Permalänk
Medlem

Ny Mobil! (24 timmar)!

Tjenare alla SWECare!

Nu står jag som ett barn i en godisbutik, vet inte riktigt vad jag vill ha.

Jag har både haft Ios och Android, och är inte fan av några av dem. Det som ger mig mest vilja att skaffa Iphone är för att många runt i min familj har det (Imessage, vilket är en bra funktion)

Men telefoner jag har kollat på är vars fall

LG G2
LG Nexus 5
Sony Xperia Z1
samt Iphone 5s

Jag gillar framförallt LG's design, den är stil ren.
Men jag har även en fråga till er på SWEC.

Jag har haft en Samsung Note 2 under en relativt lång tid nu, och jag tycker den är väldigt plastig (hade Iphone 4 innan den) vilket kan ha bidragit till att jag tycker att den känns så pass plastig.

Är LG's telefoner plastiga jämfört med en Samsung och Iphone?

Har ni några andra telefon idéer skriv dem nedanför. (Uppskattas till tusen!)

/Mewon

Permalänk
Medlem

Börja med att jämföra operativsystem innan du jämför telefoner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Nokia N9; MeeGo är bäst c:

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

ja, den är lite plastig eller köp en htc one/iphone om du vill ha aluminium

Permalänk
Medlem

Det beror mest på vad du gör på telefonen. Brukar du kolla facebook/media/annat rätt så ofta eller vill du ha bra tillgång till appar ska du välja iPhone. Vill du däremot ha fler h/w features som kan underlätta visst arbete eller kunna customiza din telefon mer, välj Android. Xperia Z1 är ju den bästa telefonen om man tittar på reviews men åsikter varierar ju från person till person. Vill du ha en snygg och ren telefon till utseendet ska du nog ta iPhonen, som också känns väldigt stabil. Har ingen erfarenhet av LG så kan tyvärr inte ge min åsikt om dem.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannis:

ja, den är lite plastig eller köp en htc one/iphone om du vill ha aluminium

....eller Z1.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Z1 har ju en typisk iPhone design med fram- och baksida i glas. Den enda telefonen som är vattentät och en av få som kan ha minneskort. Sonys launcher är snabb också.
LG G2 avskydde jag. Seriöst, knappen på baksidan? Kräkreflex....
Nexus 5 - sjukt nice design imo. Jag gillade baksidan ockå. Bra flyt i OS men den saknade en app för sms. Den använder androids egna allt-i-allo meddande app vilket jag störde mig på.
Kolla även in HTC One, den är schysst den med. Skön design i alluminium och snabbt OS. Detta är telefonen med den mest reptåliga skärmen.

Samsungs telefoner är i min mening plastiga och sega som fan i deras launcher.

Du ska iofs inte hänga upp dig allt för mycket på utseendet i telefonens OS. Jag laddade ner en ny launcher till min S3 och den kändes rappare och det blev mycket snyggare.
Launcher kan du ladda ner i Playstore.

Permalänk

Vad är fördelarna med imessage?
Gratis sms?
Det är väl sällan ett problem idag (jag har i alla fall inte betalat för sms de senaste fyra åren)?

Permalänk
Medlem

Själv var jag en "ENDAST Android"-snubbe förut, men efter att jag skaffade 5s har jag ändrat mig helt. Snabbare, bättre batteritid och känns mer premium än någon Android.. :S

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en iPhone 5s 16gb med ett tele2 volym abonnemang, det är ett erbjudande nu att man får 2 fria månadsavgifter. Tror att kostnaden för telefonen blir ca 4000kr då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mewonswe:

Jag har både haft Ios och Android, och är inte fan av några av dem.

/Mewon

Då har du bara ett OS kvar att utforska

Permalänk
Medlem

Smaksak. Testa dig fram. Åk till en butik och kläm på telefonerna.

Jag har LG G2 och kan säga att det är den absolut bästa telefonen jag har ägt. Baksidan är plastig i stil med S3/S4 (dock inget jag stört mig på) men till skillnad från Samsungen är denna helt laggfri(!) i menyer och dylikt. Dessutom helt fantastiskt bra batteritid.

Det enda jag kan klaga på är kameran. Visst får du grymt bra bilder med 13MP, men autofokusen är i minsta lilla mörker, eller till och med i lätt dunkla miljöer, plågsamt långsam. LG har dock lovat att fixa detta i kommande uppdatering.

Telefonen gick för 3500kr under mellandagarna, och då ingick original flipcover från LG. För det priset kan du knappast få en bättre lur.

Permalänk

LG G2 är lika plastig som vilken samsung som helst. Sony Z1 har riktigt bra byggkvalite och är dessutom damm- och vattentålig. Nackdelen är lite större skärmkanter.

Permalänk
Medlem

ser man i rå prestanda så blir väll 5s utklassad av de andra.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Det beror mest på vad du gör på telefonen. Brukar du kolla facebook/media/annat rätt så ofta eller vill du ha bra tillgång till appar ska du välja iPhone. Vill du däremot ha fler h/w features som kan underlätta visst arbete eller kunna customiza din telefon mer, välj Android. Xperia Z1 är ju den bästa telefonen om man tittar på reviews men åsikter varierar ju från person till person. Vill du ha en snygg och ren telefon till utseendet ska du nog ta iPhonen, som också känns väldigt stabil. Har ingen erfarenhet av LG så kan tyvärr inte ge min åsikt om dem.

Varför ska man välja Iphone om man kollar sociala medier och gillar appar? Android har samma sociala medier, och vad jag vet fler appar. Antalet är i och för sig av mindre betydelse nu, för hittar man en app till Android så finns motsvarande till IOS och vice versa.

Nu menar jag inte att ingen ska köpa Iphone, men att ha Facebook och appar som argument håller knappast. Det är bara att vilseleda.

För att tillföra något till ämnet så är jag nöjd med min G2. Knapparna använder jag nästan aldrig (och har sällan gjort på någon telefon) så det stör jag mig inte på. Baksidan är ganska plastig och hal, men jag löste det med ett halvsträvt skal för en femtiolapp.

S4 har väl lite samma känsla som G2 tycker jag. Z1 gillade jag inte alls designen på när jag höll i den. Jag tycker att den har för skarpa kanter, och den känns mycket större än övriga telefoner. Nexus 5 är säkert bra, men då skulle jag hellre köpa en G2, om man inte är väldigt sugen på renaste och senaste Android.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Z1 har ju en typisk iPhone design med fram- och baksida i glas. Den enda telefonen som är vattentät och en av få som kan ha minneskort. Sonys launcher är snabb också.
LG G2 avskydde jag. Seriöst, knappen på baksidan? Kräkreflex....
Nexus 5 - sjukt nice design imo. Jag gillade baksidan ockå. Bra flyt i OS men den saknade en app för sms. Den använder androids egna allt-i-allo meddande app vilket jag störde mig på.
Kolla även in HTC One, den är schysst den med. Skön design i alluminium och snabbt OS. Detta är telefonen med den mest reptåliga skärmen.

Samsungs telefoner är i min mening plastiga och sega som fan i deras launcher.

Du ska iofs inte hänga upp dig allt för mycket på utseendet i telefonens OS. Jag laddade ner en ny launcher till min S3 och den kändes rappare och det blev mycket snyggare.
Launcher kan du ladda ner i Playstore.

Ehrm, du snackar om Android. Det betyder att du själv kan byta till vilken meddelande-app du vill...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

LG G2 avskydde jag. Seriöst, knappen på baksidan? Kräkreflex....

Knapparna på baksidan kan man antingen älska eller hata. Var lite ovant i början men efter några dagar kändes det riktigt bra. Nu gillar jag det skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

ser man i rå prestanda så blir väll 5s utklassad av de andra.

Varför säger så många det? Är det för att ni ser dual vs quad core och högre klockfrekvens utan att kolla faktiska benchmarks?

Här är t ex en jämförelse; jag vet inte om den fortfarande står sig men inte fan ser det ut som om 5S blir utklassad av aktuella lurar, snarare tvärt om:
http://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-5s-performance-re...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Ehrm, du snackar om Android. Det betyder att du själv kan byta till vilken meddelande-app du vill...

I en Nexus 5 dessutom...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Varför ska man välja Iphone om man kollar sociala medier och gillar appar? Android har samma sociala medier, och vad jag vet fler appar. Antalet är i och för sig av mindre betydelse nu, för hittar man en app till Android så finns motsvarande till IOS och vice versa.

Nu menar jag inte att ingen ska köpa Iphone, men att ha Facebook och appar som argument håller knappast. Det är bara att vilseleda.

Formulerade mig inte korrekt där, sorry. Vad jag menade var att i stort sett samtliga medie-appar för iOS är mycket snabbare och renare än liknande på Android, iaf så långt som jag har testat. Facebook och twitter tycker jag är bra mycket bättre gjorda på iPhone än Android, både i buggfrihet och lätthet i navigering, och det uppmuntrar mig att vilja fortsätta kolla dem då och då. När jag körde Android på en S3 var många appar så buggiga att jag hellre väntade tills jag satt på datorn och kollade medierna då.

Skrivet av adillboy:

ser man i rå prestanda så blir väll 5s utklassad av de andra.

Nej, 5S är den snabbaste telefonen till salu just nu

http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Får åka och klämma och känna som någon skrev högre upp!

Är WP8 något att ha? Tänkte jag ogillar verkligen W8.

Permalänk
Medlem

Tycker Samsungs plasraketer blir mer och mer plastiga hela tiden, så om du tyckte N2 var plastig tycker du nog inte mer om de nyare.

själv slår jag ett slag för WP. Fick min 920 i förgår, kunde inte va mer nöjd! De som tror det fattas appar ska allt gå o dränka sig. Vet inte en app som fattas som behövs, tycker du ska överväga WP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Varför säger så många det? Är det för att ni ser dual vs quad core och högre klockfrekvens utan att kolla faktiska benchmarks?

Här är t ex en jämförelse; jag vet inte om den fortfarande står sig men inte fan ser det ut som om 5S blir utklassad av aktuella lurar, snarare tvärt om:
http://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-5s-performance-re...

tror det vore ett ler rättvist test om man körde tex Android på alla lurar. iOS är så bra optimerat och likaså WP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Tack för alla snabba svar!

Får åka och klämma och känna som någon skrev högre upp!

Är WP8 något att ha? Tänkte jag ogillar verkligen W8.

Jag hade en Lumia 920 i två veckor som ersättningstelefon när min iPhone var på lagning. Jag har nog aldrig haft en sämre telefon. Pushnotiser är väldigt sega för vissa appar, hittade 3 av 11 stycken appar jag använder dagligen på iOS, och menyerna till vissa systemappar är väldigt konstigt sorterade(många saker i fel kategori).

Jag skulle inte rekommendera ett köp, men om du inte bryr dig om appar kan du nog kolla på det.

Det är svårt att dra paraleller med Windows 8 utseendevist. Bara Tiles som liknar det, och sälva designen på knappar etc. Menyer är inte lika W8.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag hade en Lumia 920 i två veckor som ersättningstelefon när min iPhone var på lagning. Jag har nog aldrig haft en sämre telefon. Pushnotiser är väldigt sega för vissa appar, hittade 3 av 11 stycken appar jag använder dagligen på iOS, och menyerna till vissa systemappar är väldigt konstigt sorterade(många saker i fel kategori).

Jag skulle inte rekommendera ett köp, men om du inte bryr dig om appar kan du nog kolla på det.

Det är svårt att dra paraleller med Windows 8 utseendevist. Bara Tiles som liknar det, och sälva designen på knappar etc. Menyer är inte lika W8.

Berätta gärna vilka apar som enligt dig hade sega push notiser. Vill gärna testa det.

och sen att skriva: Om du inte bryr dig om appar kan du nog kolla på det, är sånt skitprat så det borde klassificeras som lögn.

visst ska du få säga din åsikt, men det du skriver låter bara som grundlösa utfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Berätta gärna vilka apar som enligt dig hade sega push notiser. Vill gärna testa det.

och sen att skriva: Om du inte bryr dig om appar kan du nog kolla på det, är sånt skitprat så det borde klassificeras som lögn.

visst ska du få säga din åsikt, men det du skriver låter bara som grundlösa utfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Kik hade riktigt sega pushnotiser, kunde ta allt från några minuter till timmar innan det plingade till, och ja, jag hade antingen wifi eller LTE på hela tiden.

Nu kommer jag inte ihåg alla appar eftersom det var ca 3 månader sedan, men några av de är: IDG, Östgötatrafiken, Skolschema, Vilken app som helst för minecraft server management. Resten kommer jag inte ihåg just nu. Sedan finns inte en officiel version utav snapchat, och innan instagram kom ut fanns det en annan inofficiell version som fungerade skitdåligt.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Varför säger så många det? Är det för att ni ser dual vs quad core och högre klockfrekvens utan att kolla faktiska benchmarks?

Här är t ex en jämförelse; jag vet inte om den fortfarande står sig men inte fan ser det ut som om 5S blir utklassad av aktuella lurar, snarare tvärt om:
http://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-5s-performance-re...

Ja, det är mycket märkligt. Man kan ju tro att folk på forum som Sweclockers skall ha lite bättre koll men det påståendet återkommer ju gång på gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Ehrm, du snackar om Android. Det betyder att du själv kan byta till vilken meddelande-app du vill...

Vilket jag störde mig på. Klart att man kan ladda ner en ny app.
Varför ska man bry sig om designen? Man kan ju sätta på ett skal.
Varför ska man bry sig om Touchwiz eller Sense när man kan ladda ner en ny launcher?
Varför ska man bry sig om vilken telefon man har alls när man kan ha headset???

Som sagt, personlig smak.

Permalänk
Medlem

LG G2 32GB kostar 3500kr (Mer än halva priset av en iPhone 5S 32GB).
G2 har mer eller mindre värsta hårdvaran på marknaden i ett slimmat format.
Batteritiden är bland det bästa idag på en smartphone.
Finns ingen annan som är i närheten av detta, mest för pengarna om man ser till hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Kik hade riktigt sega pushnotiser, kunde ta allt från några minuter till timmar innan det plingade till, och ja, jag hade antingen wifi eller LTE på hela tiden.

Nu kommer jag inte ihåg alla appar eftersom det var ca 3 månader sedan, men några av de är: IDG, Östgötatrafiken, Skolschema, Vilken app som helst för minecraft server management. Resten kommer jag inte ihåg just nu. Sedan finns inte en officiel version utav snapchat, och innan instagram kom ut fanns det en annan inofficiell version som fungerade skitdåligt.

Detdär med Kik är så sant. Måste hålla med. Av installerade skiten då det plinga till 100000 gånger under natten.

gällande Insta så tycker jag och många andra 6tag var och är bättre.

de andra kan jag nte kommentera förutom det där med skolschema. Har en riktigt bra app, WP wilma. Där ser jag provlista, schema, internmeddelanden, och notifieringar, som förseningar, anmärkningar osv. Det förutsätter ju att skolan i fråga använder Wilma förståss.

Skickades från m.sweclockers.com