Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Är himla imponerad av folk som har kunskap och verktyg att bygga såna här saker själva. Ser fram emot färdiga produkten! (även fast den redan nu är sjukt cool)

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Snusfri
Skrivet av KeVVa:

Den är väl höj och sänkbar? Om man släpper på bultarna som går i skenorna ned mot foten kan man väl justera det? Vad jag kan tyda av bilderna iaf!

OT; Jag tycker det är otroligt imponerande det jobb du gör, håller med om att göra det svart för att "dölja" foten! Ser fram emot att se din kopplingsdosa också!

Skrivet av Mr 3D:

Japp, den är höj och sänkbar. Det funkar precis på det sättet KeVVa nämner. När jag väl är klar och börjar ställa in allt så kommer jag troligen höja upp den lite mer än vad det är nu.

Jepp, för tillfället håller jag på att ha hela bygget i svart och jag tror inte jag har ändrat mig tills det ska skickas på anodisering.

Aha
Lätt att man missar något när man läser mitt i natten

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av magkliarn:

Är himla imponerad av folk som har kunskap och verktyg att bygga såna här saker själva. Ser fram emot färdiga produkten! (även fast den redan nu är sjukt cool)

Visst är man imponerad. Ligger en hel del planering bakom ett sådant bygge. Dock så handlar det också om att ha tillgång till riktiga maskiner. Har man det så är det mycket mycket lättare eller snarare möjligt att genomföra det. Vi som inte har tillgång till det får betala för det. Dvs fantasipriser för en del i bygget.
Enligt vad bilderna säger så verkar personen som byggt detta arbeta på en arbetsplats som dagligen hanterar dessa maskiner.

Blev ett riktigt bra resultat! Tummen upp!

Visa signatur

General Sydland

Permalänk
Medlem

Riktigt bra slutresultat!
Läste inte hela tråden men undrar hur mycket totalkostnaden blev i slutändan för allt material som gick åt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kärlek.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Snyggt!...Är den till salu?

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Casemod-mästare

Tack alla! Trevlig chock man fick sig när man kom hem från jobbet och läste alla kommentarer!

Skrivet av ikNo:

Himla cleant, hade jag haft 4 skärmar hade jag betalat dig för att få ett likadant!

Förövrigt bra jobbat!

Skrivet av thunderboy88:

fan att man inte kunde få ett sådant tillverkat till en själv, skulle nästan behöva ett snart.

Skrivet av wenazen:

Snyggt!...Är den till salu?

Om ni är seriöst intresserade, släng iväg ett PM till Tage på facebook. Han har en liten cnc-firma och har sagt att om han får tillräckligt många som vill ha ett överväger han att börja tillverka de. Jag har lovat han att om han ska börja tillverka de kommer jag skicka 3D/CAD-modellerna till han. 27" versioner kan med vara möjligt om det finns behov.

Skrivet av THB:

Aha
Lätt att man missar något när man läser mitt i natten

Ja, visst är det! Har hänt mig med ett antal gånger.

Skrivet av sirtodion:

Visst är man imponerad. Ligger en hel del planering bakom ett sådant bygge. Dock så handlar det också om att ha tillgång till riktiga maskiner. Har man det så är det mycket mycket lättare eller snarare möjligt att genomföra det. Vi som inte har tillgång till det får betala för det. Dvs fantasipriser för en del i bygget.
Enligt vad bilderna säger så verkar personen som byggt detta arbeta på en arbetsplats som dagligen hanterar dessa maskiner.

Blev ett riktigt bra resultat! Tummen upp!

Det tackar jag för! Kul när folk vet hur mycket jobb det faktiskt ligger bakom planering, modellering, osv. Och visst är det viktigt med de rätta verktygen! Stället är ju designat utifrån mitt behov och de verktyg/maskiner jag har tillgång till.

Det stämmer. Jag har nämnt det tidigare(Men vem läser de tidigare kommentaren förutom TS? ), jag arbetar som verktygsmakare och tillverkar formverktyg till plastindustrin, så som kapsyler och dyl. http://www.wtools.se/produktion/

Skrivet av Tommy:

Riktigt bra slutresultat!
Läste inte hela tråden men undrar hur mycket totalkostnaden blev i slutändan för allt material som gick åt?

Tackar! Det står på sida 2 men jag kan citera mig själv;

Citat:

Jag har en budget på 20000kr för hela bygget.
Materialet har jag lagt ~4000kr på. Jag räknar med att anodisering och pulverlack går på ~1000kr, men jag kan vara ute och cykla. Skärmarna kostar ~3800kr stycket så det blir ju ~15000kr sen ska jag även ha passande skärmkalibrator till de för ~1-2000kr.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Önskar att man hade en sån.

Visa signatur

MSI 970 Gaming, I5 2500k @ 4,2ghz, 8gb @ 1600mhz corsaire RAM, MSI P67A-C45 REV B3, Samsung 840 EVO 250gb, 1tb seagate HDD.

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

Om ni är seriöst intresserade, släng iväg ett PM till Tage på facebook. Han har en liten cnc-firma och har sagt att om han får tillräckligt många som vill ha ett överväger han att börja tillverka de. Jag har lovat han att om han ska börja tillverka de kommer jag skicka 3D/CAD-modellerna till han. 27" versioner kan med vara möjligt om det finns behov.

Ja, visst är det! Har hänt mig med ett antal gånger.

Riktigt härligt bygge!!
Är intresserad av denna jag med, samma som många andra
Slänge iväg ett meddelande till Tage.

Hoppas det blir av! Är ju som sagt, har man inte maskinerna och kunskapen så har man ju bara valet att köpa färdiga produkter,

... och vem vet han/du/ni kanske borde börja serietillverka!
Prisvärda skärmstativ är det ont om.

Dold text

Keep up the good work

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat!

För de som inte har kunskap, tid, eller lust kan jag tipsa om:
http://www.wsgf.org/catalog/stands

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Riktigt snyggt! Haft planer på ett eget ställ för 3st 24" som jag kör. Har till gång till fräs och svarv så nu gav du mig lite idér. Vad gick allt som allt på bygga?

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Rodaa:

Riktigt snyggt! Önskar att man hade en sån.

Skrivet av Mr 3D:

Om ni är seriöst intresserade, släng iväg ett PM till Tage på facebook. Han har en liten cnc-firma och har sagt att om han får tillräckligt många som vill ha ett överväger han att börja tillverka de. Jag har lovat han att om han ska börja tillverka de kommer jag skicka 3D/CAD-modellerna till han. 27" versioner kan med vara möjligt om det finns behov.

Skrivet av patrikbrann:

Riktigt härligt bygge!!
Är intresserad av denna jag med, samma som många andra
Slänge iväg ett meddelande till Tage.

Hoppas det blir av! Är ju som sagt, har man inte maskinerna och kunskapen så har man ju bara valet att köpa färdiga produkter,

... och vem vet han/du/ni kanske borde börja serietillverka!
Prisvärda skärmstativ är det ont om.

Dold text

Keep up the good work

//Patrik

Tack!

Jag tvekar på att det blir prisvärt, eller rättare sagt, det kanske blir prisvärt men kommer att kosta endel tror jag.

Skrivet av ilsk3n:

Mycket bra jobbat!

För de som inte har kunskap, tid, eller lust kan jag tipsa om:
http://www.wsgf.org/catalog/stands

Tackar! Min första tanke var att köpa ett sånt för 4st skärmar, men eftersom den 4:e inte gick att tilta neråt med det stället så valde jag att bygga mitt egna. Det, och att det blir mer personligt då.

Skrivet av Mattsson91:

Riktigt snyggt! Haft planer på ett eget ställ för 3st 24" som jag kör. Har till gång till fräs och svarv så nu gav du mig lite idér. Vad gick allt som allt på bygga?

Mvh

Tackar!

"Plats: Götene"
Får jag fråga var du jobbar/har tillgång till de maskinerna?
Jag har nämligen gått i skola i Götene(Fornäng)och har ex. praktiserat på Götene Projekt och Konstruktion(Rubens) när jag var mindre!

Ang. kostnaden;

Skrivet av Mr 3D:

Jag har en budget på 20000kr för hela bygget.
Materialet har jag lagt ~4000kr på. Jag räknar med att anodisering och pulverlack går på ~1000kr, men jag kan vara ute och cykla. Skärmarna kostar ~3800kr stycket så det blir ju ~15000kr sen ska jag även ha passande skärmkalibrator till de för ~1-2000kr.

Kan även tillägga att byggloggen uppdaterades nyss!

Permalänk
Medlem

Vad CAD:ar du i?

Permalänk
Medlem

Riktigt fint! Bygg ett till mig härnäst!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Snyggt bygge!!

Visa signatur

ROG Strixt Z390-H | Intel I9-9900k | MSI RTX 2080ti | Corsair RM850W | Kingston HyperX DDR4 3200MHz 32GB | ASUS PG349Q | Corsair MP500 M.2 SSD | Kingston HyperX SSD | Samsung SSD 850 PRO |

Permalänk
Casemod-mästare

Tackar!

Skrivet av Englund!:

Vad CAD:ar du i?

Jag använder SolidWorks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Mycket bra jobbat!

För de som inte har kunskap, tid, eller lust kan jag tipsa om:
http://www.wsgf.org/catalog/stands

Skrivet av Mr 3D:

Tackar! Min första tanke var att köpa ett sånt för 4st skärmar, men eftersom den 4:e inte gick att tilta neråt med det stället så valde jag att bygga mitt egna. Det, och att det blir mer personligt då.

Jodå, alla skärmar går att tilta på det stället (jag har ett), men inte så mycket - så kanske inte tillräckligt mycket för ditt användningsområde

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Casemod-mästare

På mitt ställ kan man tilta top-skärmen mellan 15-40 grader. Tror jag kommer köra på ~20 graders tilt. Men vi får se vad jag gillar.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt.

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Medlem

Vad har bygget kostat?
Det är ett fantastiskt snyggt och väl uttänkt bygge.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Wisp_86:

Vad har bygget kostat?
Det är ett fantastiskt snyggt och väl uttänkt bygge.

Tackar!

Du är den ~4:e personen som frågar om det;

Skrivet av Mr 3D:

Jag har en budget på 20000kr för hela bygget.
Materialet har jag lagt ~4000kr på. Jag räknar med att anodisering och pulverlack går på ~1000kr, men jag kan vara ute och cykla. Skärmarna kostar ~3800kr stycket så det blir ju ~15000kr sen ska jag även ha passande skärmkalibrator till de för ~1-2000kr.

Permalänk
Avstängd

Ser mycket fram mot boxarna!
(men ta den tid du behöver så att vi kan njuta av ett toppresultat som vanligt. )

Enda jag möjligen har att invända mot är att mittbenen är ostagade, men verkar ju stabilt så det räcker i allafall av era bilder att döma... ha ha!

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Sammanfattning alltså 4000:- för material sedan lack 1000:- =5000:- i kostnader sedan PLUS 90 arbetstimmar så kommer nog kosta lite i slutändan om man vill beställa ett sånt här ställ.

DOCK om jag hade haft riktigt jobb med mera så hade det nog varit värt det då jag vill ha 3+1 nu då mitt nya kort stödjer 6 skärmar

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Man kan nog göra det enklare i stål eller standardpofiler tror jag, inte lika snyggt men funktionellt...
Edit, blev i allafall sjukt sugen på att bygga ett eget nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Man kan nog göra det enklare i stål eller standardpofiler tror jag, inte lika snyggt men funktionellt...
Edit, blev i allafall sjukt sugen på att bygga ett eget nu...

Det är det definitivt.

Kul att jag motiverat dig; länka gärna när du börjar.

Kan tillägga att jag snackat med anodiseringsfirman. Det kommer gå på 2000kr för anodisering + turbil. Om han hade för sig rätt så kommer turbilen och plockar upp grejjerna på tisdag; men han skulle återkomma när han visste exakt.

Permalänk
Avstängd

Kanske läge för sponsring nu när du fått sådanthär genomslag?

Å ena sidan, Vi vill se detta klart idag!
Å andra sidan, vi vill inte se att en enda liten skruv på detta blir framstressad med sämre kvalitet pga tidspress...

Vi får snällt vänta, är som lilla julafton varje gång din tråd uppdateras!

Edit, Om jag personligen skall ge något råd så är det att jag avgjort tycker att du skall köra vidare på den linje du själv tänkt, det tror jag blir bäst.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Kanske läge för sponsring nu när du fått sådanthär genomslag?

Å ena sidan, Vi vill se detta klart idag!
Å andra sidan, vi vill inte se att en enda liten skruv på detta blir framstressad med sämre kvalitet pga tidspress...

Vi får snällt vänta, är som lilla julafton varje gång din tråd uppdateras!

Edit, Om jag personligen skall ge något råd så är det att jag avgjort tycker att du skall köra vidare på den linje du själv tänkt, det tror jag blir bäst.

Jag har haft småfunderingar på att försöka skaffa spons men har övervägt att skippa det. Anledningen är för att det är mitt bygge och vill inte "branda" det med företagsloggor, få deadlines osv. Jag bygger i den takt jag känner för och kör tills jag är nöjd.

Jag är också sugen på att se det klart men jag kommer inte stressa fram några detaljer och få ett halvdant jobb bara för jag vill se det klart en vecka tidigare. Inte när det är ett bygge som jag ska ha flera år framöver. Dock så är det ingen fara med det nu; alla detaljer är ju klara, nu ska de bara iväg på ytbehandling.

Hehe, det tackar jag för!

Jag välkomnar gärna tips, förbättringar och/eller idéer, om jag sen väljer att implementera de eller inte är något annat - man bygger ju till sig själv och inte åt någon annan.

Permalänk
Avstängd

En fundering jag haft inför mitt bygge är att göra benen starkare, vad säger du om det?

Var upplevde du mest flexproblem i konstruktionen?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Först hade jag nog sagt armarna, men efter att jag fick dit fästplattan så stagades de upp rejält. Men det är ändå värt att ta en extra koll på uppstagningen av armarna. Jag provade att dra lite i den och jag märkte att benen flexxade lite de med; men det var inte alls farligt. Hade jag stagat upp benen i form av att köpa större/grövre profiler tror jag det hade sett konstigt ut; så jag är rätt nöjd med valet av 40x40 profilerna.

Notera dock att jag inte känner att jag har några problem med det flexxet som är i stället; flex i sig är ju faktiskt skitsamma sålänge du har justermöjligheter så du kan kompensera för det, och att materialet inte uppnår dess plastiska deformation.

Permalänk
Avstängd

Jo, var bara nyfiken eftersom du nämnde det tidigare, verkar ju kraftigt överdimmensionerat jämfört med köpta menar jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number