Dator frös efter 5 minuter stresstest

Permalänk
Medlem

Dator frös efter 5 minuter stresstest

Hallå SweClockers, skulle behöva lite hjälp!

Igår monterade jag min CM hyper evo 212 och tänkte kolla tempsen idag med ett stresstest med prime95 gick bra till en början hade 32 grader på kärnorna och ca 62 grader (Lyckades inte 100% med monteringen använde tror jag lite för mycket kylpasta och kylpasatan är tror jag inte heller den bästa) men sen efter 5 minuter frös datorn... musen tangentbordet slutade lysa och kunde inte göra något, skärmen frös den med... Så jag stängde av datorn. Antar att det inte är normalt?

Specs:

CPU: FX 8120
MK: Asrock 960GM GS-3 FX
RAM: 4GB (inte säker men tror 1066MHz)
Hårddisk: 500GB WD Green
Grafikkort: Nvidia GTX 560

Vad tror ni det beror på? Pallar CPUn inte? Hur som helst tack på förhand!

Permalänk

Vad låg temperaturerna på när den frös? Gick coretemp upp till 63C nästan direkt eller låg den på 32C/62C core/socket?

Är temperaturerna låga (i alla fall under 50C i stock) som de ska bör du testa minnena för att utesluta dem. Kör MemTest86+ eller något. Kan dessutom vara bra att veta vilket stresstest du körde.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Medlem

Ja "wa8it", ska du ha någon hjälp här så får du väl svara på frågorna...

Skulle förmoda att det frös pga att du inte fick CPU:n riktigt på plats och med dålig kylpasta så gör om gör rätt:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Vad låg temperaturerna på när den frös? Gick coretemp upp till 63C nästan direkt eller låg den på 32C/62C core/socket?

Är temperaturerna låga (i alla fall under 50C i stock) som de ska bör du testa minnena för att utesluta dem. Kör MemTest86+ eller något. Kan dessutom vara bra att veta vilket stresstest du körde.

Skrivet av DatorMuppen:

Ja "wa8it", ska du ha någon hjälp här så får du väl svara på frågorna...

Skulle förmoda att det frös pga att du inte fick CPU:n riktigt på plats och med dålig kylpasta så gör om gör rätt:)

Tack för svaren!

Temperaturerna var de jag skrev när de frös 62 på socketen och 32 på kärnorna. Tempen gick upp från ca 38 till 62 (Socket) och från 18-20 grader till 32 på några minuter kollade socket temperatur i speedfan där man kan kolla på ett diagram "Charts" heter de har jag för mig, och linjen i diagrammet såg ut som en båge. För tempen på kärnorna använde jag CoreTemp. När den frös har temperaturen nästan helt slutat stiga.

Stresstestet jag körde var "Small FFTs" i prime95.

Får väl montera om kylaren igen. Och kanske skaffa Arctic silver kylpasta.

Permalänk
Avstängd

när jag pressat min så skulle jag säga att stabilitets problem brukar komma över 70-75c om man pressar tunga tester även om 62 är max rekommenderad temp men just prime är väldigt snabb på att sänka en amd som är minsta ostabil både om det är värme eller oc relaterat och kan ev vara värmeskydd som slagit i ..men hur som haver så 62c om du kör den stock är dålig temp så gör om gör bättre och du kan nog få den 10c svalare utan problem i prime

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jaaa... nu har jag lyckats... kylaren satt som berget precis på processorn och tror det blev lagom med pasta, men nu startar datorn inte över huvudtaget... ingen fläkt går igång, inte minsta tecken på liv. Antar jag lyckats paja moderkortet? Ska försöka "tjuvkoppla" nätagget och se om de funkar. Sen finns det väll ett sätt att starta datorn direkt från moderkortet var ett tag sen jag läste det och hittar inte tråden nu längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclaimer:

Vad låg temperaturerna på när den frös? Gick coretemp upp till 63C nästan direkt eller låg den på 32C/62C core/socket?

Är temperaturerna låga (i alla fall under 50C i stock) som de ska bör du testa minnena för att utesluta dem. Kör MemTest86+ eller något. Kan dessutom vara bra att veta vilket stresstest du körde.

