Permalänk

Uppgradera min iMac

Ja hallå. Har en iMac sen i somras (2013) som inte riktigt funkar som den ska. Undrar vad ni proffs rekommenderar att uppgradera den med.
Jag sysslar en hel del med musik i logic som tar grymt mycket cpu-kraft. Trots att det är 8gb ram och en 2.7 ghz intel i5 hackar det stundtals fram vilket sabbar arbetsflödet. Har hört att en såkallad SSD ska förhöja kapaciteten i datorn en del. Är en extern sådan ett alternativ eller är det aktuellt att uppgradera ram-minnet till 16gb? Oehört tacksam för respons.

Permalänk
Inaktiv

Musikproduktion mår bra av i7 och massor av RAM. Hårddisken är ett helv... att byta och kör du en 21,5" iMac går det inte att byta CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ouch! Bad news. Kör på en 21.5" men ska kolla närmare på att byta ut ram, tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerberthans123:

Ouch! Bad news. Kör på en 21.5" men ska kolla närmare på att byta ut ram, tack för svaret.

RAM och SSD kan du uppgradera med så blir det bättre fart på burken.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste nån nyhet här på swec för ett bra tag sedan om att äpplet har börjat limma ihop sina komponenter, för att undvika uppgraderingar osv? bara en tanke, kan vara värt att kolla upp iaf.

en ssd tror jag kommer göra underverk.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Du har väl den nya plattare iMacen. Det du kan byta ut är nog RAM. Osäker hur det är med disk, har inte skruvat i 21.5" modellen. För övrigt jobbar jag i logic pro x själv och tycker prestandan är rätt dålig.

Funderar på att gå över till PC / Ableton, Cubase kanske, men nu har jag ju beställt en ny rMBP...

Vilka plugins kör du med?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerberthans123:

Ouch! Bad news. Kör på en 21.5" men ska kolla närmare på att byta ut ram, tack för svaret.

Har 27" late 2013, och tyvärr kan du inte själv byta ut ram på 21" utan det gäller enbart 27". Om du inte vill torska garanti osv så måste du lämna in den för byte.

På 27" har du en lucka på baksidan som man bara öppnar och stoppar in RAM på.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogerberthans123:

Ouch! Bad news. Kör på en 21.5" men ska kolla närmare på att byta ut ram, tack för svaret.

Tänk på att det dels bara finns 2 RAM slots i 21.5" modellen, dessa kommer man bara åt om man tar bort glas/display konstruktionen (som sitter fastlimmad i aluminiumet) och lyfter ut hela logicboard/kylfläns konstruktionen (vilket kräver en del jobb) då RAM slotsen sitter på insidan.
Tyvärr finns det inte heller något sätt att komma åt RAM slotsen utifrån som på 27" modellen.

Finns dock utrymme att byta(!) HDDn som sitter i från början till en SSD, detta kräver dock också att man flyttar på glas/display konstruktionen. Väl inne är det väldigt lätt att byta disk, finns ingen extra SATA-port tyvärr.