Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Letade upp din feedback bakåt i tråden, men är tacksam för denna sammanställnigen.

Jag har kollat upp möjligheterna att få testa ett par Momentum i Varberg där jag bor, men det ser mörkt ut, med omnejd.
Istället har jag dubbelkollat med NetonNet att jag kan få köpa den, testa dem under några dagar (försiktigt, och lämna tillbaka inom 14 dagar) om jag inte är nöjd. Är rätt säker på att dessa lurar kommer leverera det ljud jag är ute efter. Dock är det passformen det hänger på...

Bra att du skriver det här med kontrollen på sladden, misstänkte att det var snällt till Apple och inte vice versa, hur är det med inkoppling till datorn, kan man "splitta" denna kabel så man får ut en singel-mic 3,5mm kontakt för inkoppling så man kan köra med lurarna genom sin DAC för bästa ljud, men micen löst till och slippa tredje parts mic eller liknande.
Jag har tänkt att använda lurarna dels till telefonen, kör mycket musik via den, och även ibland i sägen om man kommer film på paddan.

Bra att de är lättdrivna, för jag vill kunna använda dem till andra saker utöver DAC'en.

Ett annat stort plus jag ser, är att de är snygga!
Har riktat in mig på de svarta/röda.. trevliga!

Du säger att du har dina i byrålådan - du känner inte för att få tillbaka lite pengar för dem och sälja då?
Så kan jag ev. spara en liten slant med. Släng ett PM isåfall.

Men KEF M500 är väl en On-Ear och inte Over-Ear ?
Vill ha som som sluter runt om öronen... Men gillade utseendet, väldigt "industriellt"

Jo det är on-ear. Dock enligt mig skönare än momentum som har sina väldigt begränsade kåpor

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lergöken:

Funderar på att passa på att beställa antingen Q701 eller K701 från Cdon nu när dom har rea.

Har jag förstått det rätt att Q701an är lite varmare och har lite mer bas än K701?

Tänkte nog driva dom med en O2+ODAC som jag löder ihop själv. Eller finns det någon annan jag bör titta på?

Har ingen direkt erfarenhet av vettiga hörlurar och har vad jag vet ingenstans att testlyssna själv i Växjö.

Jag skrev om detta, att CDON.Com hade 20% på alla AKG och just Q701/K701 i Dagens Fynd -tråden, men fick då veta att de säljs för 1750kr hos Thomann. Lägger till till frakten till Sverige (skickas från Tyskland) så landar de på ~1880kr.

Efter rabatten hos CDON skulle du annars få betala 2360kr + frakt.

Bara ett tips

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag skrev om detta, att CDON.Com hade 20% på alla AKG och just Q701/K701 i Dagens Fynd -tråden, men fick då veta att de säljs för 1750kr hos Thomann. Lägger till till frakten till Sverige (skickas från Tyskland) så landar de på ~1880kr.

Efter rabatten hos CDON skulle du annars få betala 2360kr + frakt.

Bara ett tips

Såg det precis tack! Då behöver jag inte stressköpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Letade upp din feedback bakåt i tråden, men är tacksam för denna sammanställnigen.

Jag har kollat upp möjligheterna att få testa ett par Momentum i Varberg där jag bor, men det ser mörkt ut, med omnejd.
Istället har jag dubbelkollat med NetonNet att jag kan få köpa den, testa dem under några dagar (försiktigt, och lämna tillbaka inom 14 dagar) om jag inte är nöjd. Är rätt säker på att dessa lurar kommer leverera det ljud jag är ute efter. Dock är det passformen det hänger på...

Bra att du skriver det här med kontrollen på sladden, misstänkte att det var snällt till Apple och inte vice versa, hur är det med inkoppling till datorn, kan man "splitta" denna kabel så man får ut en singel-mic 3,5mm kontakt för inkoppling så man kan köra med lurarna genom sin DAC för bästa ljud, men micen löst till och slippa tredje parts mic eller liknande.
Jag har tänkt att använda lurarna dels till telefonen, kör mycket musik via den, och även ibland i sägen om man kommer film på paddan.

Bra att de är lättdrivna, för jag vill kunna använda dem till andra saker utöver DAC'en.

Ett annat stort plus jag ser, är att de är snygga!
Har riktat in mig på de svarta/röda.. trevliga!

Du säger att du har dina i byrålådan - du känner inte för att få tillbaka lite pengar för dem och sälja då?
Så kan jag ev. spara en liten slant med. Släng ett PM isåfall.