Nu har jag fått igång datorn igen. Jag har kört memtest86+ körde 9 pass utan errors såg att vissa rekomenderade 20 pass för att vara säker? men det tog 13h för 9 pass och hade ingen lust att vänta längre. Borde jag körta om memtest och köra ända till 20 pass eller räcker de med 9? Provade också köra prime "Small FFTs" en gång till med ram minnet i den andra RAM sloten men samma resultat. Hart inte heller fått mycket bättre temps ca 2 grader bättre väntar den här gången tills jag fått bättre kylpasta innan jag monterar om ( När den frös denna gång låg temperaturen åter igen 62 grader sockeln och 32 grader kärnorna. men tidigare när jag haft på stock kylaren har jag sett temperaturen överstiga 65 grader på sockeln så tror inte det är värme skydd som satte stop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Nu har jag fått igång datorn igen. Jag har kört memtest86+ körde 9 pass utan errors såg att vissa rekomenderade 20 pass för att vara säker? men det tog 13h för 9 pass och hade ingen lust att vänta längre. Borde jag körta om memtest och köra ända till 20 pass eller räcker de med 9? Provade också köra prime "Small FFTs" en gång till med ram minnet i den andra RAM sloten men samma resultat. Hart inte heller fått mycket bättre temps ca 2 grader bättre väntar den här gången tills jag fått bättre kylpasta innan jag monterar om ( När den frös denna gång låg temperaturen åter igen 62 grader sockeln och 32 grader kärnorna. men tidigare när jag haft på stock kylaren har jag sett temperaturen överstiga 65 grader på sockeln så tror inte det är värme skydd som satte stop?

Vad jag förstår är att du ej clockat din processor, så jag tycker det räcker med de stresstest du gjort. Jag själv har en clockad fx-8350@4,6ghz och jag stresstestade runt 14-15 timmar utan fails, och har kört med denna clock i snart 2 månader utan problem vid bf4 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Vad jag förstår är att du ej clockat din processor, så jag tycker det räcker med de stresstest du gjort. Jag själv har en clockad fx-8350@4,6ghz och jag stresstestade runt 14-15 timmar utan fails, och har kört med denna clock i snart 2 månader utan problem vid bf4 osv.

Ledsen var inte riktigt tydlig där det var Memtest86+ som jag körde i 13 timmar med 9 pass utan errors, Prime95 (Small FFTs) fryser efter ca 5 minuter... Japp prollen är oklockad!

Permalänk
Avstängd

oftast så märker man nästan errors på en gång i mem test så du behöver inte köra 13h igen men det jag tänkte säga är att du har billigaste moderkortet som inte har så bra kylning så om du har problem med tempen så kan det även vara värt att kolla så att inte mosfets och nordbrygga blir varm för båda dom kan påverka både cpu temp och stabilitet och med den lilleplutt kylningen så är det nått som kan vara värt att kolla och kan förklara prime dykningen för då blir det varmt under tung belastning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Har själv en 8120 och den funkar fint på 4,0 ghz stock voltage. Inte säker men antingen så har du ett dåligt ex, eller så är ditt mammakort skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

oftast så märker man nästan errors på en gång i mem test så du behöver inte köra 13h igen men det jag tänkte säga är att du har billigaste moderkortet som inte har så bra kylning så om du har problem med tempen så kan det även vara värt att kolla så att inte mosfets och nordbrygga blir varm för båda dom kan påverka både cpu temp och stabilitet och med den lilleplutt kylningen så är det nått som kan vara värt att kolla och kan förklara prime dykningen för då blir det varmt under tung belastning

Skrivet av Melinho2895:

Har själv en 8120 och den funkar fint på 4,0 ghz stock voltage. Inte säker men antingen så har du ett dåligt ex, eller så är ditt mammakort skräp.

Jao, har funderat på ett bättre moderkort. Finns det program för att kolla temperaturen på moderkortet (Nordbryggan) ? Och vad är "mosfets" ?

EDIT: Googlat på temps för moderkort och läst att de flesta saknar intern temperatur mätare och det moderkortet jag har saknar det ju högst troligt med Ska hålla ett finger på flänsen och se hur de känns. Att moderkortet är problemet låter logiskt! Stort tack alla som svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Hallå SweClockers, skulle behöva lite hjälp!

Igår monterade jag min CM hyper evo 212 och tänkte kolla tempsen idag med ett stresstest med prime95 gick bra till en början hade 32 grader på kärnorna och ca 62 grader (Lyckades inte 100% med monteringen använde tror jag lite för mycket kylpasta och kylpasatan är tror jag inte heller den bästa) men sen efter 5 minuter frös datorn... musen tangentbordet slutade lysa och kunde inte göra något, skärmen frös den med... Så jag stängde av datorn. Antar att det inte är normalt?

Specs:

CPU: FX 8120
MK: Asrock 960GM GS-3 FX
RAM: 4GB (inte säker men tror 1066MHz)
Hårddisk: 500GB WD Green
Grafikkort: Nvidia GTX 560

Vad tror ni det beror på? Pallar CPUn inte? Hur som helst tack på förhand!

Dåligt nätagg? du skrev inte vad du har för nätaggregat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Dåligt nätagg? du skrev inte vad du har för nätaggregat

FSP är det ifrån tror jag ska vara ett agg på 500W köpte datorn begagnad för ett tag sen så tror det är lika mycket skräp som moderkortet! Ska kolla upp vilket modell det är!

Permalänk
Skrivet av Wa8it:

Jao, har funderat på ett bättre moderkort. Finns det program för att kolla temperaturen på moderkortet (Nordbryggan) ? Och vad är "mosfets" ?

EDIT: Googlat på temps för moderkort och läst att de flesta saknar intern temperatur mätare och det moderkortet jag har saknar det ju högst troligt med Ska hålla ett finger på flänsen och se hur de känns. Att moderkortet är problemet låter logiskt! Stort tack alla som svarat!

Pröva att gå in i bios och gå ner till PC health status eller vad du nu har, och där kan du se system temp och CPU temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Pröva att gå in i bios och gå ner till PC health status eller vad du nu har, och där kan du se system temp och CPU temp.

Är inte system temp, temperaturen i chassit? Ska kolla!

Permalänk
Avstängd

du kan känna med fingrarna på NB dom brukar kunna vara ganska varm men ska inte vara så man håller på att steka fingrarna om man bara snuddar vid den under belastning .. brukar gå att fulfixa NB värme samt mosfet och ta nån gammal 80mm fläkt "eller vad man har liggande" som flåsar på NB och gör inget om man får nån som flåsar på mosfets med dryga brukar vara att hitta nått att fästa den i bara och på min gammla am2 för några burkar sen knöt jag fast en 80mm med grönt garn i cpu kylaren så den blåste på NB ..inte så snyggt men funktionellt och man vill att den sitter stumt men den sitter där än i dag en massa år senare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Dåligt nätagg? du skrev inte vad du har för nätaggregat

Skrivet av lord_vasagos:

du kan känna med fingrarna på NB dom brukar kunna vara ganska varm men ska inte vara så man håller på att steka fingrarna om man bara snuddar vid den under belastning .. brukar gå att fulfixa NB värme samt mosfet och ta nån gammal 80mm fläkt "eller vad man har liggande" som flåsar på NB och gör inget om man får nån som flåsar på mosfets med dryga brukar vara att hitta nått att fästa den i bara och på min gammla am2 för några burkar sen knöt jag fast en 80mm med grönt garn i cpu kylaren så den blåste på NB ..inte så snyggt men funktionellt och man vill att den sitter stumt men den sitter där än i dag en massa år senare

Okej, ska se vad jag kan fixa

Btw har sökt reda på mitt nätagg är inte så påläst så vet inte riktigt vad jag ska tycka om det... Hade fel det var ett agg på 600W.

http://www.fsp-europe.com/professional/fsp600_80bpn_85plus.ph...

Permalänk
Avstängd

ovanför cpu sockeln på bilden där det sitter 4 st blå/silver kondingar i 2 gäng så har du svarta plupparna som är fyrkantiga det är vrm/mosfets och dom kan ibland bli varma aldra helst på billiga moderkort med lite biffigare cpu .. och nordbryggan är i mellan där det står med text phenom II dualchannel och asrock och det är 2 saker som kan ställa till problem ibland

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w