Backupföretag undersöker hårddiskars livslängd – 80 procent håller minst fyra år

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Menar de att dem håller i 4års drift eller i 4års normalt användande (alltså ibland avstängda)?

Backblaze är ett stort bakup företag som sitter med enormt stor disk kapacitet, så vitt jag vet är deras system på 24/7 och lika så alla HD's.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Vadå, blir rotationshastigheten lägre med tiden?

Tror inte det är diskarna felet beror på

diskar som får re-reada sektorer, söka efter fragementerade filer, auto flytta sektorer

samt att diskar fylls om jag minns rätt utifrån och in? eller var det tvärt om, längst ut på skivan går det snabbare vartfall

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Notera att detta mest troligen är total tid på. Dvs att de levt fyra år av att vara konstant på. De flesta stänger ändå av sina datorer, så istället för 24hr per dag så blir de 3-16hr per dag.

Min disk som varit mest på är en disk ifrån 2005 med ungf 3.2 år total tid på. Har varit på de senaste 200 dagarna och fungerar fortfarande fint.

CrystalDiskMark visar information om disken om man är nyfiken. Notera att S.M.A.R.T behöver vara aktiverat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Skulle vara intressant att se livslängden på en SSD, finns det någon sådant test?

Techreport håller på med ett sånt test. Vid senaste uppdateringen hade de skrivit över 200TB till SSD och började precis se mindre problem med vissa diskar, men andra gick som klockor. 200TB är dock redan så mycket att iaf jag inte kommer komma upp i det på 10 år, så man kan nog vara lugn.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant statistik faktiskt.
Jag har själv haft väldigt lite problem med diskar som dött eller börjat bete sig trasigt efter 2-5 år däremot haft flera diskar som gått sönder på olika sätt efter 0-2 år.

Permalänk
Medlem

Har ju endast haft hårddisk som kraschat 1 gång i hemmet och det tror jag var den som
var i en beggad burk. Alla farsans gamla grejer har fungerat i säkert 10 år utan problem.
Tror att dom som dör är defekta eller sådana som arbetat väldigt mycket under en väldigt lång period.
Backup är ju aldrig fel dock

Permalänk
Medlem

Hemskt!

Tänk er 2TB med filmer och bilder från hela livet plötsligt försvinner för att hårddisken dör ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt är väl dessa på 24/7 men mycket intressant statistik ändå.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Traktorsson:

Skulle vara intressant att se livslängden på en SSD, finns det någon sådant test?

De flesta tillverkarna har egna program som visar statistik över slitaget med hänsyn till minnestypen, Samsung Magician är det jag använder eftersom jag har Samsung.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...
Samtidigt så är det svårt att veta slitaget eftersom det inte är nån absolut gräns utan mer en indikation på slitaget.

Det finns ett bra sourcforge projekt för att ge info om diskar:
http://sourceforge.net/projects/smartmontools/
Vill man ha grafiskt interface behövs även:
http://sourceforge.net/projects/gsmartcontrol.berlios/?source...

Skrivet från en dator med en c: drive som gått 26987 timmar och startats 8150 ggr, jag har ju passerat 4år så jag är tydligen i riskzonen
Men jag tror att behandlingen av diskar också är mycket viktig, de diskar jag haft kontakt med som haft problem har endera varit DOA eller blivit misshandlade, tex folk som flyttat datorer medan de varit igång eller utsatts för vibrationer på annat sätt.

Skrivet av TimmyQ:

diskar som får re-reada sektorer, söka efter fragementerade filer, auto flytta sektorer

samt att diskar fylls om jag minns rätt utifrån och in? eller var det tvärt om, längst ut på skivan går det snabbare vartfall

Ja de lagrar inifrån och ut, det gör även att shortstrokade diskar blir riktigt snabba, största möjliga disk och begränsa storleken så blir de oftast så snabba som hdd kan bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Enligt bild 3 så gillar alltså inte diskar höstfukt särskilt mycket? Beror på var i USA de håller till förstås.

Ja, en förklaring till kvartal 4:as kraftigt ökande dödsfrekvens vore passande...

Permalänk
Medlem

Ne om man skulle köra en extra backup på alla sina bilder kanske...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Närmast värdelös studie för hemanvändare. Man redovisar inte körprofilerna, antal start/stop för mätperioden saknas, temperaturvariationerna redovisas inte, belastning/arbete redovisas inte - allt detta skiljer 24/7-miljö från hemanvändarmiljö.
Vidare redovisas inte ev. skillnader mellan olika märken/modeller - en värdefull uppgift som vi konsumenter gärna vill veta.

Därtill tycks diskarna i studien vara minst 4 år gamla, frågan som inte kan besvaras e huruvida dagens konsumentdiskar följer samma mönster.

Nej, den här studien ger oss konsumenter inga uppgifter om skillnader mellan olika märken/modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Menar de att dem håller i 4års drift eller i 4års normalt användande (alltså ibland avstängda)?

Från artikeln "Hårddiskarna i undersökningen är konsumentklassade modeller i så kallade Storage Pods med 45 enheter i varje chassi, inklusive redundans."

De lär nog gå 7/24 tills de ger upp. Prisskillnaden är stor på servermodeller (jag har monterat en och annan IBM 15.000 varvare i mina dar) och konsumentklassade modeller så för molnbackup där en enskild disk eller diskarrays prestanda inte behöver ligga på topp är det en smart lösning att trycka in billig konsumentdisk.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av haapppoooo:

Bara jag som tycker att fyra år är lite?

Nope, jag reagerade också på det. Mina 2st 1TB WD Black är dryga 3 år gamla, kanske skulle ta och försöka införskaffa sig nån form av backuplösning....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min WD blue på ca 3 vårar börjar sjunga på sin sista vers just nu Tror nog tyvärr 20% är rätt siffra

Permalänk
Medlem

Som vanligt i sådanna här undersökningar skulle det vara extremt nyttigt och vägledande för konsumenten om de talade om felstatistik för specifika märken och modeller, men det lär aldrig hända, då de som inte är bäst skulle få svårt att sälja disk framöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta tillverkarna har egna program som visar statistik över slitaget med hänsyn till minnestypen, Samsung Magician är det jag använder eftersom jag har Samsung.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...
Samtidigt så är det svårt att veta slitaget eftersom det inte är nån absolut gräns utan mer en indikation på slitaget.

Det finns ett bra sourcforge projekt för att ge info om diskar:
http://sourceforge.net/projects/smartmontools/
Vill man ha grafiskt interface behövs även:
http://sourceforge.net/projects/gsmartcontrol.berlios/?source...

Dold text

Skrivet från en dator med en c: drive som gått 26987 timmar och startats 8150 ggr,

jag har ju passerat 4år så jag är tydligen i riskzonen
Men jag tror att behandlingen av diskar också är mycket viktig, de diskar jag haft kontakt med som haft problem har endera varit DOA eller blivit misshandlade, tex folk som flyttat datorer medan de varit igång eller utsatts för vibrationer på annat sätt.

Ja de lagrar inifrån och ut, det gör även att shortstrokade diskar blir riktigt snabba, största möjliga disk och begränsa storleken så blir de oftast så snabba som hdd kan bli

Dold text

.

Du har fan mer startups än alla min diskar från senaste 15åren ihop =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har en disk med lite mer än 50000 timmar i drift om man kollar i CrystalDiskInfo som fortfarande fungerar, inget man vill ha i sin rig.

Har aldrig haft en vanlig disk som dött, alla har blivit så gamla att jag bytt. Har två som dog när blixten slog ner men det räknas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett hur väl dessa siffror kan appliceras till hemanvändare skadar det ju inte att väckarklockan plingar till ibland. Det är lätt att glömma bort hårddiskarna. Hade nyligen en raid som snurrat i 6 1/2 år 24/7; slarvade med att byta ut vid lämpliga intervall. Sedan började de rasa efter varandra. Som tur var höll raiden degraderad tillräckligt länge för att nya diskar hann komma hem, men till sist hängde det på en enda. Lagom nervöst.

Hur som diskarna i det här fallet var Seagate Barracuda ES.(?).

Det förargliga i detta kan vara att ifall man är duktig och byter ut diskar i intervall har man ändå ingen garanti att den nya håller längre än den gamla. Man får trösta sig med bättre odds. Jag lägger även privat hellre några hundralappar extra på s k enterprise-class; det ger i alla fall en psykologisk fördel.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att en hårddisk skulle dött. Dock hade jag en hårddisk för länge sedan som fick några bad sectors.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

intressant ämne måste ju vara tåliga kullager i diskar , eller är det inte kullagar? glidlager? men antar inte det är där diskarna går söndder oftast, är väl med armen? den som flyttar sig över disken menar jag en disk ja hade fastnade den där armen i ett läge så den klickade :S

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Och backup företag skickar aldrig skrämsel propaganda... 2 ExaTon salt med det. För lätt anv. icke 24h diskar.. Snarare 10+, ju mindre ju längre.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul med lite statistik på olika märkens och modellers livslängd.

Själv har jag haft otur med mina Samsung medan alla andra fungerat bra. Givetvis inte tillräckligt underlag för att ligga till grund inför kommande hårddiskinköp, men jag valde ändå ett annat märke.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men man kan väl ana att företag som säljer backuptjänster gärna vill tala om att hårddiskar inte håller särskilt länge så en viss källkritik kan nog vara på sin plats.

Nja, tror inte att du behöver oroa dig för det. Backblaze är ganska öppna med det som många andra företag inte orkar delar med sig av: De beskriver i detalj hur deras storage pod byggdes upp. När det var flodkatastrof i HDD fabrikerna, beskrev de hur de köpte upp diskar på Staples och Wallmart för att plocka isär och använda i servrarna. Visst, man ska alltid vara kritiskt granskande, men ser inte riktigt vad de har att vinna på att ljuga om detta.

