Priserna på 4K-upplösta tv-apparater rasar

Permalänk
Medlem

så meningen med 4k är bara att kunna sitta närmare en större tv, eller att se en mer detaljerad bild som inte riktigt är utvecklad i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag är ledsen men storleken på pixlarna är högst relevant men inte ensamma utan det är kombinationen av storlek och avstånd som spelar roll. Jag skrev vinkelupplösningen vilket är det enda relevanta. PPI eller DPI säger inget utan ett avstånd. "Retina" ligger väl på runt 300 PPI vilket matchar de 300 DPI som varit standard i högkvalitativa tryck länge. Det är den upplösning som gör att ögat inte kan uppfatta punkterna på normalt läsavstånd. Stora reklamskyltar kör med 30 DPI och inte ser du några punkter på dem när du kör förbi med en bil. Det är för att betraktningsavståndet är så mycket längre. Så den absoluta upplösningen och för den delen pixeldensiteten är helt irrelevant utan ett avstånd. En mobil kräver mycket högre densitet än en datorskärm som kräver högre än en TV eftersom avståndet är annorlunda. På vilket sätt hade jag fel här?

I dag är Bluray det enda som ger vettig kvalité- Skilj på 1080p som är en upplösning och bildkvalité. Det är två helt olika saker som inte har med varandra att göra. De sätt som HD-material generellt distribueras på leder till väldigt dålig bildkvalité idag. De HD-sändnindar som distribueras via TV-nät är hårt komprimerade som ger massa artifakter. Att då öka upplösningen med en faktor fyra ställer ännu högre krav på bandbredd. Så jag tycker att vi kanske ska se till att vi kan distribuera 1080p i bra kvalité innan vi ger oss på att försöka distribuera UHD i ännu sämre kvalité.

Jag har för tillfället det snabbaste internet som Telia kan erbjuda där jag bor (13/1) vilket är en förort till Göteborg. Drar du en fiber tackar jag självklart inte nej men att kräva att folk bara ska skaffa snabbare internet är väldigt arrogant. Vidare är det Telia själva som säger att vi inte kan få två HD-kanaler och samtidigt ha kvar en vettig hastighet på internet eftersom de reserverar en viss bandbredd för varje simultan HD-kanal de ska streama.

Om du läser vad jag skrev i första meningen så menar vi samma sak. Däremot framgick inget om avstånd i din originalpost vilket var lite förvillande. Generellt sett, brukar man inte använda sig av uttrycket vinkelupplösning i tv-sammanhäng utan det är något som används i optik-sammanhang. Det går, men det finns en stor chans att du antingen inte blir förstådd, eller så blir du missförstådd.

"Retina" finns i 3 varianter som jag sade. En med 326 ppi (3.5" eller 4.0"), en med 264 ppi (9.7") och två runt 220 ppi (13.3" och 15.4"). Som jag också sade kan de alla kallas för retina då man har olika avstånd från dessa skärmar.

Problemet är ju fortfarande att du verkar mäta dina egna förutsättningar (som dessvärre inte verkar vara så bra) som någon referens för Sverige. De flesta som vill ha bra bild kör idag blu-ray eller streaming av något slag. Netflix SuperHD ser riktigt bra ut. Betydligt bättre än någon tv-sändning som finns här i Sverige. Jag har sett 4k i mängder av former och olika material under drygt två år nu och jag kan bara tala från egen erfarenhet när jag säger att oavsett om det är blu-ray eller inte så får du generellt sett ett lyft i bildkvalité på de flesta fronter. Inte minst så blir färgrymden betydligt större.

Tonen jag använde var kanske inte den snällaste men det är ju minst lika arrogant att påstå att vi bör vänta med 4k för att du inte kan få in HD på rätt sätt. Om 10-20 år är traditionella tv-kanaler redan borta ändå. Risken finns att även fysisk media dör innan dess. Vi behöver "early adopters" om tekniken skall hinna mogna innan du och jag har råd att köpa det. Jag har själv suttit i sitsen med dåligt bredband och det är inte kul, men nu har jag 250mbit/s och streamar HD som aldrig förr. Självklart är det inte jämbördigt med Blu-Ray men det ser betydligt bättre ut än en BR-rip på några få GB.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt bra nyheter för mig då jag vill köpa en 60-65 tums 1080 TV så förhoppningsvis kommer även dom bli ännu billigare från och med nu.
Finns ju ändå inget på TV som kommer sändas i 4K eller några TV-spel i 4K.
Dataskärm då kan man ju börja snacka 4K.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ännu inga grafikkort med stöd för HDMI-2.0 och det kommer tidigast nästa generation om ens då.

Det finns redan grafikkort, och moderkort med HDMI som klarar 4K med 60Hz.
Men man får verkligen in och lusläsa specifikationerna för att hitta dom.
Man kan tyvärr inte riktigt söka på HDMI 2.0 på prisjakt ännu, även om dom precis har lagt till det som parameter för åtminstone TV-apparater.

Men det kommer nog att se väldigt annorlunda ut om bara några månader.

Kanske kommer det en rejäl brandrea på dagens 30Hz-skärmar under våren/sommaren, om nån vill ha dom.

Permalänk

Ser fram emot den dag jag kan slänga upp en billig 100" 8K-skärm på väggen, ställa skrivbordet framför, och äntligen vara hyfsat nöjd med hur många fönster man kan öppna samtidigt.

Och förhoppningsvis får man fortfarande ha mer än ett fönster öppet i Windows vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Det finns redan grafikkort, och moderkort med HDMI som klarar 4K med 60Hz.
Men man får verkligen in och lusläsa specifikationerna för att hitta dom.
Man kan tyvärr inte riktigt söka på HDMI 2.0 på prisjakt ännu, även om dom precis har lagt till det som parameter för åtminstone TV-apparater.

Men det kommer nog att se väldigt annorlunda ut om bara några månader.

Kanske kommer det en rejäl brandrea på dagens 30Hz-skärmar under våren/sommaren, om nån vill ha dom.

Det finns inte, det finns grafikkort och integrerade grafikkretsar i Intels processorer som stödjer DisplayPort 1.2 och 3840x2160 i 60Hz med hjälp av MST. Det finns också några monitorer på några av marknaderna som har möjlighet att köra över två HDMI. Det är inte riktigt relevant när vi haft DP1.2-stöd sedan början av 2012 dock, och senare i Haswell som funnits ett tag nu. Särskilt när TV-apparater inte ger den möjligheten. Att grafikkretsen har det (DP1.2) är ingen garanti på bärbara dock, så man få ha lite koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Okej, så när kommer 4K materialet?

När 95% av alla svenska hushåll sitter kvar med SD-upplösning på tv sändningarna känns 4K verkligen inte aktuellt...

Ehm och 95% sitter med tjock tv också antar jag ?
Skiter nog i tv-sändingar, bara det kommer högupplösta köpfilmer

Permalänk
Medlem

Så fort en 55" Sony eller Samsung 4K hamnar på 10-15 000 kr så inhandlas det men fram tills dess funkar 1080P utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ehm och 95% sitter med tjock tv också antar jag ?
Skiter nog i tv-sändingar, bara det kommer högupplösta köpfilmer

Och dessa "högupplösta" filmer är alltså SD filmer man skalat upp.....

Först när de fria TV-kanalerna börjar sända i högupplöst kommer försäljningen att ta fart ordentligt.
Se vad som hände med 3D-hypen.
Jag känner inte till köp/hyr-films utbudet för 3D, men jag vågar påstå att det är motsvarar utbudet i TV-kanaler, dvs noll.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som någonsin sett 1080 med hög bit-rate?
Titta på en 50" på ca 3 meters avstånd, så förstår ni att man inte behöver ha högre upplösning än det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det kommer dröja länge innan 4K blir någon etablerad standard. Menar då för t ex film liknande bluray.

För det första så tror jag inte att folk som sitter på relativt nya TV-apparater med full-HD är speciellt intresserade av att köpa ny TV igen för 10000-15000:- Innan det finns en väldigt stor andel människor som kan/vill se film med 4K så kommer det inte heller att slå igenom. Att kunna se 4K klipp på youtube räcker inte.

För det andra finns det många inom kabel TV som fortfarande sänder 720p eller nätt och jämnt 1080p. Är tekniken redo för att kunna köra 4K? Streaming-tjänster brukar ligga på dålig 720p med låg bitrate.

När det gäller spel så är nog problemet snarare att grafikkorten inte hänger med på långa vägar. Eller skall 15 åriga kalle som gillar att spela önska sig trippla titan i Julklapp? osv.....

Så nej, tror att 4K kommer dröja att slå igenom......

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och dessa "högupplösta" filmer är alltså SD filmer man skalat upp.....

Först när de fria TV-kanalerna börjar sända i högupplöst kommer försäljningen att ta fart ordentligt.
Se vad som hände med 3D-hypen.
Jag känner inte till köp/hyr-films utbudet för 3D, men jag vågar påstå att det är motsvarar utbudet i TV-kanaler, dvs noll.

3D? 3D-bluray har ungefär samma utbud som biograferna plus titlar som inte visas på våra svenska biografer. 180 stycken avsedda för svenska marknaden på prisjakt. 193 stycken med svensk textning. Tekniken har inte på något sett slått på TV-marknaden, men de flesta apparater över en viss prisklass har det om man orkar bry sig om att skaffa nog med glasögon och köra en BD-spelare med stöd för det. På bio har det slagit och de storfilmer som är gjorda för det säljer också i det. Men det är lite annan teknik där, och projektorerna stödjer i regel också 144Hz. De kan därför köra t.ex. 24p 3D tripple-flashat. Plus att de har hyfsad mörkläggning. Det är ingen novelty längre och är etablerat. Det stannar där för vissa produktioner.

De licensfinansierade kanalerna sänder egentligen inget annat än 720p/50 och SD-kanalerna är nerskalade versioner som kodats om från deras utsändning för HD. SD-material skalas alltså upp för att skalas ner. Studio-material och egenproducerade produktioner/drama är ofta ren 720p/50 eller möjligen 1080p/50 om det inte har producerats för bio och kör PAL-speedup plus frame-doubling.

UHD på tv-sändningar är många år bort än så länge. På videomarknaden finns ännu inget förslag på ny standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och dessa "högupplösta" filmer är alltså SD filmer man skalat upp.....

Först när de fria TV-kanalerna börjar sända i högupplöst kommer försäljningen att ta fart ordentligt.
Se vad som hände med 3D-hypen.
Jag känner inte till köp/hyr-films utbudet för 3D, men jag vågar påstå att det är motsvarar utbudet i TV-kanaler, dvs noll.

Börjar finnas rätt så många 3D filmer att köpa om man nu har en 3DTV.

Men altså uppskalat ?? Det är väl snarare så filmer som är inspelat på 35mm film eller större antagligen kan scannas in i 8K.. och det finns säkerligen 100-200 nyare filmer som är inspelade med moderna digitala 4K kameror.

Edit: letade lite och hittade 71st filmer från 2004-2013 som visats på bio i 4K.
Men som sagt letade säkert 10min eller mindre.. så har ju garanterat missat filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Är det någon här som någonsin sett 1080 med hög bit-rate?
Titta på en 50" på ca 3 meters avstånd, så förstår ni att man inte behöver ha högre upplösning än det.

Skickades från m.sweclockers.com

Min TV är på 50" och jag sitter närmre än 3 m (ca 2.70 m), och tycker TV-bilden är alldeles för liten.
Nästa TV blir nog mellan 65" - 80". Då kanske man vill ha bättre upplösning(?)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Är det någon här som någonsin sett 1080 med hög bit-rate?
Titta på en 50" på ca 3 meters avstånd, så förstår ni att man inte behöver ha högre upplösning än det.

Skickades från m.sweclockers.com

De gånger jag kört tester så har jag kört med blu-ray filmer som anses hålla hög kvalité, d.v.d inga komprimerade filer. Men visst, ibland har man testat en och annan mkv fil med och då har bitraten enligt VLC legat på mellan 10 000 och 20 000 i häftigare scener.

Vi sitter ca 2-3 meter ifrån en 60" och det känns ganska lagom. Det går dock inte att jämföra med en bioduk även om man sätter ganska många meter bort så en större TV är aldrig fel för film.

För att titta på vanlig TV så tror jag dock att man inte ska gå för stort om man nu inte kör enbart HD kanaler så det blir en övervägning som måste göras.

Jag håller med om att 1080p kan se riktigt fint ut på en 60" även på 2-3 meters avstånd men det kan garanterat bli bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fan jag är så kluven. Ska man spendera 20k nu för en 80tum 1080 eller ska man ha is i magen i något år till.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan jag är så kluven. Ska man spendera 20k nu för en 80tum 1080 eller ska man ha is i magen i något år till.

En bra 80" kostar väl runt 40K ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Ser fram emot den dag jag kan slänga upp en billig 100" 8K-skärm på väggen, ställa skrivbordet framför, och äntligen vara hyfsat nöjd med hur många fönster man kan öppna samtidigt.

Och förhoppningsvis får man fortfarande ha mer än ett fönster öppet i Windows vid det laget.

Nej, allt kommer att vara touchstyrt då. Folk under 10 år kommer inte veta om vad ett tangentbord eller en mus är.

Notera att jag inte är seriös

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En bra 80" kostar väl runt 40K ??

Det var helvete dom har gått upp i pris eller så kollade jag när det var kampanj.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Är det någon här som någonsin sett 1080 med hög bit-rate?
Titta på en 50" på ca 3 meters avstånd, så förstår ni att man inte behöver ha högre upplösning än det.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova att sitta 2.30m ifrån i stället så kommer det se ännu bättre ut. Har du någonsin sett 4k på 4m avstånd på en 120" duk så kommer du nog förstå att vi visst behöver högre upplösning

Skrivet av Petterk:

3D? 3D-bluray har ungefär samma utbud som biograferna plus titlar som inte visas på våra svenska biografer. 180 stycken avsedda för svenska marknaden på prisjakt. 193 stycken med svensk textning. Tekniken har inte på något sett slått på TV-marknaden, men de flesta apparater över en viss prisklass har det om man orkar bry sig om att skaffa nog med glasögon och köra en BD-spelare med stöd för det. På bio har det slagit och de storfilmer som är gjorda för det säljer också i det. Men det är lite annan teknik där, och projektorerna stödjer i regel också 144Hz. De kan därför köra t.ex. 24p 3D tripple-flashat. Plus att de har hyfsad mörkläggning. Det är ingen novelty längre och är etablerat. Det stannar där för vissa produktioner.

De licensfinansierade kanalerna sänder egentligen inget annat än 720p/50 och SD-kanalerna är nerskalade versioner som kodats om från deras utsändning för HD. SD-material skalas alltså upp för att skalas ner. Studio-material och egenproducerade produktioner/drama är ofta ren 720p/50 eller möjligen 1080p/50 om det inte har producerats för bio och kör PAL-speedup plus frame-doubling.

UHD på tv-sändningar är många år bort än så länge. På videomarknaden finns ännu inget förslag på ny standard.

På bio kör man polariserad 3d, med dubbla linser/projektorer, och en extremt dyr och speciell duk. Denna teknik alternerar man ej bilder med utan visar helt bokstavligen talat 2 bilder exakt samtidigt på bekostnad av upplösning.

På bio har väl mottagandet varit ungefär lika ljummet som i hemmet. Det är inte alltid man har ett val när det kommer nya storfilmer och man vill undvika 3d.

Egenproducerade produktioner/drama i USA/Storbrittanien är i de flesta fall inspelade med exakt samma kameror som Hollywood kör med, dvs. 2.8k (Arri Alexa), 5k (Red Epic), Sony F55 (4k). Däremot mastras de flesta i 2k, vilket även Hobbit-filmerna gjorts.

UHD på tv-sändningar kommer i år.
http://www.engadget.com/2013/01/28/japan-plans-to-broadcast-2...

BBC testade det redan 2012 under Olympiska Spelen i London. OS i år skall skickas ut i 4k och spelas in i 8k.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Prova att sitta 2.30m ifrån i stället så kommer det se ännu bättre ut. Har du någonsin sett 4k på 4m avstånd på en 120" duk så kommer du nog förstå att vi visst behöver högre upplösning

På bio kör man polariserad 3d, med dubbla linser/projektorer, och en extremt dyr och speciell duk. Denna teknik alternerar man ej bilder med utan visar helt bokstavligen talat 2 bilder exakt samtidigt på bekostnad av upplösning.

På bio har väl mottagandet varit ungefär lika ljummet som i hemmet. Det är inte alltid man har ett val när det kommer nya storfilmer och man vill undvika 3d.

Egenproducerade produktioner/drama i USA/Storbrittanien är i de flesta fall inspelade med exakt samma kameror som Hollywood kör med, dvs. 2.8k (Arri Alexa), 5k (Red Epic), Sony F55 (4k). Däremot mastras de flesta i 2k, vilket även Hobbit-filmerna gjorts.

UHD på tv-sändningar kommer i år.
http://www.engadget.com/2013/01/28/japan-plans-to-broadcast-2...

BBC testade det redan 2012 under Olympiska Spelen i London. OS i år skall skickas ut i 4k och spelas in i 8k.

Nej, det är annan teknik men det är främst IMAX-setups som kör dubbla projektorer annars kör man bara polariserat med ett filter framför projektorn. Varken RealD eller MasterImage kör två projektorer i de flesta setups. Eller dubbla linser. ZScreen (RealD) alternerar bilden, så gör MasterImage polarisatorhjulet också. TV referera till både produktions och leveransformat (vilket man ofta kör lägre än kameran klarar pga lagringsutrymme). TV produceras ofta med 4-6K kameror, men det är inom drama och du kan inte få ut det via SDI och det levereras till kanalen i format redo att sändas eller göras om för att sändas, antingen 720p/50 eller 1080p/50 till kanalerna som valt p/50 i Europa, och effekter eller animationer görs som sagt inte i 4K. Red används i Sverige också. Studiokamerorna är andra än vid drama och kamerorna som används inom bio kan inte mata SDI mer än i 2K. Silverduk för 3D har små biografer i samhällen med några tusen invånare. Dessa kör också 4K projektorer eller projektorer som kan uppgraderas till 4K, medan IMAX ofta kör 2x 2K fortfarande. 3D på bio är aldrig mer än 2K däremot. Fast det har med DCI och lite andra krav att göra också.

Det finns inga mottagare ute i japanska hem som kan ta emot Ultra-HD-sändningarna så är det är inte något försök med allmänheten inblandad. Satellittransponder har däremot inga problem med bandbredden för en 4K signal. Vi har redan sänt 4K över satellit många gånger. Det är många år bort innan mer permanenta sändningar och teknik börjar användas, eller det testas för allmänheten i någon verklig skala, men det handlar fortfarande om inte särskilt många, innan 2020 finns det på vissa marknader.

Permalänk
Medlem

Tycker 4K är ganska meningslöst för tvbruk då det är för liten bild. När jag kan få en 4K projektor för under 20000 däremot då blir jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, jag är från betongen.

Ja, 79 kr i månaden är faktiskt bra om man jämför med ComHem, Bredbandsbolaget, Viasat, etc.
Jag säger inte att Netflix är dåligt, men allt som rör television suger.

Visst television här i vårt avlånga land suger överlag. Liksom Tivo som har funnits i staterna sedan ´99 har precis kommit hit!

Sen när det gäller övrig content så är det rättighetsinnehavarna vi skall rikta vår kritik till!

Att bolag som Fox, Universal, NBC, CBS, FX, AMC osv är lite sena på att tillåta svenska kanaler att sända deras innehåll är bara befängt!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Då har du antingen stått väldigt nära eller så har du upplevt någon sorts placeboeffekt. Ögat har en vinkelupplösning på ca en bågminut. Detaljer mindre än det är omöjligt att urskilja. Läs lite om Rayleighs upplösningskriterium och Airy disk och återkom sen.

Jag hoppas att du inser att du upprepar det jag sa. Om vi ska köra h.265 på Bluray krävs en ny standard som inte finns idag vilket kräver en ny generation blurayspalre som inte kan börja tillverkas innan den nya standarden är spikad. Utöver det måste vi vänta på att det finns hårdvara som kan avkoda h.265 vilket iof borde komma rätt snart. Sen är det inte helt säkert att ens h.265 och BDXL klarar av att ge UHD med samma bitrate. En normallång film ligger redan idag på ca 50 GB varav nästan allt är film. Fyra gånger upplösning betyder i princip fyra gånger så stora filer så det kommer bli trångt även med h.265 och BDXL. Speciellt om de ska ha med 3D och grejer. Så de lär antagligen ta till ett par lager till i ytterligare en standard för att ha lite marginal. Att dela upp filmen är en sällsynt dålig idé som ingen kommer acceptera. Testa själv nästa gång du tittar på film. Stoppa filmen mitt i, gå fram till spelaren, ta ut filmen, stoppa in den i fodralet, plocka ut den igen och starta upp filmen. Återkom sedan med hur det kändes.

Wow, spelar ingen roll hur många gånger såna som ni får det förklarat för er. Ni vägrar ändå förstå att människor har olika syn. Du kommer med lika mycket bullshit som: "ögat kan inte uppfatta 120 Hz".

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Jo, det kan man.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstegland:

Om du läser vad jag skrev i första meningen så menar vi samma sak. Däremot framgick inget om avstånd i din originalpost vilket var lite förvillande. Generellt sett, brukar man inte använda sig av uttrycket vinkelupplösning i tv-sammanhäng utan det är något som används i optik-sammanhang. Det går, men det finns en stor chans att du antingen inte blir förstådd, eller så blir du missförstådd.

"Retina" finns i 3 varianter som jag sade. En med 326 ppi (3.5" eller 4.0"), en med 264 ppi (9.7") och två runt 220 ppi (13.3" och 15.4"). Som jag också sade kan de alla kallas för retina då man har olika avstånd från dessa skärmar.

Problemet är ju fortfarande att du verkar mäta dina egna förutsättningar (som dessvärre inte verkar vara så bra) som någon referens för Sverige. De flesta som vill ha bra bild kör idag blu-ray eller streaming av något slag. Netflix SuperHD ser riktigt bra ut. Betydligt bättre än någon tv-sändning som finns här i Sverige. Jag har sett 4k i mängder av former och olika material under drygt två år nu och jag kan bara tala från egen erfarenhet när jag säger att oavsett om det är blu-ray eller inte så får du generellt sett ett lyft i bildkvalité på de flesta fronter. Inte minst så blir färgrymden betydligt större.

Tonen jag använde var kanske inte den snällaste men det är ju minst lika arrogant att påstå att vi bör vänta med 4k för att du inte kan få in HD på rätt sätt. Om 10-20 år är traditionella tv-kanaler redan borta ändå. Risken finns att även fysisk media dör innan dess. Vi behöver "early adopters" om tekniken skall hinna mogna innan du och jag har råd att köpa det. Jag har själv suttit i sitsen med dåligt bredband och det är inte kul, men nu har jag 250mbit/s och streamar HD som aldrig förr. Självklart är det inte jämbördigt med Blu-Ray men det ser betydligt bättre ut än en BR-rip på några få GB.

Hur många använder Netflix i sverige jämfört med hur många som tittar på någon form av traditionella TV-sändningar tror du? Vem av oss är det som utgår från egna förutsättningar? Netflix Super HD rekommenderar 7 Mbit/s så det kommer krävas minst 14 Mbit/s för UHD om man kör med h.265 längre fram. Det betyder att det bli jobbigt för alla oss som inte har några alternativ till ADSL. Vi som inte bor mitt i en stad har inte tillgång till fiber. Det är så verkligheten ser ut. Tittar man till exempel här så har vi i Sverige en medelhastighet på 8,9 Mbit/s (http://www.abcnetspace.com/2013/07/top-10-countries-with-fast...). Det räcker inte för att distribuera UHD med hög kvalité. Det räcker till Netflix Ultra HD men inte mer. Sen kan man fundera lite på vad storskalig distribution av UHD-video skulle göra med internet. Det var ju under ett par månader i somras väldigt svårt att se på Youtube i Sverige och det berodde på begränsade överföringskapaciteter i nätet. Det är inte bara din uppkoppling som ska hålla utan hela kedjan från servrarna som distribuerar. Det med Youtube löstes genom att de fick bygga ut större lokal buffring i Sverige, alltså att det ligger en större kopia av Youtube lokalt i Sverige för att avlasta servrar på andra ställen.

Angående färgerna så stödjer nuvarande standard för HD-material 8-bit per kanal. Själva formatet h.264 stödjer upp till 14-bitar. Framtida UHD stödjer 12-bitar. TN-panelerna som sitter i de flesta TV-apparaterna stödjer generellt bara 6-bitar eller 8 bitar om de är av bättre kvalité. Ska man högre än så får man leta efter en TV med Plasma som är på väg bort, OLED som tyvärr fortfarande är svindyrt och den handfull TV-apparater som använder sig av IPS eller VA. Sen är färgrymden i sig inte på något vis kopplad till upplösningen egentligen men eftersom vi ändå är inne på det så är det ännu en sak jag nämnt. Att exakt allt måste uppgraderas för att det ska vara lönt. Hur många av alla de nya apparaterna med UHD har en IPS-panel?

Det jag försöker säga är att det är totalt meningslöst att vara early adopter när det gäller UHD på TV. För när alla fördelarna kommer så kommer din TV inte klara av att hantera det ändå. De börjar i fel ände med att pressa priserna så mycket det går när de borde satsa lite på att faktiskt säkra upp prylarna lite mot framtiden. Hur många har någon som helst nytta av en 50" TV med UHD och HDMI 1.4? Hur många sitter så nära att skillnaden märks tydlig? Bluray finns inte med mer än 1080p och 8-bitar. Så vad är poängen med att slänga ut 30 000 kr på en sådan TV? Vad ger den mer än lite e-penis jämfört med en HD-TV idag? Om ett antal år när resten av infrastrukturen faktiskt finns kan det nog vara intressant men vad säger att en TV idag faktiskt kommer kunna utnyttja något av det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SebboD:

Wow, spelar ingen roll hur många gånger såna som ni får det förklarat för er. Ni vägrar ändå förstå att människor har olika syn. Du kommer med lika mycket bullshit som: "ögat kan inte uppfatta 120 Hz".

Nej det här handlar om fysik, mer specifikt diffraktion. Det är ett fenomen som är relaterat till att ljus har vågenskaper och det kommer man inte ifrån utan att bryta mot väldigt grundläggande fysiska lagar. Vilken uppdateringsfrekvens som är lämplig är något helt annat och jag skrev ett styck om det tidigare. Det styrs inte av fysik på samma sätt utan det är relaterat till hur hjärnan fungerar och som jag tidigare nämnt är det en väldigt komplicerad fråga utan ett entydigt svar eftersom det inte bara är antalet bildrutor per sekund utan även hur de ritas upp och hur de är utformade.

Tillbaks till optik. Ljus beter sig som vågor vilket betyder att man får diffraktion. Det är enklast att illustrera med en bild som jag stulit från Wikipedia:

Så ljus faller in på en spalt, alltså en skiva med ett litet hål i, och då bryts ljuset. Alla vågor fungerar så här och här har du ett par illustrativa bilder på diffraktionsmönster i vatten:

Detta gör att intensiteten på det infallande ljuset sprids över en större yta och detta sker enligt ett väldigt speciellt mönster. De flesta har fått leka med det här i fysiken i skolan någon gång. Om man lyser med en laserpekare genom ett litet hål får man ett mönster som ser ut så här:

Som du ser är det stark i mitten och sedan helt svart och sedan är det ljust igen och så upprepas det och de ljusa ringarna blir svagare och svagare. Så en ensam laserstråle bildar ett mönster om man lyser på en liten öppning. Om man tittar på ljusintensiteten som funktion av avståndet från mitten av mönstret ser det ut så här:

Så ljus som passerar en öppning kommer brytas och ge ett speciellt mönster. Hur stor denna utbredning blir beror på öppningens storlek och ljusets våglängd. Detta ger upphov till en hård fysisk gräns för hur små saker en viss optik klarar av att återge. Detta är ett väldigt viktigt fenomen inom astronomi med teleskop och mikroskopi. Det pratas också en del om det vid foto då vissa objektiv är diffraktionsbegränsade, det vill säga att objektivet har för liten bländaröppning för att fysiskt klara av kamerasensorns upplösning. Över den gränsen är det alltså meningslöst med högre upplösning på sensorn då optiken inte kan återge fler detaljer ändå. Den engelska fysikern Rayleigh sammanfattade detta i vad som kallas för Rayleighs upplösningskriterium som du kan läsa mer om här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Angular_resolution

Den kan lite kort uttryckas som θ= 1,22*λ/D. Alltså vinkelupplösningen är lika med 1,22 gånger våglängden genom diametern. Rent fysikaliskt är ögat som vilken lins som helst med en öppning på mellan ungefär 2 och 9 mm beroende på ljusförhållanden. Så räkna själv med en vinkelupplösning på ca 1 bågminut och se vad som händer.

Så detta är alltså något helt annat än 120 Hz vilket i sammanhanget är helt irrelevant. Kan rekommendera artiklarna på Wikipedia om ljus, diffraktion, Airy disks och Rayleighs upplösningskriterium:
http://en.wikipedia.org/wiki/Light
http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction
http://en.wikipedia.org/wiki/Airy_pattern
http://en.wikipedia.org/wiki/Angular_resolution

Edit: Glömde bifoga cosiunussatsen som behövs för att konvertera en vinkel till en längd. I det här fallet är den kända vinkeln vinkelupplösningen för ögat och den sökta längden avståndet mellan pixlarna på TVn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cosinussatsen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Jo, det kan man.

Nej... Att man kan dela upp en film på flera skivor, vilket innebär att man får stå och byta skiva mitt i filmen, betyder inte att man bör göra det eller ens nämna det som ett förslag. Ren idioti så här på en tisdagskväll....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Nej... Att man kan dela upp en film på flera skivor, vilket innebär att man får stå och byta skiva mitt i filmen, betyder inte att man bör göra det eller ens nämna det som ett förslag. Ren idioti så här på en tisdagskväll....

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag inte föredra det men det var bara en av flera lösningar. Vissa bättre än andra. Ingen anledning att hetsa upp sig, vi har väl inte ADHD?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Personligen skulle jag inte föredra det men det var bara en av flera lösningar. Vissa bättre än andra. Ingen anledning att hetsa upp sig, vi har väl inte ADHD?

Jag skulle inte gå så långt i att kalla idioti för en lösning, oavsett om den skulle klassificeras som en bättre eller sämre lösning "än andra". Du får nog tänka till en eller två gånger när det gäller att presentera lösningar och gärna ta reda på vad ADHD innebär innan du slänger ur dig sådant skräp i framtiden.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2