"Onödigt med i7 för gaming" sant eller falskt?

Permalänk
Medlem

"Onödigt med i7 för gaming" sant eller falskt?

Ja som topic säger, har hört många säga att i7 är onödigt för gaming då spel bara använder 2 trådar och grejen med i7 är just fler trådar. Och dessa extra "trådar" kommer mest till användning vid tung videoredigering enligt vad folk säger.

Men ändå när man kollar runt här och folk frågar vad dom ska köpa så rekommenderas ändå i7 i gamingburkar. Jämför ju då med i5 naturligtvis.

Så hur är det egentligen? är det mest framtidsförsäkring eller finns det något annat som motiverar en i7a?

Är själv inne på att köpa en ny burk snart och skulle vilja få lite klarhet i det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amaxi:

Ja som topic säger, har hört många säga att i7 är onödigt för gaming då spel bara använder 2 trådar och grejen med i7 är just fler trådar. Och dessa extra "trådar" kommer mest till användning vid tung videoredigering enligt vad folk säger.

Men ändå när man kollar runt här och folk frågar vad dom ska köpa så rekommenderas ändå i7 i gamingburkar. Jämför ju då med i5 naturligtvis.

Så hur är det egentligen? är det mest framtidsförsäkring eller finns det något annat som motiverar en i7a?

Är själv inne på att köpa en ny burk snart och skulle vilja få lite klarhet i det här.

Mer framtidssäkert. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att BF4 kan använda upp till 6 trådar.

Permalänk
Inaktiv

Som du säger har jag också hört att en i7 är just för videoredigering och andra processortunga program, medan en i5 är liknande en i5 just antal kärnor och utan hyperthreading.

Ska man spela är de mer eller mindre identiska, eftersom de inte använder mer kärnor än vad en i5 kan ge. (Jag är inte 100 procent säker, men relativt säker på att detta stämmer, eller stämde iallafall)

Permalänk
Medlem

Falskt, BF3/BF4 multiplayer fungerar bättre (mer fps) med en i7 processor. Även Crysis 3 lär dra nytta av en i7 processor. Och i kommande Watch Dogs är det rekommenderat med i7 processor.

EDIT: Att BF3/BF4 multiplayer fungerar bättre med i7 processor har Sweclockers egna tester visat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nästan alltid onödigt.
Och även om det i vissa fall ger mer prestanda med en i7, ger det, om du inte redan har värsta grafikkorten, med största sannolikhet mer prestanda att lägga den där tusenlappen som det skiljer mellan i5 --> i7 på grafikkort i stället för processorn.

Enda anledningen att välja en i7:a för gaming är att CPU:n möjligen möjligen kommer hålla lite längre så att du kommer undan med att bara uppgradera grafikkortet och behålla CPU:n någon extra generation. Eller att du gör något annat med datorn som drar nytta av en i7. Men jag tycker man ska lägga pengar där det märks i dag och inte spekulera i hur det kommer se ut om 2 år.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det här är en direkt specifik fråga om processorer flyttade jag den till forumet för just det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

i5 vs i7
Här är ett test av både SingleCore och MultiCore i5 vs i7. Där kommer du se att i7 ger strax bättre resultat än i5 i allt, sen om det är värt det eller inte är väl upp till dig.

Permalänk
Medlem

om man ska köra med sli/crossfire så kan det vara värt det

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
99:e percentilen

Det är helt fel att hävda att i7 är onödigt för spel. Medan de flesta spel inte skalar över fler än fyra kärnor gör till exempel Battlefield 3 och 4 det. Vill man upp i trakterna runt 120 fps räcker en i5:a inte till.

Många glömmer en mycket viktig sak: Det suger att vara begränsad av processorn, för det enda man kan göra åt det är att klocka den och, om det inte räcker, uppgradera till en bättre. Är det däremot grafikkortet som flaskar (vilket man föredrar) är det bara att sänka inställningarna för att få högre framerate.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lxaralex:

om man ska köra med sli/crossfire så kan det vara värt det

Varför menar du att det spelar roll hur många grafikkort man har?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Är väl egentligen mest att det kostar mycket mer än det smakar när det kommer till gaming. Dom pengarna gör mycket mer nytta om dom läggs på ett bättre grafikkort när det kommer till gaming i dom flesta fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sant. Läs vad HT gör.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Har du pengar, i7.
Har du inte pengar i5.

Thats it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seto1:

Har du pengar, i7.
Har du inte pengar i5.

Thats it.

Vill du slösa pengar, i7.
Vill du inte slösa pengar, i5.

That's it.

Och när fan ska folk lära sig att om ett spel använder fler trådar innebär det inte att prestandan är bättre. Så är fallet med BF4. Jag bryr mig inte om BF4 kan använda 32432432 trådar. Ifall prestanda ökningen är -+1 frame så bryr jag mig inte.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Vill du slösa pengar, i7.
Vill du inte slösa pengar, i5.

That's it.

Och när fan ska folk lära sig att om ett spel använder fler trådar innebär det inte att prestandan är bättre. Så är fallet med BF4. Jag bryr mig inte om BF4 kan använda 32432432 trådar. Ifall prestanda ökningen är -+1 frame så bryr jag mig inte.

Det beror väldigt mycket på vad man ska göra med datorn, im man verkligen behöver i7an eller ej, Sysslar man med video redegering så kan en i7a snabba upp en del saker.

Permalänk
Medlem
  1. Beror på vad du ska spela.

  2. Beror på hur många grafikkort du har tänkt att använda. Kör du fler än 2st high-end GPUer så kommer en i5 definitivt att agera flaskhals, även överklockad.

Generellt har det varit onödigt med i7 till spel, p.g.a. skälen du nämnde. Men fler och fler nya spel, indie som AAA, kan utnyttja flera trådar.

