Behöver hjälp i Adobe Illustrator!

Permalänk

Behöver hjälp i Adobe Illustrator!

Hejsan!

Har aldrig arbetat med adobe illustrator förrens nu. Och det är såhär att mitt UF företag behöver skicka vår logga som skall tryckas på ett dricksglas. Denna logga behöver vara i vektor format. Men jag försöker för glatta livet att göra om denna enkla logga fast i illustrator, men jag blir inte klok på det!

Såhär ser loggan ut. Allt som är vitt ska vara genomskinligt. DVS endast texten skall stå på glaset.

Jag kan göra droppen utan problem i illustrator och jag kan skriva texten. Men hur jag ska få in den som tomhålet i O:et vet jag inte..Har försökt i flera timmar. Kan photoshop bra och i photoshop gjorde jag bara droppen, fyllde den med vitt, drog över den över o:et, satte ihop drop-lagret samt textlagret i ett och tog bort allt vitt. Done, droppen genomskinlig och allt klart.. Men det är fantamig inte så lätt i illustrator...

Någon som kan förklara hur jag skall göra?

Tack på förhand!

Permalänk

Du kan ju välja text och klicka "create outlines" under type menyn.
Sedan väljer du texten och droppen och går till "pathfinder" under window menyn och klicka på någon av ikonerna i pathfinder, "minus front" tror jag ska funka fint.