Permalänk
Medlem

bästa Mobilkamera

Jag funderar på att köpa en ny mobil och då tänker jag fråga lite vad det finns ute just nu för jag har inte koll.
någon ny mobiltelefon som har bästa kameran först av allt som ger sånna där feta HD bilder för fotografering, någon som vet?

skriv gärna flera förslag och lite specifik info på andra saker den är bra på. tack!

Permalänk
Medlem

Jag gillar Samsungs Galaxy S4. Både kameran och skärman är grymt bra. Galaxy S5 är väl på väg, så du kanske vill vänta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Jag funderar på att köpa en ny mobil och då tänker jag fråga lite vad det finns ute just nu.
någon ny mobiltelefon som har bästa kameran först av allt, någon som vet?
som sagt det allra nyaste som har bästa kameran, skriv gärna flera förslag och lite specifik info på andra saker den är bra på. tack!

Är kameran det enda kriteriet så är Nokia Lumia 1020 det bästa alternativet.

T. ex.

http://www.phonearena.com/reviews/Camera-Comparison-Nokia-Lum...
http://www.phonearena.com/news/Lumia-1020-beats-the-iPhone-5s...

Permalänk
Medlem

nokia 1020 är nog det värsta i kameraväg idag

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2029409

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Inte enda men det största, sen kommer det såklart användnings tiden(batteri), färger och andra bra saker att ha den för

Permalänk

Lumia 1020 är bland de bästa, samma med xperia Z1. Sen är resten av lumia serien steget under, gå dock inte under 920 då kommer budgetmodeller och med dem sämre kamera.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Tror inte det hunnit komma ut något med bättre kamera än nokia 1020 så du kanske borde kolla på den.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Galaxy S4 Zoom har väll en redigt tung kamera? Kolla på den. Varför är det så viktigt med en oerhört bra kamera?

Permalänk
Avstängd

Hur definierar ts bästa kamera?

Ljusstarkast, snabbast klick to bild , filmning eller megapixlar?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

jag kolla Xperia Z1 som har 21mp & Lumia 1020 som har 41mp. spelar det någon roll vad för mp den har? för jag kolla på
bilder som var tagna med lumia och den var inte riktig HD kvalite och var ganska dimma elr hur säger man(inte detaljerad) så vrf är lumia bättre än Xperia Z1 då?

Skrivet av spikey13:

Hur definierar ts bästa kamera?

Ljusstarkast, snabbast klick to bild , filmning eller megapixlar?

som sagt jag vet ej mycket om sånt, tänkte på att ni skulle hjälpa mig! jag vill ha så klar bild som möjligt så att man ser detaljer i HD eller liknande och såklart ljusstyrka och färger ochså

Permalänk
Medlem

Lumia 1020 har bäst kamera.
snart kommer 1520 som också ska ha bra kamera men 20ish megapixlar istället för 41, vet inte om det är några andra skillnader på kamerorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z1 har 20.7MP kamera, ska vara bland dom bästa telefon-kamerorna.
sedan ska det komma en Z1S/Z1 mini med samma specs som Z1 fast mindre skärm... får väl se när den släpps (utanför Asien).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

jag kolla Xperia Z1 som har 21mp & Lumia 1020 som har 41mp. spelar det någon roll vad för mp den har? för jag kolla på
bilder som var tagna med lumia och den var inte riktig HD kvalite och var ganska dimma elr hur säger man(inte detaljerad) så vrf är lumia bättre än Xperia Z1 då?

som sagt jag vet ej mycket om sånt, tänkte på att ni skulle hjälpa mig! jag vill ha så klar bild som möjligt så att man ser detaljer i HD eller liknande och såklart ljusstyrka och färger ochså

vad är "riktig HD kvalité"?
HD specifierar bara upplösningen. T.ex lumia 1020 med sina 41 MP är ju bra mycket mer än HD. 1020 kommer få uppdaterad kameralgorithm i Update 3 som kommer strax om den inte redan är ute.

MP spelar roll men är inte det viktigaste, det finns olika bra linser och funktioner som OIS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fokusera inte på antalet megapixlar för det säger ingenting.

Lumia 1020 är den bästa mobilkameran alla kategorier men den innebär ju vissa kompromisser i storlek osv. Galaxy Camera är ingen telefon utan en kamera med Android, stor touchskärm och datauppkoppling men den kan inte hantera telefonsamtal utan hackning.

