Permalänk
Medlem

Förklaring kring litecoin mining

Hejsan, det är så att jag kan väldigt mycket om hårdvara, och lite om programmering och en hel del om andra nyttiga datorrelaterade saker. Dock så kan jag ingenting om mining. Jag har sökt info på nätet, hittat länkar och förklaringar, men det är bara så att det är vissa frågeställningar jag fortfarande inte har fått svar på.
Det jag undrar över att på en lista jag hittat står det att ett 7990 ger 1500kh/s, betyder det då att 7990 crossfire ger 3000kh/s?
Sedermera undrar jag hur svårt/lätt det är att börja mining och lära sig hur det fungerar? Kan en absolut nybörjare som jag lätt följa en guide och börja mining?
Sen undrar jag om jag förstått rätt, är det så att man får ett visst antal LTC, men man kan endast "växla" denna "valuta" under vissa perioder, alltså kan man inte växla 1 LTC så fort jag får den? Det ska tydligen bero på vilken port(?) man kör mining i?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om crossfire kortet har de dubbla stream processorer, dubbla minnet, samma frekvenser så ja du kan förvänta dig ungefär det dubbla

Litecoin käkar minne till skillnad ifrån Bitcoin

det är super enkelt att komma igång, med tiden så lär man sig att optimera allt. hitta en bra Pool bara. Använde INTE wemineltc, då som har 25% av marknaden, det är katatrof om någon får över 51%

btc-e.com är en bra exchange för att byta litecoin mot bitcoin eller dollar

du behöver trada manuellt, men ett tips är att samla LTC nu, då dom står i samma värde som bitcoin gjorde för 2år sedan dvs runt 30dollar, idag är bitcoinen på runt 1000dollar, så jag hade sparat alla och väntat tills värdet stigt

edit: 1000kh/s gav förra veckan runt 200kr om dagen, inte kollat nu idag, men det är rätt värt de! man tjänar in hårdvaran idag på runt 20-30dagar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

om crossfire kortet har de dubbla stream processorer, dubbla minnet, samma frekvenser så ja du kan förvänta dig ungefär det dubbla

Litecoin käkar minne till skillnad ifrån Bitcoin

det är super enkelt att komma igång, med tiden så lär man sig att optimera allt. hitta en bra Pool bara. Använde INTE wemineltc, då som har 25% av marknaden, det är katatrof om någon får över 51%

btc-e.com är en bra exchange för att byta litecoin mot bitcoin eller dollar

du behöver trada manuellt, men ett tips är att samla LTC nu, då dom står i samma värde som bitcoin gjorde för 2år sedan dvs runt 30dollar, idag är bitcoinen på runt 1000dollar, så jag hade sparat alla och väntat tills värdet stigt

edit: 1000kh/s gav förra veckan runt 200kr om dagen, inte kollat nu idag, men det är rätt värt de! man tjänar in hårdvaran idag på runt 20-30dagar

Det var typ så jag också tänkte Men ifall jag nu köper två stycken identiska 7970, som har allting likadant, och är av exakt samma modell, och enligt listan ger de 710 per styck, ger då dessa kort tillsammans 1420?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Det var typ så jag också tänkte Men ifall jag nu köper två stycken identiska 7970, som har allting likadant, och är av exakt samma modell, och enligt listan ger de 710 per styck, ger då dessa kort tillsammans 1420?

teoretiskt ja, om resten av datorn inte flaskar, LTC kräver ram och cpu med

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

teoretiskt ja, om resten av datorn inte flaskar, LTC kräver ram och cpu med

Tack för din hjälpsamhet, jag har nog fått svar på mina frågor ifall fler skulle dyka upp så ställer jag dom igen och hoppas på att någon som är lika duktig på detta ämne och snäll som dig svarar

Visa signatur
Permalänk

När man minar så är det bättre att korten jobbar var för sig, inte tillsammans i crossfire, då korten inte har samma skalningsförlust

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Tips är som ovan skrev att inte sätta dom i crossfire utan då det kan försämra prestandan. Sen bara för att det står 710 KH/s per kort i listan så kan det krävas en del tweakande, då alla kort är olika.
XFX 7970 DD / Black edition är en absolut mardröm så håll dig borta från dessa, de ger ca 360 KH/s utan tweaking, kanske runt 480 KH/s med tweaking.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ett nytt grafikkort r9 280 eller liknande och köra med 650W samt DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz G ame Series,CL9, PC3-12800 och CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB eller kommer det vara en för stor flaskhals?
Kommer ny processor och ram inom 2 månader men tänkte om man skulle köpa grafikkortet först och köra lite