Sony sålde 4,2 miljoner Playstation 4 under 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carolus Rex:

Sony lär pumpa in fler media/appar och funktioner i framtida uppdateringar så det är inget jag stör mig på

Ja men en del hårdvara saknas som Xbox One har för att göra den en komplett multimediamaskin. HDMI-in och Kinect bland annat, det går att göra rätt mycket med det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Carolus Rex:

Sony lär pumpa in fler media/appar och funktioner i framtida uppdateringar så det är inget jag stör mig på

Sen har ju Sony en extremt stor fördel med PlayStation Now, om och när det kommer ut till den breda massan. Där står MS formligen med byxorna nere, då de gick ut med att; det är en teknik vi inte klarar av och inte kommer kunna fixa på flera år.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ja men en del hårdvara saknas som Xbox One har för att göra den en komplett multimediamaskin. HDMI-in och Kinect bland annat, det går att göra rätt mycket med det.

HDMI in? Vem behöver det på en spelkonsol?
Själv har jag det på i min receiver, där har jag även 4 ingångar. Plus att jag trycker hellre på en knapp än att hojta "XBOX TV!" varje gång jag vill titta på tv.
Kinect gillar jag inte, vilket 4,2 miljoner inte heller verkar gilla.

Nej, jag tycker inte att Microsoft lyckades med denna konsol. Återstår att se vad som händer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Då har du fullkomligt missförstått hur marknaden fungerar.

PS4 och Xbox One har skeppat lika stora volymer. PS4 har spridit ut dem på en större marknad bara. Xbox One lider bara av dålig efterfrågan, den går att finna överallt. PS4 har däremot betydligt högre efterfrågan än utbud.

Vart finns det att läsa att Xbox One finns överallt?
Ta inte vatten över huvudet är du snäll.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Antar att vad han menar är att det finns exemplar av Xbox att köpa där det har lanserats ännu alltså inte SLUTSÅLT till skillnad från PS4

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Jag ser dessa siffror som en vinst för MS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som redan påpekats så har Ps4 lanserats i betydligt fler länder än vad Xbox One har så är väl inte så konstigt. Trodde skillnaden skulle vara större faktiskt.

Hehe bara det att Xbox one har släppts i sin hemregion, USA, medan Playstation 4 inte har gjort det dvs Japan. Slutet av februari så kommer Sony vara så långt före MS så det inte är klokt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Vart finns det att läsa att Xbox One finns överallt?
Ta inte vatten över huvudet är du snäll.

Läser man t.ex NeoGaf så verkar det råda en konsensus om att Xbox One finns tillgänglig i stora kvantiteter i olika marknader (NA, EU). Går man in i Game, Media Markt, Best Buy, Target så finns alltid flera Xbox One tillgängliga, vid förfrågan så säger expediterna att de har bra med Xbox One medan PS4 säljer ut omgående när nya kommer in.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Aningen förvånande siffror, starkt jobbat av Sony! Tror dock att Xbox One har övertaget i längden när den släpps i fler marknader och konsolen uppdateras mjukvarumässigt.

Tvivlar. PS4 har inte släppts till deras överlägset största marknad än (Japan) medan Xbox One har släppts till sin största marknad (USA). Visst kommer Xbox One siffran öka ganska rejält när resten av världen får tag i en Xbox One MEN den kommer antagligen inte gå om PS4 eftersom efterfrågan är enorm på just PS4.

Skrivet av strejf:

Ja men en del hårdvara saknas som Xbox One har för att göra den en komplett multimediamaskin. HDMI-in och Kinect bland annat, det går att göra rätt mycket med det.

Har redan en multimediamaskin i form av min HTPC. Sedan HDMI in har surroundsystemet under TV:n.

Skrivet av NoNamesWayne:

Vart finns det att läsa att Xbox One finns överallt?
Ta inte vatten över huvudet är du snäll.

Så det är därför man kan beställa Xbox One i diverse butiker i här (importerade) medan man inte ens får tag i ett PS4 förrän tidigast Mars? Är det för att jag har tagit mig vatten över huvudet? Vet du ens vad det ordspråket betyder?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Que?! Har du missat att den släpptes i november?

Släpptes i november och går att köpa nu var som helst är två heeelt olika saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vart finns det att läsa att Xbox One finns överallt?
Ta inte vatten över huvudet är du snäll.

Vi kan ta en av de större retailers i USA och kolla, eftersom Xbox one inte släppt i sverige så är det bättre att jämföra där.

Xbox One: I lager
Playstation 4: Inte i lager

Vist du kan köpa PS4'an genom Amazon till privat personer / småföretag som säljer den för 100$+ mer men räknar inte med i andra hand.

Som längst har Amazon haft PS4 i lager i ca 12 timmar innan den blivit slutsåld.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

Faaaaaast..... Varför står det då inget PS4 framför min TV här?

De har ju producerat för lite konsoller, det räcker ju inte till.

Finns tonvis av folk som går utan här i sverige, då man var tvungen att ha förbokat det bra jävla mycket tidigare än det släpptes.

Folk som ännu inte fått det får ju vänta till typ mars-april.

Exakt!
Folk som lyckats få tag på en tror att alla sitter med varsin ps4 och spelar nu!

Hur många ex fick Sverige tilldelat? 1000?

Permalänk
Medlem

Ska inte säga för mycket, men det känns som om Microsofts siffror är ut till butik medan Sonys siffror är ut till kund.
Det ryktas om det på rätt många forum och jag tar upp den tesen här för diskussion.

Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Wat, kika närmaste återförsäljare och kom tillbaka

Vilka återförsäljare?
Peka på en enda i Sverige som sitter på en hög med PS4:or och kom tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Exakt!
Folk som lyckats få tag på en tror att alla sitter med varsin ps4 och spelar nu!

Hur många ex fick Sverige tilldelat? 1000?

15.000 enheter enligt anställda på Game.
Låter rätt trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

15.000 enheter enligt anställda på Game.
Låter rätt trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så pass många? Där ser man. Och ändå tog dom slut på en kvart

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Så pass många? Där ser man. Och ändå tog dom slut på en kvart

När jag frågade de på GameStop i Helsingborg (Väla köpcentrum) så hade de i sin största batch fått 150 exemplar. GameStop är hyfsat stora, men det handlar ändå endast om en butik så 1000 låter lite väl lite. 15000 som Elakekocken skriver låter rätt trovärdigt som han själv beskriver det.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av diddedraker:

HDMI in? Vem behöver det på en spelkonsol?
Själv har jag det på i min receiver, där har jag även 4 ingångar. Plus att jag trycker hellre på en knapp än att hojta "XBOX TV!" varje gång jag vill titta på tv.
Kinect gillar jag inte, vilket 4,2 miljoner inte heller verkar gilla.

Nej, jag tycker inte att Microsoft lyckades med denna konsol. Återstår att se vad som händer i framtiden.

Jag har också en receiver med HDMI-ingång, ändå vill jag ha en Xbox One. Det kan vara smidigt att kunna använda allt genom samma enhet, till exempel att kunna ta emot Skype-samtal samtidigt som man ser på TV/spelar/kollar film eller slippa leta upp tv-dosan för att slå på allt m.m. Är lite trött på att växla input på min receiver om jag ska vara ärlig, känns inte särskilt modernt. Möjligheten att kunna streama datorns skärm till Xbox, trådlöst tror jag blir najs med.

Xbox One är enligt mig inte en spelkonsol, det är en underhållningsmaskin.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Med andra ord ganska meningslösa siffror. Själv kommer jag utan tvekan att skaffa Xbone pga spelen, GUI och att alla kompisar alltid har kört Xbox.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Almtom:

Nice där ägde dom M$

Barn...

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ja men en del hårdvara saknas som Xbox One har för att göra den en komplett multimediamaskin. HDMI-in och Kinect bland annat, det går att göra rätt mycket med det.

Skillnaden är dock att PS3 presenterades som en multimediamaskin, PS4 presenterades som en spelmaskin och move kamera finns att köpa som tillbehör, MS har bara valt att skicka med Kinect från början av någon usel anledning

Permalänk
Medlem

Microsoft har bara haft skitidéer på senaste tiden så därför tänker jag skita på deras idéer och istället säga grattis till Sony för dem har lanserat en sådan fin och renodlad sak. Att MS säljer helt ok nu är bara för U.S.A och där är folket så patriotiskt så det räknas inte.

Formuleringsändring. Se §1 i reglerna.
Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Med andra ord ganska meningslösa siffror. Själv kommer jag utan tvekan att skaffa Xbone pga spelen, GUI och att alla kompisar alltid har kört Xbox.

Lustigt nog för exakt samma anledningar som jag köpte ps4 och att det är bättre hårdvara, förstås. Dock så har mina vänner och bekanta en viss benägenhet att lyxa till det med både ps och xbox (de som har fast anställning iaf...). Men xbox har då alltid ansetts som en dedikerad Halo-maskin och alla andra spel körs på ps.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Känns som att South Park var fel ute i sina "Console wars"-avsnitt, var konstigt att Cartman valde Xbone med hänvisning till starkare hårdvara (vilket inte stämmer om man ser till upplösning/fps på multiplattformspelen) och TV-funktionerna som ju inte berör själva core-gaming upplevelsen. Känns konstigt som sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Xbox One är enligt mig inte en spelkonsol, det är en underhållningsmaskin.

Underhållning != TV funktioner

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Sony hade mig som näst intill garanterad kund. Jag tänkte "Gött med nästa generation kommer multimediafunktionerna vara rebodlade" Jag förutsatte att det skulle gå att sätta på en film från en nätverksdrive.
MEN icke..

Jag kommer varken köpa xbox eller ps4, blir en htpc istället. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mynick:

Sony hade mig som näst intill garanterad kund. Jag tänkte "Gött med nästa generation kommer multimediafunktionerna vara rebodlade" Jag förutsatte att det skulle gå att sätta på en film från en nätverksdrive.
MEN icke..

Jag kommer varken köpa xbox eller ps4, blir en htpc istället. :/

Skickades från m.sweclockers.com

AKA Steam Machine?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av mynick:

Sony hade mig som näst intill garanterad kund. Jag tänkte "Gött med nästa generation kommer multimediafunktionerna vara rebodlade" Jag förutsatte att det skulle gå att sätta på en film från en nätverksdrive.
MEN icke..

Jag kommer varken köpa xbox eller ps4, blir en htpc istället. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt jag kan streama filmer ifrån dator till Ps4 !?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Sony hade mig som näst intill garanterad kund. Jag tänkte "Gött med nästa generation kommer multimediafunktionerna vara rebodlade" Jag förutsatte att det skulle gå att sätta på en film från en nätverksdrive.
MEN icke..

Jag kommer varken köpa xbox eller ps4, blir en htpc istället. :/

Skickades från m.sweclockers.com

De är i alla fall bekräftat att fixa dessa saker och är på väg att implementerade dessa, exakt när denna uppdatering kommer släppa vet vi inte än dock.

Du kan dock idag streama från dator till PS4 genom webbläsaren men inte optimalt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Konstigt jag kan streama filmer ifrån dator till Ps4 !?

Konstigt hur gör du för att klara av det? PS4 har ju inget DLNA-stöd.
Jag kan inte streama från min PC till PS4 så gör gärna en tutorial till mig är du snäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.