Fokuserar man på mer vanliga telefoner med bra kameror är det inte så jättestor skillnad mellan "flaggskeppen". S4, 5S, One X osv. är alla ganska bra och slår de flesta kompaktkameror från typ fem år sedan på många saker, dock inte kvalitet på optiken för den är svår att få till på något så tunt som en telefon. HTC har satsat mer på större pixlar än flera vilket är ett vågat val med tanke på hur mycket folk fokuserar på antalet pixlar, men det borde ge bättre bildkvalitet i en del lägen, kanske framför allt när ljusförhållandena är dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag kolla lite reviews/previews på youtube och lite andra stället. Det enda som var bra med lumia är kameran annars klagar alla på användning och hur function fattig den är så jag vet ej om det skulle vara bästa valet då, jag menar t.ex det är större än galaxy men har ändå liten skärm.. den är ganska seg på att ladda bilder och man ser pixlarna på skärmen, plus den där tegelstenen går ej att ställa den verken på bordet eller ha någon skal för den för att få den där kamera linsen att försvinna(sticker ut som en röv)

Skrivet av betan:

vad är "riktig HD kvalité"?
HD specifierar bara upplösningen. T.ex lumia 1020 med sina 41 MP är ju bra mycket mer än HD. 1020 kommer få uppdaterad kameralgorithm i Update 3 som kommer strax om den inte redan är ute.

MP spelar roll men är inte det viktigaste, det finns olika bra linser och funktioner som OIS.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha då vet jag

Permalänk
Medlem

Lumia 1020 har överlägsen skärpa och manuella inställningar. Dock har den övermättade färger, exponeringen är inte jätte bra vid ljusa förhållanden, överdriven kontrast "dynamisk svärta", vilket lurar ögat att tro att svärtan är djupare än vad den är, men i själva verket försvinner detalj i mörka områden. "mörkt blir svart". Detta i autoläget och i jämförelse mot iPhone 5s autoläge, som rent generellt har bättre färger och detalj i mörka områden. Dock är Lumia 1020 bättre att ta bilder under mörka ljusförhållanden inomhus utan blixt. Alla "bristerna" går att kringgå om man ställer in allting manuellt, men det kräver att man kan en del om fotografering.

Lumia 1520 rekommenderar jag inte för fotografering/filmning. Även om den slår iPhone 5s på en del punkter är den sämre än Lumia 1020.

Z1 är också ett bra alternativ. Minns inte exakt styrkor/svagheter, men som point and shoot är den väl typ likvärdig Lumia 1020.

Oavsett vilken du väljer lär du bli nöjd för alla har imponerande kameror.
Vill du köra Android ta Z1, Windows phone ta Lumia 1020, iOS ta iPhone 5.

Undvik LG.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fokusera inte på antalet megapixlar för det säger ingenting.

Lumia 1020 är den bästa mobilkameran alla kategorier men den innebär ju vissa kompromisser i storlek osv. Galaxy Camera är ingen telefon utan en kamera med Android, stor touchskärm och datauppkoppling men den kan inte hantera telefonsamtal utan hackning.

Fokuserar man på mer vanliga telefoner med bra kameror är det inte så jättestor skillnad mellan "flaggskeppen". S4, 5S, One X osv. är alla ganska bra och slår de flesta kompaktkameror från typ fem år sedan på många saker, dock inte kvalitet på optiken för den är svår att få till på något så tunt som en telefon. HTC har satsat mer på större pixlar än flera vilket är ett vågat val med tanke på hur mycket folk fokuserar på antalet pixlar, men det borde ge bättre bildkvalitet i en del lägen, kanske framför allt när ljusförhållandena är dåliga.

Jag tror att du och jag tänker samma själv är jag fan av HTC mobiler, de är det bästa som finns enligt mig och funderade på att skaffa en One men tänkte checka först ifall det fanns bättre.

men alltså jag tänker inte bara skaffa något med bra kamera, ljud och sånt ska vara oxå bra, och batteri såklart så vad skulle du förslå till första platsen om du fick bestämma en mobil bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Jag kolla lite reviews/previews på youtube och lite andra stället. Det enda som var bra med lumia är kameran annars klagar alla på användning och hur function fattig den är så jag vet ej om det skulle vara bästa valet då, jag menar t.ex det är större än galaxy men har ändå liten skärm.. den är ganska seg på att ladda bilder och man ser pixlarna på skärmen, plus den där tegelstenen går ej att ställa den verken på bordet eller ha någon skal för den för att få den där kamera linsen att försvinna(sticker ut som en röv)

Vad menar du med funktionsfattig? Ur kamerasynvilken har den mest funktioner och inställningar av alla. WP är ganska nytt och har inte alla andra egenskaper och appar som android och IOS. Ska du se på bilderna från mobilskärmen är det inte någon skillnad vilken mobil du köper..

Ge gärna exempel på Lumia-bilder du hittat som är "dimmiga" och inte tillräckligt detaljerade. Lumian med sina 41Mpix är överlägsen just i detaljerna.