Men KEF M500 är väl en On-Ear och inte Over-Ear ?
Vill ha som som sluter runt om öronen... Men gillade utseendet, väldigt "industriellt"

Man kan byta kabel fast jag vet ej vart du får tag på det hela. Det är en speciell liten kontakt på kabeln. Man får med 2 stycken en med mic och en utan. Den utan vet jag ej hur det presterar. Aldrig brytt mig.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av buddaz:

En ny liten USB DAC från Cambridge Audio för runt £100
http://www.cambridgeaudio.com/products/dacmagic-xs-usb-dac-he...

Kul att fler tillverkare hakar på mini-trenden. Bra pris förhoppningsvis levererar den också. Och till sist får vi hoppas att klubben inte blir för giriga i sin prissättning.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kul att fler tillverkare hakar på mini-trenden. Bra pris förhoppningsvis levererar den också. Och till sist får vi hoppas att klubben inte blir för giriga i sin prissättning.

Tror inte hifiklubben kommer höja så mycket eftersom det tillverkas i China. CA:s tillverkningsfabrik ligger i China, det är bara utveckling som görs i London. Båda parter förlorar på det hela om dem höjer för mycket.

Själv är jag sugen på nya lurar. Fast det får vänta ett tag till. Vill testa Grado SR325is, Beyerdynamic t90, Ultrasone Pro 900 eller Shure SRH1840

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tror inte hifiklubben kommer höja så mycket eftersom det tillverkas i China. CA:s tillverkningsfabrik ligger i China, det är bara utveckling som görs i London. Båda parter förlorar på det hela om dem höjer för mycket.

Själv är jag sugen på nya lurar. Fast det får vänta ett tag till. Vill testa Grado SR325is, Beyerdynamic t90, Ultrasone Pro 900 eller Shure SRH1840

Jag skulle lägga SRH-1540 med på listan (nya flaggskeppet trots den udda numreringen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Jag skulle lägga SRH-1540 med på listan (nya flaggskeppet trots den udda numreringen).

Vill ha öppen lur och så letar jag efter lite bättre mellanregister/diskant. Sedan är ju frågan om min Rega Ear 2 hanterar super duper hörlurar i den prisklassen. Max tak kommer bli 4,5k

Den modellen är closed, står på dess hemsida

Jag har funderat lite och är sugen på 3 modeller. Shure1840, Beyerdynamics t90 och Sennheiser hd650. Kruxet är att jag vet inte hur jag skall kunna få tillgång till att prova och sedan om t90 på 250ohm är ok för en rega ear2, regan har 0.175ohm i utgångseffekt. Är inte riktigt hemma på det hela med ohm. Är ute efter en öppen lur för max 4,5k, heltäckande som Q701, sak samma om det är plast eller inte eller metall, neutral färg. Det jag är ute efter är bra ljud utan en massa överdimensionerad bas utan mer fokus på mellanregister/diskant, bekväma så att man inte får ont runt öronen. Musikstil är lite blandad, Queen, eagles, Pugh rogefeldt, laleh, the ark, gretchen wilson, jonny lang, alice cooper, tori amos, tomas ledin med flera

Permalänk
Medlem

Pro 900 är också sluten. Du kanske tänkte på Pro 2900. Ultrasone är väldigt speciella ljudmässigt, och de flesta modellerna är bas fokuserade (bortsett från de riktigt dyra Edition modellerna). Sen låter det som om HD600 kanske skulle uppfylla dina krav bättre än HD650, svårt att säga, läs denna artikel om du inte redan har: http://www.innerfidelity.com/content/very-important-sennheise.... Annars kan det kanske vara värt att hålla ut tills du kan kika på lurar som Hifiman HE-500.

Detdär med utgångsimpedansen behöver du inte oroa dig för. Det är alltså förstärkarens inre elektriska motstånd, och det vill man ha så lågt som möjligt, annars börjar det påverka frekvenskurvan. Du kan tänka det som ett hinder för signalen som skall ut ur försärkaren och driva hörlurarna. Ju större hindret är desto mer påverkar det signalen som ska köras ut. Har du hög utgångsimpedans och kopplar hörlurar med riktigt låg impedans kan det hända att du knappt får någon volym alls, eftersom du tappar hela signalen (p.g.a. att det beter sig som en spänningsdelare och nästan all spänning faller bort redan inne i förstärkaren). Regan är ju långt under 1 ohm så det är bra. En tumregel är att utgångsimpedansen ska vara 1/8 del av lastens (hörlurens) impedans.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Wh1sp:

Ohh my go...
De här verkar helt galet bra!

När kommer de till Sverige?
Vad jag kan se finns de för 500$ på Amazon osv, men finns de till bättre pris någon annanstans?

