Permalänk
Medlem

Inte alls insatt. Men tjänar man verkligen något på detta sätt till el priset man ändå förbrukar.

Haha klart man är lite skeptisk när 100-tals nördar "minar" digitala pengar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Får ca 870 khash/s per kort med mina 290. Inte pillat så mycket med klocks utan jag matade in 1000/1500 och har kört stabilt sen dess.

Thread: 24550
Worksize: 512
Vectors: 1
Intensity: 20
Gpu Threads: 1

Ska försöka nå 900 sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsfive:

Får ca 870 khash/s med mina 290. Inte pillat så mycket med klocks utan jag matade in 1000/1500 och har kört stabilt sen dess.

Thread: 24550
Worksize: 512
Vectors: 1
Intensity: 20
Gpu Threads: 1

Ska försöka nå 900 sen.

Om man kikar på diverse jämförelser så bör ett R9 290 kunna pressa ur 750-800 khash/s. Mitt R9 290 rullar just nu i ~500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inte alls insatt. Men tjänar man verkligen något på detta sätt till el priset man ändå förbrukar.

Haha klart man är lite skeptisk när 100-tals nördar "minar" digitala pengar.

Jo, vad jag fattar så gör man det om man förstår vad man sysslar med. Sedan kan man dessutom lägga pengarna på hög och låta valutan gå upp i värde.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Nu har jag inte läst hela tråden men varför kör så många på Radeon kort, funkar det inte att mine:a med Geforce? Och vad är det man ska gå efter om man vill ha ett bra mining kort?

en Copy-paste på något jag postade i en annan tråd:

Citat:

Summary: different approach to calculations. Nvidia GPUs are more like CPUs, in that they have only a few processors that do work, but faster. ATI GPUs have slower processors, but a lot more of them.

Firstly, AMD designs GPUs with many simple ALUs/shaders (VLIW design) that run at a relatively low frequency clock (typically 1120-3200 ALUs at 625-900 MHz), whereas Nvidia's microarchitecture consists of fewer more complex ALUs and tries to compensate with a higher shader clock (typically 448-1024 ALUs at 1150-1544 MHz). Because of this VLIW vs. non-VLIW difference, Nvidia uses up more square millimeters of die space per ALU, hence can pack fewer of them per chip, and they hit the frequency wall sooner than AMD which prevents them from increasing the clock high enough to match or surpass AMD's performance. This translates to a raw ALU performance advantage for AMD:

AMD Radeon HD 6990: 3072 ALUs x 830 MHz = 2550 billion 32-bit instruction per second Nvidia GTX 590: 1024 ALUs x 1214 MHz = 1243 billion 32-bit instruction per second This approximate 2x-3x performance difference exists across the entire range of AMD and Nvidia GPUs. It is very visible in all ALU-bound GPGPU workloads such as Bitcoin, password bruteforcers, etc.

Secondly, another difference favoring Bitcoin mining on AMD GPUs instead of Nvidia's is that the mining algorithm is based on SHA-256, which makes heavy use of the 32-bit integer right rotate operation. This operation can be implemented as a single hardware instruction on AMD GPUs (BIT_ALIGN_INT), but requires three separate hardware instructions to be emulated on Nvidia GPUs (2 shifts + 1 add). This alone gives AMD another 1.7x performance advantage (~1900 instructions instead of ~3250 to execute the SHA-256 compression function).

Combined together, these 2 factors make AMD GPUs overall 3x-5x faster when mining Bitcoins.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Inte alls insatt. Men tjänar man verkligen något på detta sätt till el priset man ändå förbrukar.

Haha klart man är lite skeptisk när 100-tals nördar "minar" digitala pengar.

Ja man tjänar på det och det är nog betydligt fler och även företag som kör mining...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om man kikar på diverse jämförelser så bör ett R9 290 kunna pressa ur 750-800 khash/s. Mitt R9 290 rullar just nu i ~500.

Tur att mina går i 870 då!

Permalänk
Skrivet av mudzi:

GOOGLE!

Nvidia kort är värdelösa att minea på och du går bara i förlust (om du inte får el gratis på något sätt)

Bitcoins är ovärt att minea i nuläget, för svårt att få fram så därför diskuteras litecoin i denna tråd. Läs igenom denna tråd också, finns svar på alla dina frågor.

El ingår i hyran så den är väl relativt "Gratis".

Jo jag Googlade men tack för svaret ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsfive:

Tur att mina går i 870 då!

Jahaja, du menade 870/kort? Trodde du menade sammanlagt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jahaja, du menade 870/kort? Trodde du menade sammanlagt..

Ja, jag var nog lite otydlig där. :F

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat med det mining, Testade med att försöka "tweaka" lite settings med mitt 7970. Dock så verkade jag inte hitta några inställningar som ens låg nära "stock" i prestanda. Skulle någon kunna hjälpa mig? Jag använder cgminer med dessa inställningar ( stock förutom -g 1 ) och får runt 520 kh/s ( borde kunna få mer? där jag läst lite så har folk oftast lite över 600, eller är det normalt? )
cgminer.exe --scrypt -o stratum+tcp://world.wemineltc.com:3334 -u jonatan1919.1 -p x -I 13 -g 1 -w 256 --thread-concurrency 8192

Permalänk
Medlem

Hejsan, frågan kanske kommer låta lite efterbliven, dock så kan jag väldigt lite när det gäller mining. Ifall man får 1 LTC/day vilket motsvarar 45 dollar per dygn, så får man cirkus 9000kr per månad, eller har jag missat något? För isåfall tjänar man ihop pengarna man har spenderat på sin dator även om man har 3 st 780 ti på typ 2-3 månader, är det verkligen så det fungerar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Jag har precis börjat med det mining, Testade med att försöka "tweaka" lite settings med mitt 7970. Dock så verkade jag inte hitta några inställningar som ens låg nära "stock" i prestanda. Skulle någon kunna hjälpa mig? Jag använder cgminer med dessa inställningar ( stock förutom -g 1 ) och får runt 520 kh/s ( borde kunna få mer? där jag läst lite så har folk oftast lite över 600, eller är det normalt? )
cgminer.exe --scrypt -o stratum+tcp://world.wemineltc.com:3334 -u jonatan1919.1 -p x -I 13 -g 1 -w 256 --thread-concurrency 8192

Kör själv ett Vapor-x GHZ och med just det kortet så är det rätt svårt att få ut en hög Kh/s, men jag får ut 700+ efter att ha flashat om BIOS på det till denna:
http://www.techpowerup.com/vgabios/129658/sapphire-hd7970-307...

Och "överklockat" tillbaka till original 1050Mhz core samt 1500Mhz memory clock, och 1256VDDC. Det kombinerat med följande inställningar verkar vara det bästa man kan få ut av kortet. (Möjligtvis lite högre om du sänker core clock något)

cgminer --scrypt -o switchercoin.com:5555 -u Marcusk.1 -p x -g 2 --thread-concurrency 8192 --worksize 256 -I 13

Skrivet av MaKerS:

Hejsan, frågan kanske kommer låta lite efterbliven, dock så kan jag väldigt lite när det gäller mining. Ifall man får 1 LTC/day vilket motsvarar 45 dollar per dygn, så får man cirkus 9000kr per månad, eller har jag missat något? För isåfall tjänar man ihop pengarna man har spenderat på sin dator även om man har 3 st 780 ti på typ 2-3 månader, är det verkligen så det fungerar?

Ja, typ så det fungerar. Tänk dock på att allt hänger på den nuvarande svårigheten att faktiskt mine:a fram coins, och vad de värderas till. Svårigheten och då såklart antalet coins man kommer kunna generera minskar konstant när fler personer börjar mine:a, och värdet på LTC ligger just nu bara på c.a. $22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Hejsan, frågan kanske kommer låta lite efterbliven, dock så kan jag väldigt lite när det gäller mining. Ifall man får 1 LTC/day vilket motsvarar 45 dollar per dygn, så får man cirkus 9000kr per månad, eller har jag missat något? För isåfall tjänar man ihop pengarna man har spenderat på sin dator även om man har 3 st 780 ti på typ 2-3 månader, är det verkligen så det fungerar?

Svårighetsgraden ökar hela tiden vilket resulterar i att du får färre coins per dag. Sedan så har priset gått ner från 45usd till ca 22 nu..

Permalänk
Medlem

Hejsan, en till dum fråga. Enligt denna länk så har ett 7970 1500kh/s medan ett 780ti har 430kh/s, vet någon varför det är så? Ska inte en 780ti vara bättre än ett 7970? 780ti i sli ska ju vara markant bättre än 7970, men jag antar att man då har 860kh/s?

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av MaKerS:

Hejsan, en till dum fråga. Enligt denna länk så har ett 7970 1500kh/s medan ett 780ti har 430kh/s, vet någon varför det är så? Ska inte en 780ti vara bättre än ett 7970? 780ti i sli ska ju vara markant bättre än 7970, men jag antar att man då har 860kh/s?

Det står ju en bra förklaring typ fem posts ovanför... Sen ligger 7970 på runt 700Kh/s.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sorry menade 7990 Vart står det exakt, är nog för trött för att se

Ber om ursäkt för att jag inte citerar också, den verkar inte fungera för mig för tillfället

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det står ju en bra förklaring typ fem posts ovanför... Sen ligger 7970 på runt 700Kh/s.

Nu funkade det att citera

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av MaKerS:

Nu funkade det att citera

Kh/s står i första kolumnen till höger om namnen. Förklaringen står på den här sidan i posten som är wall of text!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har också gett mig in i mining-striden för skojjs skull eftersom jag ändå har ett vattenkylt r9 290 som står oanvänt typ 14-16 timmar per dygn. Dock så har jag ett problem som jag vore extremt tacksam om ni hjälpte mig att troubleshoota.

Med grafikkortet i stockklocks(947/5000), volts och power limit på standard 100% så får jag ganska exakt 800k.

Nu till det märkliga (mitt problem), om jag klockar kortet till den profilen jag använder när jag spelar (1170/6000), power limit på 150% och +80mV så sjunker min hashrate drastiskt till mellan 500 och 600. Kortet är helt stabilt i denna klock, temperaturerna ligger på 51(gpu) 70 (vrm1) 43 (vrm2) så det bör inte heller vara ett problem. Jag har dessutom bekräftat i diverse benchmarks att den högre klocken ger ökad prestanda (ca 20% mer fps i spel).

Jag har testat att "mellanlanda" på mindre överklockning, tex 1050/5400 som någon annan körde med vilket gav mig en hashrate på 750k(dvs också lägre än med stockklock).

Postar också innehållet i bat-filen jag startar cgminer med:
setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100
cgminer.exe --scrypt -u mittanvändarnamn.1 -p mittlösenord -o stratum+tcp://lite.coin-pool.com:3333 -I 19 -g 1 -w 256 --compact --thread-concurrency 32765

Är inte speciellt insatt i vad alla argument innebär så det är förmodligen här någonstanns felet ligger.
Vad gör till exempel --compact? Vet bara att utan den så startar det ett helsvart cmd-fönster.
Utan setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100 får jag samma hashrate men väldigt mycket HW(hardware errors).
--thread-concurrency 32765 har jag snott från nån annan med samma kort och jag har inte hunnit experimentera själv med den än.

Oerhört tacksam för all hjälp!
Annars får jag nöja mig med 800k

God jul!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Samphtos:

Jag har också gett mig in i mining-striden för skojjs skull eftersom jag ändå har ett vattenkylt r9 290 som står oanvänt typ 14-16 timmar per dygn. Dock så har jag ett problem som jag vore extremt tacksam om ni hjälpte mig att troubleshoota.

Med grafikkortet i stockklocks(947/5000), volts och power limit på standard 100% så får jag ganska exakt 800k.

Nu till det märkliga (mitt problem), om jag klockar kortet till den profilen jag använder när jag spelar (1170/6000), power limit på 150% och +80mV så sjunker min hashrate drastiskt till mellan 500 och 600. Kortet är helt stabilt i denna klock, temperaturerna ligger på 51(gpu) 70 (vrm1) 43 (vrm2) så det bör inte heller vara ett problem. Jag har dessutom bekräftat i diverse benchmarks att den högre klocken ger ökad prestanda (ca 20% mer fps i spel).

Jag har testat att "mellanlanda" på mindre överklockning, tex 1050/5400 som någon annan körde med vilket gav mig en hashrate på 750k(dvs också lägre än med stockklock).

Du måste ha rätt hög minnesklock. Testa att köra 1000/6000! Får köra 928/6000 på mina 290X för att få vettig prestanda. Hög core ger inte bättre hash rate!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du måste ha rätt hög minnesklock. Testa att köra 1000/6000! Får köra 928/6000 på mina 290X för att få vettig prestanda. Hög core ger inte bättre hash rate!

Allright, skall genast testas! Återkommer senare med resultat.
Ingenting som ser mysko ut i "startscriptet" för er som hållt på lite längre (eller om något där ska ändras när man klockar kortet)?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Samphtos:

Allright, skall genast testas! Återkommer senare med resultat.
Ingenting som ser mysko ut i "startscriptet" för er som hållt på lite längre (eller om något där ska ändras när man klockar kortet)?

Själv kör jag -I 20 -g 1 -w 512 --thread-concurrency 35960 --lookup-gap 2 --gpu-powertune 20 efter adress, användarnamn och lösen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Flamso för tipsen, men...
...efter att ha trixat vidare med inställningarna måste jag tyvärr meddela att problemet återstår. Höjd minnesklock ger mer eller mindre oförändrad kH/s eller till och med något lägre och att höja coreclock ger betydligt sämre prestanda.
Bästa resultatet verkar vara att köra allt stock utom power limit som jag höjer något till +15%, då landar jag på 825kH/s.
Borde jag nöja mig med det och "call it a day" eftersom jag ändå gör detta för skojjs skull?

Permalänk

Har prövat bitcoin förut men är lite sugen på detta.
Kan ni inte specificera lite vad ni använder för pool och miner? Har försökt läsa i tråden men blir bara yr om vad som fungerar och inte.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Hur gör ni när ni sedan ska sälja litecoinsen? Säljer ni med paypal eller hur gör ni?

Permalänk
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Hur gör ni när ni sedan ska sälja litecoinsen? Säljer ni med paypal eller hur gör ni?

Jag kör

Ltc -> Btc via Vircurex
Btc -> Kr via Kapiton

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Vad är rekommenderad sämsta cpu ? Dom skriver cheap cpu/mainboard + bla 7950 men i deras hardware räkneexempel visar dom med "dyrare" cpu tex 2600k osv ?
Tjänar jag nåt på o ta min snabbaste cpu o klocka den så mkt som möjligt eller kan man köra en långsammare med samma resultat är väl det jag vill veta.

Sen undrar jag en sak till, jag har 2 gamla 7850,lönar det sig att köra crossfire eller hur ska man göra om man har 2 ?

Räknar inte med att få ihop så mkt pengar men vore kul att testa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Vad är rekommenderad sämsta cpu ? Dom skriver cheap cpu/mainboard + bla 7950 men i deras hardware räkneexempel visar dom med "dyrare" cpu tex 2600k osv ?
Tjänar jag nåt på o ta min snabbaste cpu o klocka den så mkt som möjligt eller kan man köra en långsammare med samma resultat är väl det jag vill veta.

Sen undrar jag en sak till, jag har 2 gamla 7850,lönar det sig att köra crossfire eller hur ska man göra om man har 2 ?

Räknar inte med att få ihop så mkt pengar men vore kul att testa lite.

Då du inte ska mine:a med cpu spelar det ingen roll vilken du har, många kör tex billigare sempron

Du behöver inte köra CF, kör vanligt sedan minear du med bägge kortet, det sköter scriptet.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Ok får testa sedan.
Testade deras OS på en dator men får inte till det,det blinkar rött bara efter en stund,testade det lilla programmet på den här datorn och det funka direkt däremot.

Om man har flera amd kort i olika valörer, kan den hantera det åxå ? Som tex köra ett 7850 och ett äldre 5770 ?
Isf kan man ju stoppa i vad man har,blir ju iaf mer än inget.