Valve planerar egen hårdvara för virtual reality

Permalänk
Medlem

Ge mig FullDive så är jag intresserad. Tills dess... Mehh.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Bra med konkurrens. Hoppas att ryktet om att Sony också arbetar på ett VR-koncept är sant. Sen får man se vem som erbjuder den bästa helhetsupplevelsen. F.ö. tror jag att VR är framtiden för film också.

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska ha så stora förväntningar med tanke på skärmarna i bakgrunden på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Valve kör på att göra spel så multiplatform som möjligt. Tror inte de kommer försöka göra ett VR headset som inte fungerar med OR spel.

Med multiplatform spel får de större marknad...

Med VR headset som fungerar för allt som OR fungerar med, men däremot ser till att OR inte fungerar med de spel som utvecklats för Valves VR headset så får de också större marknad...

Permalänk
Medlem

Detta gillas. Någonstans måste det börja innan vi får full VR á la Otherland :D. DET är förstås ganska långt bort, men ändå.

Permalänk
Medlem

Testade oculus rift aså den lurar typ hjärnan så man tror man i inne i världen fick en kick och huvudvärk av det

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Superbt. Tror Abrash kommer att sparka Occulus Rift-utvecklarnas arslen. Med Valve's resurser verkar det faktiskt rätt så troligt. Hoppas att Valve verkligen gör det öppet och fritt, inte som OR som gick tillbaka på sina löften. Det lär ju iallafall fungera fint med Linux, eftersom det är Valve's plattform nu.

Permalänk
Entusiast

Snälla snälla snälla snälla satsa på en öppen standard för interfacet mellan datorn och glasögonen. Vi behöver verkligen inte ett krig mellan olika tillverkare och olika titlar där man behöver ett par glasögon till varje spel. Ingen tjänar ju på en fragmenterad marknad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att dessa VR-headsets kommer bygga på någon gemensam kod i spelmotorerna. Något API som kan fungera på flera olika märken av headsets. Jag tror det värsta som kan hända för VR-headsets nu är att vi får flera olika headsets som alla fungerar på olika sätt i spel och behöver kodas in på helt olika sätt. Det skulle kunna göra att Oculus rift fungerar i några spel, men inte i något annat där Valves funkar och tvärt om. Och sen såklart att Oculus och Valve kan ha extra programvara som gör att det fungerar bättre med just deras headsets. Men på något sätt så måste det finnas en grund så att spelutvecklare inte ska koda in varje headset på olika sätt och då separera marknaden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Va livet skulle vara perfekt om alla bolag som håller på med Virtual Reality skulle slå ihop sig till ett? Virtuix(eller vad det heter), styrplattan som man går på för att tracka irl rörelse till spelet. Och sen Oculus VR. Och nu Valve. Och en till tillverkare som hade en kickstarter för inte sålängesedan! Synd bara att livet inte funkar såhär för att alla nigs är pengarhoror.. :'(

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att detta kommer få fler spelskapare att designa sina spel för VR. För utan en värld designad för VR, dvs med korrekta proportioner osv, så kommer det suga. Oavsett vilket märke.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför? Oculus Rift finns ju redan.

Men är det dax eller? Som att säga varför Samsung också började tillverka touchmobiler när HTC var före? Eller varför Ford började tillverka bilar när Mercedes Benz var före? Eller varför Nike började tillverka kläder när Adidas var före? Eller varför det inte bara finns ETT företag för varje enskild produkt???

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av subtector:

Va livet skulle vara perfekt om alla bolag som håller på med Virtual Reality skulle slå ihop sig till ett? Virtuix(eller vad det heter), styrplattan som man går på för att tracka irl rörelse till spelet. Och sen Oculus VR. Och nu Valve. Och en till tillverkare som hade en kickstarter för inte sålängesedan! Synd bara att livet inte funkar såhär för att alla nigs är pengarhoror.. :'(

Visst, i en fullständigt perfekt värld så skulle det vara utmärkt. I verkligheten så är dock risken stor att det här nya företaget skulle stagnera då de inte har någon konkurrens att jobba mot. Det skulle inte finnas någon anledning till att hela tiden utvecklas frammåt i en hög takt då det inte skulle finnas någon konkurrent som skulle ta marknadsandelar om man inte utvecklas.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med många föregående talare: hoppas verkligen inte detta splittrar upp marknaden i ett gäng olika VR-standarder redan nu, för då kommer VR helt enkelt inte slå i någon större omfattning närmaste tiden. Läget är skört nog som det är!

Konkurrens kommer behövas förr eller senare, men blir det inte nån slags konsenus kring standarder för gränsnitt och inställningar osv, så kommer det bli ett kompatibilitetshelvete för oss användare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Visst, i en fullständigt perfekt värld så skulle det vara utmärkt. I verkligheten så är dock risken stor att det här nya företaget skulle stagnera då de inte har någon konkurrens att jobba mot. Det skulle inte finnas någon anledning till att hela tiden utvecklas frammåt i en hög takt då det inte skulle finnas någon konkurrent som skulle ta marknadsandelar om man inte utvecklas.

Hmm. Har du rätt i. Det tänkte jag faktiskt inte på.. Antar att det inte är så perfekt endå.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att de inte låter oculus ha monopol, men samtidigt lite drygt kan jag tycka.
Borde inte oculus ha någon slags patent så att valve får betala x antal kr för varje vara?

Skrivet av flyawaynille:

Visst, i en fullständigt perfekt värld så skulle det vara utmärkt. I verkligheten så är dock risken stor att det här nya företaget skulle stagnera då de inte har någon konkurrens att jobba mot. Det skulle inte finnas någon anledning till att hela tiden utvecklas frammåt i en hög takt då det inte skulle finnas någon konkurrent som skulle ta marknadsandelar om man inte utvecklas.

ja, jag hoppas verkligen också på detta. skulle innebära katastrof ifall de började sätta olika standarder i såhär tidigt stadie.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

[...] "within a couple of years". Om det är ordinarie 'Valve-time' vi snackar om så innebär alltså det nånstans mellan 5-10 år.
Kul att de ger sig in på det här spåret dock. Men känns det inte som att Valve börjar bli lite för stora nu?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Oculus SDK kollar redan att det är en riktig Oculus Rift enhet som den försöker koppla sig emot. Så om man försöker koppla andra HMD's till ett spel/program som är kompilerat direkt för Oculus HMD så kommer den att tvärvägra redan vid initiering.

Däremot är SDKt rätt öppet och det är inte allt för svårt att bygga ett topplager som hanterar HMD's ifrån olika tillverkare helt transparent. Fast det gäller ju att bygga sitt program så ifrån början. Det blir ju svårt för alla dessa Unity3D spelutvecklare som bara slängt på Oculus Rift kameran i sina spel. Då blir det jobbigt när det kommer fler HMDs ifrån andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer det kännas som 2014 när denna slags teknologi slår till i marknaden

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

P-rulle i VR, fan va härligt!

Vad snackar du om, finns redan i tecknat

Varning, länken kan vara smått stötande, detta är ett Tenga demo

http://www.youtube.com/watch?v=Q8CRiNPfkzQ

http://www.youtube.com/watch?v=nLXVinyXjgA

Permalänk

Hoppas bara på att det blir någon enig lösning mellan Valve och Oculus Rift från utvecklars sidan, lite drygt att behöva göra olika för varje VR-modell :/

Men förhoppningsvis kommer konkurrensen bjuda på saftiga priser som lockar flera köpare, och på ett trevligt GUI som VR-teknologin kan nyttja fullt ut!

Permalänk
Medlem

Jag hittade en mer grundlig nyhet som verkar lovande, det ser ut som OR och Valve samarbetar eller åtminstone inte är direkta konkurrenter hittills iaf. ORs grundare skall vara på plats och snacka om Virtual Ritality hos Valve: "Palmer Luckey: Porting games to Virtual Reality".

http://www.roadtovr.com/vr-headset-valve-virtual-reality-stea...

Permalänk
Medlem

Bra, fattade aldrig varför Oculus trodde de hade flera år på sig, och nu ska de släppa ett dev kit till nästa år, verkar inte vara ett bra sätt att göra business på, verkar mera vara ett pet projekt om man inte ens vill uttala sig om release datum ens.

Skrivet av morxy49:

Väldigt bra att de inte låter oculus ha monopol, men samtidigt lite drygt kan jag tycka.
Borde inte oculus ha någon slags patent så att valve får betala x antal kr för varje vara?.

Hmm, patent för att visa 3d med glasögon ? Har ju funnits viewers sedan 1800 talet för det med vanliga fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewqr:

Bra, fattade aldrig varför Oculus trodde de hade flera år på sig, och nu ska de släppa ett dev kit till nästa år, verkar inte vara ett bra sätt att göra business på, verkar mera vara ett pet projekt om man inte ens vill uttala sig om release datum ens.

Hmm, patent för att visa 3d med glasögon ? Har ju funnits viewers sedan 1800 talet för det med vanliga fotografier

http://www.utas.edu.au/library/exhibitions/midwood/images/des...

jo, men det som oculus har gjort är ju ganska annorlunda då det är inbyggda gyrosensorer mm.
men det är mycket möjligt att jag tänker helt fel här

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag gråter!
Valve får inte göra någonting annat än HL3 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Oculus var inte först med att börja experimentera med gyros.
Och med tanke på att herr Carmack numera drar i spakarna (mer eller mindre) för OR så kan jag tänka mig att han kommer att vara mycket sammarbetsvillig jämtemot Valve. Han är en av få utvecklare som än idag faktiskt premierar utveckling före annat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo, men det som oculus har gjort är ju ganska annorlunda då det är inbyggda gyrosensorer mm.
men det är mycket möjligt att jag tänker helt fel här

Inte för att jag vet om det är ett relevant argument, men accelerometer+gyro finns redan innan till motion capture.
Nåt som de absolut kan ha ett starkt patent på är algoritmerna i mjukvaran som läser av sensorerna.
Dock kan sådana algoritmer göras på flera olika sätt, så det bör vara lätt att komma runt ett sånt patent.

Kul iaf att fler kommer in i matchen, eftersom oculus rift ännu inte lyckats få fram något, trots fina test-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hoppas de tänker på folk som har brillor.

Jaa de skulle ju vara lite awkward annars när de skall presentera den åt Gabe Newel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta var oväntat må jag säga. Som en blixt från himmel. PANG! Valve utvecklar egen Virtual Reality hårdvara!

Känns som att Valve blir bättre o bättre hela tiden. Själv trodde jag de skulle stagnera efter sin konsoll men där ser man!

Skulle tro att Valve kommer bli "Årets Företag" i USA. Måste iaf vara nominerade vid detta laget.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Alla vill ha VR nu för tiden, det är som gårdagens motion controllers. Hmm, jag tror risken är att det blir mycket VR spel som kommer vara dåliga för att utvecklarnas fokus låg på att göra kompatibilitets listan så lång som möjligt. Gemensam IDK och öppen kod hade ju hjälpt och sen försöka få ut det som en standard.

Får se vad som händer, jag längtar tills jag får ha lite VR här hemma.

Jag hoppas du har fel.
Tror branschen vid det här laget har mognat såppass att de kan införa ny teknik och samtidigt som de gör bra spel.