Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Lägg inte för mycket tid på Ultrasone Pro 900. Jag köpte faktiskt dem baserat på alla kanonfina betyg de fått men de är otroligt basiga och det blir faktiskt riktigt drygt att lyssna på dem. Jättefina i övrigt. Sitter bra på skallen och har fin diskant och ok mellanreg. Något svettigt mellan ring och huvud.
Grado är tvärt om. Ok lurar men något för fokuserade i diskanten.

Jag mellanlandande i Hifiman HE-300 vilka är ok men har nu tjackat AKG K550 som man får för ruskigt fina pengar i Tyskland och de tycker jag är riktigt kompetenta för slanten man betalar. Något taskig passform då basen kan läcka ut men det finns bra guider för hur man böjer till bågen på huvudet för perfapassform. Rekommenderas för testlyssning.

Om jag skall köpa nya hörlurar så står det nog mellan HD600/650 samt är sugen på en riktig stereoanläggning eller en ny DAC från till exempel Rega så det blir lite synergi eller någon annan spännande DAC. Jag har inte direkt bestämt mig än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Har gott om inear och heltäckande slutna lurar. Känner dock att ett par onear för 500-700:- vore trevligt när man promenerar med hunden eller bara slö lyssnar i sängen. Tänkte ge mig ut och lyssna runt på lite modeller, men ville bara höra vad ni kan tipsa om för modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Audio Technica SJ11 eller SJ33 kan vara värda att provlyssna:
headfonia.com/audio-technicas-entry-level-trio-sj11-sj33-and-sj55/

Har själv sj11 som jag köpte billigt i Hong Kong, men de är inte särskilt dyra i sverige heller. De är ganska plastiga, men sköna att ha på, låter bra och är lättdrivna.

Permalänk

Hej, tänkte skaffa ett par Philips Fidelio X1 och jag undrar om någon här har en schysst dac att rekomendera. Har inget ljudkort eller någonting så den skall kunna spela upp från usb. Kan kanske vara värt att nämna att jag använder Ubuntu.

Vart har ni dac:en? Kan man montera den i chassit på datorn eller skall den ligga löst på skrivbordet? Är ny med det här och helt vilse i djungeln. Mycket tacksam för svar

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Hassenboy:

Hej, tänkte skaffa ett par Philips Fidelio X1 och jag undrar om någon här har en schysst dac att rekomendera. Har inget ljudkort eller någonting så den skall kunna spela upp från usb. Kan kanske vara värt att nämna att jag använder Ubuntu.

Vart har ni dac:en? Kan man montera den i chassit på datorn eller skall den ligga löst på skrivbordet? Är ny med det här och helt vilse i djungeln. Mycket tacksam för svar

Om du saknar ljudkort så behöver du DAC + Hörlursförstärkare. Finns som separata enheter eller allt i ett. Jag gillar separata enheter, då kan man tex byta ut DAC:en om man inte gillar ljudsignaturen.

Jag rekommenderar O2 och ODAC som låter bra med Fidelio X1. ODAC ska fungera med Linux (har ej provat). Går att beställa här tex:
http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/
http://www.amazon.co.uk/s?ie=UTF8&field-keywords=Epiphany%20A...
http://www.headnhifi.com/

Om du absolut måste köpa från Sverige så finns bla dessa. Inte alla kommer driva Fidelio X1 på ett bra sätt. Viktigt att provlyssna. Och googla/fråga om det fungerar med Ubuntu före köp.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s148005368&o=lokal_rank...

