nokia 920 eller 1020(med QI skal)?

Permalänk

nokia 920 eller 1020(med QI skal)?

Efter att ha tröttnat på att vänta på Xperia Z1 mini, så har jag lust läst om nokia telefonerna och windows. Det verkar helt enklet vara väldigt bra telefoner och OS. Så det lutar åt ett köp men vilken telefon vet jag ej.

Det verkar ju inte vara så himla stor skillnad på 920, 925 och 1020, förutom kameran. Dock skall kameran i 1020 vara ganska långsam (hatar det).

Dock är det ju alltid bra att ha en bra kamera.

Men det som jag skulle vilja ha är Qi (trådlöst laddning). 920 har det, men inte 1020. Med 1020 så behöver man ett extra skal.

Nu undrar jag, hur väl fungerar detta skal. Finns det nackdelar eller fördelar med det? Lossnar skalet lätt? Blir greppet annorlunda? Stör skalet någon knapp eller kanske ljudet (in/ut)?

Jag är väl en person som inte surfar så mycket, utan använder mest telefonen till mest att ringa för, kalender och spela musik på. Eventuellt ta bilder kanske mer än innan om det är en bra kamera. Men med en bra kamera och en större skärm än den jag har i min sony ericsson xperia mini pro så kanske det blir mer bilder och mer surfande också

Alltså är Qi skal + 1020 en dålig kombo så är nog 920 ett bättre val för mig. Därav min post.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk

Det är inget fel på kamerorna i 920/925 heller bara att de inte är på samma nivå som 1020. Och vill du gärna ha trådlös laddning tycker jag du ska välja 920 som är mycket billigare och du slipper skal.
De är typ samma telefon stora skillnaden förutom kameran trådlösladdning och tjocklek är att 920 har IPS skärm och 1020 har Amoled vilket du föredrar är upp till dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har 920n och är jättenöjd. Men 925an är rätt mycket lättare vilket jag tycker verkar vara en fördel...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Du borde välja mellan 925 och 1020. Det gjorde jag iaf. Blev en 925 för den var billigare, kändes inte motiverat för mig att lägga på 2000kr för en bättre kamera.

920 är dock väldigt billig nu, men 925 betydligt trevligare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Du borde välja mellan 925 och 1020. Det gjorde jag iaf. Blev en 925 för den var billigare, kändes inte motiverat för mig att lägga på 2000kr för en bättre kamera.

920 är dock väldigt billig nu, men 925 betydligt trevligare

Förutom designen (som är rätt personlig) och vikten vad är det som gör den trevligare än 920, att den bara har 16gb lagring?
Nyfiken har själv en 920 och satt o jämförde med en kompis 925 igår och kunde inte direkt avgöra vilken som var bäst. Kändes mer som samma telefon fast med två olika utseenden
Säger inte att 925 är ett dåligt val men den kostar 1000kr mer än 920 har bara 16gig och saknar integrerad trådlös laddning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förutom designen (som är rätt personlig) och vikten vad är det som gör den trevligare än 920, att den bara har 16gb lagring?
Nyfiken har själv en 920 och satt o jämförde med en kompis 925 igår och kunde inte direkt avgöra vilken som var bäst. Kändes mer som samma telefon fast med två olika utseenden

Den har lite bättre kamera, AMOLED. Saknar trådlös laddning.

Permalänk
Skrivet av betan:

Den har lite bättre kamera, AMOLED, dual LED blixt. Saknar trådlös laddning.

duel led blixt har 920 oxå och 925 har marginellt bättre kamera.
Vad för skärm teknik man föredrar är en smaksak, både ips och amoled är en bra teknik med olika fördelar

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

duel led blixt har 920 oxå och 925 har marginellt bättre kamera.
Vad för skärm teknik man föredrar är en smaksak, både ips och amoled är en bra teknik med olika fördelar

Se där, tog bara informationen från Nokias sida lite snabbt och missade dual led flash. Det andra var bara skillnader som jOnÄTÄn inte tog upp, hur man värdesätter dessa är ju individuellt.

Permalänk
Skrivet av betan:

Se där, tog bara informationen från Nokias sida lite snabbt och missade dual led flash. Det andra var bara skillnader som jOnÄTÄn inte tog upp, hur man värdesätter dessa är ju individuellt.

Jo jag är medveten om att det är mer än design o vikt som skiljer men efter att ha testat båda sida vid sida någon timme kunde inte jag se någon direkt anledning till att ge nästan 1000kr mer för 925.
Men som du säger är det upp till personliga preferenser

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tycker inte att det finns någon anledning alls att välja 925 i mitt tycke i alla fall.

Det är bara bra om telefonen har lite tyngd så det är lättare att känna den i fickan.

1020 har ju fått högre betyg i omdöme på prisjakt och 920 har högre recensionsbetyg än 1020.

Omdömen väger nog mer.

Men jag har fortfarande inte fått svar på hur Qi skalet till 1020 känns/fördelar/nackdelar mm?

Någon?

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Jag valde 925 för att den är snyggare, nyare, mindre, lättare och har bättre skärm (föredrar amoled). För mig värt 1000 extra. Och eftersom att JAG inte bryr mig om trådlös laddning så gjorde det inte mig nått att den saknade det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

1020 har inte nödvändigtvis långsam kamera, finns olika lägen man kan köra den i. Förut hade den tydligen två appar, en avancerad från Nokia som var långam (för att den tar både en fullstorleksbild+skapar en 5MP samtidigt) och standardappen som var snabb. Nu finns de båda integrerade i en ny app så man kan välja att ta en sämre bild snabbt eller en bättre bild lite långsammare. Vad jag läst iaf.