7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk

fick kortet igår och får inte önskad fps i spel.

detta är mina specs: http://imgur.com/Dd9puAc

Jag får ca 100 fps i cs:go på låg upplösning med höga inställningar vilket ej är acceptabelt. Borde ligga på max fps (300) i detta spel. Använder pci-e 2.0, men detta borde väll inte heller påverka speciellt mycket ?

Förstår inte varför den underpresterar.

Har även laddat ner de senaste drivers till grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av andreasgertolof1:

fick kortet igår och får inte önskad fps i spel.

detta är mina specs: http://imgur.com/Dd9puAc

Jag får ca 100 fps i cs:go på låg upplösning med höga inställningar vilket ej är acceptabelt. Borde ligga på max fps (300) i detta spel. Använder pci-e 2.0, men detta borde väll inte heller påverka speciellt mycket ?

Förstår inte varför den underpresterar.

Har även laddat ner de senaste drivers till grafikkortet.

Processorn flaskhalsar?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Processorn flaskhalsar?

Den skall väll inte dra ner fps:en med 66% ?

Det är ju fortfarande en hyffsad processor. Prestandan är extremt låg för detta grafikkortet för mig. Mitt gamla radeon HD 4890 presterade nästan lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasgertolof1:

Den skall väll inte dra ner fps:en med 66% ?

Det är ju fortfarande en hyffsad processor. Prestandan är extremt låg för detta grafikkortet för mig. Mitt gamla radeon HD 4890 presterade nästan lika bra.

7970 som 7970.

Skillnaden mot andra tillverkare är fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasgertolof1:

Den skall väll inte dra ner fps:en med 66% ?

Det är ju fortfarande en hyffsad processor. Prestandan är extremt låg för detta grafikkortet för mig. Mitt gamla radeon HD 4890 presterade nästan lika bra.

När jag fick mitt 7970 så var jag tvungen att flasha bios för att kunna få det att fungera ordentligt

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av hultron:

7970 som 7970.

Skillnaden mot andra tillverkare är fläkten.

Men vad är det som drar ner prestandan då ?

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

När jag fick mitt 7970 så var jag tvungen att flasha bios för att kunna få det att fungera ordentligt

vad menas med det ?'

Jag har nyss omformaterat datorn också. Kan vara värt att nämna.

Permalänk
Entusiast

Liten update gällande mitt problem med två 7970. Uppdaterade moderkortets BIOS/UEFI och formaterade burken.Sen in med drivrutin 13.9 och nu funkar det utan större bekymmer. Ingen låsning på 99% användning på GPU2 och jag får dessutom fram båda kortens alla egenskaper i MSI Afterburner

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasgertolof1:

fick kortet igår och får inte önskad fps i spel.

detta är mina specs: http://imgur.com/Dd9puAc

Jag får ca 100 fps i cs:go på låg upplösning med höga inställningar vilket ej är acceptabelt. Borde ligga på max fps (300) i detta spel. Använder pci-e 2.0, men detta borde väll inte heller påverka speciellt mycket ?

Förstår inte varför den underpresterar.

Har även laddat ner de senaste drivers till grafikkortet.

Skulle också tippa på att processorn flaskar. Den processorn börjar bli väldigt ålderstigen. Med tanke på att min Phenom II 965 BE (som är ~25 % snabbare än din CPU) troligtvis flaskar ett 7970 i vissa spel så bör din processor också göra det eftersom den är betydligt sämre. 7970 är ett kraftfullt kort, och din CPU klarar troligtvis inte att pumpa ut mer än 100 fps. En tydlig indikator på flaskning är just att du får ut samma fps med ett klenare grafikkort, dvs. det är din CPU:s matning till grafikkortet som begränsar, inte GPU:n i sig.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Skrivet av andreasgertolof1:

Men vad är det som drar ner prestandan då ?

Processorn. Inte minst i låga upplösningar flaskar den.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasgertolof1:

vad menas med det ?'

Jag har nyss omformaterat datorn också. Kan vara värt att nämna.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3154#d...

Detta är nog ditt moderkort, leta på Youtube eller läs på gigabytes hemsida angående hur man ska göra

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av saibot90:

Skulle också tippa på att processorn flaskar. Den processorn börjar bli väldigt ålderstigen. Med tanke på att min Phenom II 965 BE (som är ~25 % snabbare än din CPU) troligtvis flaskar ett 7970 i vissa spel så bör din processor också göra det eftersom den är betydligt sämre. 7970 är ett kraftfullt kort, och din CPU klarar troligtvis inte att pumpa ut mer än 100 fps. En tydlig indikator på flaskning är just att du får ut samma fps med ett klenare grafikkort, dvs. det är din CPU:s matning till grafikkortet som begränsar, inte GPU:n i sig.

Okey, så det är alltså cpu'n då. Hade den flaskat med en sådan här cpu: http://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5ghz-blac... ?

Funderar nämligen på att köpa nya delar till en dator. Då denna jag har nu inte kan få mitt 7970 till sin fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasgertolof1:

Okey, så det är alltså cpu'n då. Hade den flaskat med en sådan här cpu: http://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5ghz-blac... ?

Funderar nämligen på att köpa nya delar till en dator. Då denna jag har nu inte kan få mitt 7970 till sin fulla potential.

Processorn du länkade kommer flaska helt klart.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Processorn du länkade kommer flaska helt klart.

Kan du länka en lämplig cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasgertolof1:

Kan du länka en lämplig cpu?

Fullt möjligt att den kan flaska vissa spel, exempelvis CS om du kör lägre upplösning och andra CPU-krävande spel (MMOs exempelvis). Sen kan man ju också diskutera hur många fps som faktiskt behövs. Har du en 60 Hz-skärm så är ju alla fps över 60 oanvändbara så att säga. Den fungerar nog hyfsat som sagt, dock skulle jag kanske gå upp något steg beroende på hur "framtidssäker" jag vill vara. Kan du inte spendera mer pengar så kör på den, den presterar i varje fall bättre än din nuvarande processor. Kolla bara upp så att sockeln passar så att du inte åker på att köpa nytt moderkort också.

Tänk också på att höga grafikinställningar "sänker" flaskningen, så kör CS på maximal upplösning istället.

EDIT: Enbart för spelande tror jag inte att du får ut så mycket mer prestanda jämfört med en FX-8350 (orkar inte kolla benchmarks, ska ta natt nu). Dock är ju FX-8350 en bättre allround-processor eftersom den har fler kärnor.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Skrivet av saibot90:

Fullt möjligt att den kan flaska vissa spel, exempelvis CS om du kör lägre upplösning och andra CPU-krävande spel (MMOs exempelvis). Sen kan man ju också diskutera hur många fps som faktiskt behövs. Har du en 60 Hz-skärm så är ju alla fps över 60 oanvändbara så att säga. Den fungerar nog hyfsat som sagt, dock skulle jag kanske gå upp något steg beroende på hur "framtidssäker" jag vill vara. Kan du inte spendera mer pengar så kör på den, den presterar i varje fall bättre än din nuvarande processor. Kolla bara upp så att sockeln passar så att du inte åker på att köpa nytt moderkort också.

Tänk också på att höga grafikinställningar "sänker" flaskningen, så kör CS på maximal upplösning istället.

EDIT: Enbart för spelande tror jag inte att du får ut så mycket mer prestanda jämfört med en FX-8350 (orkar inte kolla benchmarks, ska ta natt nu). Dock är ju FX-8350 en bättre allround-processor eftersom den har fler kärnor.

Jag har en 144hz ja, därför är det tradigt att fps:en i t.ex CS aldrig går över 144.. Men om ni skulle rekommendera en processor som medför så lite "flaskning" som möjligt för detta grafikkortet vilken skulle det då vara ? Till ett rimligt pris (Max 1500 spänn).

