Strömförsörjning Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Strömförsörjning Raspberry Pi

Detta är ju ett diskuterat ämne, men jag har inte hittat så många tips på konkreta strömadapters och länkar till var man kan köpa dessa. Jag har idag en usb-adapter (http://cl.ly/051o172N1z34) med sladd som ingick i ett kit som jag köpte fr webbhallen. Upplever att jag har lite strömförsörjningsproblem med denna, där ibland den verkar tappa signalen till TVn via HDMI (testa boost styrkan på HDMIn via config.txt, vilket hjälpt lite men) Men främst så är kabeln ganska dålig och glappar lite i kontakten vid RPi:n.

Tips på fungerande vägg-adaptrar med kabel mottages tacksamt. Helst runt 1,5-2a. Läst någonstans om 5.25v trafo som tydligen ska vara extra bra till just RPi? Någon med erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Alltså, spelar det någon roll vilken usb kabel man använder eller är det adaptern som är det viktiga?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag använder mobilladdarna till mina Samsung Galaxy S1 och S3. Fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa strömadapter är att de är avseeda att i 80% av fallen ladda ett batteri. De är inte designade för konstant drift av en enhet. Skall du ha en adapter som är någorlunda pålitlig så köp inte den billigaste, och helst en som är på 2A. Pi kräver runt 700mA för normal drift och helst lite mer om man överklockar. En adapter som kör 1A har oftast för dålig effektivitet för att kunna hålla en stabil spänningskurva för hårdvara. När det gäller produkter med batteri så fungerar dessa som en buffer och påverkas inte om det blir spänningsfall en kort period.

Just den adapter du har hade jag själv ett tag, den är inte alls bra för fem öre. Deltaco sakerna är billiga kina saker med annat klistermärke. Du kan hitta dessa på DX.com för mindre än halva priset många ggr. Sedan så är det ganska ofta man ser sådana här saker gällande Deltaco's utbud. Detta gäller den typen av adapter du har idag http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljnin...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Avstängd

Man kanske ska köpa det som tillverkarna rekommenderar så man slipper eventuella problem? http://www.pi-supply.com/product/european-eu-micro-usb-raspbe...

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd

90:- plus frakt på 60:- då köper jag den hellre från deras hemsida för totalt 9.57£ ungefär 100:- inkl frakt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

iPad-laddare. Hög kvalitet och kan leverera 2A.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

iPad-laddare. Hög kvalitet och kan leverera 2A.

Från wikin:

Citat:

Note that apple designs its charger products to work optimally as chargers. In practice this means that apple chargers drop their output voltages somewhat with output current, so that the charging circuits do not need to dissipate more heat than is strictly necessary.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.