Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Toms saknar all trovärdighet sen myglet med Intel p4 har jag för mig det var. Kolla andra sajter istället.

Jo, men dom skriver ju att det funkar helt ok i silent mode var såå jevla sugen på detta kort, men nu tvingas man vänta på andra kylningar... blääää

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BennyZ:

Ingen ny kylare från Asus förrän nästa år

http://www.youtube.com/watch?v=3OHKWMgBhvA

15:55

I forumet på samma sida gick i alla fall Sapphire ut och sa att det kommer kylare tidigare. Dock oklart när.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Toms saknar all trovärdighet sen myglet med Intel p4 har jag för mig det var. Kolla andra sajter istället.

Det är möjligt att du kan ha rätt. Kollade upp anantechs och de får likvärdiga resultat som sweclocks. ( FPS dvs. ingen aning om ljud och värme )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Varför skulle inte Nvidia kunna släppa ett snabbare kort..Titan är snart 1 år gammalt så varför ska Nvidia stå och stampa vidare på Titans nivå.

Nvidia höll tronen i 9 månader nog dags att gå vidare nu med snabbare kort..

Enda anledningen att 780Ti kommer är just för att kunna säga världens snabbaste grafikkort och sen kunna sälja det för dyra pengar.Har funkat förr lär bli så igen.

Anledningen till att Nvidia inte kan släppa ett mycket snabbare kort är för att de redan använt upp sin transistor kvota för vad som är möjligt på 28nm. Arkitekturförändringar är inget man gör på en veckas tid. Nvidia har säkerligen Maxwell klar nu, (ny arkitektur). De kan dock inte börja tillverka den med nuvarande 28nm tekniken, eftersom den med största sannolikhet har många miljarder fler transistorer än något de gjort på Kepler.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Anledningen till att Nvidia inte kan släppa ett mycket snabbare kort är för att de redan använt upp sin transistor kvota för vad som är möjligt på 28nm. Arkitekturförändringar är inget man gör på en veckas tid. Nvidia har säkerligen Maxwell klar nu, (ny arkitektur). De kan dock inte börja tillverka den med nuvarande 28nm tekniken, eftersom den med största sannolikhet har många miljarder fler transistorer än något de gjort på Kepler.

Speaking of which:

TSMC påbörjar produktion av 20nm Q1 2014

Hoppas det går bättre än vad det gick för 28nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Med tanke på att ingen verkar läsa dina och andras inlägg om att det är skillnad mellan värme och temperatur kanske det vore dags för sweclockers att ta fram en lite artikel om "grundläggande fysik för forum-idioter med många åsikter och få kunskaper".

Absolut, det skulle jag faktiskt behöva också, dvs lite mer ny kunskap menar jag smat refresh av gammal..

Jag minns för några år sedan då folk faktiskt svarade på både hans och äldre medlemmeras inlägg vars kunskapsnivå är hög och diskutionerna då kunde vara enormt givande att läsa i min mening, idag känns det som att vi är översvämmade av tokar som läser (och kanske än viktigare?) bara tar till sig det dom vill höra och skiter fullständigt i resten. Sen har dom mage att fortsätta så i kommentar efter kommentar, sida efter sida full av nonsens och rent strunt!

Typ: "fan va less jag blir, suck vilket skit kort som inte ens kan ta mitt gamla GTX480 or whatever"

Ja de må vara en överdrift men så igen det är en del av kommentarerna här också så, med råge.

Dessutom så verkar en del tro att vi här på Sweclocker av någon outgrundlig anledning är i ensam majestät och representerar majoriteten av köpare vilket såklart också är strunt och långt ifrån alla kommer någonsin ens klocka detta kort (eller ens GTX780 för den delen) av flera anledningar, tex så köper faktisk en del färdiga prestanda datorer så som tex Inets varianter.
Vidare så kan då iaf inte jag påstå att jag vet hur bra 290X kommer klocka och det var ändå något som jag var intresserad av att läsa om faktiskt, speciellt eftersom GK110 verkar klocka så himla fint i många händer. Drivrutiner behöver optimeras fast viktigare för klockning, powertune/overdrive historian måste ju göras om samt såklart annan kylare/vattenblock, då först lär vi få lite mer kött på benen eller tänker jag fel här nu?

EDIT: Lite nyfiken, många nämner Titan @1300 och såvidare men klagar på R9 290X som dom anser vara en "strömslukare" av ren nyfikenhen, hur mycket går inte förbrukning upp när man kör Titan i 1300 eller snabbare jämfört med stock? Vad jag är ute efter är såklat att även Nvidia varianter av grafikkort bör väl även dom gå upp en del vad gäller förbrukning i såna hastigheter eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Titan är begränsad i hur högt den kan nå, spelar ingen roll att det var 1 år sedan det släpptes, fortfarande GK110. Du kan aktivera det sista klustret och få en teoretisk 1/14 = 7% ökning av prestandan. Men, som andra har sagt, jag tror hellre att nvidia använder dessa chip till deras Quadro kort som de drar in multum på. Möjligen att som släpper ett fåtal ex bara för att ta prestandakronan, men ärligt talat vem bryr sig vem som har det snabbast kortet om det bara är någon % hit eller dit? Är det verkligen så viktigt för dig?

Nej inte ett dugg viktigt för mig men förmodligen för Nvidia eftersom dom släppte Titan överhuvud taget.Varför tror du att det skulle vara viktigt för mig..Är det viktigt för dig kanske ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Absolut, det skulle jag faktiskt behöva också, dvs lite mer ny kunskap menar jag smat refresh av gammal..

Jag minns för några år sedan då folk faktiskt svarade på både hans och äldre medlemmeras inlägg vars kunskapsnivå är hög och diskutionerna då kunde vara enormt givande att läsa i min mening, idag känns det som att vi är översvämmade av tokar som läser (och kanske än viktigare?) bara tar till sig det dom vill höra och skiter fullständigt i resten. Sen har dom mage att fortsätta så i kommentar efter kommentar, sida efter sida full av nonsens och rent strunt!

Typ: "fan va less jag blir, suck vilket skit kort som inte ens kan ta mitt gamla GTX480 or whatever"

Ja de må vara en överdrift men så igen det är en del av kommentarerna här också så, med råge.

Dessutom så verkar en del tro att vi här på Sweclocker av någon outgrundlig anledning är i ensam majestät och representerar majoriteten av köpare vilket såklart också är strunt och långt ifrån alla kommer någonsin ens klocka detta kort (eller ens GTX780 för den delen) av flera anledningar, tex så köper faktisk en del färdiga prestanda datorer så som tex Inets varianter.
Vidare så kan då iaf inte jag påstå att jag vet hur bra 290X kommer klocka och det var ändå något som jag var intresserad av att läsa om faktiskt, speciellt eftersom GK110 verkar klocka så himla fint i många händer. Drivrutiner behöver optimeras fast viktigare för klockning, powertune/overdrive historian måste ju göras om samt såklart annan kylare/vattenblock, då först lär vi få lite mer kött på benen eller tänker jag fel här nu?

Nej du har rätt, man märker av generationsskiftet här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fark:

Jag är lite sugen på att skriva ihop en text om lite grundläggande termodynamik. Jag har gått igenom det ett antal gånger i olika trådar redan så har varit lite sugen på att försöka sammanfatta det relevanta i en wall of text någon gång. Får se om jag har ork att pilla med det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Räcker inte ett 290X så räcker ju inte heller ett Titan. Hur tänkte du där?

Jag tänkte SLI eller Crossfire.

Men så långt tänkte uppenbarligen inte du

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Och vad säger att dom inte kan döpa ett Maxwell kort till Titan Ultra eftersom inget i själva Titan namnet hänvisar till en speciell serie kan dom gott och väl fortsätta släppa Titans från olika serier

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Speaking of which:

TSMC påbörjar produktion av 20nm Q1 2014

Hoppas det går bättre än vad det gick för 28nm.

Hoppas verkligen följande grafikkortsserier är i 20 nm och att de leverear anmärkningsvärt mer prestanda än nuvarnade för det är ett sådant grafikkort jag tänker köpa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

bra tråd de här, 45% säger "suck it ni som köpte titan" och 45% säger "Nvidia är bättre än AMD ändå", resterande 10% som faktiskt har nåt vettigt o säga lyssnar ingen på.
korten är på ett ungefär lika bra, men R290X är tbh mer realistiskt prissatt, men här kommer Nvidias poäng TITAN är 8 månader gammalt.
Nvidia har alltid varit dyrare än AMD det är ju inte direkt något nytt så förstår inte varför det helt plötsligt blev ett av dom viktigaste argumenten.
Och även efter prissänkingar tror jag Nvidia kommer va dyrare, det är väl egentligen mest chockerande att priserna på grafikkorten BARA sänks när det kommer en ny generation, för 8 månader sen va titan "värt" 8.5k så bra va det, när 780 kom så sjönk det egentliga värdet, men priset stannade på samma, ändå fram tills nu när det kan bli något prissänkt kanske.
Och ska vi vara petiga med pris / prestanda, varför inte köpa sig 2st 680 eller 7970 SLI/CF då, mer prestanda än R290X och ungefär samma pris.
Vill man ha det bästa så köper man det bästa "just nu" för om några månader kommer något nytt ändå.

Tror du helt klart har en poäng i att kort baserad på Nvidias GK110 kommer vara dyrare, det går trots allt inte ur tillverkningssynpunkt att bortförklara att Hawaii är ca 30% mindre än GK110. Visst Nvidia kan låta tesla korten med dess höga marginaler bära en del av kostnaden men till slut räcker inte ens det till.

Skulle vara också intressant att se hur utbytet från tillverkningen av Hawaii och GK110 ser ut, men det är tyvärr siffror som vi väldigt sällan har tillgång till.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Då får du genast ut och köpa ett då, det kostar ju att ligga på topp. Vi andra kan då köra 2 st 290X för mindre än halva priset och ändå ha bättre prestanda

Japp och förlora hörseln på köpet hahah
Har jag påstått att jag ens är intresserad av dessa kort..Du kan ju knappast påstå att dom som handlade Titans för 9 månader sen förlorade 4000 bara för att AMD släppte sitt kort idag.
Dom har njutit av samma prestanda som AMD kan erbjuda idag i över 9 månader.

4000 kr i nästan ett helt år och ha samma prestanda som AMD erbjuder idag tycker inte jag låter så illa..Plus att kortet fortfarande mäter sig med toppen.
Vad blir det 400kr i månaden ungefär
Ungefär dom som köpte tex top modellerna för 3 år och kan köpa ett kort idag för under 500 med samma prestanda ska gråta för att idag finns samma prestanda till billigare pris eller vad menar du ??

LÄS igen för 9 månader fanns inget AMD kort som matchade Titan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hoppas verkligen följande grafikkortsserier är i 20 nm och att de leverear anmärkningsvärt mer prestanda än nuvarnade för det är ett sådant grafikkort jag tänker köpa.

Tvivlar starkt på att vi ser kretsar ute innan sommaren eller kanske tom hösten 2014.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Imponerad, AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite sugen på att skriva ihop en text om lite grundläggande termodynamik. Jag har gått igenom det ett antal gånger i olika trådar redan så har varit lite sugen på att försöka sammanfatta det relevanta i en wall of text någon gång. Får se om jag har ork att pilla med det.

Gör gärna det för vi som orkar läsa mer än en 5 rader text hade uppskattat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Saknas också en grundläggande kunskap om SI-enheter, det kryper i kroppen varje gång jag ser någon skriva öka "volten" eller "hertzen".

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiarn:

Jag tänkte SLI eller Crossfire.

Men så långt tänkte uppenbarligen inte du

Om 2 st 290X i Crossfire inte räcker till så lär ju inte heller 2 st Titan i SLI göra det heller. Hur tänkte du nu?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av zhrooms:

Så vi kan säga att under tiden 290X ligger i toppen så spelar dessa extra 1GB inte någon som helst roll, inte ens för folk som kör på 3 skärmar (5760x1080), 3GB räcker mer än väl i så gott som alla titlar på marknaden, 6GB är overkill.

Källa på detta utlåtande?

Kul att se att de säger att det är lämpat för stora upplösningar med "bara" 4GB VRAM. Men priset är ju fint, kommer pressa ner priset på GTX Titan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Saknas också en grundläggande kunskap om SI-enheter, det kryper i kroppen varje gång jag ser någon skriva öka "volten" eller "hertzen".

Ja eller "öka powern". Hm, man kanske hänger på fel forum?

Permalänk
Medlem

techpowerup överklock av R9 290X gav:

1125 + 1575 (6300) quiet mode

1175 + 1250 (5000) ubermode

Konstigt, verkar som bios/mjukvaran stället till det lite för 290x för tillfället, personligen tror jag att med bättre kylning och stabil mjukvara så kommer det nog inte bli en besvikelse vid överklockning trots allt? En slutsats flera här redan dragit men tiden får ju utvisa det såklart?

