Permalänk
Medlem

Köpte nya grejer - konstig upplösning

Hejsan, uppgraderade min dator idag så att i dagsläget sitter jag på -

Sapphire R9 280X
i5 4670k
Gigabyte GA-z87-HD3
Fractal Design Tesla 550W PSU
A-Data inet special ramminne nånting

Resten kanske inte är värt att veta.

Problemet jag stött på är att efter jag installerat drivrutinerna till grafikkortet så kan jag bara få en vettig upplösning på 1680x1050, finns inte högre än så, även fast jag hade det på grafikkortet innan. Dock innan jag installerade drivrutinerna till grafikkortet och körde på integrerade grafiken så funkade 1920x1080 bra.

Inne i catalyst control center kan jag välja någon form av HDMI upplösning som det står 1080 på vilket jag förmodar är 1920x1080 men då blir skärmen som en ram med svart runt om kring, likt en tavla. Och det vill jag inte ha nu när jag köpt nya fina grejer.

Jag har försökt installerat äldre drivrutiner då jag sökte problemet på google och såg att nvidia användare hade liknande problem men det funkar inte för mig.

Om jag klickar på egenskaper på skrivbordet och går den vägen för att ändra upplösning så finns 1920x1080 men när jag väljer den så blir det samma problem som det blir när jag väljer det via HDMI och 1080 på CCC.

Har säkert glömt nått men skulle vara jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig på något sätt. Har suttit hela dagen sen jobbet och försökt få ordning på detta men det funkar tamigfan inte, alltid när man köper nya grejer ska det vara nått jävla fel..... Skriver säkert jätte konstigt och formulerar mig som en sopa, men är riktigt trött och arg.

Tack på förhand.

Edit : Använder mig utav Windows 7 professional 64x

Permalänk

Vad använder du för skärm?

Oj missade att det hade fungerat förrut. Hur kopplar du in skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraft90:

Hejsan, uppgraderade min dator idag så att i dagsläget sitter jag på -

Sapphire R9 280X
i5 4670k
Gigabyte GA-z87-HD3
Fractal Design Tesla 550W PSU
A-Data inet special ramminne nånting

Resten kanske inte är värt att veta.

Problemet jag stött på är att efter jag installerat drivrutinerna till grafikkortet så kan jag bara få en vettig upplösning på 1680x1050, finns inte högre än så, även fast jag hade det på grafikkortet innan. Dock innan jag installerade drivrutinerna till grafikkortet och körde på integrerade grafiken så funkade 1920x1080 bra.

Inne i catalyst control center kan jag välja någon form av HDMI upplösning som det står 1080 på vilket jag förmodar är 1920x1080 men då blir skärmen som en ram med svart runt om kring, likt en tavla. Och det vill jag inte ha nu när jag köpt nya fina grejer.

Jag har försökt installerat äldre drivrutiner då jag sökte problemet på google och såg att nvidia användare hade liknande problem men det funkar inte för mig.

Om jag klickar på egenskaper på skrivbordet och går den vägen för att ändra upplösning så finns 1920x1080 men när jag väljer den så blir det samma problem som det blir när jag väljer det via HDMI och 1080 på CCC.

Har säkert glömt nått men skulle vara jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig på något sätt. Har suttit hela dagen sen jobbet och försökt få ordning på detta men det funkar tamigfan inte, alltid när man köper nya grejer ska det vara nått jävla fel..... Skriver säkert jätte konstigt och formulerar mig som en sopa, men är riktigt trött och arg.

Tack på förhand.

Edit : Använder mig utav Windows 7 professional 64x

Ändra skalningen i CCC.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Vad använder du för skärm?

Oj missade att det hade fungerat förrut. Hur kopplar du in skärmen?

Via HDMI sladd som jag fick med, innan så körde jag med HDMI - DVI då var bilden suddigare efter jag installerat drivrutinerna, det blev bättre med HDMI hela vägen, men upplösningen är som en tavla fortfarande

Permalänk
Medlem

Testat ändra skalningsalternativ för bildskärmen?
//Insåg att jag var sen

Permalänk

Oj Oj jag har haft det här problemet med men det löste jag.

I catalyst måste du gå in på My VGA Display (om du nu har VGA antar att du har nån annan meny om du har en annan kabel..)
Sedan Image scaling.

Jag ändrade nåt där när jag skaffade ny skärm och det fungerar fint!

hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ändra skalningen i CCC.

Jag har två alternativ att välja mellan inne i CCC och det är "Use GPU scaling" och "Use ITC proccesing". När jag väljer GPU så blir alla upplösningar som en tavla, blir bättre med ITC när jag använder mig utav 1680x1050 men fortfarande som en tavla i 1920x1050.

Permalänk
Medlem

Jag bara skojjade, det fanns ytterligare alternativ där. Fan vilket jävla skaft jag är. Tack så jätte mycket, jag älskar er :):):)

Permalänk
99:e percentilen

AMD har (utan någon vettig anledning) som standard skalningen inställd på något randomvärde som ger just detta värdelösa resultat.

Gå in i Catalyst Control Center. Välj My Digital Flat-Panels till vänster. Välj Scaling Options. Sätt skalningen till 0 %. Klart.

EDIT: Möjligen kan någon annan ha nytta av det här inlägget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

AMD har (utan någon vettig anledning) som standard skalningen inställd på något randomvärde som ger just detta värdelösa resultat.

Gå in i Catalyst Control Center. Välj My Digital Flat-Panels till vänster. Välj Scaling Options. Sätt skalningen till 0 %. Klart.

EDIT: Möjligen kan någon annan ha nytta av det här inlägget.

Ja, det var precis det jag gjorde nu och nu ser det skit bra ut. Tack så hemskt mycket!