Verkar som om kameran ändå inte är det viktigaste för dig om skalet är viktigare än bildkvaliteten..? Dessutom får du Nokia egna skal som gör den att se ut som e riktig kamera. http://www.youtube.com/watch?v=5xySilFT0UE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zatacka:

Jag tror att du och jag tänker samma själv är jag fan av HTC mobiler, de är det bästa som finns enligt mig och funderade på att skaffa en One men tänkte checka först ifall det fanns bättre.

men alltså jag tänker inte bara skaffa något med bra kamera, ljud och sånt ska vara oxå bra, och batteri såklart så vad skulle du förslå till första platsen om du fick bestämma en mobil bara?

Personligen hade jag köpt en Note 3, bra batteritid och (väldigt) stor skärm, alternativt en S4:a om Note är för stor. Jag måste ha en Iphone i jobbet så jag vill gärna ha något som är en kontrast till den, mjuk och varm istället för kall, hård och kantig exempelvis. One är lite rundare än Iphone men fortfarande kall och hård, så därför hade jag valt bort den. SD-kort är också trevligt men det känns inte lika viktigt nuförtiden när mobildata inte är så dyrt och sådär, samma sak med utbytbart batteri; klarar man sig en hel dag oavsett vad man gör så räcker det för mig. Xperia Z (kanske Ultra) är jag också lite sugen på, kanske främst tack vare vattentåligheten, men de är nästan löjligt kantiga och tunna så de blir för obekväma att ha i fickan. Jag får skaffa en Tablet Z att ha i badet istället...

Permalänk
Medlem

Top 5 Best Smartphone Cameras
http://www.youtube.com/watch?v=OMb-jXlkNwY

Personligen tycker jag att jaga mobiltelefoner för bästa kameror är som att jaga den bästa brödrosten på HiFi-Butiken.
Du kommer att få något som är helt dugligt, men något som inte kan jämföra sig med en riktig fotokamera.

Samsung Galaxy Note 3 har klart den bästa bildsensorn och post-processing som finns och kan dessutom filma i 4K-upplösningar gör det fullständigt överlägsen.

Däremot så kan du inte som sagt jämföra den bildkvalitén med säg en riktig systemkamera.
Du kan inte zooma(riktig zoom) inte ha en field-of-depth, inte fota i RAW (vilket är den absolut största styrkan med systemkameror) dålig ljuskänslighet etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Z1 är också ett bra alternativ. Minns inte exakt styrkor/svagheter, men som point and shoot är den väl typ likvärdig Lumia 1020.

Nej nej. Lumia 1020 slår alla telefoner förutom sin egen föregångare 808 med hästlängder. Den är förstås inte perfekt eller bättre än en systemkamera eller så, men att säga att Xperia Z är typ likvärdig är långt från sanningen.

Exempelvis från Engadget:

Citat:

So we've gone into a lot of detail about how the Lumia 1020 camera works, which undoubtedly has a lot of you drooling. Nokia has a lengthy history of backing up its boastful imaging claims, and fortunately that reputation continues with the 1020. Simply put, the camera is stunning. In most situations, the automatic settings work well, especially when it comes to white balance, low light and focus. But the camera shines even brighter if you get adventurous and start tinkering with manual settings. Images taken in the dark turned out with more light, more detail and less noise than the HTC One and 808. The lossless zoom on the 1020 completely blew us away; we could legibly see signs from a distance of over 100 yards, and we were able to zoom in on faces of people who were barely noticeable in the original image. We were also very impressed by the vast amount of detail in every shot. As you can imagine, there's a lot to love.

No camera is perfect, however. When taking pictures in the shade, we noticed that colors popped a little too much compared to other flagship cameras we tested -- in fact, there were times they didn't appear natural (though this could potentially be fixed in post-processing). We also noticed that the 1020 struggled with the high end of the dynamic range at times; for instance, the camera was unable to pick out details in the wall of a sunlit building that the 808 and Galaxy S 4 had no problem seeing. The 1020 lacks neutral density, a feature that the 808 possessed and aids the camera in really bright light; unfortunately it takes up space, which is a possible reason why it was left out in this iteration.

Of course, many of these observations are only potential problems when you're using auto mode. Most people interested in buying this phone are likely a bit more savvy in the imaging department and are willing to play around with the settings, and this is where the 1020 makes the biggest difference. ISO, shutter speed, white balance, EV and manual focus are easily tweakable, which means you have free creative reign in making the camera take whatever photos you want. It's amazing what just a few minor adjustments can do -- especially in low light.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej nej. Lumia 1020 slår alla telefoner förutom sin egen föregångare 808 med hästlängder. Den är förstås inte perfekt eller bättre än en systemkamera eller så, men att säga att Xperia Z är typ likvärdig är långt från sanningen.