Förövrigt så presterar en FX-8350 ~80% bättre än min i overall performance.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zpnk:

Liten update gällande mitt problem med två 7970. Uppdaterade moderkortets BIOS/UEFI och formaterade burken.Sen in med drivrutin 13.9 och nu funkar det utan större bekymmer. Ingen låsning på 99% användning på GPU2 och jag får dessutom fram båda kortens alla egenskaper i MSI Afterburner

Skojade bara... nu har jag kört hem datorn till grabben och problemen är tillbaks. Deaktiverar jag CF så kommer temp och liknande saker upp i EVGA Precision/MSI Afterburner/GPU-Z och liknande program. Men med det aktivt så skiter det sig...

EDIT: Satt o funderade på vad skillnaden var på hur det var hemma där jag testade och hur det är här... 1920x1080 körde jag på hemma medans grabben har en skärm som kör i 1920x1200. Där ligger problemet, för när jag sätter hans skärm i 1920x1080 kommer allt fram... vad göra?

Permalänk

Halloj!

Tänkte fråga är det värt att införskaffa sig två utav dessa? kylaren bryr jag mig inte så mycket utav, då dem ska under vatten.

Men dock så undrar jag hur fungerar korten?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Halloj!

Tänkte fråga är det värt att införskaffa sig två utav dessa? kylaren bryr jag mig inte så mycket utav, då dem ska under vatten.

Men dock så undrar jag hur fungerar korten?

Tack på förhand!

Vilket block ska du köra? Finns extremt få full cover som passar denna pcb.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Vilket block ska du köra? Finns extremt få full cover som passar denna pcb.

Referns 7970!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Referns 7970!

Då ska det väl stå AMD vid PCI-E "kontakten"...

Permalänk
Skrivet av hultron:

Då ska det väl stå AMD vid PCI-E "kontakten"...

Syftade på att GPU blocket skulle vara 7970 referens...

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Syftade på att GPU blocket skulle vara 7970 referens...

Och du är säker på att detta grafikkort är referens ? Webhallen har själv sagt att dom använder Powercolor's röda PCB, vilket vidare jag vet inte är referens.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Och du är säker på att detta grafikkort är referens ? Webhallen har själv sagt att dom använder Powercolor's röda PCB, vilket vidare jag vet inte är referens.

Jaha...men då var det synd.... ska se om jag hittar något block som passar...

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Avstängd

Skulle min FX-4100 Flaska? Isånnafall, mycket?

Permalänk
Entusiast

Blir att skicka tillbaks... presterar ofantligt dåligt och fläktarna är låsta till 50% samt 20% i 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Blir att skicka tillbaks... presterar ofantligt dåligt och fläktarna är låsta till 50% samt 20% i 1920x1200

Vadå presterar dåligt? Menar du att det inte överklockar bra eller?

Varför skulle fläktarna va låsta känns skumt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Blir att skicka tillbaks... presterar ofantligt dåligt och fläktarna är låsta till 50% samt 20% i 1920x1200

Skrivet av Cameltotem:

Vadå presterar dåligt? Menar du att det inte överklockar bra eller?

Varför skulle fläktarna va låsta känns skumt.

Håller med.. Utveckla gärna vad du menar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cameltotem:

Vadå presterar dåligt? Menar du att det inte överklockar bra eller?

Varför skulle fläktarna va låsta känns skumt.

Extremt skumt... läs tråden jag skapat!

Skrivet av Oneinalifetime:

Håller med.. Utveckla gärna vad du menar.

Läs min tråd du med...

Sen tycker jag att de presterar skämtsamt dåligt... inte i närheten av mina 680's. Grabben är ofantligt besviken...

Permalänk

Jag installerade det tidigare idag och jag är riktigt nöjd. Jag tycker inte att det är speciellt högljutt och jag är väldigt positivt överraskad av prestandan.

Trots att jag var en dom som fick vänta en extra vecka så är jag väldigt nöjd.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650