Vad är tystare än ett Winforce 3X?

Permalänk

Ett grafikkort med tre fläktar... Uhh, hade jag aldrig vågat köpa, om nu inte folket på Gigabyte tänkt till och gjort så att man kan koppla ur fläktarna en och en.
Då är det ju en jättebra sak, ifall en fläkt börjar skeva är det bara att koppla ur den och så har man fortfarande två andra som sköter jobbet.

Men jag misstänker att så inte är fallet, eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14260960']Ett grafikkort med tre fläktar... Uhh, hade jag aldrig vågat köpa

Vad är det för fel med 3 fläktar? Fler fläktar betyder inte automatiskt högre ljudnivå.

Antar att du ska hålla dig borta ifrån MSI GTX 780 Lightning (och Zotac AMP!) då också, trots att det tydligen ska vara det bästa GTX 780-kortet på marknaden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förresten har du plats att spänna fast datorn under skrivbordet? Då skulle du ju inte behöva ha datornfläktarna alldeles bredvid dig.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Ja alla verkar ju ha lägre temp än mig vid den fläkthastigheten, så dåligt kan väl inte chassit vara även om det är mitx, det kan ju dra "frisk luft" precis framför det.

Jo det va det jag tänkte med med vatten kylning, säkert bättre prestanda men frågan är om det blir så mycket tystare om man inte kan ha mycket radiator yta och kanske helst ett ljud isolerat chassi.

Jo jag vet men det finns inget alternativ att flytta datorn idag och min fråga är vad jag kan göra för att sänka nivån så mycket som möjligt, att det ska bli knäpptyst har jag inte räknat med.

Alltså du har 60-65% fläkhastighet under load, jag har 35% under full load, inte så konstigt att mitt är varmare? Drar jag upp i runt 60% lär nog tempen droppa en hel del.
Jag är inte speciellt bekymrad över ~80 grader i sig.

Exakt.

---

Jag menade värmen.

Jag var ju inte direkt först med att nämna att det är lite väl högt. Nästan som ett referens kort från AMD med sina kylare...

Tycker 80+ låter lite väl mycket för ett icke-referens kort. Byt pasta, kanske? Mitt kort blir 62 C under full load med 35% fläkt. Om ditt kort låter mycket/konstigt med 35% fläkt så är det något fel på kortet.

Vet inte vad du tycker är högt, ljudmässigt; men att GPU:n låter mer än CPU fläkten är inte konstigt. Samma för mig.

Har svårt att tro att det kan vara något annat än att kortet är defekt, eller något sånt. Skulle ändå råda att byta pastan om du kan.

Du startar ett inlägg med att nämna att ett icke-referens kort med en jäkligt bra kylare blir 80+ C i full load med 35% fan-speed; men att ljudet är problemet för att det är högre än chassi-fläktarna och CPU:n?!

:/

En CPU: kommer aldrig jobba så hårt i spel så att CPU-fläkten blir jobbig om du har den på rekommenderad fart. Chassi fläktarna ska inte låta mycket; jag har mina "skit"-chassi 120mm fläktar på fullt ös (för maximal genomströmning) och jag hör dom inte alls. Har tre stycken.

Det är värmen du borde bry dig om då du kan få problem med att kortet throttlar ner sig med den värmen. Sämra fart på kortet då.

OBS! Känner inte till en ända review som säger att korten blir så där varmt under benchmarking; ännu mindre under full spel-load...

SweClockers egna recension: http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

"Även när det kommer till ljudnivå handlar det om fina resultat för Gigabyte GTX 670 och Windforce-kylaren, vilken endast behöver köra fläktarna i cirka 40 procents hastighet. Värdena som ramlar in är i klass med omtalade Asus DirectCU II, och i samma region som betydligt sämre Radeon HD 7770. Det innebär mycket tyst drift, även vid tung belastning."

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagmaDawg:

jag har mina "skit"-chassi 120mm fläktar på fullt ös (för maximal genomströmning) och jag hör dom inte alls. Har tre stycken.

Det är det här som är problemet, och gör förmodligen fråga omöjlig att diskutera. Ljudnivåer är alldeles för individuellt.

3 st 120 skitfläktar på max hörs i alla chassin även om det är ljuddämpat, du och jag har nog väldigt olika uppfattning om vad som hörs och inte.

Så ljudnivå diskussionen kan vi nog lägga ner, att asus dcII är den tystaste luftkylaren på marknaden verkar dom flesta vara överrens som iaf.

Däremot låter det ju faktiskt som det är något knas på kortet med tempen eftersom alla har lägre temp än mig, ska testa lite saker och se om jag kan påverka värdena.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Testat lite.
Från början fick jag 83 grader.
Samma inställning utan "chassi kåpan" 73 grader.

Utan chassi kåpa och ändrat fläktkurvan till 35 grader 20%, och rakt stigande till 100% vid 100 grader.
58 grader, 47% fläkthastighet (2550 rpm)

Känns iaf som chassit behöver modifieras lite.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Testat lite.

Utan chassi kåpa och ändrat fläktkurvan till 35 grader 20%, och rakt stigande till 100% vid 100 grader.

Det är nackdelen med windforcekylaren; den mår inte bra av att ha något i närheten av fläktarna. Köra SLI utan mellanrum är bara att glömma och även fläktfilter/galler som på Node 304 ställer tyvärr till det. Både MSI TwinFrozr och ASUS DCUII klarar det bättre, även om de också givetvis fungerar bäst med gott utrymme.

Jag kör mitt 680 med fläkten på 35% upp till 65C och ökar sedan. Normalt vid spelande går kortet max upp i strax över 65C och fläkten till ~37%, men då har jag bra ventilerat chassi och inget ivägen för fläktarna.

TL;DR: kylaren är bra men gillar inte att ha saker i närheten av fläktarna. Chassilayout och komponenter spelar större roll med WF3 än med andra eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Ja alla verkar ju ha lägre temp än mig vid den fläkthastigheten, så dåligt kan väl inte chassit vara även om det är mitx, det kan ju dra "frisk luft" precis framför det.

Jo det va det jag tänkte med med vatten kylning, säkert bättre prestanda men frågan är om det blir så mycket tystare om man inte kan ha mycket radiator yta och kanske helst ett ljud isolerat chassi.

Jo jag vet men det finns inget alternativ att flytta datorn idag och min fråga är vad jag kan göra för att sänka nivån så mycket som möjligt, att det ska bli knäpptyst har jag inte räknat med.

Alltså du har 60-65% fläkhastighet under load, jag har 35% under full load, inte så konstigt att mitt är varmare? Drar jag upp i runt 60% lär nog tempen droppa en hel del.
Jag är inte speciellt bekymrad över ~80 grader i sig.

Exakt.

Börjar inte höra mitt kort från vid 45% ca Annars är det tyst. Har ett R4 chassi för visso. Låter skumt att grafikkortet ska låta illa redan vid 35%, kan nog ha att göra med att du har ett öppet chassi och så nära dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det är nackdelen med windforcekylaren; den mår inte bra av att ha något i närheten av fläktarna. Köra SLI utan mellanrum är bara att glömma och även fläktfilter/galler som på Node 304 ställer tyvärr till det. Både MSI TwinFrozr och ASUS DCUII klarar det bättre, även om de också givetvis fungerar bäst med gott utrymme.

Jag kör mitt 680 med fläkten på 35% upp till 65C och ökar sedan. Normalt vid spelande går kortet max upp i strax över 65C och fläkten till ~37%, men då har jag bra ventilerat chassi och inget ivägen för fläktarna.

TL;DR: kylaren är bra men gillar inte att ha saker i närheten av fläktarna. Chassilayout och komponenter spelar större roll med WF3 än med andra eftermarknadskylare.

Jag tror du har rätt, jag tror även att viss del av oljudet är pga. chassit, jag vet inte om det blir turbulens eller vad det beror på men 35% låter mindre utan chassi kåpan än med. Trodde faktiskt att ventilationshålet skulle räcka men windforcekylaren är nog lite kinkig med utrymmet

Det är svårt att få allt om det är en mitx låda Försöker planera någon form av ombyggnation får väl se om man kommer på något smart.

Skrivet av Broken-arrow:

Börjar inte höra mitt kort från vid 45% ca Annars är det tyst. Har ett R4 chassi för visso. Låter skumt att grafikkortet ska låta illa redan vid 35%, kan nog ha att göra med att du har ett öppet chassi och så nära dig.

Ganska extrem skillnad på R4 och ett Node, tror inte jag hade hört mitt kort heller om det satt i ett R4.

Nästa grafikkort blir väl asus dcII eller möjligtvis vatten om det går att hålla ljudet nere.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Det förklarar en del

Uppdaterat bios på gigabyte kortet? Kör själv ett 280x från gigabyte och när dom släppte ny bios blev det stor skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Testat lite.

---

Ja, det verkar som om ditt chassi kanske kan förbättras på luftgenomströmmnings fronten.

Hur många IN-fläktar vs. UT-fläktar har du? Är chassit öppet i toppen; dvs, har den ett fäste för en fläkt eller två i "taket"? Skitbra med en fläkt där, då värmen stiger i chassit.

Vore ju skönt om det inte är fel på kortet...

Visa signatur

Intel i7-3770k @ 4.5 GHz HT ON (Antec Kuhler H20 920) | ASUS P8Z68-V/GEN 3 (Socket 1155) | Corsair 8.00 GB Dual-Channel DDR3 1600MHz (8-8-8-24-2T) | ASUS GTX 580 DirectCU II | Corsair 900W PSU | Corsair SSD | 120 GB Western Digital 1TB HD | WINDOWS 7 64-bit Home Premium | LCD BENQ G2420HD 1080p @ 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagmaDawg:

---

Ja, det verkar som om ditt chassi kanske kan förbättras på luftgenomströmmnings fronten.

Hur många IN-fläktar vs. UT-fläktar har du? Är chassit öppet i toppen; dvs, har den ett fäste för en fläkt eller två i "taket"? Skitbra med en fläkt där, då värmen stiger i chassit.

Vore ju skönt om det inte är fel på kortet...

Helt klart, det är orginal så 2st 92mm fläktar in i fram och en 140 ut i bak, det finns nog utrymme för förbättring ska bara klura ut vad som blir bäst.

Visa signatur

Permalänk

Kom ihåg att GTX 670 throttlar vid 70< grader. Dvs den sänker GPU boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Kom ihåg att GTX 670 throttlar vid 70< grader. Dvs den sänker GPU boost.

Bra att veta, trodde gränsen var högre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit bort filtret som sitter framför grafikkortet och satt på kåpan igen, rattat lite i inställningarna och fick 65 grader vid 35% fläkthastighet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Nu har jag tagit bort filtret som sitter framför grafikkortet och satt på kåpan igen, rattat lite i inställningarna och fick 65 grader vid 35% fläkthastighet.

---

Nice! Det där låter mer normalt.

Har du kollat i moderkorts BIOS:et hur chassi-fläktarna är inställda? Jag har mina på max RPM hela tiden.

Skönt att det inte verkar vara kortet som strular.

Visa signatur