Sony Vaio Pro 11/13 (1:a generationen, hösten 2013) – Uppdateras kontinuerligt!

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat 8.1, och jag upplever inga problem. Skärmen tänds när jag väcker datorn, och FN-knapparna funkar.
Ordningen jag gjorde uppgraderingen:
1. Installera 8.1.
2. Köra Windows update.
3. Köra alla uppdateringar i Vaio Update.
4. Installera de uppdateringar som inte fanns i Vaio Update.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Vågar inte uppgradera till 8.1 än, jag väntar nog en månad eller två till. 8.0 funkar ju hyfsat men visst är jag sugen på att börja köra 8.1 även på denna datorn.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Vågar inte uppgradera till 8.1 än, jag väntar nog en månad eller två till. 8.0 funkar ju hyfsat men visst är jag sugen på att börja köra 8.1 även på denna datorn.

/Fredrik

Bara å köra, tycker jag.

Jag ångrar mig då inte.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som kör 8.1 och har problem med att senaste Wifi-uppdateringen via Vaio Update beter sig konstigt? Jag har redan den installerad men den dyker upp i alla fall och om man låter Vaio Update försöka köra uppdateringen så fastnar den en bit in och står och hänger för evigt. Samma sak sker om man via Vaio Care försöker avinstallera Wifi-uppdateringen och köra in den ursprungliga som följde med vid leverans.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Är det någon mer än jag som kör 8.1 och har problem med att senaste Wifi-uppdateringen via Vaio Update beter sig konstigt? Jag har redan den installerad men den dyker upp i alla fall och om man låter Vaio Update försöka köra uppdateringen så fastnar den en bit in och står och hänger för evigt. Samma sak sker om man via Vaio Care försöker avinstallera Wifi-uppdateringen och köra in den ursprungliga som följde med vid leverans.

Jag försökte installera den nyss. Min fastnade inte, men Vaio Update berättade att den "installationen failed", så det funkar inte för mig heller.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Bara å köra, tycker jag.

Jag ångrar mig då inte.

Men det gjorde jag, jag har haft 8.1 inne men funkade helkasst så jag fick gå tillbaka till 8.0 så nu vågar jag inte uppgradera förrän jag känner mig säker på att allt ska fungera.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag försökte installera den nyss. Min fastnade inte, men Vaio Update berättade att den "installationen failed", så det funkar inte för mig heller.

OK, "skönt" att höra att man inte är ensam...

EDIT: Någon mer som har problem med att få ut ljud via HDMI? När jag kopplar HDMI till TVn så får jag enbart ljud från datorn. TVn dyker alltså inte ens upp i "Audio devices". Däremot känner datorn av direkt att det är en tv och det är inga problem att visa något.
Jag har, såvitt jag vet, senaste drivrutinerna direkt från Intels sida.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Nån som har lösning på hur jag löser detta?

"Okänd enhet
Enhetestyp: andra enheter
Tillverkare: okänd
Plats: på Microsoft ACPI-Compliant System

Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)

Det finns inga drivrutiner som är kompatibla med den här enheten."

Att klicka på uppdatera drivrutin ger inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

OK, "skönt" att höra att man inte är ensam...

EDIT: Någon mer som har problem med att få ut ljud via HDMI? När jag kopplar HDMI till TVn så får jag enbart ljud från datorn. TVn dyker alltså inte ens upp i "Audio devices". Däremot känner datorn av direkt att det är en tv och det är inga problem att visa något.
Jag har, såvitt jag vet, senaste drivrutinerna direkt från Intels sida.

Angående HDMI: När jag hade på TVn och datorn och satte i sladden kom ljudet ur datorn, men när jag startade om datorn gick ljudet över till TVn. Eftersom det funkar så lär det funka på liknande sätt om man sätter i kabeln när datorn är av.

Hoppas det funkar för dig också!

Edit: 8.1

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Angående HDMI: När jag hade på TVn och datorn och satte i sladden kom ljudet ur datorn, men när jag startade om datorn gick ljudet över till TVn. Eftersom det funkar så lär det funka på liknande sätt om man sätter i kabeln när datorn är av.

Hoppas det funkar för dig också!

Edit: 8.1

Tänkte jag inte ens på att testa. Jag testar det och återkommer!

EDIT: Nu har jag testat och det funkar för min del på samma sätt som för dig: Är HDMI-sladden kopplad till TVn vid uppstart så funkar det, annars inte. Knappast en hållbar lösning i längden men iaf en workaorund som jag kan leva med. Tack för tipset!

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

Har upplevt samma problem med ljudet över HDMI men lyckats "fixa" det med en egen "workaround".

För mig så kickar ljudet igång efter att anslutningen/signalen över HDMI liksom har "uppdaterats". Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det syns på teven att signalen har anslutit igen eftersom det kommer upp "HDMI 1: 1080p" i hörnet på teven, typ. Om ni fattar.

Hur gör jag då för att "uppdatera" anslutningen/signalen?
Jo, helt enkelt genom att antingen (i) högerklicka på skrivbordet --> grafikalternativ --> utdata/utmatning (minns inte riktigt exakt vad det står, men något av dem) --> välj teve där. (Inbyggd bildskärm är laptopens egna skärm.)
Eller (ii) klicka Fn + F7 och välj teven.

Ett tredje alternativ är (som jag främst använder) att högerklicka på skrivbordet --> grafikalternativ --> profiler --> bildskärmsprofiler --> välj din profil, förutsatt att du/ni har skapat någon. (Min är helt enkelt att teven ska matas med 1080p och 24 hz - filmläge på plasma, som jag kallar profilen.)

Förhoppningsvis är det bara någon bugg som fixar sig med nyare drivrutiner. Vore dock intressant att höra om fler upplevt det här? Kanske har med teven att göra också...?

För övrigt är min Vaio Pro i princip problemfri nu! Det enda är att några funktioner i Vaio Control Center tycks ha "försvunnit"...? Kan t.ex. inte reglera tangentbordsbelysningen. Har förmodligen med att någon drivrutin inte installerats korrekt eller i rätt ordning. För ett par månader sen gjorde jag nämligen en clean install till/med Win 8 Pro och följaktligen, som nämnt tidigare, även en uppgradering till 8.1 Pro. Varpå funktionerna försvann från Vaio Control Center. Jaja, detta löser sig nog så småningom också.

Permalänk
Medlem

Funkar Windows 8.1 smärtfritt nu för folk eller finns det någon som fortfarande ser några nedgraderingar jämför med 8.0? Jag själv har inte vågat uppgradera till 8.1 igen än.

MVH
/Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag har problem med ett högfrekvent oljud (coil noise?). Det uppstår bara när jag har nätsladden ansluten och dessutom bara under en begränsad tid. Allra tydligast är det när jag scrollar, t ex på en websida. Tacksam för hjälp!

Som svar på föregående inlägg kan jag meddela att jag inte upplever några problem med 8.1. Installerade det i går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag har nu installerat 8.1, och jag upplever inga problem. Skärmen tänds när jag väcker datorn, och FN-knapparna funkar.
Ordningen jag gjorde uppgraderingen:
1. Installera 8.1.
2. Köra Windows update.
3. Köra alla uppdateringar i Vaio Update.
4. Installera de uppdateringar som inte fanns i Vaio Update.

Vilka inställningar är det jag ska installera som inte fanns i vaio update?

Jag köpte min idag och uppdaterade till 8.1 och nu tänds inte skärmen när jag öppnar locket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagge85:

Jag har problem med ett högfrekvent oljud (coil noise?). Det uppstår bara när jag har nätsladden ansluten och dessutom bara under en begränsad tid. Allra tydligast är det när jag scrollar, t ex på en websida. Tacksam för hjälp!

Som svar på föregående inlägg kan jag meddela att jag inte upplever några problem med 8.1. Installerade det i går.

Kommer det ungefär ifrån knappen "assist" framme vid skärmen? Tror det är bluetooth eller WiFi som sitter där som många har haft problem med.
Jag har också lite coil whine ibland om jag har någon bild uppe typ. Jättekonstigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhyr:

Vilka inställningar är det jag ska installera som inte fanns i vaio update?

Jag köpte min idag och uppdaterade till 8.1 och nu tänds inte skärmen när jag öppnar locket.

Senaste grafikdrivrutinen från intels hemsida löser problemet med att skärmen inte vaknar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Funkar Windows 8.1 smärtfritt nu för folk eller finns det någon som fortfarande ser några nedgraderingar jämför med 8.0? Jag själv har inte vågat uppgradera till 8.1 igen än.

MVH
/Fredrik

Funkar bra för mig.

Skrivet av Dagge85:

Jag har problem med ett högfrekvent oljud (coil noise?). Det uppstår bara när jag har nätsladden ansluten och dessutom bara under en begränsad tid. Allra tydligast är det när jag scrollar, t ex på en websida. Tacksam för hjälp!

Som svar på föregående inlägg kan jag meddela att jag inte upplever några problem med 8.1. Installerade det i går.

Testa stänga av bluetooth och nfc. Är det högljutt eller måste man läs huvudet mot datorn för att höra det klart och tydligt?

Skrivet av Zhyr:

Vilka inställningar är det jag ska installera som inte fanns i vaio update?

Jag köpte min idag och uppdaterade till 8.1 och nu tänds inte skärmen när jag öppnar locket.

Körde du windows update och vaio Update klart innan du uppdaterade? Kolla första inlägget för att bli dirigerad till Sonys hemsida för drivrutiner om du vill ladda ner alla för 8.1 och installera dem.(mer pålitligt än vaio Update skulle jag säga.)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Körde du windows update och vaio Update klart innan du uppdaterade? Kolla första inlägget för att bli dirigerad till Sonys hemsida för drivrutiner om du vill ladda ner alla för 8.1 och installera dem.(mer pålitligt än vaio Update skulle jag säga.)

Skrivet av Rydisen:

Senaste grafikdrivrutinen från intels hemsida löser problemet med att skärmen inte vaknar.

Ja, jag har kört alla uppdateringar både innan och efter.

Har nu provat att installera från både sonys hemsida och intel.
Från sonys så händer inger efter jag tryckt på installera, och intels egna kommer det upp att de inte fungerar på min dator för de inte är signerade av tillverkaren.
Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhyr:

Ja, jag har kört alla uppdateringar både innan och efter.

Har nu provat att installera från både sonys hemsida och intel.
Från sonys så händer inger efter jag tryckt på installera, och intels egna kommer det upp att de inte fungerar på min dator för de inte är signerade av tillverkaren.
Någon som har någon idé?

Jag löste det. Jag hade redan alla de nya drivisarna. Men jag gick in i vaio control center och satte att inget skulle hända när jag öppnade locket, sen stängde jag locket och öppnade igen och ändrade tillbaka att den skulle väckas när locket öppnas, och nu fungerar det precis som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kommer det ungefär ifrån knappen "assist" framme vid skärmen? Tror det är bluetooth eller WiFi som sitter där som många har haft problem med.
Jag har också lite coil whine ibland om jag har någon bild uppe typ. Jättekonstigt.

Yes, det är nog därifrån det låter. Har provat att stänga av nfc, bluetooth och wifi utan resultat. Det enda som hjälper är alltså att dra ut strömsladden.

Zibbi02: Det är definitivt så pass högljutt att man inte måste måste "lyssna efter" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagge85:

Yes, det är nog därifrån det låter. Har provat att stänga av nfc, bluetooth och wifi utan resultat. Det enda som hjälper är alltså att dra ut strömsladden.

Zibbi02: Det är definitivt så pass högljutt att man inte måste måste "lyssna efter" det.

Mitt ljud kommer också därifrån men jag hör det inte om jag inte gör som jag skrev. Vet inte om det är för att jag alltid har ljud omkring mig; på universitetet är det alltid något, och hemma har jag en frys som nästan aldrig "vilar". Kanske beror på att jag aldrig använder datorn med strömsladden i?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Har surfat runt en del på internationella forum. Problemet är tydligen väldigt vanligt förekommande och det verkar inte finnas någon lösning på det. En tröst i misären är att oljudet försvinner när batteriet är fulladdat alternativt om man kör utan strömsladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagge85:

Har surfat runt en del på internationella forum. Problemet är tydligen väldigt vanligt förekommande och det verkar inte finnas någon lösning på det. En tröst i misären är att oljudet försvinner när batteriet är fulladdat alternativt om man kör utan strömsladden.

Jag vet dock inte hur ofta det är praktiskt att använda den, och ultrabooks i allmänhet, med laddaren. Jag brukar ladda min på kvällen när jag använt den en hel dag. Då är den av och ger inte ifrån sig ett ljud.(förmodligen därför jag inte märker av ljudet.)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Min Vaio funkar numera inte utan att strömsladden är ansluten. "Battery health status" är excellent så jag misstänker att det är någon form av kontaktfel. Tips/erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagge85:

Min Vaio funkar numera inte utan att strömsladden är ansluten. "Battery health status" är excellent så jag misstänker att det är någon form av kontaktfel. Tips/erfarenheter?

Testa att trycka på "batteryreset-knappen". Det är den lilla knappen under skyddet för extra batteriet. Upplevde samma problem för nån månad sen och det gjorde tricket för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejbz:

Testa att trycka på "batteryreset-knappen". Det är den lilla knappen under skyddet för extra batteriet. Upplevde samma problem för nån månad sen och det gjorde tricket för mig.

Stort tack! Back in business...

Permalänk

Om man kör

"Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Får man då en ren installation av Windows eller installeras även Bloatware?

Edit: Har nu läst mig till att det blir en ren installation (enligt Zibbi02 i andra tråden).

Jag byter därför ämne. Om man vill uppgradera SSD till något större, hur gör man med installationen av Windows på den nya SSD:n? Jag vill fortsätta använda samma licens och har inget installationsmedia.

Edit 2: Kompletterande fråga. Om man idag har VAIO:n med 128 GB SATA Flash SSD, borde väl de flesta SATA diskar passa, t ex denna Sammy:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Om man kör

"Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Får man då en ren installation av Windows eller installeras även Bloatware?

Edit: Har nu läst mig till att det blir en ren installation (enligt Zibbi02 i andra tråden).

Jag byter därför ämne. Om man vill uppgradera SSD till något större, hur gör man med installationen av Windows på den nya SSD:n? Jag vill fortsätta använda samma licens och har inget installationsmedia.

Har du tänkt på hur "svårt"(ganska säker på att du förlorar garantin) det är att byta ssd i den här?

Annars tror jag(gjorde så när jag bytte till ssd på min S15) det bästa är att göra en recovery på usb, byta ssd, och sedan genom assist-knappen starta från usb:et.

Edit: Enligt han som jag vanligtvis köper datorrelaterade saker hos(vill gynna lokala databutiker) så kan problem uppstå om en recovery för en ssd på en viss storlek installeras på en ssd av en annan storlek. Jag gjorde dock som jag beskrev ovan, och jag har inte upplevt några problem.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Har du tänkt på hur "svårt"(ganska säker på att du förlorar garantin) det är att byta ssd i den här?

Annars tror jag(gjorde så när jag bytte till ssd på min S15) det bästa är att göra en recovery på usb, byta ssd, och sedan genom assist-knappen starta från usb:et.

Edit: Enligt han som jag vanligtvis köper datorrelaterade saker hos(vill gynna lokala databutiker) så kan problem uppstå om en recovery för en ssd på en viss storlek installeras på en ssd av en annan storlek. Jag gjorde dock som jag beskrev ovan, och jag har inte upplevt några problem.

Nej, har inte tänkt på det. Enligt Sweclockers recension verkar det görbart om än omständligt. Eller nästan görbart i a f.

"Saker som är utbytbara är SSD-enheten som ansluts via den nya standarden M.2, i det här fallet med en längd på 80 millimeter. Nätverkskortet från Intel ansluts via Mini PCI Express och för den som känner behovet att ta klivet till trådlöst 802.11ac framöver finns således möjligheten."

Kollade prisjakt och hittade inga diskar med anslutning M.2, vet inte hur bakåtkopabiliteten är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Nej, har inte tänkt på det. Enligt Sweclockers recension verkar det görbart om än omständligt. Eller nästan görbart i a f.

"Saker som är utbytbara är SSD-enheten som ansluts via den nya standarden M.2, i det här fallet med en längd på 80 millimeter. Nätverkskortet från Intel ansluts via Mini PCI Express och för den som känner behovet att ta klivet till trådlöst 802.11ac framöver finns således möjligheten."

Kollade prisjakt och hittade inga diskar med anslutning M.2, vet inte hur bakåtkopabiliteten är...

Enligt Sony är det SATA eller PCIe, beroende på vad du valt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E