan äkta natur och reproduktion på bildskärm, är mycket svårare. Jag lägger hellre pengarna på det, än högre upplösning än vad jag har någon nytta av.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Skitsnack.. Jag har köpt tv/skaffat mobilt bredband ny tv/reggat simkort) , och inte är det någon som hört av sig till mig...

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

"I lagen står det också att den som har en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift, att avgiften gäller för hela hushållet och att tv-handlare måste rapportera till Radiotjänst vem som köpt eller hyr tv-mottagare."

Dom du köpt dina prylar i från bryter alltså mot lagen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi