Lagt bud på sweclockers - drog tillbaka

Permalänk

Lagt bud på sweclockers - drog tillbaka

Undrar hur reglerna för tillbakadragning av bud är här på sweclockers? Jag ska sälja en produkt och hade en budgivning där det vinnande budet nu drar tillbaka sitt bud?
/Fahnehjelm5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fahnehjelm5:

Undrar hur reglerna för tillbakadragning av bud är här på sweclockers? Jag ska sälja en produkt och hade en budgivning där det vinnande budet nu drar tillbaka sitt bud?
/Fahnehjelm5

Det är inte en auktionssida, sådant händer. Finns väl ingen reglering gällande detta.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fahnehjelm5:

Undrar hur reglerna för tillbakadragning av bud är här på sweclockers? Jag ska sälja en produkt och hade en budgivning där det vinnande budet nu drar tillbaka sitt bud?
/Fahnehjelm5

Normalt att folk drar sig ut. Det faller naturligt på nästa högsta bud om han nu inte drar sig ur också. Som sagt inget konstigt i sig.

Permalänk
Inaktiv

Varit ute för det med för några veckor sedan och högste budgivare svarar inte änns på pm fast man ser denna varit aktiv,

Ska vi göre en tråd där vi samlar oseriösa budgivare?

Edit: vart är den tråden där man kan skriva omdöme om köpare/säljare?

Permalänk
Avstängd

Även om det hade funnits nån regel om detta här på Swec så hade det varit betydelselöst rent juridiskt.
Jag kunde ha skrivit att jag bjuder en miljon för vad det nu var du hade budgivning på, inte hade jag varit tvungen att köpa grejen för en miljon för det.

Låter mest som att TS vill ha mer betalt än det näst högsta budet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Även om det hade funnits nån regel om detta här på Swec så hade det varit betydelselöst rent juridiskt.
Jag kunde ha skrivit att jag bjuder en miljon för vad det nu var du hade budgivning på, inte hade jag varit tvungen att köpa grejen för en miljon för det.

Låter mest som att TS vill ha mer betalt än det näst högsta budet

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt fall tog jag bort annonsen när jag hade fått bud och sedan hör inte budgivaren av sig, Just detta var lite surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Varit ute för det med för några veckor sedan och högste budgivare svarar inte änns på pm fast man ser denna varit aktiv,

Ska vi göre en tråd där vi samlar oseriösa budgivare?

Edit: vart är den tråden där man kan skriva omdöme om köpare/säljare?

Antalet oseriösa säljare är så många fler.

Skrivet av anon200632:

I mitt fall tog jag bort annonsen när jag hade fått bud och sedan hör inte budgivaren av sig, Just detta var lite surt.

Varför tog du bort den? Man tar bort en annons när varan är såld. Inte när man får ett bud.

Permalänk

Falska bud kan ju förhindra att man får varan såld över huvudtaget, tycker att det är respektlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I mitt fall tog jag bort annonsen när jag hade fått bud och sedan hör inte budgivaren av sig, Just detta var lite surt.

Kan det vara för att du tog bort annonsen innan köpet var avklarat? PMa du köparen eller på något sätt meddelade denna om att du skulle ta bort annonsen?? Kan ju lixom vara så enkelt som att det har blivit en miss i kommunikationen?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Även om det hade funnits nån regel om detta här på Swec så hade det varit betydelselöst rent juridiskt.
Jag kunde ha skrivit att jag bjuder en miljon för vad det nu var du hade budgivning på, inte hade jag varit tvungen att köpa grejen för en miljon för det.

Låter mest som att TS vill ha mer betalt än det näst högsta budet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Man har all rätt att ångra en affär (speciellt i detta fall). Så du har fel i att man är tvungen att betala.

Permalänk
Medlem

mmm så jävla typiskt SweC. Fy fan detta är seriöst ett av dom värre forumen att sälja saker på. Alltid en massa folk som budar sen slutar dom svara när dom vinner.

Jag tycker att mods borde ta en titt på typ airsoftsverige och dom har en subforum där man kan recensera enskilda medlemmar så kan man direkt se vilka som är seriösa/oseriösa.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lägg inga bud om du inte absolut är säker på att du vill köpa. Hur j-a svårt ska det vara för vissa!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Man har all rätt att ångra en affär (speciellt i detta fall). Så du har fel i att man är tvungen att betala.

Jaså, enligt vilken lag då? Vid affär mellan privatpersoner finns ingen ångerrätt om inte säljaren frivilligt erbjuder det.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tomle:

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Enligt regel så sluts inte avtalet för än pengarna är betalda mellan privatpersoner. Även om man kan hävda massa andra saker innan dess.
Fungerar på samma sätt om man köper försäkringar över telefon eller andra produkter av telefonförsäljare.

Det är svårt att bevisa muntliga avtalet och ångerrätten finns när det kommer till telefonförsäljare Lite offtopic dock men tror ni fattar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jaså, enligt vilken lag då? Vid affär mellan privatpersoner finns ingen ångerrätt om inte säljaren frivilligt erbjuder det.

Ångerätt? Det är när affären är avklarad. Håll dig gärna till detta specifika fall och där har budgivaren(ev köpare) inte begått nåt brott om du nu tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Nja, det kan du inte, det är en begagnat marknad detta, ett loppis helt enkelt bara att det är på nätet. Brukar man betala med faktura på de loppis du varit på? Har ens miljön varit särskilt seriös, med upp smällda bord i vissa fall en filt på marken på ett torg. Enda skillnaden är att du slapp gå till torget här, utan kan surfa på nätet.

Sen får man inte fakturera folk hur som helst. Gör man fel så åker man ut för att bli anmäld för försök till bedrägeri eller värre bedrägeri. Och av någon anledning ser staten hårdare på sådant än t.ex misshandel eller våldtäkt...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Det räknas varken som ett muntligt eller skriftligt avtal om man anonymt på ett forum lägger ett bud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ska stå för sitt ord. Budar man så köper man, svårare än så är det inte. Tycker självklart inte att säljaren ska skeppa varan och fakturera om man inte kommer överens. Däremot så anser jag att lagt, vinnande bud är att betrakta som ett ingånget avtal, i detta fall skriftligt.
Jag har inte påstått att någon har begått ett brott men påpekat att det skulle vara ett intressant fall ifall TS skulle driva detta till domstol.

Drar man tillbaka sitt bud så bör man i alla fall låta säljaren veta, gärna så snart man ångrar sig så att säljaren har möjlighet att anpassa sig till de nya förhållandena.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv

Här har jag ett till exempel: http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/1257570-2x-corsair-af140-1x-praeton-ld964-kylare/

Har meddelat kexjohan flera gånger i pm men inget svar.

Permalänk
Medlem

Det är många annonsörer som skriver att man förbehåller sig rätten att sälja varan till vem man vill även om det är budgivning, vilket gör att som budgivare blir det svårt att veta om man kommer att få köpa varan eller inte. Tycker detta är likvärdigt som att man drar tillbaka sitt bud även om det är högst. Däremot är det bara god hyffs att meddela att man drar tillbaka sitt bud eller är inte intresserad av att köpa varan längre.

Permalänk
Medlem

Det är flera som snackar bindande avtal. Man kanske ska lägga till en kommentar när man lägger budet. Kan till exempel stå så här "Jag förbehåller mig rätten att dra tillbaka budet närsomhelst, varsomhelst och hur somhelst"......känns frasen igen...för det är så här som det står i dom flesta annonser med lite andra ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomle:

Jag tycker att man ska stå för sitt ord. Budar man så köper man, svårare än så är det inte. Tycker självklart inte att säljaren ska skeppa varan och fakturera om man inte kommer överens. Däremot så anser jag att lagt, vinnande bud är att betrakta som ett ingånget avtal, i detta fall skriftligt.
Jag har inte påstått att någon har begått ett brott men påpekat att det skulle vara ett intressant fall ifall TS skulle driva detta till domstol.