Vill du ha enheten i datorns chassi så köp ett internt ljudkort, de innehåller både DAC och någon typ av hörlursutgång/hörlursförstärkare. I interna ljudkort brukar dessa tyvärr vara av enklare konstruktion. Detta efterstom ljudkortet ska klara en massa annat som ex surround, inspelning mm. Finns många som tycker deras interna ljudkort låter alldeles ypperligt som DAC / hörlursförstärkare, men jag har inte hört många som föredrar internt ljudkort över tex O2/ODAC.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Av de du lagt ut har jag bara lyssnat på ATH-M50 och HDJ-500. Tycker att båda är bra lurar i denna klass och tycker att om du vill utöka skall du se om du kan hitta ett par Sennheiser HD25-1 II då jag tycker att dessa är snäppet bättre.

Sedan skall du försöka att testa dem. ATH-M50 och Sennheiser lurarna sitter riktigt tight på skallen och kan behöva lite invänjning. Det är lurar som sluter bra och hindrar ljud u båda riktningarna så du får vara lite ostörd utan att störa.

Båda gillar bas utan att bli för överdrivna och kan väl anses som mer roliga än korrekta. Passar enligt mig ypperligt för rock, metal, punk och bastung musik. HD25-1 II klarar även mer melodiösa stilar även om de inte riktigt passar för klassisk och ren skönlyssning av sing song writing etc.

Min lyssning till Pioneer lurarna är begränsad, men de andra två har jag tillgång till hemma

Båda är gedigna och bra arbetshästar som levererar bra. Båda får liute extra värme och punch av att förstärkas. Docxxk så levererar båda bra till mobiltelefoner/mindre MP3 spelare.

Tack vilka är mest robusta/passar bra för DJ användning skulle du tycka?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

hd600 eller hd650 vilken av dem är bra. Är ute efter bra mellanregister.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Basicnewb:

Tack vilka är mest robusta/passar bra för DJ användning skulle du tycka?

HD25-1 II är erkänt hållbara. De flesta delar är dessutom utbytbara.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Båda är bra men på sina olika vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om det är just mellanregister så funkar båda, skillnaden jag märkte mellan 600 och 650 var att 650 hade mer mid-bas med kompaktare ljudbild medan 600 var en aning luftigare fast med mindre bas

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Om det är just mellanregister så funkar båda, skillnaden jag märkte mellan 600 och 650 var att 650 hade mer mid-bas med kompaktare ljudbild medan 600 var en aning luftigare fast med mindre bas

Vill ha lite mer allround jämfört mot q701 fast med bra komfort och bra ljud i mellanregister tycker 701 är lite för mycket fokuserad för lugn musik medan lite rock eller annat så blir det lite för återhållsamt. Vill fortfarande inte ha någon lur med megabas utan det ska hellre låta bra

Permalänk
Medlem

hd650 är en bra allarounder

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vill ha lite mer allround jämfört mot q701 fast med bra komfort och bra ljud i mellanregister tycker 701 är lite för mycket fokuserad för lugn musik medan lite rock eller annat så blir det lite för återhållsamt. Vill fortfarande inte ha någon lur med megabas utan det ska hellre låta bra

Ska du ha luren som komplement eller som ersättning till q701?
Om du vill ha kvar båda lurarna att kunna byta mellan beroende på humör, så kan det vara vettigt att de skiljer sig åt lite mer i karaktär... I det läget skulle jag nog ta HD650 då den är nog är längre från Q701 av de två, för att täcka in ett bredare spann.

Vill du däremot ersätta q701 så kanske det finns argument för att HD600 kanske är ett mer "lagom" steg bort från Q701?

(Jag har inte hört HD600, men för min egen smak vill jag inte ha en bastunnare lur än HD650 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ska bara vänta litet tag till så jag har råd att investera i det hela. Blir nog en HD650 eller tror ni något annat i kedjan skulle hjälpa. Jag har inget emot Q701 och den är bra. Bara det att jag saknar det där sista lilla som jag fick höra med en McIntosh D100, så klart tänker jag inte investera 25k utan känslan är att det saknas något. När jag lyssnar på till exempel Pugh Rogerfeldt så låter det mumma medan när jag spelar någon nyare pop sikt, händer att man snubblar över något nytt med så låter det för ljust i toppen. Jag kör Wimp Premium.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Ska bara vänta litet tag till så jag har råd att investera i det hela. Blir nog en HD650 eller tror ni något annat i kedjan skulle hjälpa. Jag har inget emot Q701 och den är bra. Bara det att jag saknar det där sista lilla som jag fick höra med en McIntosh D100, så klart tänker jag inte investera 25k utan känslan är att det saknas något. När jag lyssnar på till exempel Pugh Rogerfeldt så låter det mumma medan när jag spelar någon nyare pop sikt, händer att man snubblar över något nytt med så låter det för ljust i toppen. Jag kör Wimp Premium.

Det kanske helt enkelt är så att det är en dålig inspelning du lyssnar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske helt enkelt är så att det är en dålig inspelning du lyssnar på.

Skumt. Mina öron upptäcker att när jag spelar till exempel Alice Cooper så låter det bra medan när jag väljer till exempel Katy Perry:s roar så får jag obehag i diskant. Lyssnar nu på Deep Purple och det låter lika bra som Alice Cooper bara som jämförelse. Kan även hantera Queen lekande lätt. Det är så fort jag byter till dagen skränande musik som jag hör det där sista lila som jag inte gillar.

Finns kanske inget att roda bot på det hela. Försöker även lyssna på dagens musik även fast jag sällan hittar något bra. Bara för att ha lite förströelse ibland när jag inte hittar vad jag letar efter.

Finns många saker man vill ha. När man börjar höra vissa saker så funderar man på om vad som är fel. Funderat lite och är även sugen på en ny DAC för 5-6k. Det är illa när man en gång har blivit smittad av bra ljud.

Permalänk

Tänkte mig ett par lurar runt tusenlappen, kanske ett par Grado SR60 eller Klipsch Image One. Användningen är på jobbet och på tåget till och från så jag vill inte höra omgivningen alltför bra och de vill inte höra mig Jag har rätt stort huvud så det får inte klämma. Någon som har erfarenhet av dessa eller vill komma med annat tips?

Visa signatur

AMD 7800X3D@? | RTX 4070 Super |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Tänkte mig ett par lurar runt tusenlappen, kanske ett par Grado SR60 eller Klipsch Image One. Användningen är på jobbet och på tåget till och från så jag vill inte höra omgivningen alltför bra och de vill inte höra mig Jag har rätt stort huvud så det får inte klämma. Någon som har erfarenhet av dessa eller vill komma med annat tips?

Gradona kommer läcka för mycket helt enkelt. (Klipsch vet jag inget om dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har hittat följande DAC och undrar vilken kan vara bra. Vill nog hellre uppgradera på den punkten. Mina AKG q701 behåller jag. Aldrig mer lyssna på dagens skit skräp.

REGA DAC
Musical Fidelity M1 DAC
Peachtree Audio DAC*iT
Parasound Zdac

Alla går att få tag på så jag slipper betala tull och annat skit. Om det inte vore för den punkten så hade jag kunnat tänkt något annat exotiskt.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Gradona kommer läcka för mycket helt enkelt. (Klipsch vet jag inget om dock)

aa, jag slängde mig över mer läsning så fort jag gjorde inlägget och inser att läckaget kommer göra mig onöjd. Hur jag vrider och vänder på det så verkar det som om jag måste gå upp lite i pris för att få det jag söker. Det lutar åt Sennheiser Momentum On Ear om jag inte hittar något runt tusingen.

Visa signatur

AMD 7800X3D@? | RTX 4070 Super |

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har hittat följande DAC och undrar vilken kan vara bra. Vill nog hellre uppgradera på den punkten. Mina AKG q701 behåller jag. Aldrig mer lyssna på dagens skit skräp.

REGA DAC
Musical Fidelity M1 DAC
Peachtree Audio DAC*iT
Parasound Zdac

Alla går att få tag på så jag slipper betala tull och annat skit. Om det inte vore för den punkten så hade jag kunnat tänkt något annat exotiskt.