Exempelvis från Engadget:

Verkligen inga hästlängder, framförallt inte om man räknar point and shoot, som jag påpekade tidigare. Hur skarpa bilder Lumian än tar så har den ett antal brister i autoläget, även om bristerna inte är några "jättebrister". Skulle dock störa mig på övermättade färger och vitpunkt/balans. Föredrar nästan enbart digital bildstabilisering vid filmning även om skärpan blir lägre så känns bilden mer "harmonisk". Sjukt imponerande kvalitet på film vid stillastående med Lumian dock. Skulle man köra någon form av steadicam till Lumian skulle den va grym som kompakt filmkamera.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska du filma så har ju Nokia HAAC mikrofoner som är väldigt bra på att ta upp ljud jämfört med andra mobiler. Jag har spelat in några konserter och det blir inte alls skrapig och burkit ljud som det är i de flesta(alla? inte sett någon med jämförbara mikrofoner) andra mobiler.

1520 verkar ganska likvärdig med Z1 så om 1520 är för dålig borde ju även Z1 vara det.
http://www.nokiapoweruser.com/2013/12/14/camera-shootout-lumi...
https://www.youtube.com/watch?v=kqcVVGpSmvc#t=0

"Reviewer finds that Lumia 1520 takes sharper images than Sony Xperia Z1 with more details and this difference is more emphasized in indoors and low-light conditions. In daylight, Xperia Z1 overexposes and gives poor contrast in images. Color reproduction wise Lumia 1520 is better and closer to canon 6D in most of the cases. In video comparison daylight video are better with Lumia 1520, while Xperia Z1 captures brighter video during night. Check some of the comparison screenshots above and watch the video below."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Verkligen inga hästlängder, framförallt inte om man räknar point and shoot, som jag påpekade tidigare. Hur skarpa bilder Lumian än tar så har den ett antal brister i autoläget, även om bristerna inte är några "jättebrister". Skulle dock störa mig på övermättade färger och vitpunkt/balans. Föredrar nästan enbart digital bildstabilisering vid filmning även om skärpan blir lägre så känns bilden mer "harmonisk". Sjukt imponerande kvalitet på film vid stillastående med Lumian dock. Skulle man köra någon form av steadicam till Lumian skulle den va grym som kompakt filmkamera.

Tja, det beror förstås på vad man föredrar. (Jämförelsevis) suddiga, mörka och grådassiga bilder eller skarpa bilder med aningen övermättade färger. Sen har man ju sjukt mycket mer möjligheter till att exempelvis ändra saker som zoom, vitbalans eller liknande både under fotograferingen och efteråt med Lumian. Se exempelvis följande jämförelse:

Sonyn verkar dra på ordentligt med ISOn i det automatiska läget om det är mörkt, men jag skulle nog föredra Lumians sjukt mycket skarpare men mörkare bilder (kolla till exempel på motorcykeln vid 15-20 sek):

Bildstabiliseringen är mycket bra på Lumian också men den passar förstås inte i alla situationer, att den finns där kan jag inte se som negativt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Top 5 Best Smartphone Cameras
http://www.youtube.com/watch?v=OMb-jXlkNwY

Personligen tycker jag att jaga mobiltelefoner för bästa kameror är som att jaga den bästa brödrosten på HiFi-Butiken.
Du kommer att få något som är helt dugligt, men något som inte kan jämföra sig med en riktig fotokamera.

Samsung Galaxy Note 3 har klart den bästa bildsensorn och post-processing som finns och kan dessutom filma i 4K-upplösningar gör det fullständigt överlägsen.

Däremot så kan du inte som sagt jämföra den bildkvalitén med säg en riktig systemkamera.
Du kan inte zooma(riktig zoom) inte ha en field-of-depth, inte fota i RAW (vilket är den absolut största styrkan med systemkameror) dålig ljuskänslighet etc.

Lumia 1020 kan fota RAW. Den kan även Zooma (använder det stora antalet Mpix is stället för optisk zoom. Så vid 3x zoom är max Mpix betydligt lägre än 41. Men bildkvaliteten försämras inte som vid digital Zoom)

http://connect.dpreview.com/post/4176031598/lumia-1020-files

Permalänk
Medlem

Efter lite lekande med inställningar på en 1020 tar den helt sjuka bilder. Den är helt klart överlgsen alla telefonkameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man kollar på vilken telefon som tar de absolut bäst möjliga bilderna så är det nog en Nokia 1020.
Men tittar man på vilken mobil som tar bäst bilder utan någon vidare ansträngning eller fix med inställningar hit och dit, i alla situationer med andra ord, så tror jag faktiskt att iPhone 5S får ta hem priset. Otroligt mångsidig kamera. Tyvärr är den en hel del dyrare.

Vill du ha bra ljudkvalié på filmerna så har jag hört att LG G2 ska ha väldigt trevligt bra mikrofoner.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |