Finns ännu inga grafikkort med stöd för HDMI-2.0 och det kommer tidigast nästa generation om ens då.
För spel är det alltså inte särskilt lämpligt överhuvudtaget, dator vill man egentligen inte ha på 24/25/30Hz om det inte bara är så under en film spelas upp, saken är då den att TVn själv förmodligen skalar Blu-raykällan (om vi ska ta något som är lagligt, och tänker på att de flesta biofilmer distribueras som 2k DCI, effekter/animationer görs i 2k även om de säger att skiten mastras i 4K). Alltså är det bara drygt filmer från 1940-1990 som man kan föra över till något som motsvarar 4K om det finns bra rena negativ från klippningen eller riktigt bra prints att tillgå. Sedan gick man över till att skanna till ett DI-format som oftast är runt 2K för att sedan trycka på film igen, och det är inte bara 2K-3K biokamerorna man distribuerar och mixar ner till 2K utan även 4-6K kamerorna som inte anses vara bättre än att ha 2K som mål för leverans/visning. Leveransformaten styr mycket. Det är leveransformatet som ska se bra ut, inte någon halvrå förlaga. Vissa äldre filmer motsvarar 11K vid digitalisering, men det finns idag inga biokedjor som kan visa den kvalitén. Kedjorna med 65/70mm projektorer gick omkull för länge sedan, sånt som Cosmonova ersattes av 2 st digitala 2K-projektorer (Alltså IMAX är 2x2K för 3D i 2K). Ska man visa den kvalitén krävs det fortfarande att du kör ut den på film dessutom. 16mm-film är visserligen kornigt, men passar bra kring 2K. Vanliga biografer kör film som produceras i 4-6K som 2K på 4K projektorer. Kameror som fångar i 2K har vi faktiskt haft sedan början av 00, men de ansågs inte bra nog till biobruk för de allra flesta så film användes mycket fram till 2009-10.
Panavision (uthyrning, egna objektiv) står för de flesta av kamerorna inom den här branschen, de hade inte så mycket att erbjuda innan Genesis, Red och Alexa. Sånt som 900F anses och motsvarar inte heller 35mm. Var inte fören Dalsa Origin runt 2007-2008 vi kunde börja tala om att fånga 4K digitalt och när den användes så användes den mest för SFX. Red One började inte användas fören runt 2010 och det är efter 2010 som producenter verkligen kunnat gjort valet att köra allt digitalt. Att köra allt på CineAlta som Lucas är verkligen inget val andra gjorde lika lätt, de gick inte på rent digitalt fören långt senare på bättre kameror.
Många av den första eller andra generationen 4-6K kameror för bioproduktion klarar inte hög bildhastighet vid 4K heller, vid TV-produktion kommer det vara krav med 2160p/50 och det klarar inte en RED One eller Scarlet att producera i utan bara senare modeller, för studio behöver du såklart köra ut 2160p/50 över SDI också vilken ingen Red klarar – eller någon annan kamera för bio-bruk.
TV-spel är beroende av låg input eller processing lag, så en TV där den kommer skala upp bilden bör ha ordentliga krav på sig, och ska ha krav på låg fördröjning. Till skillnad från EDTV och HDTV-tiden med icke 1280x720 eller 1920x1080-panel eller spel som internt inte renderas i 1280x720 eller 1920x1080 så klarar inte konsolerna av att själva skala om spelens bild till UHD. Att skala om sådana saker gör inte heller bildkvalitén bättre utan sämre i de flesta fallen, så nya konsoler vill man nog rendera i 1080p och visa i 1080p.
Det som är intressantare med övergången är 1080p/120, 4K eller UHDp/60, UHDp/50, och nej Europeiska bolag kommer inte gå ner till 25 bildrutor från att köra 50 som idag. Så det krävs väldigt mycket för att de ska gå över till UltraHD. Internt är stora kanaler och dess studios redo för 1080p/50 eller p/25, men kan inte sända det i dagens nät/standarder. H.265 och UHD-tvs med tillhörande eller inbyggda boxar kan däremot ladda ner eller strömma högre kvalité än broadcast – utsändningar – är idag. Fast sånt som Sonys Video Unlimited 4K är väldigt begränsat och fungerar bara i förenta staterna. Det är bara intressant här som större apparater eller projektorer som uppskalar BD. Priserna är redan nere i den nivån att det platsar i hemmabion däremot, men fortfarande utan material på fysiskt format som kan skeppas över gränserna. Det UHD ger på sikt är också större färgdjup, färgrymd och mer kroma-upplösning, men det är inget du kan ta nytta av fullt ut än utan bättre källor och mer fokus på kvalité.
Netflix platsar inte i hemmabion, delvis pga utbud – en filmälskare har sett majoriteten, utbudet är mindre än deras amerikanska DVD-uthyrningstjänst dessutom – och delvis pga att kvalitén är så låg, du kommer inte över 5.8 Mbit/s 1080, en ordentlig 720p-kodad video med samma bandbreddsbegränsning hade sett bättre ut. Blu-ray har större utbud. Serier finns på andra lagliga tjänster långt före Netflix och finns ofta på DVD och BD innan de är ute på Netflix om vi ska undanta deras egenproducerade. Det är inte särskilt dyrt, men det är inte kvalité och utbud och man kommer snabbt till en gräns där man helt enkelt inte kan hitta något att kolla på hos Netflix alls. Man har sett de gamla serierna, man har sett om dem, och man har sett säsongerna på serierna man inte hade tittat på tidigare som de har tillgängliga (ofta inte de senaste åren) och väntar förgäves på ny säsong, man söker efter filmer, regissörer och så vidare och hittar inget alls. De flesta klassiker finns inte heller, så man hittar inte ens saker att se om. Det är alltså billigt tills man sett om utbudet de har, sett några timmar serier, sen är det dyrt eftersom man inte kommer använda det. Köper du filmkanaler till TV-abonnemanget ingår inte bara någon form av playtjänst utan de är också långt före på många serier, men även de kan räkna sin tid om de inte förändrar sig då det är dyrt att slötitta på skräp. Även om MTG/Viasats kanaler kostar pengar och är betalkanaler (TV3 och TV8 iaf) så kan du se deras egna program på nätet alltså deras playtjänster mot reklam gratis, kanal 5 och 9:s program kan du också se utan abonnemang om vi räknar bort de inköpta amerikanska. SVT Play har hela utbudet gratis, med tidsgränser som beror på varierande rättigheter (det är inte en enda person/bolag som äger rättigheterna i en film, de köper in arkivmaterial, material, musik osv, och för vissa saker får de bara ha de ute någon vecka eftersom de inte vill mer utan att ta hutlöst betalt).
Att referera till TV-abonnemangspriser fungerar inte längre, du behöver använda flera svenska filmtjänster för att få något utbud överhuvudtaget, många av tjänsterna ägs av TV-bolagen som C-More Play, Filmnet, SF Anytime/TV4 Play, Viaplay osv. TVOD är dessutom helt döfött, med priser som gör det enklare att köpa ett gäng filmer på DVD/Blu-ray när återförsäljarna har erbjudanden istället. Hunger Games kostar t.ex. 39kr att hyra via VOD, kostar 45kr att köpa på blu-ray. En serie med 9kr eller 19kr per avsnitt blir såklart dyrare än en några år gammal DVD-box med hela säsongen också. Även några svenska abonnemangstjänster för VOD blir dyrt. Det blir alltså 79 kr + 79 kr + 79 kr + 99 kr om du inte nöjer dig med 1-2 tjänster och proxy/tunnel. Plus konstiga visningsfönster, och att man måste köpa serier och filmer på DVD/BD utöver det för att kunna se senaste säsongen, osv. Vill du se på alla Red Dwarf så är det inte bara det enklaste, utan det enda alternativet är att köpa på Region 2 DVD och det är dessutom billigare än några månader med strömningstjänsterna. Det finns till stor del på Netflix, men inte sista säsongen, men det är något som också skulle ta månader att se igenom utan att strecksitta. Netflix får såklart inga pengar om man pausar sitt konto och köper hem en DVD-box istället. / End long Netflix rant
DVDer och Blu-rays utgivna i Europa får du dessutom köpa och sälja hur du vill, du betalar t.o.m. svensk moms när du undviker de nordiska oligopolen som förstör filmdistributionen i landet trotts att du direkt från studions egna bolag i Storbritannien t.o.m. ofta har svensk text på releaser. Dessa oligopol bestämmer dock vad som får strömmas i Sverige, eller visas på TV. Det är byggt för att bryta mot den inre marknaden, musikrättigheter bryter också mot den inre marknaden, men e-böcker går hur bra som helst att handla inte bara över gränser i Europa, men även över Atlanten.
Att Kina är viktiga beror på att de producerar LCD och OLED-paneler själva, något företag i Västeuropa eller Nordamerika inte gör och det är viktigt för att pressa de Taiwanesiska, Japanska och Koreanska TV-panelstillverkarna som sen sätter ihop LCD-modulerna i deras utlandsägda anläggningar i Kina. Volym bidrar till Kinas ekonomi här, deras egna tillverkare har också blivit mycket bättre och de kommer inte bara sälja vettigare OEM-modeller snart utan paneler/komponenter till de traditionella märkena, och det är dem och alla underleverantörer som kommer bygga ihop de lite mer respekterade modellerna hos de mer respekterade märkena också. Kina har i förhållande till Sverige en högteknologisk industri som inte i samma grad domineras av papper och verkstadsproduktionen, även om Taiwan, Korea och Japan ligger före här. Japan har o andra sidan en ständig ekonomisk kris som gör investeringar svårt. Så de är mycket väl en ledande aktör om några år. Sony, Hitachi, Toshiba, Pioneer med flera har helt avvecklat sitt intresse i tillverkning av LCD-panaler eller Plasma och det är Sharp och Panasonic kvar där, med enbart LCD/OLED.
Vad det gäller Japan så sände de 1035i sedan början av 80-talet. Sen att man filmar och överför OS i 4K till tv-bolagen är en helt annan sak än att sända det i etern eller kabel. Ni får vänta 3-5 år för mer seriösa försök där även om de till testhårdvara går att göra vad som motsvarar en UHD-utsändning via satellittranspondern som har gott om bandbredd. Ni får faktiskt vänta minst 2-3 år på en optisk skiva med UltraHD om de väl bestämmer sig för det. Hårdvara för att spela upp finns redan, och komponenterna säljs och skeppas redan, även när det gäller 2160p60, men det handlar om specialutvecklade tjänster som levererar över internet, förmodligen nedladdning när kvalité är målet. H.265 för strömning kommer dock testas över webben, men inte till något som motsvarar BD-storlek. Har man inte jättestor panel så handlar det om skrytfaktor och uppskalande blu-rayspelare. Vill man spela i 4K får man köpa en monitor med DisplayPort, inte en TV. Dagens grafikkort, kanske även nästa generation är begränsade till 300MHz TMDS/HDMI, HDMI-2.0 kräver 600MHz bandbredd. Vi får lov att vänta tills Maxwell för att se om det rör sig där. Ingen källa för film bland konsumenter (i Europa), och begränsningar när man kör datorn till tvn är ändå något som talar för att det kommer komma mer på fronten innan det blir det givna valet.
Netflix 4K-försök kan ni läsa om här,
http://www.stuff.tv/netflix/netflix-stream-house-cards-season...
http://www.stuff.tv/netflix/ces-2014/how-netflix-going-bring-...