Du kommer antagligen inte märka stor skillnad, vill du ha lite variation köp en till hörlur kanske komplettera med en rörförstärkare i din samling också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Du kommer antagligen inte märka stor skillnad, vill du ha lite variation köp en till hörlur kanske komplettera med en rörförstärkare i din samling också?

Återkommer skall kolla lite på det hela. Det kopplas med vanlig hederlig phono kablar röd/vit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Skumt. Mina öron upptäcker att när jag spelar till exempel Alice Cooper så låter det bra medan när jag väljer till exempel Katy Perry:s roar så får jag obehag i diskant. Lyssnar nu på Deep Purple och det låter lika bra som Alice Cooper bara som jämförelse. Kan även hantera Queen lekande lätt. Det är så fort jag byter till dagen skränande musik som jag hör det där sista lila som jag inte gillar.

Finns kanske inget att roda bot på det hela. Försöker även lyssna på dagens musik även fast jag sällan hittar något bra. Bara för att ha lite förströelse ibland när jag inte hittar vad jag letar efter.

Finns många saker man vill ha. När man börjar höra vissa saker så funderar man på om vad som är fel. Funderat lite och är även sugen på en ny DAC för 5-6k. Det är illa när man en gång har blivit smittad av bra ljud.

Nä inte skumt alls, Roar är inte direkt bra inspelad men det är förmodligen 70 tasmusiken, inspelningarna av pop/rock började generellt sett backa i kvalitet sista halvan av 80 talet med några få undantag. Hitlistemusiken har nog aldrig hållit så låg teknisk kvalitet(i medel) som den gör idag, många låtar har tex tydligt hörbar kompressorpumpning, fasfel och ytterst sällan mer än 5-6dB dynamik, sedan är det ju dessutom populärt att använda kraftigt distade basljud.

En annan riktigt usel låt ur ett tekniskt perspektiv på toplistorna just nu är Miley Cyrus med Wrecking Ball, sången är fruktansvärt dåligt gjord, hennes röst sjunker i nivå när hon tar i, förutom pumpningar, nån jäkla sorts dynamikinvertering, ren dyngproduktion som ska låta förjävligt om man spelar upp det på bra saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä inte skumt alls, Roar är inte direkt bra inspelad men det är förmodligen 70 tasmusiken, inspelningarna av pop/rock började generellt sett backa i kvalitet sista halvan av 80 talet med några få undantag. Hitlistemusiken har nog aldrig hållit så låg teknisk kvalitet(i medel) som den gör idag, många låtar har tex tydligt hörbar kompressorpumpning, fasfel och ytterst sällan mer än 5-6dB dynamik, sedan är det ju dessutom populärt att använda kraftigt distade basljud.

En annan riktigt usel låt ur ett tekniskt perspektiv på toplistorna just nu är Miley Cyrus med Wrecking Ball, sången är fruktansvärt dåligt gjord, hennes röst sjunker i nivå när hon tar i, förutom pumpningar, nån jäkla sorts dynamikinvertering, ren dyngproduktion som ska låta förjävligt om man spelar upp det på bra saker.

Är lite fundersam. Låter intressant med rör förstärkare fast då åker jag på tull och annat skit.

Hade inte riktigt undersökt problemet- Som du säger så upptäcker jag det enbart i nyare musik med artister som inte kan sjunga ordentligt och inom pop. när jag vill lyssna på något bra så blir det gammalt

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av kozmos:

Håller med. Köp fler lurar istället. Gör mycket större skillnad och du breddar dina referensramar. Du kommer inte hitta någon kombo som gör allt bra. Min prio är:
Hörlurar = många
Hörlursförstärkare = några
DACar = få

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Håller med. Köp fler lurar istället. Gör mycket större skillnad och du breddar dina referensramar. Du kommer inte hitta någon kombo som gör allt bra. Min prio är:
Hörlurar = många
Hörlursförstärkare = några
DACar = få

Vill behålla AKG lurarna. Däremot funderar jag på en ny lurförstärkare i form av Lehmann Audio Rhinelander
https://www.lehmannaudio.com/home-audio/headphone-amplifiers/... finns till försäljning inom mina gränser

Permalänk

Vet någon här varför jag inte längre kan växla min ODAC och hörlurar till default audio device i Win? Jag kan ändra det, men inställningen tar sig inte och ljud spelas fortfarande ut på andra devices. En mer detaljerad beskrivning av problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Är lite fundersam. Låter intressant med rör förstärkare fast då åker jag på tull och annat skit.

Hade inte riktigt undersökt problemet- Som du säger så upptäcker jag det enbart i nyare musik med artister som inte kan sjunga ordentligt och inom pop. när jag vill lyssna på något bra så blir det gammalt

Rör ger ett annat övertonsspektrum men de tvättar inte direkt bort smutsig diskant från inspelningen och en bra rörförstärkare låter väldigt likt en bra halvledarförstärkare och det ska de göra om de är bra designade.
Men det finns tyvärr massor med musik som låter dåligt från början och frågan är om man ska anpassa sin utrustning för att kunna spela upp sånt? Jag tycker det är bättre att endera byta musik till nått som låter bra eller använda tonkontroller i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rör ger ett annat övertonsspektrum men de tvättar inte direkt bort smutsig diskant från inspelningen och en bra rörförstärkare låter väldigt likt en bra halvledarförstärkare och det ska de göra om de är bra designade.
Men det finns tyvärr massor med musik som låter dåligt från början och frågan är om man ska anpassa sin utrustning för att kunna spela upp sånt? Jag tycker det är bättre att endera byta musik till nått som låter bra eller använda tonkontroller i så fall.

Kommer köra vidare ett litet tag till med min kombination jag har nu. Alternativt kanske senare köpa något annat. Favoritmusiken är ju inte direkt några dåliga artister så när jag lyssnar på det jag vill lyssna på är det inga problem det är bara när man strosar runt och försöker se om det kommer något bra från någon helt okänd som har bra röst eller liknande.

Regan och AKG lurarna är helt ok. Det är DAC:en från Cambridge Audio som jag är osäker på, tycker den kunde ha haft lite bättre med inställningar med mera. Är sugen på att byta ut den mot något annat. Tonkontroller håller jag mig undan ifrån då vill jag hellre ha en riktigt bra EQ och lära mig grunderna för skall man pilla med sådant så måste man veta vad man gör, annars kan det säkert gå åt helvete och bara förstöra.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt ett par hörlurar till med, lättaste ändan att få "skitfilter" i. Lite därför jag trivs bra med mina 90-tals JPW minimonitors på skrivbordet, går att stå ut med nästan vad som helst för inspelningar genom dom som är totalt ohörbart via bättre högtalare. Mer förlåtande eller vad man ska kalla det. Använder ett par AKG K514 på resor och dom har lite samma effekt(jfrt.m. K701 via CMOY).

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag hade nog köpt ett par hörlurar till med, lättaste ändan att få "skitfilter" i. Lite därför jag trivs bra med mina 90-tals JPW minimonitors på skrivbordet, går att stå ut med nästan vad som helst för inspelningar genom dom som är totalt ohörbart via bättre högtalare. Mer förlåtande eller vad man ska kalla det. Använder ett par AKG K514 på resor och dom har lite samma effekt(jfrt.m. K701 via CMOY).

Hade tänkt börja med att köpa hd650 fast jag vill inte köpa hörlurarna otestade och sedan kommer jag byta upp mig till en bättre DAC, så är planen just nu.

Någon som vet hur Grado "325" låter eller är deras ljud bara för rock och hur är Grado som komfort hörlur.