Radeon R9 290X från partnertillverkare dröjer till december

Permalänk

jag vill ha 290x med sapphire toxic kylare

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Tyvärr är det många som köper det dyrare och sämre (GTX 780) bara för att det finns ute nu. Inget företag har tjänat på att vara sent ute.

Marknaden är grym idag tycker jag. Ofta mycket orättvis. Även om AMD inte gör det lätt för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man inte tålamod så får man ta det sämre (rent prestandamässigt alltså) alternativet.. Så är det bara. Det enda i denna lansering jag tycker är riktigt synd är deras motvilja att sända över iaf ett par GPUer (Skulle tro att beror på för få GPUer) till någon av tredjepartstillverkarna så de får sälja iaf ett fåtal kort med eftermarknadskylare.. Men antar att AMD är rädd för att det ska se ut som att man föredrar en viss tillverkare. Referenskylaren bryr jag mig inte direkt om den är värdelös eller inte eftersom majoriteten kommer att satsa på eftermarknadskylare och referenskorten inte direkt är okompertibla med vattenkylning.

Skrivet av Herr Nordman:

jag vill ha 290x med sapphire toxic kylare

Ta en kölapp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Har man inte tålamod så får man ta det sämre (rent prestandamässigt alltså) alternativet.. Så är det bara. Det enda i denna lansering jag tycker är riktigt synd är deras motvilja att sända över iaf ett par GPUer (Skulle tro att beror på för få GPUer) till någon av tredjepartstillverkarna så de får sälja iaf ett fåtal kort med eftermarknadskylare.. Men antar att AMD är rädd för att det ska se ut som att man föredrar en viss tillverkare. Referenskylaren bryr jag mig inte direkt om den är värdelös eller inte eftersom majoriteten kommer att satsa på eftermarknadskylare och referenskorten inte direkt är okompertibla med vattenkylning.

Ta en kölapp.

ok

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Så mycket prat om "lägre" fläktkurva.. Bullshit säger jag..
Mina 2 6950 toppar ca 38% på fläktarna.. Och dom dånar inte lika mycket som 290x gör på klippen jag sett..
Och ändå har jag lägre temps än 94 grader..
Riktigt dåligt AMD.. Jag hade höga förväntningar.. Och ja, kortet presterar bra och priset är jätte bra.. Men jag hade hellre betalat 1000kr mer om jag fått en ordentlig referenskylare..

Så ska vi behöva vänta på eftermarknads kylare till december.. Presterar 780Ti bra och släpper eftermarknads kylare innan 290x, och har dx11.2 stöd.. Så blir de nog ett 780ti ist.. To bad AMD..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweSparky:

Så mycket prat om "lägre" fläktkurva.. Bullshit säger jag..
Mina 2 6950 toppar ca 38% på fläktarna.. Och dom dånar inte lika mycket som 290x gör på klippen jag sett..
Och ändå har jag lägre temps än 94 grader..
Riktigt dåligt AMD.. Jag hade höga förväntningar.. Och ja, kortet presterar bra och priset är jätte bra.. Men jag hade hellre betalat 1000kr mer om jag fått en ordentlig referenskylare..

Så ska vi behöva vänta på eftermarknads kylare till december.. Presterar 780Ti bra och släpper eftermarknads kylare innan 290x, och har dx11.2 stöd.. Så blir de nog ett 780ti ist.. To bad AMD..

Okej. Så det faktum att du kan få en betydligt bättre kylare för typ 300:- mer och spara 700:- ser du ändå som ett nedköp? Sedan varför ska du köpa en 780TI med eftermarknadskylare när du tydligen vill ha referenskylaren på GTX 780? Börjar se en röd tråd i dina påståenden..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Han lär inte bytt till 4850 med stockkylare den saken är säker i alla fall. Vilket var det som diskuterades, så...

Antar att du inte vill förstå att decibel inte har något att göra med hur irriterande ett ljud är. Alltså är tabellen helt meninglös i diskussionen.

När 4870 var som hetast förnekade inte ens AMD-älskarna på Sweclockers att stockkylaren var helt värdelös, utan de argumenterade för att det var självklart att man själv ville byta den mot en eftermarknadskylare. Precis som vissa gör om 290X ovan i tråden.

Men läs recensionen om du vill:
"The Radeon HD 4850 was extremely quiet at idle, but its big brother can’t boast quite the same performance – despite the change to a dual-slot fan, the Radeon HD 4870 tends to be a little less quiet at idle according to the sound-level meter, even if the difference is relatively slight in practice. At 1045 rpm – only 12% of its maximum rotation speed – its fan can still be considered quiet.

Under load, the trend was reversed. While the HD 4870 is clearly not as quiet as the Radeon HD 3870, it’s still tolerable overall (the fan ramps up to 1600 rpm), and a lot quieter than the very noisy GeForce GTX 260.

"

Och GTX 260 var ändå tystare än GTX 280.

Skrivet av Ixos:
Skrivet av Tommy:

Quiet mode! Då låter det som ett GTX 680, har ni klagat mycket på det kortet också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweSparky:

Så mycket prat om "lägre" fläktkurva.. Bullshit säger jag..
Mina 2 6950 toppar ca 38% på fläktarna.. Och dom dånar inte lika mycket som 290x gör på klippen jag sett..
Och ändå har jag lägre temps än 94 grader..
Riktigt dåligt AMD.. Jag hade höga förväntningar.. Och ja, kortet presterar bra och priset är jätte bra.. Men jag hade hellre betalat 1000kr mer om jag fått en ordentlig referenskylare..

Så ska vi behöva vänta på eftermarknads kylare till december.. Presterar 780Ti bra och släpper eftermarknads kylare innan 290x, och har dx11.2 stöd.. Så blir de nog ett 780ti ist.. To bad AMD..

http://www.sweclockers.com/nyhet/17798-arctics-kylare-redo-fo...

Nämen se där ja.

450:- ungefär sedan har du ett svalt R9 290X som ändå kostar mindre än GTX 780.

Skrivet av l4nky:

Nej. Jag har själv en S4 och kan meddela att den inte är laggfri. Det är omöjligt att få en laggfri Android lur på grund av Dalvik.

Fun fact. Min Samsung Galaxy S2 är laggfri. Så omöjligt är det inte. Möjligt tom. om du rootar den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17798-arctics-kylare-redo-fo...

Nämen se där ja.

450:- ungefär sedan har du ett svalt R9 290X som ändå kostar mindre än GTX 780.

De är såklart en lösning, tråkigt och behöva göra ett sånt ingripande själv..
Sen är jag ute efter ett svart/rött tema.. då moderkort/cpu kylare är svart/rött..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Om grafikkortet klarar 95 grader är juu skitsamma men hur mycket varmare värmer den upp andra komponenter i närheten?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Under load, the trend was reversed. While the HD 4870 is clearly not as quiet as the Radeon HD 3870, it’s still tolerable overall (the fan ramps up to 1600 rpm), and a lot quieter than the very noisy GeForce GTX 260.[/I]"

Och GTX 260 var ändå tystare än GTX 280.

Men en enstaka recension är ju också en anekdot, dessutom helt felaktig för hur många som hade problem med 4850/4870 jämfört med 260.

Men vi kan ta Sweclockers recension:

http://www.sweclockers.com/recension/6089-hostens-grafikkort/...

På alla 4850 med stockkylare står det:

"Till nackdelarna hör dock att ljudnivån är något hög och kortet blir riktigt varmt."

Nackdelar:

- Dålig kylare

Finns inga klagomål på kylningen på 260 eller 280.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

När ska AMD/ATI, lära sig göra lika bra referenskylare man ofta får på nvidias kort? Fan AMD´s kort/kylare är alltid supervarma och högljudda. Fan jag slänger gärna 1-200kr extra om den har en bra referenskylare, som den på min GTX780!!!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldMasterGollum303:

När ska AMD/ATI, lära sig göra lika bra referenskylare man ofta får på nvidias kort? Fan AMD´s kort/kylare är alltid supervarma och högljudda. Fan jag slänger gärna 1-200kr extra om den har en bra referenskylare, som den på min GTX780!!!

Tvivlar starkt på att en referenskylare av GTX 780/Titan sitt kaliber bara kostar 100-200 kronor extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Inte fan syftade jag på några ingenjörer iaf ! Syftade givetvis på vad folk säger på forumet. BTW, du menar att ingenjörer inte har "missberäknat" förr?

EDIT: Flyttade ner detta skycke som är nedanför pga att "vissa" inte kan förstå sig på ironi, skoj!

Du verkar ju veta allt. Då vet jag iaf vem jag ska pm'a om jag har frågor MESSERSMITTER!

Men det ska iaf bli intressant att få veta hur länge detta korts livslängd varar med den tempen.

Det finns många komponenter som är specade för 200 grader C i drift. Nu är iofs inte en avancerad krets av denna storleken en av dem, men jag är helt säker på att efter flera års produktion av 28nm hos TSMC, så känner man väl till vad som klarar vad och inte. Dessutom spelar det ingen större roll. Skulle det trots allt visa sig att många av chippen fallerar efter 1 år eller så, så kommer AMD vara tvungna att ersätta sina kunder på ett eller annat sätt.

För övrigt är du välkommen att PM'a om du undrar något. Jag kan allt och lite till! Skämt å sido, det finns många som har rätt mycket kunskap på forumet och det var inte alls min mening att låta som en besserwisser!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Om grafikkortet klarar 95 grader är juu skitsamma men hur mycket varmare värmer den upp andra komponenter i närheten?

Titan ligger ju och drar ungefär lika mycket ström, och utvecklar således lika mycket värme. Det har ju varit ett jävla tjat om just detta på forumet sista dagarna. Skillnaden är bara att Titans kylare effektivare leder bort värmen från GPU'n. Det blir dock precis lika varmt i chassit, som det blivit med AMD-kortet (förutsatt att effekten är densamma).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det finns många komponenter som är specade för 200 grader C i drift. Nu är iofs inte en avancerad krets av denna storleken en av dem, men jag är helt säker på att efter flera års produktion av 28nm hos TSMC, så känner man väl till vad som klarar vad och inte. Dessutom spelar det ingen större roll. Skulle det trots allt visa sig att många av chippen fallerar efter 1 år eller så, så kommer AMD vara tvungna att ersätta sina kunder på ett eller annat sätt.

För övrigt är du välkommen att PM'a om du undrar något. Jag kan allt och lite till! Skämt å sido, det finns många som har rätt mycket kunskap på forumet och det var inte alls min mening att låta som en besserwisser!

Puss

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Quiet mode! Då låter det som ett GTX 680, har ni klagat mycket på det kortet också?

Jag antar att du felciterat mig, för jag vet faktiskt inte varför du riktar denna kommentar mot mig.
Har inte klagat på något kort överhuvudtaget.

Tycker som vissa andra att AMD borde lika gärna skippa att göra sina egna referenskylare och bara låta partnertillverkarna köra sina egna lösningar, det verkar ju inte som att någon vill ha AMD:s kort ändå - förutom dom som vill vattenkyla, i vilket fall det säkert skulle vara bra med ett billigare referenskort att montera block på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag antar att du felciterat mig, för jag vet faktiskt inte varför du riktar denna kommentar mot mig.
Har inte klagat på något kort överhuvudtaget.

Tycker som vissa andra att AMD borde lika gärna skippa att göra sina egna referenskylare och bara låta partnertillverkarna köra sina egna lösningar, det verkar ju inte som att någon vill ha AMD:s kort ändå - förutom dom som vill vattenkyla, i vilket fall det säkert skulle vara bra med ett billigare referenskort att montera block på.

Good point!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men en enstaka recension är ju också en anekdot, dessutom helt felaktig för hur många som hade problem med 4850/4870 jämfört med 260.

Men vi kan ta Sweclockers recension:

http://www.sweclockers.com/recension/6089-hostens-grafikkort/...

På alla 4850 med stockkylare står det:

"Till nackdelarna hör dock att ljudnivån är något hög och kortet blir riktigt varmt."

Nackdelar:

- Dålig kylare

Finns inga klagomål på kylningen på 260 eller 280.

Så recensioner är också anekdoter, och när folk i forum föredrog 4870 så var det bara "en armé av AMD Fanboys." Men när folk föredrog nVidia så är det ett anekdotiskt bevis för att AMD var sämre?

Permalänk

Det ska bli intressant att se hur temperaturer och framför allt överklockningsresultat kommer att bli med 3:e parts kylare

Har någon på forumet fått hem vatten block från Ekwb ännu? Skulle vara kul att få del av resultat!

För övrigt tycker jag att det är anmärkningsvärt dåligt av AMD att släppa sitt nya flaggskepp med en så här underdimensionerad kylare. Kortet klockar ju ned sig självt efter en tids load -även när det är helt nytt och utan damm. Tänk hur det kommer att bli när det suttit i burken några månader och kylflänsarna och fläkten är lite belagda med damm oxå...

Dåligt av AMD nu hade de ju chansen att göra nåt riktigt bra och kontra Nvidias ganska förnämliga referenskylare (från titan etc), det är ju inte direkt raketforskning att kyla ett grafikkort!

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Avstängd

Kommer bli riktigt härligt med ett 290X från Sapphire eller Gigabyte lagom till julafton, och ett Battlefield 4 som vid det laget har fått de flesta barnsjukdomarna botade, bra vinter 2013/2014!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Accipiter46:

Ouch, känns som ett steg tillbaka i utvecklingen. Det känns som att grafikkort generellt har blivit tystare och svalare. Och så måste man köpa detta undermåliga bygge för att få det snabbaste grafikkortet

Priset är ju grymt bra, men vad hjälper det när man inte vill ha kortet?

Nej de har generellt inte blivit tystare och svalare, AMDs referenskylare är inte sämre än de brukar vara, det är Titans och GTX 780 som är bättre än de brukar.
Nvidias övriga referens kylare är inte bättre än AMDs.
Vi får hoppas att det blir lite krig på referenskylarna, men ibland undrar jag om de väljer att inte göra bättre, för att partnertillverkarna skall ha en chans att utmärka sig.
Kan man göra ett grafikchip med ett par miljarder transistorer borde man kunna göra en bra kylare också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nej de har generellt inte blivit tystare och svalare, AMDs referenskylare är inte sämre än de brukar vara, det är Titans och GTX 780 som är bättre än de brukar.
Nvidias övriga referens kylare är inte bättre än AMDs.
Vi får hoppas att det blir lite krig på referenskylarna, men ibland undrar jag om de väljer att inte göra bättre, för att partnertillverkarna skall ha en chans att utmärka sig.
Kan man göra ett grafikchip med ett par miljarder transistorer borde man kunna göra en bra kylare också.

Jag har inte lagt märke till så hård kritik mot en standardkylare förut, därav inlägget. Men jag förstod från fredagspanelen sen att det inte var ett steg tillbaka utan bara hårdare konkurrens

Förövrigt skulle det inte vara ett problem om de bra kylarna släpptes tidigare än december...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte ha varit fantastiskt o kunna köpa grafikkort unboxxed som med proccesorer för en 2-3 hundring billigare om man inte behöver ha en kylare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu kommer de som vill ha ett nytt kort inför Battlefield 4 få bestämma om de ska vänta på eftermarknadskylare och GTX 780 Ti o.s.v.....

Känns bra att man inte är i den sitsen ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Nu kommer de som vill ha ett nytt kort inför Battlefield 4 få bestämma om de ska vänta på eftermarknadskylare och GTX 780 Ti o.s.v.....

Känns bra att man inte är i den sitsen ^^

Det får iallafall mig lite att ifrågasätta AMD's marknadsstrategi. Nu hinner förmodligen 780ti ut innan vi får se eftermarknadskylare på 290x korten. Jag tror att AMD kunnat sälja bra mycket mer kort om de direkt tillåtit olika kylare. Nu är risken (som jag ser det) rätt stor att folk tvekar och kanske t.o.m köper ett Nvidia kort istället, även om man kanske varit inställd på AMD kort från början.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Det får iallafall mig lite att ifrågasätta AMD's marknadsstrategi. Nu hinner förmodligen 780ti ut innan vi får se eftermarknadskylare på 290x korten. Jag tror att AMD kunnat sälja bra mycket mer kort om de direkt tillåtit olika kylare. Nu är risken (som jag ser det) rätt stor att folk tvekar och kanske t.o.m köper ett Nvidia kort istället, även om man kanske varit inställd på AMD kort från början.

Viktigaste månaden är nog December och då skall det finnas andra kort ute vad jag läst.
GTX780Ti har ju inte släppts än så Nvidia får nog lägga på en rem, det är bara en dryg månad kvar till December.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de kommer snarare än senare. är sååååååå nära att ta ett 780 bara pga stockkylaren. men vill man verkligen prova mantle och sedan crossfire utan brygga så får man sitta å bita på naglarna xD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Qwal:

Hoppas verkligen de kommer snarare än senare. är sååååååå nära att ta ett 780 bara pga stockkylaren. men vill man verkligen prova mantle och sedan crossfire utan brygga så får man sitta å bita på naglarna xD.

Tror inte att AMD tänker låta julhandeln gå dem förbi, så jag gissar i början av December, kanske tom i slutet av November.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |