Permalänk
Avstängd

Billig, senare dyr?

Hej!
Gissar att det är bättre att ha färre nm på processorer, så jag undrar ifall man bör köpa en billigare i5 4570k nu och vänta några år och köpa en i7 sedan när det blivit färre nm? Eller bör man köpa en i7 4770k nu och vara nöjd för en lång framtid?

Permalänk
Hjälpsam

Det senare tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ärligt talat är en i5a mycket mycket mer prisvärd för dom flesta användarna. Så jag skulle inte utesluta att köpa en i5a och vara nöjd med den i några år framöver. Att tänka på annars är att intel ofta byter sina socklar och jag vill minnas att dom planerar att göra det iför nästa generation core processorer också, vilket innebär att om du skulle vilja byta till en processor av nästa generation med mindre transistorer (färre nm) så kommer du att behöva byta moderkort också, så det låter som ett dåligt allternativ i min mening.

Permalänk
Medlem

Som med allt annat när det gäller hårdvaruköp så gäller givetvis vad du ska använda den till.

Så vad är det du tänker använda datorn till?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Avstängd

Njae, tänker inte byta efter nästa generation, men kanske om 3-4 år.

Permalänk
Avstängd

BF4 framförallt. Spel i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

BF4 framförallt. Spel i helhet.

IMO så är det bättre att du köper en K märkt i5 idag och överklockar den.

Det är vad jag skulle gjort iaf.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Avstängd

Okej, kanske blir i5 och 290.

Permalänk
Medlem

i7 4770k är bara slöseri på pengar om du inte gör massa renderingar o dylikt. För spel så ger en i7 4770k 1-3 fps mer i de flesta spel än i5 4670k.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Jojo, men hörde att AMD betalat EA/DICE för att göra BF4 bättre med fler cores på processorn.

Permalänk
Skrivet av Kossamu:

Jojo, men hörde att AMD betalat EA/DICE för att göra BF4 bättre med fler cores på processorn.

Vore konstigt om EA gör ett spel flertrådat och sen tar betalt för att det ska fungera bra. Och om AMD har betalat för att få det att fungera över flera kärnor var dom snåla

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?