Helt klart att de skall provlyssnas..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

DJ-lurar ( max 1,500:- )

Vilka ska man skaffa?

- Allen & Heath XONE XD-53
- Audio Technica ATH-M50
- Pioneer HDJ-500

* Eventuellt andra bra tips?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av buddaz:

Cambridge DacMagic XS verkar bli 1000kr och lansering denna månad enligt
http://www.ljudochbild.se/nyheter/fick-dac-fran-cambridge

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Pro 900 är också sluten. Du kanske tänkte på Pro 2900. Ultrasone är väldigt speciella ljudmässigt, och de flesta modellerna är bas fokuserade (bortsett från de riktigt dyra Edition modellerna). Sen låter det som om HD600 kanske skulle uppfylla dina krav bättre än HD650, svårt att säga, läs denna artikel om du inte redan har: http://www.innerfidelity.com/content/very-important-sennheise.... Annars kan det kanske vara värt att hålla ut tills du kan kika på lurar som Hifiman HE-500.

Detdär med utgångsimpedansen behöver du inte oroa dig för. Det är alltså förstärkarens inre elektriska motstånd, och det vill man ha så lågt som möjligt, annars börjar det påverka frekvenskurvan. Du kan tänka det som ett hinder för signalen som skall ut ur försärkaren och driva hörlurarna. Ju större hindret är desto mer påverkar det signalen som ska köras ut. Har du hög utgångsimpedans och kopplar hörlurar med riktigt låg impedans kan det hända att du knappt får någon volym alls, eftersom du tappar hela signalen (p.g.a. att det beter sig som en spänningsdelare och nästan all spänning faller bort redan inne i förstärkaren). Regan är ju långt under 1 ohm så det är bra. En tumregel är att utgångsimpedansen ska vara 1/8 del av lastens (hörlurens) impedans.

Tyckte hifiman såg lite sådär ut. Funderar på hd600/650 fast det blir svårt att få lyssna innan jag köper.

Permalänk
Fyndjägare

Fast HE-500 är en mycket bra lur. Här i jämförelse med de bästa i världen.
http://www.innerfidelity.com/content/comparing-world-class-he...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fast HE-500 är en mycket bra lur. Här i jämförelse med de bästa i världen.
http://www.innerfidelity.com/content/comparing-world-class-he...

Den är över min budget. Kostar nästan 5K och jag är inte i Sverige. Vet att Sennheiser är ett säkert kort för bra mellanregister och priset var rätt så humant. Tycker det är svårt när man bara kan gå på känsla. Får se vad som händer. Tycker den budget jag sa från början blev lite för saftig tror jag nöjer mig för runt 3-3,5k samt jag kommer inte slå till förom lite senare. Tänker inte stressa igenom något beslut utan tänker lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra aktiva studio monitorer typ Dynaudio, bättre ljud får man leta efter

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av vkn:

Vem/vad svarar du på?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av vkn:

Skrivet av simonwellander:

Vem/vad svarar du på?

Och vad gör inlägget i hörlurstråden?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vkn:

Skrivet av simonwellander:

Vem/vad svarar du på?

Skrivet av Tinardirith:

Och vad gör inlägget i hörlurstråden?

Det var kanske tänkt som ett alternativ för alternativa hörlurar av lite klumpigare sort ?
Old scholl hiphoppare gillade stora öppna lurar. Äkta vara :

Eller modern replika:

Sen kom Dr Dre och då gick det utför med både attityden och lujdkvaliten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare

Den där Philips Fidelio L2 verkar ju lite intressant. Alltid skeptisk när nya produkter får superlativer men kan vara värt att prova. Mina X1 är ju trevliga så.

"Meet the second best headphone driver within the $1K bracket. And I would easily say the best if not for the Sennheiser HD700 being priced at $999.95. Yes, the L2′s driver is so ahead of the competitor that I highly rate it ahead of the Sennheiser Momentum, Sony MDR-1R, B&O H6, ATH’s ESW-11, ES-10, or even the famed Sennheiser HD650/600 line."

http://www.headfonia.com/the-phenomenal-philips-fidelio-l2-fe...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2028029

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Vilka ska man skaffa?

- Allen & Heath XONE XD-53
- Audio Technica ATH-M50
- Pioneer HDJ-500

* Eventuellt andra bra tips?

Av de du lagt ut har jag bara lyssnat på ATH-M50 och HDJ-500. Tycker att båda är bra lurar i denna klass och tycker att om du vill utöka skall du se om du kan hitta ett par Sennheiser HD25-1 II då jag tycker att dessa är snäppet bättre.

Sedan skall du försöka att testa dem. ATH-M50 och Sennheiser lurarna sitter riktigt tight på skallen och kan behöva lite invänjning. Det är lurar som sluter bra och hindrar ljud u båda riktningarna så du får vara lite ostörd utan att störa.

Båda gillar bas utan att bli för överdrivna och kan väl anses som mer roliga än korrekta. Passar enligt mig ypperligt för rock, metal, punk och bastung musik. HD25-1 II klarar även mer melodiösa stilar även om de inte riktigt passar för klassisk och ren skönlyssning av sing song writing etc.

Min lyssning till Pioneer lurarna är begränsad, men de andra två har jag tillgång till hemma

Båda är gedigna och bra arbetshästar som levererar bra. Båda får liute extra värme och punch av att förstärkas. Docxxk så levererar båda bra till mobiltelefoner/mindre MP3 spelare.

Permalänk

Har gott om inear och heltäckande slutna lurar. Känner dock att ett par onear för 500-700:- vore trevligt när man promenerar med hunden eller bara slö lyssnar i sängen. Tänkte ge mig ut och lyssna runt på lite modeller, men ville bara höra vad ni kan tipsa om för modeller.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Har gott om inear och heltäckande slutna lurar. Känner dock att ett par onear för 500-700:- vore trevligt när man promenerar med hunden eller bara slö lyssnar i sängen. Tänkte ge mig ut och lyssna runt på lite modeller, men ville bara höra vad ni kan tipsa om för modeller.

Det där låter som du fryser om öronen nu när det börjar bli kallare ute, kanske nån "fluffig" modell är bäst
Sennheiser PX 200 är en klassisk hopfällbar frestylelur, men Koss porta pro och iporta pro är väldigt prisvärda de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där låter som du fryser om öronen nu när det börjar bli kallare ute, kanske nån "fluffig" modell är bäst
Sennheiser PX 200 är en klassisk hopfällbar frestylelur, men Koss porta pro och iporta pro är väldigt prisvärda de också.

Har haft ett par porta pro och var väl en "ok" lur, men är sugen på att prova något annat i samma stil som har lite bättre ljud. Mina lurar som används mest just nu är A-jays four, q-jays, samt ett par philips sbc hp890 + nuforce udac2. Hitta AKG K-520 för 390:- så ska nog provlyssna dem.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av DasBoot_swe:

Har haft ett par porta pro och var väl en "ok" lur, men är sugen på att prova något annat i samma stil som har lite bättre ljud. Mina lurar som används mest just nu är A-jays four, q-jays, samt ett par philips sbc hp890 + nuforce udac2. Hitta AKG K-520 för 390:- så ska nog provlyssna dem.

Philips Downtown SHL5605 ska vara ok dom med.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157003

Visa signatur

Permalänk

Tackar ska lägga till dem på listan också. Måste bara få tid att ta mig ut och provlyssna lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Porta pro orkar man ju bara på lyssna i ett par minuter sen orkar man inte längre,är typ bara en massa bas som överröstar allt annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oyegie:

Porta pro orkar man ju bara på lyssna i ett par minuter sen orkar man inte längre,är typ bara en massa bas som överröstar allt annat.

Men de är fortfarande prisvärda och även om de är lite tjocka så är de inte lika illa som en del andra lurar, glöm inte bort att de bara kostar 300kr.

Visa signatur

Permalänk

Porta Pro gick lös på bortåt 700 i tidernas begynnelse (dessutom, tänk på att 1 spänn är mindre värd nu än då). Klassas fortfarande som bra lurar även om basen är något dominant - pallar man att lyssna mer än några minuter vänjer sig dock örat och de blir plötsligt jäkligt bra. Konstigt det där med tillvänjning.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Lägg inte för mycket tid på Ultrasone Pro 900. Jag köpte faktiskt dem baserat på alla kanonfina betyg de fått men de är otroligt basiga och det blir faktiskt riktigt drygt att lyssna på dem. Jättefina i övrigt. Sitter bra på skallen och har fin diskant och ok mellanreg. Något svettigt mellan ring och huvud.
Grado är tvärt om. Ok lurar men något för fokuserade i diskanten.

Jag mellanlandande i Hifiman HE-300 vilka är ok men har nu tjackat AKG K550 som man får för ruskigt fina pengar i Tyskland och de tycker jag är riktigt kompetenta för slanten man betalar. Något taskig passform då basen kan läcka ut men det finns bra guider för hur man böjer till bågen på huvudet för perfapassform. Rekommenderas för testlyssning.