Skrivet av HurMycket:

Varför menar du att det spelar roll hur många grafikkort man har?

Tänk dig att CPUn är hjärtat i datorn, och GPUerna är musklerna. Vad händer om hjärtat inte orkar att pumpa runt tillräckligt med blod (i detta fall instruktioner)? Musklerna (GPUerna) kommer inte att kunna prestera optimalt, dvs. 100%.

Moderna CPUer avgör ju även hur många PCI-E lanes du har att tillgå, även om skillnaden mellan x16 och x8 är försumbar.

Permalänk
Medlem

Ska man bara spela spel, inget annat, och inte köra FRAPS, så kan man börja fundera på om en i5 kanske räcker.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Det beror lite på om du kör bakgrundsprogram när du spelar. Om du tex streamar så presterar en 8350 bättre än en ivy i5a trots att 8350n är en "sämre" processor.

så ja, en I7 är att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska lägga pengar på en ny processor så är det väl lika bra att köpa en i7:a, vem har i5 2014? -.^

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta, ska man verkligen bara spela och inte göra något annat alls på datorn räcker en i5:a, men så fort man ska göra något annat, t.ex. lägga upp en minecraft-server för sig själv och tre kompisar så kommer processorn begränsa allt. Jag själv ångrar mig litegrann nu i efterhand då jag sitter med min i5:a på 4,8Ghz och den fortfarande skjuter till 100% belastning till och från samtidigt som allt laggar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Som du säger har jag också hört att en i7 är just för videoredigering och andra processortunga program, medan en i5 är liknande en i5 just antal kärnor och utan hyperthreading.

Håller med om detta, inte så många spela som kan utnyttja hyperthreadingen. Håller även med om att en i5:a liknar en i5:a.

Visa signatur

Dota 2!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det i förhållande till den övriga datorn inte är prioriterad, men det ger såklart en liten skillnad.

Ponera att du har 8.000:- att köpa dator för. Då är det inte ett vettigt val att t.ex gå på en i7 4770k istället för en i5 4670k, i och med att den kostar 900:- mer, istället för att skaffa ett bättre grafikkort, en SSD, bättre skärm etc.

Jag personligen kör på i7or av den enkla anledningen att jag som entusiast gillar att sitta på så mycket kraft som möjligt, men jag skulle inte få för mig att prioritera ner grafikkortet och SSD till typ ett 280x och en 120gb, till fördel för de där 5fpsen som HT ger i bästa fall, istället för att skaffa ett R9 290 och en 240-256gb SSD.

Det handlar endast om prioriteringar, men visst, i7an ger lite mer prestanda. Se bara till att datorn inte blir helt snedbalanserad för att du ska ha det lilla i7-emblemet på burken

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv

varför tar folk upp exempel på bara spelande... de flesta lyssnar på musik och sitter på internet med mera medans de spelar.. finns ingen logisk förklaring till att inte skaffa i7 om man har pengar till det enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

varför tar folk upp exempel på bara spelande... de flesta lyssnar på musik och sitter på internet med mera medans de spelar.. finns ingen logisk förklaring till att inte skaffa i7 om man har pengar till det enligt mig

Vill du göra flera saker samtidigt borde du köpa mer ram, inte en i7.

Visa signatur

Dota 2!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tykoZ:

Vill du göra flera saker samtidigt borde du köpa mer ram, inte en i7.

så processorn används inte för annat än spel och videorendering.. intressant

Edit: ja jo om du inte ska få bästa möjliga grafik utan att processorn ska ha en möjlighet att flaska så är det väl kanske lite onödigt (tex som för min del som vägrade byta från 4890 tills jag ville testa cod ghost som tvingar mig att ha dx11 -.-) men hur som bf4 klarar ju att hantera flera trådar än de flesta spel så det lär nog bli mer krävande väldigt snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Många glömmer en mycket viktig sak: Det suger att vara begränsad av processorn, för det enda man kan göra åt det är att klocka den och, om det inte räcker, uppgradera till en bättre. Är det däremot grafikkortet som flaskar (vilket man föredrar) är det bara att sänka inställningarna för att få högre framerate.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte bara att dra ned på slidersarna så minskar även arbetsbelastningen för processorn? Hur som känns problemet lite som en annan sida av samma mynt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

så processorn används inte för annat än spel och videorendering.. intressant

Edit: ja jo om du inte ska få bästa möjliga grafik utan att processorn ska ha en möjlighet att flaska så är det väl kanske lite onödigt (tex som för min del som vägrade byta från 4890 tills jag ville testa cod ghost som tvingar mig att ha dx11 -.-) men hur som bf4 klarar ju att hantera flera trådar än de flesta spel så det lär nog bli mer krävande väldigt snart..

Beror helt på vad TS vill spela, ska han spela MMORPG:s samt bf4 är processorkraft nödvändigt. Jag sa aldrig att processorn inte används till annat. Bara att du lär inte vara begränsad av den vid multitasking, snarare då av minnet.

Visa signatur

Dota 2!

Permalänk

Ska du spela spel så köp en i5, och se till att det är en K-processor så du kan boosta upp den lite när det faktiskt är processorn som börjar flaskhalsa. Är du en prylnörd och har och vill lägga extra pengar för i princip samma prestanda till det du ska använda det till så köp en i7.

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem

Det är ju relevant att ta med i i beräkningen vilken upplösning man spelar i och om det kräver mer än ett grafikkort. Så fort det blir mer än en GPU hade jag sagt i7 alla dagar.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Skall man köra ett grafikkort i mellanklassen, typ ett 270, så räcker det nog med en i3:a (eller motsvarande AMD), till och med..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3