Drar man tillbaka sitt bud så bör man i alla fall låta säljaren veta, gärna så snart man ångrar sig så att säljaren har möjlighet att anpassa sig till de nya förhållandena.

Det går inte att ingå ett avtal med en okänd part, så det är absolut inte att betrakta som ett skriftligt avtal. I ett avtal måste det finnas minst två fysiska eller juridiska personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Det beror på om man ser Sweclockers som ett anonymt forum eller inte. Jag väljer att tro att allt jag gör här går att spåra till mig som privatperson och därför anser jag att detta inte är ett anonymt forum.
Kanske är min syn på integritet striktare än andras när jag tycker att man ska stå vid sitt ord?

Drar mig hursomhelst ur diskussionen nu men konstaterar att det kanske borde finnas ett regelverk och rating-system här på siten, likt eBay.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

mmm så jävla typiskt SweC. Fy fan detta är seriöst ett av dom värre forumen att sälja saker på. Alltid en massa folk som budar sen slutar dom svara när dom vinner.

Jag tycker att mods borde ta en titt på typ airsoftsverige och dom har en subforum där man kan recensera enskilda medlemmar så kan man direkt se vilka som är seriösa/oseriösa.

Jag har en väldigt annorlunda upplevelse, i mitt fall är det ofta så att om jag har högsta bud på någonting så brukar jag ha bra kommunikation med säljaren i själva säljtråden, men sen när säljare ska pm:a mig för att ge kontonummer etc och detaljer kring mitt köp så hör dom ofta inte av sig alls!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av fahnehjelm5:

Undrar hur reglerna för tillbakadragning av bud är här på sweclockers? Jag ska sälja en produkt och hade en budgivning där det vinnande budet nu drar tillbaka sitt bud?
/Fahnehjelm5

Vad jag vet finns inga regler om detta, eller rättare sagt bud är inte bindande på nått sätt, marknaden här är precis som blocket enbart en köp & sälj plats, inte en aktionsmarknad.

Men om man budar på nåt hör det nog till god sed att man också står för budet, men man får som säljare anse att man har inte sålt varan till någon innan pengarna finns i handen eller kontot, precis som när man säljer på blocket.

Så hör man inget av den som gett högst pris i skrift, så får man höra av sig till den som givit bud tidigare.

Skrivet av devhdc:

Jag har en väldigt annorlunda upplevelse, i mitt fall är det ofta så att om jag har högsta bud på någonting så brukar jag ha bra kommunikation med säljaren i själva säljtråden, men sen när säljare ska pm:a mig för att ge kontonummer etc och detaljer kring mitt köp så hör dom ofta inte av sig alls!

Sånt där beror nog på att säljaren har hittat en annan köpare, som antigen ger mer pengar eller där affären är enklare att genomföra, tex köpare/säljare finns på samma ort istället för att behöva skicka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag håller inte med om att det är betydelselöst rent juridiskt. Du har bjudit på en vara och sagt att du vill betala en viss summa för varan. Kom ihåg att både muntliga och skriftliga avtal gäller, även i elektronisk form. Rent teoretiskt så skulle alltså säljaren kunna skicka varan till dig samt en faktura på beloppet + frakt och så får du väl ta det till domstol om du inte vill betala. Allt på internet är inte en lekstuga.

Yes, du har väldigt rätt! Konsumentverket säger samma sak!

Avtal är bindande Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal-och-villkor/At...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Yes, du har väldigt rätt! Konsumentverket säger samma sak!

Avtal är bindande Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal-och-villkor/At...

"företagare"

När du köper av en privatperson så gäller inte konsumentlagstiftningen. Däremot gäller köplagen. Så en hänvisning till konsumentverket är direkt felaktig

Källa osv: (men annars inget läsvärt inom att ta tillbaka bud)
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Edit:
Ska man sedan dra upp det i tingsrätten att någon på Sweclockers följde sitt bud utan drog tillbaka det så får man ha det skoj.

Permalänk
Medlem

Annars kör man såhär: Först med pengar på kontot får det. Även om den kanske bjuder lite lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -