Flera minecraft servrar på samma maskin!

Permalänk
Medlem

Flera minecraft servrar på samma maskin!

Som titeln lyder så funderar jag på att köra flera minecraft servrar på samma maskin men jag undrar över om man kan fixa så att alla servrar har standard porten "25565" kan detta gå att fixa och i så fall hur kan man fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klipzi:

Som titeln lyder så funderar jag på att köra flera minecraft servrar på samma maskin men jag undrar över om man kan fixa så att alla servrar har standard porten "25565" kan detta gå att fixa och i så fall hur kan man fixa det?

Hello! Kort svar, nej. Långt svar, ja det går men du måste köra varje sever på ett eget virtuellt nätverksinterface med unika IP-adresser.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts visst allting går att fixa om man sitter och meckar lite med det men är krångligt och alldeles för mycket jobb enligt min mening lägga ner på att få det att fungera.

Då är de betydligt enklare att bara köra servrarna på olika portar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

åtkomliga publikt? Då behöver du flera publika ip och en router med stöd för det. Sedan kan du skicka de olika portarna (ex. 25565-9) internt till 25565 på respektiva ip

Permalänk
Medlem

Du behöver flera olika externa ip adresser.

Permalänk
Inaktiv

Varför behövs flera externa IP:s om de ligger på olika portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Varför behövs flera externa IP:s om de ligger på olika portar?

Det behövs om de ska ligga på samma port och samtidigt vara publika.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Det finns en alternativ lösning som blandar in DNS/SRV.
Detta förutsätter att du förfogar över ett domännamn och kan lägga till subdomäner.
Se mer info här; http://wiki.multiplay.co.uk/Minecraft/Hostnames

Då kan du t.ex. skapa detta scenario (kräver motsvarande SRV-post för varje subdomän);
Server1.domän.se -> egentligen 127.0.0.1:25565
Server2.domän.se -> egentligen 127.0.0.1:25566
Server3.domän.se -> egentligen 127.0.0.1:1337

Dina spelare slipper då skriva in porten även om den inte är standard, och du kan hosta allt på samma ip.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jilted:

Det behövs om de ska ligga på samma port och samtidigt vara publika.

Men om de INTE kör på samma port, då behövs väl bara en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Men om de INTE kör på samma port, då behövs väl bara en?

Korrekt, men TS ville ha dem på samma port.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Men om de INTE kör på samma port, då behövs väl bara en?

Yes box!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Hej!

Detta är möjligt och det krävs inte alls så mycket kunskap för att ordna denna setup.

Om du redan har kunskap om bukkit så blir det ännu lättare.
För att fixa denna setup behöver du lägga upp dina servrar via bukkit alternativet 'spigot' och proxyservern bungeecord som är utvecklat av spigot.

Detta går i regel ut på att du kopplar ihop alla dina servrar till en proxy som dina spelare sedan ansluter sig till. Detta gör att du kan ha samma port till alla dina servrar. För att spelaren sedan skall kunna ansluta till den tänkta servern behöver den bara skriva /server pvp etc, eller gå genom en portal.

All information om detta hittar du på www.spigotmc.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av klipzi:

Som titeln lyder så funderar jag på att köra flera minecraft servrar på samma maskin men jag undrar över om man kan fixa så att alla servrar har standard porten "25565" kan detta gå att fixa och i så fall hur kan man fixa det?

jag kör 4 servrar på min dator i signatur med lite olika maps osv, har bara öppnat 4 olika portar i routern och thats it, tror inte du kan köra på samma port

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.