Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det är en jävla skillnad att spela seriöst FPS på vanlig 60Hz mot 120Hz / TN / Tjock skärm.

Skulle aldrig i hela mitt liv någonsin spela ett seriöst FPS spel / Quake UT CS på 60Hz någonsin inte ens om jag fick pengar för det.
Och ja man kan spela bättre med dom skärmar.

10k om året är väl vad man själv tycker är värt, tycker du inte det fine.

inte ute efter att klanka ner på entusiasterna syftar mer på att det inte ger mig någon fördel. har förvisso inte testat just quake i 120fps så det ska jag inte uttala mig om men alla andra spel så som bf cod osv osv ser bara finare ut, jag upptäcker absolut inte fienden snabbare som många påstår sig göra.

du får jätte gärna spendera den summan om du kan. jag skulle nog också göra det om jag kunde, dock kommer det nog aldrig hända då jag prioriterar allt annat före hög fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är en jävla skillnad att spela seriöst FPS på vanlig 60Hz mot 120Hz / TN / Tjock skärm.

...

10k om året är väl vad man själv tycker är värt, tycker du inte det fine.

Jao precis, det hela handlar ju om pengar och om man har tillräckligt stort intresse. Om man inte tycker det är tillräckligt spännande med 120 fps och bryr sig hellre om röda slipsar och svarta skjortor så lär man ju inte spendera pengar på att bibehålla 120 fps i spel heller. Finns väl hur många som helst som nöjer sig med medium/high stock settings utan att överklocka också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Jao precis, det hela handlar ju om pengar och om man har tillräckligt stort intresse. Om man inte tycker det är tillräckligt spännande med 120 fps och bryr sig hellre om röda slipsar och svarta skjortor så lär man ju inte spendera pengar på att bibehålla 120 fps i spel heller. Finns väl hur många som helst som nöjer sig med medium/high stock settings utan att överklocka också.

det har jag faktiskt alltid undrat över!
varför prioritera fps så pass mycket att man tar bort det årets nya ögongodis?
ända anledningen till att jag fortfarande spelar av och till är ju just grafik förbättringarna då det ändå är näst intill identiska spel tyvärr..

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Det är roligt och gratis att överklocka.

Jag blir lite nyfiken på vad som döljer sig i din "relativt" billliga dator?

Är tyvärr inte hemma och kommer inte hem på ett par dagar heller.
Så det mystiska som döljer sig i min dator förblir en hemlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

det har jag faktiskt alltid undrat över!
varför prioritera fps så pass mycket att man tar bort det årets nya ögongodis?
ända anledningen till att jag fortfarande spelar av och till är ju just grafik förbättringarna då det ändå är näst intill identiska spel tyvärr..

Man får fler frags med lägre inställningar. Sök och du ska finna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Man får fler frags med lägre inställningar. Sök och du ska finna.

för att man ser igenom saker som smoke på cs tex?
kom dock på att det var en lite dum fråga.. samma sak som att jag inte prioriterar fps.. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Maxa alla spel innebär vad?

1080 allt max 120FPS?

Jo för 30k är det easymode

7680x1440 med 16/8 AA/AF

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lodisen:

7680x1440 med 16/8 AA/AF

Nej? 3x 4K 60hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej? 3x 4K 60hz

Och det fungerar med en dator för 30k?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lodisen:

Och det fungerar med en dator för 30k?

Funkar, men spelbart? no

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Funkar, men spelbart? no

Anser inte att man maxar ett spel med -10 fps

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Anser inte att man maxar ett spel med -10 fps

skulle ju förvisso vara jävligt kul ifall det faktiskt gick att få minus fps

Permalänk

Snälla hjälp! Det här är väll igentilgen fel tråd men! Snälla hjälp!

Skrivet av Johankish:

Ja varför överklocka?

Har kunnat kört i princip alla spel på bästa allt på relativt billig dator.
Så vad gör ni på datorn som kräver överklockning?

Mvh nyfiken noob

Det här är väll igentilgen fel tråd men! Skulle någon kunna säga hur man gör en tråd på Sweclockers håller på att bli gallen av att jag aldrig hittar var jag ska tryck för att skapa en.

Permalänk
Entusiast

Jag klockar min komponenter för att det ger en skjuts när det behövs. Skulle inte komma på tanken att köra stock eller ens köpa nåt som ej går att överklocka. Om det sen kostar mer för själva komponenten och ökad strömförburkning och sen inte ger nån direkt positiv kurva i prestanda per krona så är det ju helt upp till om man tycker att det är värt det eller ej. Ungefär som med att SLI inte ger fördubblad prestanda. Jag personligen tycker att det är värt det...

Sen diskussionen i spel och fps/hz. Nu kan jag inte uttala mig om 60/120/144hz då jag skulle behöva tre skärmar av bättre slag och inte har pengar till det som det ser ut nu... Att gå tillbaks till en skärm och spela minimala 1920x1080 finns inte i min värld.

Nu var det ju även diskussion gällande hur man presterar eller tror sig prestera i högre fps kontra lägre fps. Ja sjunker det ner i lägre fps än 50 så är det ytterst märkbart och jag anser det vara smått ospelbart. Nu väljer jag hellre att sänka settings (ligga konstant över 60fps i 5760x1080 i nya spel kräver sin burk) än att behöva uppleva fps under 60.

Permalänk
Medlem

För att det är roligt. Någon anledning har jag egentligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

skulle ju förvisso vara jävligt kul ifall det faktiskt gick att få minus fps

Väll, när amd kom med sina första duo core så var Unreal engine lite kinkig och rapporterade frameraten lite slumpvis, i bland kom det upp ett lite minus framför.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Nu var det ju även diskussion gällande hur man presterar eller tror sig prestera i högre fps kontra lägre fps. Ja sjunker det ner i lägre fps än 50 så är det ytterst märkbart och jag anser det vara smått ospelbart. Nu väljer jag hellre att sänka settings (ligga konstant över 60fps i 5760x1080 i nya spel kräver sin burk) än att behöva uppleva fps under 60.

jag syftar inte på att man inte märker fps jag menar att man inte får en fördel, att det är bekvämare det är en annan sak, säger ju inte att jag inte skulle föredra det, menar mer att det inte är nödvändigt för alla. själv tycker jag det är spelbart över 20 har jag för mig.. dvs så länge det inte hackar till (som jämförelse så klarar ju folk att kolla på film i 24fps eller vad de nu var exakt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Väll, när amd kom med sina första duo core så var Unreal engine lite kinkig och rapporterade frameraten lite slumpvis, i bland kom det upp ett lite minus framför.

va? spelade man baklänges? om detta är fallet så blir ja nästan sugen på att skaffa en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Ja varför överklocka?

Jag överklockar av en enkel anledning, för att få ut mer av processorn.

I stället för att betala c:a 4500-5000kr (då) betalade jag i stället c:a 3500 för nästan samma prestanda. Denna prestandavinst har sedan kommit till nytta i både i spel och vid bildbehandling.

Min fråga är: Varför INTE överklocka om det nu går?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon186252:

jag syftar inte på att man inte märker fps jag menar att man inte får en fördel, att det är bekvämare det är en annan sak, säger ju inte att jag inte skulle föredra det, menar mer att det inte är nödvändigt för alla. själv tycker jag det är spelbart över 20 har jag för mig.. dvs så länge det inte hackar till (som jämförelse så klarar ju folk att kolla på film i 24fps eller vad de nu var exakt).

Dra inte filmparallellen eller vad ögat klarar av då den myten är avklarad sen länge.

Hur folk klarar av att spela i lägre fps har nog mer att göra med vad de är vana vid. En person som utan att klaga skulle kunna sitta och lira i 25fps skulle utan tvekan prestera mycket bättre om han fick spela i konstant 60 fps.

Men har man aldrig smakat pizza kan man inte känna suget efter den då man inte vet hur det smakar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Dra inte filmparallellen eller vad ögat klarar av då den myten är avklarad sen länge.

Hur folk klarar av att spela i lägre fps har nog mer att göra med vad de är vana vid. En person som utan att klaga skulle kunna sitta och lira i 25fps skulle utan tvekan prestera mycket bättre om han fick spela i konstant 60 fps.

Men har man aldrig smakat pizza kan man inte känna suget efter den då man inte vet hur det smakar

Måste bara hålla med dig, har förut spelat med låg FPS utan att tycka att det var något problem alls, nu kan jag typ inte spela när fpsen är lägre än 60, man vill ha det man är van vid

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Dra inte filmparallellen eller vad ögat klarar av då den myten är avklarad sen länge.

Hur folk klarar av att spela i lägre fps har nog mer att göra med vad de är vana vid. En person som utan att klaga skulle kunna sitta och lira i 25fps skulle utan tvekan prestera mycket bättre om han fick spela i konstant 60 fps.

Men har man aldrig smakat pizza kan man inte känna suget efter den då man inte vet hur det smakar

vet inte varför film inte har med saken att göra men det kan vi väl skita i. vad ögat klarar av är jag inte intresserad utav det vet jag mycket väl inte har med saken att göra.

oja jag är van vid mina härliga fps. jag har testat som sagt tidigare och ja det är som sagt bekvämare men jag presterar verkligen inte bättre, gör absolut ingen skillnad förutom att det är lite trevligare att titta på. sånt som däremot gör att jag presterar bättre är bekvämt tangentbord samt mus och möjligtvis om jag skulle sätta på ljudet någon gång..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon186252:

vet inte varför film inte har med saken att göra men det kan vi väl skita i. vad ögat klarar av är jag inte intresserad utav det vet jag mycket väl inte har med saken att göra.

oja jag är van vid mina härliga fps. jag har testat som sagt tidigare och ja det är som sagt bekvämare men jag presterar verkligen inte bättre, gör absolut ingen skillnad förutom att det är lite trevligare att titta på. sånt som däremot gör att jag presterar bättre är bekvämt tangentbord samt mus och möjligtvis om jag skulle sätta på ljudet någon gång..

Tror inte du går under kategorin gamer, inte ens casual gamer med den åsikten

Men trivs du och tycker det funkar på 20-30 fps utan ljud så är det väl bra (billigt om inte annat). Hoppas verkligen du spelar BF4 och att du isf kan berätta ditt nick och vart du brukar spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

va? spelade man baklänges? om detta är fallet så blir ja nästan sugen på att skaffa en sådan

Näda, så illa var det inte riktigt, det blev bara lite knas när vissa delar av spelen "kom ut i fel ordning" (delta time), det var lite sisådär med fps rapporteringen, du fick allt mellan -50 till 8000fps.
Kom dock en fix rätt snart(AMD dual core optimizer)
(lagom ot nu, så nu lämnar jag detta ämnet )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Tror inte du går under kategorin gamer, inte ens casual gamer med den åsikten

Men trivs du och tycker det funkar på 20-30 fps utan ljud så är det väl bra (billigt om inte annat). Hoppas verkligen du spelar BF4 och att du isf kan berätta ditt nick och vart du brukar spela

mhm.. inte gamer känns.. konstigt. sket i att gå till skolan från mellan till gymnasiet pga konstant spelande så ja.. intressant att höra!
dock så har jag väl i princip slutat spela då allt är avklarat. (nej inte alla spel såklart men 90% utav spelen känns som kopior)

oja mycket billgit. bytte från 4890 till 270x när cod ghosts kom för att man behövde dx11, annars hade jag nog troligtvis kunnat spela vidare då just ghosts verkligen inte är nått att hurra över grafikmässigt. tyvärr så kommer jag aldrig köpa bf4 då bf3 var ett så stort fjasko i min mening (ger det alltså inte ens en chans), men ja jo där skulle jag kanske behöva lite mer kraft än vad jag har nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Näda, så illa var det inte riktigt, det blev bara lite knas när vissa delar av spelen "kom ut i fel ordning" (delta time), det var lite sisådär med fps rapporteringen, du fick allt mellan -50 till 8000fps.
Kom dock en fix rätt snart(AMD dual core optimizer)
(lagom ot nu, så nu lämnar jag detta ämnet )

jaha.. nä då vill ja inte ha det!
hade förvisso vart en upplevelse men njae inte värt att jaga efter det.
tackar för denna underliga infon i alla fall! lol