Citat:

"AMD's Radeon R9 290X shows fantastic clock scaling with GPU voltage, better than any GPU I've previously reviewed. The clocks do not show any signs of diminishing returns, which leads me to believe that the GPU could clock even higher with more voltage and cooling."

Länk: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290X/31.html

Permalänk
Medlem

Hade tillverkarna slutat med omdöpning hade det här kortet tagit över samma prissegment som HD 7970 precis som det fungerade förr. Inte ovanligt med ett femtioprocentigt lyft i prestanda vid en nylansering av ett kort som prissattes likadant som föregående generations flaggskepp. AMD gör nästan likadant som tidigare. Något dyrare, men ändå helt klart på rätt väg sett till hur det var back in the days när alla nylanseringar resulterade i bang-for-the-buck kort. Kommer bli alldeles lagom med den mer prispressade varianten

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, då poppar den upp i en större ruta.

Dessutom gäller detta även de knapparna man använder för att bläddra i kommentarstråden, både på surfplatta, smartphone och desktop. På touchskärmar är de för små och ligger för nära varandra så att det är svårt att träffa dem, och på desktop tillkommer dessutom problemet att Vimium-etiketterna överlappar varandra så att man inte kan se vilken bokstavskombination som hör till vardera knapp.

Eller bara rent generellt: Knapparna är inte användarvänliga och borde designas om.

EDIT: Har uppdaterat mitt första inlägg (#29) med ett enkelt förslag.

Det gör dom inte (poppar upp) på min SXZ1, eller på den sz1 jag hade innan, eller den sgs2 innan det... Vänta, jag kör Android /Chrome på alla dem? Kanske du kör ajfån? Knapparna funkar utmärkt på min telefon iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Ännu lite mer mumma

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18551534

Permalänk

Någon som vet/tror om Arctic Accelero Xtreme III fungerar på 290X?

4500:- (290X) + 500:- (Arctic Accelero Xtreme III) = 5000:-

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Om 2 st 290X i Crossfire inte räcker till så lär ju inte heller 2 st Titan i SLI göra det heller. Hur tänkte du nu?

Jag har ALDRIG sagt att Titan på något sätt är överlägset 290X när det gäller rå fps-prestanda.
Det som jag argumenterade för i min första post var bekymren med renderingstiderna och att detta har haft stor inverkan på mina spekulationer i ny dator.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Skrivet av fermia:

Japp och förlora hörseln på köpet hahah
Har jag påstått att jag ens är intresserad av dessa kort..Du kan ju knappast påstå att dom som handlade Titans för 9 månader sen förlorade 4000 bara för att AMD släppte sitt kort idag.
Dom har njutit av samma prestanda som AMD kan erbjuda idag i över 9 månader.

4000 kr i nästan ett helt år och ha samma prestanda som AMD erbjuder idag tycker inte jag låter så illa..Plus att kortet fortfarande mäter sig med toppen.
Vad blir det 400kr i månaden ungefär
Ungefär dom som köpte tex top modellerna för 3 år och kan köpa ett kort idag för under 500 med samma prestanda ska gråta för att idag finns samma prestanda till billigare pris eller vad menar du ??

LÄS igen för 9 månader fanns inget AMD kort som matchade Titan.

Osäker på om du verkligen har en aning om vad du snackar om.

Det var aldrig någon idé att konkurrera GTX Titan för nVidia skapar en helt ny prisgrupp väldigt långt utanför den vi hade. AMD är inte dumma i huvudet som väljer att strida på den absurda prisgruppen där väl bara finns ett fyrsiffrig antal(1000-9999) köpare.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andyboy88:

Någon som vet/tror om Arctic Accelero Xtreme III fungerar på 290X?

4500:- (290X) + 500:- (Arctic Accelero Xtreme III) = 5000:-

Trodde du menade 7970 versionen. Vad gäller Xtreme III så är jag inte helt säker men den borde nog passa.

Permalänk
Avstängd

Skit

Har gillat nvidia sedan riva 128 korten. Men blir man för kaksig och mjölkar användarna på för mycket pengar gillar jag ej. Av ren princip blir nästa kort vettigt amd kort. Bytte nyligen ut 2 st 560 mot ett 760. Skamlöst ta ut så mycket som dagens kort kostar. Tummarna upp för AMD!