Skrivet av jookeer:

Närmast värdelös studie för hemanvändare. Man redovisar inte körprofilerna, antal start/stop för mätperioden saknas, temperaturvariationerna redovisas inte, belastning/arbete redovisas inte - allt detta skiljer 24/7-miljö från hemanvändarmiljö.
Vidare redovisas inte ev. skillnader mellan olika märken/modeller - en värdefull uppgift som vi konsumenter gärna vill veta.

Därtill tycks diskarna i studien vara minst 4 år gamla, frågan som inte kan besvaras e huruvida dagens konsumentdiskar följer samma mönster.

Nej, den här studien ger oss konsumenter inga uppgifter om skillnader mellan olika märken/modeller.

Det är svårt att ge fyra år data på diskar som inte är fyra år gamla ännu. De har väl försökt att hålla andra faktorer än tiden konstanta, dvs. det alla diskar är köpta 2009 (då de lanserade sin tjänst?) och rapporterar vad som händer med dessa diskar i och med tidens gång. Det är inte säkert att de med statistisk säkerhet kan ge alla de variabler du önskar med tanke på det begränsade urvalet. "Värdelöst" tycker jag är att ta i. Oavsett vad jag kör hemma är det intressant att höra med vilken frekvens de upplever att diskar går sönder.

Permalänk
Medlem

Från ett företag som säljer backup-tjänster... Skulle vara kul att veta vilka hårddiskar de testat.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Från ett företag som säljer backup-tjänster... Skulle vara kul att veta vilka hårddiskar de testat.

Citat:

4 TB drives
Hitachi – HDS5C4040ALE630 (Just starting to use these, but they look good.)
3 TB drives
Hitachi- HDS5C3030ALA630 (low power)
Hitachi – HDS723030ALA640 (high power)
Western Digital – WDC WD30EFRX‑68AX9N0 (RED)
Seagate – ST3000DM001‑9YN166 (slightly higher failure rate)

Källa: http://blog.backblaze.com/2013/02/20/180tb-of-good-vibrations-storage-pod-3-0/, http://blog.backblaze.com/2011/07/20/petabytes-on-a-budget-v2-0revealing-more-secrets/

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Från ett företag som säljer backup-tjänster... Skulle vara kul att veta vilka hårddiskar de testat.

Trots att hårddiskar inte kan konstrueras på särskilt många sätt verkar kvaliteten variera rejält mellan olika tillverkare. Min erfarenhet är att Hitachi håller god standard, WD's större diskar verkar ha en risk för "spädbarnsdödlighet" och Seagate/Maxtor i stort sett alltid uppvisar ofrånkomligt eskalerande problem efter en tids användning. Min sex år gamla Samsungdisk, på 500GB, har överlevt tre storleksmässigt identiska interna Seagates i samma maskin, och en extern 1TB WD (WD:n gick dock på garantin, den nya fungerar bättre).

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Ja, en förklaring till kvartal 4:as kraftigt ökande dödsfrekvens vore passande...

kvartalsstatistiken var helt klart intressantast, vågar man missa på klimatrelaterat?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Sedan 1993 har jag haft sammanlagt 4 hårddiskar dö , alla med tecken på sina sjukdommar i tid så att jag hunnit ta backup. jag har til all tid minst 3 lagringsdiskar och 1 OS disk/ssd i mitt privata system. Men jag har 2 syskon och oändligt antal kunder som entusiast systembyggare som haft 2-4 hårdiskar på en 5 årsperiod. Jag konkluderar med at användingsbeteendet måste ha med saker att göra.. Jag upplever at felfria system behöver ibland bara dagar åt gången hos vissa individer så ryker något åt helvete, gång efter gång.. Otur ? Onda andar ? Nei, jag tror man kan överbelasta även de bästa system om man sitter stissigt och gör många saker samtididgt som skriver och läser diskarna, och samtididgt laddar ner från 300 olika klienter i något torrentprogram, som inte använder sig gott nog av Ram minnen osv.. Det går att som privatperson stissa sönder diskar snabt !! Sånna individer borde ha diskar/ssd som är beräknat för serverbruk med MYCKET RAM, eller skaffa system som har riktiga serverfunktioner... ända sättet at få diskar att hålla för vissa... Snabbåtkomstpartitioner som lagrar temporärt sammanställer och sedan skriver til rätt ställe, löser inte slitageproblem helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Har backup på allt så en hårddiskkrasch är mest ett litet irritationsmoment. Den viktigaste datan har jag dubbla backuper på, eftersom risken alltid finns att även backupdisken rasar innan man hunnit skaffa en ny disk och återställt.

RAID är trevligt men jag föredrar regelbundna backuper. Det skyddar även mot mjukvarufel som korrupt filsystem, virus o.s.v. Med RAID förs felet över till alla diskar i samma sekund som det inträffar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD