Asus Transformer Book T100 – hybriddator med Intel Bay Trail-T

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av slobodan87:

Någon som vet ifall man kan använda Office licensen som kom med plattan på sin stationära dator istället för på surfplattan? Har mer användning för office på den stationära närmligen.

Det ska inte vara några problem! Däremot "tillhör" licensen produkten, vilket gör att du kan behöva skicka med den vid ett eventuellt RMA-ärende.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det ska inte vara några problem! Däremot "tillhör" licensen produkten, vilket gör att du kan behöva skicka med den vid ett eventuellt RMA-ärende.

Det är ju en PKC, så det är synd om den inte formellt är personlig. Att de inte vill ha folk som säljer vidare nycklar förstår jag.

Fast för folk som köper en platta de uppgraderar till 8.1 Pro för att använda hos arbetsgivaren, eller köper in för företaget/firman blir det konstigt med en produkt som följer med som man antagligen inte kan lämna tillbaka, eller använda på annan enhet (formellt). Det är ju därför det inte ingår i Surface Pro 2, men det är inte riktigt en enterpriseprodukt ändå. Visst kommer man långt på USB3 och DisplayPort, men dockan de ska släppa nästa år har ju bara 100Mbit ethernet och fast produkten inte har någon inbyggd ethernet. Kanske inte riktigt det du anmärker på för en konsument-site, men då blir det ju istället konstigt att behöva betala runt 1000kr för office eller för Office 365 årligen. Nu är ju inte mervärdet viktigaste.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Det ska inte vara några problem! Däremot "tillhör" licensen produkten, vilket gör att du kan behöva skicka med den vid ett eventuellt RMA-ärende.

Kan man hitta isofil för programvaran direkt från microsoft eller behöver man hitta den på annat vis och sedan använda nyckeln man fick med plattan?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Kan man hitta isofil för programvaran direkt från microsoft eller behöver man hitta den på annat vis och sedan använda nyckeln man fick med plattan?

Vad det gäller andra nycklar så är det via ett program som laddar ner åt dig, http://office.microsoft.com/sv-se/support/hitta-din-produktny...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad det gäller andra nycklar så är det via ett program som laddar ner åt dig, http://office.microsoft.com/sv-se/support/hitta-din-produktny...

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Petterk:

Det är ju en PKC, så det är synd om den inte formellt är personlig. Att de inte vill ha folk som säljer vidare nycklar förstår jag.

Fast för folk som köper en platta de uppgraderar till 8.1 Pro för att använda hos arbetsgivaren, eller köper in för företaget/firman blir det konstigt med en produkt som följer med som man antagligen inte kan lämna tillbaka, eller använda på annan enhet (formellt). Det är ju därför det inte ingår i Surface Pro 2, men det är inte riktigt en enterpriseprodukt ändå. Visst kommer man långt på USB3 och DisplayPort, men dockan de ska släppa nästa år har ju bara 100Mbit ethernet och fast produkten inte har någon inbyggd ethernet. Kanske inte riktigt det du anmärker på för en konsument-site, men då blir det ju istället konstigt att behöva betala runt 1000kr för office eller för Office 365 årligen. Nu är ju inte mervärdet viktigaste.

Den "disclaimer" som finns handlar egentligen enbart om att folk inte ska sälja vidare nyckeln och sedan kunna begära en ny RMA för att få ännu en ny nyckel, alternativt att lämna tillbaka produkten utan nyckel. Asus bryr sig inte om vilken enhet man väljer att använda nyckeln på, det viktigaste är att den tillhör Transformer Book T100 om någonting skulle hända.

Att det inte ingår till Surface Pro 2 är enbart en del i Microsofts dumma strategi i hur de väljer att inkludera Office-licenser. För partnertillverkare som vill inkludera en licens måste produkten vara i storleksklassen "cirka 10 tum" och nedåt, men då ska den vara utrustad med en Intel Atom, ARM-baserad eller AMD:s dito. Det är därför det ingår till Surface och Surface 2, men inte Pro-varianterna. Enheter som uppfyller storlekskravet och har en fullskalig Core-processor (exempelvis Surface Pro 2 och Dell Venue 11 Pro) ingår däremot inte i programmet. Motivationen bakom det är troligtvis att det är dyrare och mer "professionella" produktioner och att de således bör paras ihop med en företagsvariant, enligt Microsoft.

Jag tycker det är jättebra att Microsoft bundlar en grundläggande version av Office 2013 med vissa enheter, däremot är min personliga åsikt att det är stendumt hur de väljer vilka produkter det ska ingå till. Till att börja med: varför 10 tum och nedåt istället för uppåt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Licensen fungerade bra att använda på den staionära datorn. Länken https://downloadoffice.getmicrosoftkey.com/ funkar bra att ladda ner ifrån. Inga konstigheter alls och installationen går fort.

I övrigt tycker jag plattan är klockren. De enda jag kan klanka ner på, förutom att jag inte är något fan av WIN8 (ännu) så är de musplattan. För mig uppträder den okänsligt och jag får ofta göra om rörelser för att får dem att registreras. Vet inte om de är jag eller om de är någon inställningsfråga men den är helt enkelt okänslig för mig.

I övrigt en klockren platta med tanke på priset, perfekt storlek, tycker absolut inte de gör något att de inte är 1080p skärm, med tanke på storleken funkar den upplösning som är perfekt. Helt enkelt nöjd!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Licensen fungerade bra att använda på den staionära datorn. Länken https://downloadoffice.getmicrosoftkey.com/ funkar bra att ladda ner ifrån. Inga konstigheter alls och installationen går fort.

I övrigt tycker jag plattan är klockren. De enda jag kan klanka ner på, förutom att jag inte är något fan av WIN8 (ännu) så är de musplattan. För mig uppträder den okänsligt och jag får ofta göra om rörelser för att får dem att registreras. Vet inte om de är jag eller om de är någon inställningsfråga men den är helt enkelt okänslig för mig.

I övrigt en klockren platta med tanke på priset, perfekt storlek, tycker absolut inte de gör något att de inte är 1080p skärm, med tanke på storleken funkar den upplösning som är perfekt. Helt enkelt nöjd!

@slobodan87
Testa att trycka Fn+F9 några gånger (av och på knappen för musplattan). För mig blev musplattan efter detta rappare i svar efter att ha varit i sleep mode. Sleep mode aktiveras efter att man inte använt musplattan under en tid, viket är praktiskt när man skriver mycket så att inte cursorn hoppar runt på skärmen om man råkar snudda vid musplattan.

Permalänk
Skrivet av n00b0dy:

@slobodan87
Testa att trycka Fn+F9 några gånger (av och på knappen för musplattan). För mig blev musplattan efter detta rappare i svar efter att ha varit i sleep mode. Sleep mode aktiveras efter att man inte använt musplattan under en tid, viket är praktiskt när man skriver mycket så att inte cursorn hoppar runt på skärmen om man råkar snudda vid musplattan.

Ska testa detta! Tack! Dock tråkigt att man skall behöva göra detta för att få den respons man vill ha. De kanske finns någon känslighetsinställning man kan höja också? Har inte kollat de så noga.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Köpte min t100 för nån vecka sig. Har två problem,,dels laddar den löjligt långsamt, ca 10% i timmen, så det tar 10 timmar tills den är fulladdad. Men vad värre är är att den laddar ur när den är helt avstängd,,från 55% till Noll på 8 timmar. Hur fan är det möjligt??
Krämar tangentbordet ur plattan när plattan är avstängd? Är det ens möjligt. Ska testa senare idag att koppla bort tangentordet o se om det laddar ur.

Permalänk
Medlem

Fan asus har verkligen tappat senaste året på design m.m.

Jag har Transformers Infinity TF700T pad och den är sjukt elegant designad med mycket metall och låg vikt. Tyvärr är den sjukt seg om man installerar mer än 40 appar. 1 gb ram räcker inte långt idag...men definitvit den ljusstarkaste skärmen med IPS. Spelar ingen roll hur soligt det, så ser man ändå vad som är på skärmen.
Jag är nyfiken på nya TF701T men första snacket är att den är plastig och billigt byggd. Samt tjockare??

Asus verkar som sagt utvecklas åt fel håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dången:

Köpte min t100 för nån vecka sig. Har två problem,,dels laddar den löjligt långsamt, ca 10% i timmen, så det tar 10 timmar tills den är fulladdad. Men vad värre är är att den laddar ur när den är helt avstängd,,från 55% till Noll på 8 timmar. Hur fan är det möjligt??
Krämar tangentbordet ur plattan när plattan är avstängd? Är det ens möjligt. Ska testa senare idag att koppla bort tangentordet o se om det laddar ur.

Hej! Jag har samma problem med min t100. Kom du på någon lösning eller är det bara att lämna tillbaks den?
Jag testade med en återställning med recoveryalternativet men det blev ingen skillnad.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dången:

Köpte min t100 för nån vecka sig. Har två problem,,dels laddar den löjligt långsamt, ca 10% i timmen, så det tar 10 timmar tills den är fulladdad. Men vad värre är är att den laddar ur när den är helt avstängd,,från 55% till Noll på 8 timmar. Hur fan är det möjligt??
Krämar tangentbordet ur plattan när plattan är avstängd? Är det ens möjligt. Ska testa senare idag att koppla bort tangentordet o se om det laddar ur.

Skrivet av tttomte:

Hej! Jag har samma problem med min t100. Kom du på någon lösning eller är det bara att lämna tillbaks den?
Jag testade med en återställning med recoveryalternativet men det blev ingen skillnad.

Testa att avinstallera ASUS Web storage (eller vad det nu kan heta), både Metro-appen och den vanliga applikationen. De ska tydligen ha problem med att gå ner i sleep mode. Själv har jag inte de applikationerna på min padda eftersom jag köpte min från Microsoft Store och då kommer den utan bloatware(!).

Laddade min padda igår, från 0% till 100% på ca 3-3,5h, jag kollade inte exakt när lampan bytte färg.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag har samma bekymmer med att den laddar ur... Jag har märkt det när jag laddar den på natten... I sleep verkar den ladda ur snare än att laddas... Är inte klar med min analys men detta är ett bekymmer för mig. Ska av installera när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tttomte:

Hej! Jag har samma problem med min t100. Kom du på någon lösning eller är det bara att lämna tillbaks den?
Jag testade med en återställning med recoveryalternativet men det blev ingen skillnad.

För mig funkar det nu. Jag gjorde som tomle skrev,,avinstallerade web storage och så
hämtade jag bios drivrutiner från
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_Transformer_Boo...

Permalänk
Medlem

Se även http://www.asus.com/us/support/Knowledge-Detail/3/580/T100TA/...
Hade även några drivrutinsuppdateringar via Windows Update.

Min platta verkar vara väldigt "ren" på mjukvara.
Det jag har med från start är:
ASUS Smart Gesture
ATK Package
Intel Graphics Driver
Microsoft Office
Microsoft SQL Server 2005 Compact Edition
Realtek I2S Audio
Windows Driver Package - ASUS (AsusHID) Mouse
Windows Essentials 2012
WinFlash

Laddade plattan i förrgår och startade den nu, 99% kvar.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Testa att avinstallera ASUS Web storage (eller vad det nu kan heta), både Metro-appen och den vanliga applikationen. De ska tydligen ha problem med att gå ner i sleep mode. Själv har jag inte de applikationerna på min padda eftersom jag köpte min från Microsoft Store och då kommer den utan bloatware(!).

Laddade min padda igår, från 0% till 100% på ca 3-3,5h, jag kollade inte exakt när lampan bytte färg.

Hej!

Tack för tipset tomle. Jag avinstallerade ASUS Web storage stängde av t100 och laddade den full. Slog på den och surfade/lekte med den till batteri låg på 89%. Stängde av och lät den ligga i ca 6 timmar - 88%. Satte den på tangentbordet stängde av den, efter ca 8 timmar 87%. Satte den i sleep, och efter ca 12 timmar 78%.
Nu känns det som att den fungerar acceptabelt även om jag har en bit kvar till samma funktion som du har. Jag kanske skulle plocka bort lite mer "bloat" eller göra en nyinstallation och se om det blir någon skillnad men jag tror jag testar såhär ett tag till.

Skrivet av riste:

Jag har samma bekymmer med att den laddar ur... Jag har märkt det när jag laddar den på natten... I sleep verkar den ladda ur snare än att laddas... Är inte klar med min analys men detta är ett bekymmer för mig. Ska av installera när jag kommer hem!

Jag har haft samma problem men skall testa om avinstallationen av ASUS Web storage har fixat detta med (borde det göra eftersom den inte laddar ur lika snabbt i sleep nu)

Skrivet av dången:

För mig funkar det nu. Jag gjorde som tomle skrev,,avinstallerade web storage och så
hämtade jag bios drivrutiner från
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_Transformer_Boo...

Jag hade redan senaste bios-versionen (214) dock såg jag på ett annat forum att ASUS hade haft 216 på hemsidan och det hade hjälpt några med deras "sleep-problem". Uppdateringen drogs dock tillbaka (eventuellt för att några t100 inte fixat uppdateringen). Vi får väl se om den kommer ut igen men jag hoppas att avinstallationen skall vara tillräcklig och att det inte börjar krångla igen.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

PM mig om du vill ha 216, jag har installerat den på min utan problem. Viktigt är dock att man använder Winflash och flashar från Windows, annars kan man tydligen bricka den om man försöker flasha direkt från BIOS.
216 stängde av secure boot för mig men det vara bara att gå in i BIOS och aktivera det igen.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

....

Hur går man in i biosen?? Måste kolla vilken version jag har..det har tydligen kommit en ny (220)
Borde inte asus live update snappa upp nya biosversioner. Förövrigt,,,fan vad jag hatar Windows 8,,värdelöst att det inte finns nån "start"knapp utan man måste gå till appsidan för att komma till menyerna eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dången:

Hur går man in i biosen?? Måste kolla vilken version jag har..det har tydligen kommit en ny (220)
Borde inte asus live update snappa upp nya biosversioner. Förövrigt,,,fan vad jag hatar Windows 8,,värdelöst att det inte finns nån "start"knapp utan man måste gå till appsidan för att komma till menyerna eller har jag missat nåt?

Ok nu hittade jag ..Jag har bios v214...Hur gör man för att lägga in senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dången:

Ok nu hittade jag ..Jag har bios v214...Hur gör man för att lägga in senaste?

Ok det var ju inte så svårt med winflash.Har version 220 nu,får se om det blir nån skillnad. Hade dom vanliga problemen med batteriet men dom
försvann efter jag tagit bort webstorage...nyligen märkte jag att när jag fulladdat datorn kunde jag bara starta den med kabeln i så länge den var dockad...när den inte var dockad var det inga problem att starta.
Startknappen är nu tillbaks med programmet classicshell,,,fan vad skönt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem med tvåfinger-scrollning? När jag scrollar på detta vis i startmenyn (metro) och sedan återgår till ett finger så öppnas ofta en random app. Oftast kontaktappen.

Permalänk
Medlem

Maskinen kostar ca 2300 kr i Taiwan vilket gör den extremt prisvärd! Men då får man stå ut med att å, ä och ö inte finns klistrade på tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt en t100 och är mycket nöjd! Upplevde också att musplattan betedde sig konstigt men tog bort snabbväxling mellan appar m.m. i ASUS smartgesture och de vart mycket bättre.

Men vad använder ni er av för virus program på eran t100, då processorn inte är lika kraftfull som i en vanlig dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllexM:

Men vad använder ni er av för virus program på eran t100, då processorn inte är lika kraftfull som i en vanlig dator?

Windows 8.1 har väl defender förinstallerat och aktiverat, den har väl antivirus delen från security essentials från ms som man kan ladda ned gratis för äldre windows versioner. Tror det är tillräckligt för mig så jag kör inte med något annat, men söker du något annat och antagligen bättre som inte kräver mycket datakraft så var nod det bästa alternativet för några år sedan när jag testade olika program.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Hej, har skaffat en T100. Undrar om det är möjligt - och i så fall hur - att spegla skärmen i TV'n. Efter vad jag förstått ska miracast ingå i Win8.1 men jag får det inte att fungera. Har både testa med "smart" dvd-spelare med miracast och med Asus miracast dongle. Någon som har fått igång funktionen? Och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

Hej hej! Jag är helt ny inne på denna sida, medlem sen 10 minuter tillbaka. Fattar inte ens hur jag kan skapa en egen tråd!?!
Men behöver hjälp med en Asus Transformer Book T100. Om jag går in på Viaplay och sätter på en film, och sen vill gå tillbaka till Viaplays startsida så finner jag på skärmen på vänstra sidan en pil med "gå tillbaks" eller vad det stod. Men då blir hela bilden svart. Försöker jag sedan gå in på Viaplay igen så går det inte skärmen är fortfarande svart. Måste starta om helt och gå in. Vad är det som jag gör fel??
Ber om ursäkt att jag skriver inne i denna tråd.. För att inte störa mer här så kan ju ni som vet vad felet är skriva i privat meddelande till mej. Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av sullon:

Maskinen kostar ca 2300 kr i Taiwan vilket gör den extremt prisvärd! Men då får man stå ut med att å, ä och ö inte finns klistrade på tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får ju även vara beredd på tull och liknande, hittade du den i en fysisk butik i Taiwan eller någon nätshop?

Permalänk
Medlem

Vad för typ av mus (om någon) kör folk till sin t100? Är sugen på någon bluetooth men har inte hittat något jag tycker om än..

Permalänk

En enkel fråga till er andra T100-ägare: Asus Live Update uppdaterar både drivrutiner och bios i datorn, men jag har alltid fått höra att denna typ av uppdateringsprogramvara från Asus har varit ganska så instabila. Speciellt gällande uppdatering av bios.

Ska jag låta programmet uppdatera datorn, eller ska jag göra det på egen hand?
Hade varit trevligt om programmet skötte allt själv.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"