Permalänk
Avstängd

19tums halvhöjds rackskåp

Har haft den trevliga turen att ha kommit över ett 19tums rackskåp i halvhöjd, dvs lite högre än ett normalt skrivbord.

Tänkte höra om ngn har nga idéer och tips.

Nga saker jag funderar på är:
1 Kylningen, dvs lyft, vatten eller peltier. kanske ngn kombination av dessa. Jag har haft en Chiftech fulltower ståendes inne i lådan för att minska ljudet men eftersom skåpet är tämligen lufttät blir det fasligt varmt. Tillräckligt varmt för att det ska vara obehagligt att lägga handen på Chiefteclådan.

2 Utdragbara hyllor, chassin. Eftersom jag planerar att ha mer än tre datorer i skåpet vill jag ha ngn liknande lösning som i serverraack, dock är dessa utdragbara enhet mycket dyra. Så jag letar efter ngt alternativ.

Dessutom om ngn känner till ngn bra verkstad och skrot i trackterna kring degerfors, karlstad och åmål där man kan fixa råmaterial och bearbetning så hör gärna av er.

Fullständig artikel om bygget kommer naturligtvis att publiceras är jag kommer så långt.

Permalänk
Medlem

Vad är en peltier egentligen?

Visa signatur

J@nne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J@nne
Vad är en peltier egentligen?

Det är en liten "platta" som man matar med ström som kyler som faen. Den blir varm på ena sidan, och kall på den andra.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Ingen som har nga idéer alltså.

J@nne: Peltier finns att läsa om i nästan alla projekt jag sett här om du vill läsa mer...

Permalänk
Medlem

Okej vet du något bygge eller nån sida man kan läsa om det på??

Visa signatur

J@nne

Permalänk
Avstängd

Sökte och hittade två sidor på engelska som verkar bra:
http://www.peltier-info.com/
http://www.melcor.com/handbook.htm

Men jag lägger väl in fler när jag träffar på ngn mer sida...

Permalänk
Medlem

Vet en skrot inte långt från Degerfors (bor i Laxå 3mil bort) den ligger i Östansjö (2 t.o.m.), någon verkstad vet jag inte var det kan finnas men vad behöver du göra?

EDIT: Östansjö ligger mindre än 6 mil från Degerfors

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

Jag behöver tillverka en hel del med fästen, utdragbara lådor för moderkorten med mera. Håller bara på med plannering än, har ett dyrbart projekt i skolan som tar tid just nu men till sommaren borde jag ha planneringen och ritningar klara.

Det jag är mest ute efter nu är idéer på hur man löser kylningen. Iom att jag vill kunna dra ut lådorna så vet jag inte om det funkar så bra att använda vattenkylning direkt på komponentera, däremot funderar jag på att kyla luften i själva skåpet med vatten. Kanske ett tvåstegssystem med ett peltierelement i mellan.

Helst letar jag i trakterna kring Karlstad då det är här jag är på dagtid.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det går något vidare att kyla luften i burken.

Kanske genom att peltierkyla en vattentank och sedan leda detta vatten genom en radiator som du sätter i fronten på burken och låter inluften passera genom radiatorn... Problemet är att du behöver två system, ett för att kyla peltiern och ett för att kyla luften.

Hoppas att du förstår hur jag menar (fattar knappt själv)

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Vet en skrot inte långt från Degerfors (bor i Laxå 3mil bort) den ligger i Östansjö (2 t.o.m.), någon verkstad vet jag inte var det kan finnas men vad behöver du göra?

EDIT: Östansjö ligger mindre än 6 mil från Degerfors

woho, jag har bott i Östansjö i nästan hela mitt liv flyttade för 3mån sen

notera att de nog inte har så mycket grejer där som kan användas till nått datorbygge.. det är pure-bilskrotar båda två :/

Permalänk
Medlem

Nä, det har inte mycket saker men de har åtminstonde ett par värmepaket iofs så finns det nog inte skrot i Sverige utan de grejorna!

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Tror inte att det går något vidare att kyla luften i burken.

Kanske genom att peltierkyla en vattentank och sedan leda detta vatten genom en radiator som du sätter i fronten på burken och låter inluften passera genom radiatorn... Problemet är att du behöver två system, ett för att kyla peltiern och ett för att kyla luften.

Hoppas att du förstår hur jag menar (fattar knappt själv)

Det är ungefär så jag tänkte mig

Permalänk
Avstängd

Tråkigt nog blev det aldrig något av detta projekt. Blev sambo för några år sedan och då åkte den till tippen i samband med flytten.